bottenfilter bra eller dåligt....?

#1 - 15 november 2004 20:12
Hej jag har ett akvarium på 80 liter. jag har ett bottenfilter i det passar det att ha ett sånt filter i detta lilla akvarium. Hur ofta måste det rengöras? Tar det inte opp små partiklar i vattnet? I mitt akvarium har det blivit lite grumligt senaste tiden och det verkar inte som filtret tar bort detta. akvariet startades för ca 3-4 månader sedan. Vad ska jag göra åt detta , måste jag ta upp det å rengöra det?
#2 - 15 november 2004 21:17
Bottenfilter är varken bra eller dåliga ... om du känner att ditt filter förlorar i cirkulation är det dags att rengöra det...
#3 - 16 november 2004 09:28
Tänk att jag har gått och funderat på detta med botten filter i några dagar nu. Min tanke är den att iom att så många använder fin sand i sina akvarien och det i kombination med att växtakvarien blir vanligare och vanligare, så går min tanke så här..

Iom den fina sanden så får man ju inte samma fina gojs i sanden som med lite grövre sand, men om man då använder ett botten filter och kör med reverseflow så får man ju gojs i sanden och när man tycker att det är dags att göra rent "filtret" så sätter man en slang på pumpen och vänder flödet.

Vill gärna höra andras åsikter om denna tanke :-)
#4 - 16 november 2004 10:12
Jag tror att detta skulle leda till sandstorm i akvariet.
#5 - 16 november 2004 10:13
hehe man får ju anpassa pump effekten ;-)

Nåja finns ju ett sett att kolla detta :-) jag har ett gammalt bottenfilter liggande någonstans..

Annons