hej jag har ett bottenfilter i mitt 37l akvarium som jag sedan ska dra upp
palettciklider i men jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet eller kunskap om bottenfilter
mavve skrev:Jag är också nyfiken på erfarenheter kring bottenfilter. Jag kör med ett bottenfilter i ett litet kar (45 l), sedan någon månad tillbaka och har kristallklart vatten. Har en del växter i det också och det verkar fungera bra.
En tanke har varit att kanske komplettera ytterfiltret i mitt andra kar (300l) med ett bottenfilter (=> riktigt klart vatten + ren botten). Får i så fall byta bottenmaterial eftersom jag kör med blästersand.
Jag reagerar något på Zoopettexten. Är det ínte så att majoritetet av växterna gärna tar näringen direkt i vattnet och inte är så beroende av näringen i bottenmaterialet - därmed inte sagt att det inte är positivt med den näring som kan tas i bottenmaterialet?
Jag köpte bottenfiltret hos en av de stora förespråkarna utanför Halmstad. Den nackdel/svaghet som han såg med bottenfilter var att det kunde bli problem om man använde alltför mycket torrfoder.
Som komplement till ett ytterfilter borde det väl kunna vara bra? Eller? Vad säger ni som kör växtkar?
Mvh Martin
joel90 skrev:jag tycker att det inte borde spela någon roll efter som näringen sugs ner i gen och växterna får inte kalla fötter om det nu spelar någon roll men jag tycker att det inte skulle ha någon betydelse men jag vet inte om jag har fel
firefox75 skrev:
Nackdelen med botten filter är att när du ska rengöra det så måste du ju tömma typ hela akvariet o sen böka i grus/sanden.
Har precis hört tvärtom att växterna gynnas av den rörelse på botten som bildas av ett bottenfilter så meningarna går nog isär även av växtexperter;)Kjell Fohrman skrev:Jag har använt bottefilter i drygt 15 år i rätt många akvarier och tycker nog att filtermattor är helt överlägset bottenfilter som filter.
Att det är negativt för växter och istället gynnar alger är merr sådant som jag snappat upp av växtexperter som jag hört i föredrag utomlands. I länder som t.ex. Tyskland så används inte alls bottenfilter.
Det finns väl idag inte heller en enda större grossist eller odlare som använder bottenfilter - för 15-20 år sedan använde de flesta av dessa detta.
Bottenfilter är dock självklart inte värdelöst - det funkar ju helt klart hos en del - det är bara det att det idag finns andra betydligt bättre filter och filtermaterial.
Som ansjo nämner kan just bottenfilter dock ha vissa fördelar i räkakvarier.
Kjell Fohrman skrev:Det finns väl idag inte heller en enda större grossist eller odlare som använder bottenfilter - för 15-20 år sedan använde de flesta av dessa detta.
peterhaack skrev:Bottenfilter i alla kar jag har räkkar, sällskapskar, odlingskar växtkar och snigelkaret, inga probs där inte och det växer som bara den i växtkaret..
Rengöra sanden behövs sällan(man e bunden till en viss storlek på sand , fin fin sand med bottfilter är uteslutet.)
startade ett kar i mars månad mitt senaste kar och där har jag bara bytt vatten, växter växer och fisk ynglara av sig, inget kladd med massa filter som man skall kolla och grejar samt man slipper att ett ytterfilter tar upp plats på golvet och att man slipper oroa sig för att ngt husdjur skall välta det och göra mer förödelse äön nytta...
Det som gått längst har gått utan att röra bottenfiltert alltså sluppit rengöra ngt filter e uppe i två år snart 3 jag har flyttat sanden lite bakåt och det är allt men inte rört eller sett botten filtret på
mavve skrev:Nice :). Kombination av bottenfilter + ytterfilter borde även kunna få effekten att merdelen av större partiklar går ner i sand/grus och nersmutsningen (=rengöringsbehovet) av ytterfilter minskar.
Mvh Martin
peterhaack skrev:gör det säker du kommer iaf inte behöva rengöraq ditt ytterfilter på flera år iafom du har rätt grusstorlek.. =O)
mavve skrev:Åleds? - kanske inte går under kategorin grossist/odlare?
EvaPeva skrev:Jag har haft turen att bo nära Åled under några år & då såklart varit stammis där. Har blivit runtvisad i hela anläggningen ett antal ggr & han har iaf flera 100 odlingskar & karantänkar för import på den nedre bottenvåningen & han använder endast sitt bottenfilter i allihop, även dom i butiken. Han e ju dessutom rossist på karen som dom gör. Så frågar du honom så e inget bättre än bottenfilter :p
Mvh Eva
heeke skrev:Hehe, ja frågar man, hm kommer inte på namnet nu, men "Mr. Åled" så är det många saker han på ett övertygande sätt förklarar hur det är/fungerar.
Man får låta vissa saker gå ut ur andra örat så att säga.
Inget fel på Åleds absolut inte, men som alltid så ska man ta in åsikter från flera håll innan man bildar sin egen.
Kjell Fohrman skrev:Jag gör ALDRIG heller rent mina filter och det gäller både för ytterfilter och innerfilter och jag använder inte bottenfilter. Som längst har jag haft akvarier gående i 5-6 år utan filterrengöring och att jag la av då berodde inte på att filtrena la av utan på att jag då tröttnar på akvarierna och vill ha något nytt i.
Och jag kan dessutom anvvända vilket bottenmaterial jag vill;)
solbacka skrev:Det negativa är väll odjudet från luftpumpen också ;) och detta bubblande ljud :(
Jag hade bottenfilter i ett akvarie för längesedan men stod inte ut med odjudet :D
Kör med innerfilter i mitt 100 och 275l och ytterfilter i diskuskaret (350l)
peterhaack skrev:Oj vad impad jag blev;)
Kjell Fohrman skrev:Det förstår jag - när du skröt var man ju bara tvungen att dra på rejält:D
Fast ärligt talat - har man ett bra biologiskt filter i akvariet så kan vem som helst köra ett akvarium i en helsickes massa år utan att behöva göra rent det.
peterhaack skrev:Men om du har tips att dela med dig hur du får ditt filter att hållas sig i 5-6år utan rengörning så blir du nog hjälte och hamnar i tidningen...:D
heeke skrev:Hehe, ja frågar man, hm kommer inte på namnet nu, men "Mr. Åled" så är det många saker han på ett övertygande sätt förklarar hur det är/fungerar.
Man får låta vissa saker gå ut ur andra örat så att säga.
Inget fel på Åleds absolut inte, men som alltid så ska man ta in åsikter från flera håll innan man bildar sin egen.