Bottenfilter, bra eller dåligt?

#1 - 8 februari 2005 19:15
Jag har ett bottenfilter som täcker kanske en tredjedel av botttnen i mitt 160L. En riktig stenålderspump, den matchande värmaren som dog för några månader slutade tillverkas på 80-talet! Men nu har jag Engelsk sjösten i karet men mina fiskar vill tydligen ha fin sand, går det verkligen med ett bottenfilter då eller ska jag ge upp tanken? Eller kanske köpa en ny pump istället?
#2 - 8 februari 2005 19:32
Köp en ny, jag har ingen erfarnenhet själv, men enligt de flesta är bottenfilter värdelösa.
Sök på ämnet här på forumet så kommer du garanterat kunna sätta dig in i ämnet genom att läsa ett par intressanta diskussioner!
#3 - 8 februari 2005 19:37
Okej

Låter bra. Då kan jag äntligen röra runt som jag vill!
HazelCR
#4 - 9 februari 2005 05:17
Värdelösa, det är väll ett för starkt adjektiv i sammanhanget. Det är nog många akvarister som kört med bottenfilter på 80-talet och fått det att fungera riktigt bra. Jag själv hade det till både ett Malawikar och ett Tanganyikakar och jag var nöjd då och förhoppningsvis mina lekande fiskar. Men det är klart utvecklingen leder till nya filtermaterial mm, som är bättre.
Ibland tycker jag att "gammalt" döms ut alldeles för hårt och på sätt och vis inte alltid riktigt rättvist. Men visst då är då och nu är nu.
#5 - 9 februari 2005 07:43
Postat under BOTTENFILTER:

jag kör bottenfilter i mina och jag har inga problem men det är som topfrog säger att det är enklare med att plocka isär och rengöra ett ytterfilter, men jag rengör kanske mitt bottenfilter en gång om året och gör min veckobyten av vatten så det är nog en smak sak.
Många säger att man inte kan sätta ngt ovanpå bottenfiltret jag har sten stock växter u name it ovanpå och jag har inga problem sen säger vissa att man inte kan köra växt kar och de har nog rätt i sin sak men jag kör CO2 och växter bubblar och de växer så det knakar nitrit spikar förekommer inte, inte ens efter strömavbrott på 3 dygn pumpen gick igång inte en fisk dog, men sen är det saken med att spruta CO2 i MÄNGDER =O) som gör att fiskar dog.
Men min smak e min smak och min åsikt e min, och de som annat ja de har annat. där fick du min syn på det hela.

Ny:
Ex. Jag har ett yngel akvarium där i har det suttit ett innefilter av fluval3 i då det var lite stort bytte jag ner mig till ett auqael2 detta fungerar nu som bottenfilterpump ist för att varken fluvalet el auqael kunde hålla rent i den bemärkelsen att det hela tiden var lite dimmigt jag ändrade om i måndags EM till botten filter på kvällen var det kritalklart och ynglena verkade trivas bättre då de inte var upp vid ytan så mycket.
Din fråga är egentligen kan du köra fint sand med botten filter NEJ det kan du inte botten filter tar från 2mm(3mm helst) och uppåt sanden rinner rakt igenon filtret så du får snällt lämna bottenfiltret.....nu så kanske det har kommit ngn annan typ av botten filter som har tätare springor det vet jag inte men om vi pratar om Åleds så är det så.

Annons