Bottenfilter ändå?

#1 - 5 mars 2004 20:47
Ska snart starta upp mitt 250L Amazonas och har funderat av och till om det här med bottenfilter. Då sandlagret kommer att vara ca. 10 cm tjockt funderar jag om det inte ändå kommer att behövas någonting som skapar rotation i sanden för att få en bra biologisk balans och därmed syregenomströmning. Om jag skaffar ett litet bottenfilter med förhållandevis låg effekt och som bara täcker 2/3 av bottenytan, skulle det kunna funka, eller skulle problemet kvarstå med att näringen i sanden sugs ut och göder alger i akvarievattnet istället för att växterna tar upp denna?
#2 - 5 mars 2004 21:21
Ursprungligen skickat av kampfisken

Ska snart starta upp mitt 250L Amazonas och har funderat av och till om det här med bottenfilter. Då sandlagret kommer att vara ca. 10 cm tjockt funderar jag om det inte ändå kommer att behövas någonting som skapar rotation i sanden för att få en bra biologisk balans och därmed syregenomströmning. Om jag skaffar ett litet bottenfilter med förhållandevis låg effekt och som bara täcker 2/3 av bottenytan, skulle det kunna funka, eller skulle problemet kvarstå med att näringen i sanden sugs ut och göder alger i akvarievattnet istället för att växterna tar upp denna?

Om det är sand alltså "SAND" typ 0,5 till 2mm stora korn så kan det fungera ypperligt bra som ett biologisk-filter.
Utan att för den delen utarmma näringen till växterna.
#3 - 5 mars 2004 21:41
varför inte låta ett filtermedia innehålla nyttobakterierna istället?

liksom det finns en anledning till att inte bottenfilter används idag :)
#4 - 5 mars 2004 22:50
Ursprungligen skickat av orm

Ju varför inte ...Men smaken ä ju som ... eller ska vi säga sättet att skaffa sej kunskaper äro ju åxå som BAKEN...delad!!!
;-)
#5 - 5 mars 2004 23:09

Det där verkar vara ett mantra som en del rabblar tyvärr, ett bottenfilter kan vara och är en bättre lösning än mycket annat som folk hålls med idag när det gäller filter.

Argumentering när det gäller sågning av tekniken vore tacksamt, jag tycker det haltar lite med de här avfärdandena av tekniken som nåt gammalt.

Visst är det gammalt men väldigt användbart ochså, förstås inte när det gäller växter men det är en billig teknik och betydligt bättre än många innerfilter som många talar sig varma för, ett inkört bottenfilter utgör ju en hel del biologi även om det tenderar att göda alger.

Jag har kört med bottenfilter och gör än idag även fast jag har ett ytterfilter, kör insuget genom botten så det får fungera som en sorts förfiltrering.

Som sagt lite argumentering vore tacksamt när man avfärdar något som en antikvitet.

Mvh Jari
#6 - 5 mars 2004 23:23

eller skulle problemet kvarstå med att näringen i sanden sugs ut och göder alger i akvarievattnet istället för att växterna tar upp denna?

Växterna tar iofs helst upp näringen via bladen eftersom vattnet hela tiden cirkuleras runt bladen och på så sätt får dom hela tiden konstant tillgång till näringsämnen. På samma sätt kommer ditt bottenfilter suga ner vattennäringen i bottnen som även kan tas upp med rötterna. En god biologisk filtrering gör även att det äckliga ammoniumet snabbt omvandlas till nitrat vilket är kvävekällan att föredra för växter i akvarier.

Problemet vad gäller växter kontra bottenfilter är att det bildas en lite för hög redox i substratet vilket gör att den lite lagom gosiga miljön i gränsskiktet mellan aneraobt och aerobt tas bort. Utan bottenfilter är det i denna gosiga miljö rost t ex kan reduceras till den form av järn växter kan ta upp (tvåvärt järn, Fe++).

Å andra sidan göder man ju oftast med vattengödning som innehåller chelaterat tvåvärt järn som åker ner i bottnen med bottenfilter. Använder man ovanpå det ett extremt poröst material såsom bränd och bruten lera kommer redoxen ändå finnas kvar inne i kornen. Problemet är bara att hitta ett sådant substrat här i Sverige. Leca duger inte eftersom det flyter, men något liknande Leca som inte flyter vore perfekt. I USA finns t ex Seachem Flourite. Jag har tittat på "Seramis" som jag försökt att få tag på av leverantören i Sverige, men efter ett par telefonsamtal rann det ur sanden (höhö).
#7 - 6 mars 2004 00:29
Som huvudfilter kommer jag att ha en filtermatta (10x10x40 cm) med pumphuvud (Fluval 4, gamla modellen) i ena hörnet inuti akvariet så som det står beskrivet här på zoopet. Förutom det ska jag även använda mig av ett golvfilter/ytterfilter (Eheim 2213, 440 l/h), och fylla denna med makaroner, torvgranulat och en 5 cm tjock rund filtermatta. Så ett biologiskt filter kommer jag att få genom den stora filtermattan samt till viss del av makaronerna och den lilla runda filtermattan. Jag använder Rådasand 0.8-1.2 mm. Karet har måtten 100x50x50 cm. Jarinen: vilken utrustning (namn, modell, kapacitet, mått etc) använder du till ditt bottenfilter? Tack defdac för det mycket informativa inlägget! Om jag nu ska använda mig av bottenfilter, vilken utrustning ska jag ha och ungefär hur mycket kostar det? Om man utgår från att ha en bottenplatta på ca. 65x35 cm (för att inte hela sandbädden ska blåsas bort på nyttiga organismer), vad behöver jag köpa och hur går jag tillväga?
#8 - 6 mars 2004 00:49
Apropå det där du skrev om sand Kampfisken, är du säker på att det funkar???
Jag har ett Eheim bottenfilter som jag ska installera i mitt 450 l yngelkar... Vad jag förstår så kan man inte lägga sand uppepå det... då kommer sanden att rinna ner och fylla bottenfiltret och därmed får man bara cikulation vid insuget... där det dessutom riskerar att dras in sand... eller har jag fel där, trodde man var tvungen att använda grus??? Jag kommer som Jarinen att använda botenmaterialet som förfilter till ytterfiltret! Det kanske finns olika modeller på filtren.
Det jag har funderat på är om man kan lägga bitar av filtermatta i plattorna... kan det minska risken att filtret sätts igen ???
Kan tillägga att jag kommer att ha växterna i lerkrukor uppepå bottenmaterialet... så de får nog lite "gojs" runt fötterna i alla fall...
#9 - 6 mars 2004 01:25
Tja, jag vet ingenting om bottenfilter. Men det lilla jag har läst är att man lägger bottenplattan till bottenfiltret längst ner och fyller sedan på med sand/grus (inte för finkornig men heller inte för grovkornig). Sedan är tanken bakom det hela att vatten sugs igenom och filtreras genom sanden tills vattnet når bottenplattan, där små "kanaler" suger upp vattnet via en pump som sprutar tillbaka vattnet i akvariet. Det är vad jag har läst mig till, då jag menar bottenfilter. Hur tänker du dig att det hela skulle fungera, menar du att man ska lägga bottenplattan till bottenfiltret ÖVER sandbädden? Förklara tack!
#10 - 6 mars 2004 09:21
Så vad tycker ni om mitt resonemang med att ha ett bottenfilter som täcker 2/3 av sandbädden? Skulle det kunna funka utan alltför mycket "näringsspill"?
#11 - 6 mars 2004 11:33
Självklart tänker jag inte ha bottenfiltret över sandbädden :-) Jag har filtret hemma och kan studera hur det ser ut och springorna där vattnet kommer att sugas ner är så pass breda att jag tror att sand kommer att sugas igenom, därför behöver man ha grövre material än sand. Filtret bygger ju på att det blir en "ficka" under bottenmaterialet där det är vatten... det vatten som sugs ner från bottenmaterialet och sedan in i filtret... Om då denna "ficka" fylls med sand så kommer knappast filtret att fungera.... Så menar jag alltså, har skrivit om det i en annan tåt http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22567 och där fick jag rådet att inte använda sand...
#12 - 6 mars 2004 20:21
Varför inte köra bottenfiltret baklänges?

En del akvarister rekommenderar att lägga en värmekabel för att dels värma botten i akvariet och dels för att få en svzg vattencirkulation i bottnen för att tillföra bottnen näring till växter och syre till de bakterier som lever där.

Om man nu har ett bottenfilter installerat och sedan kör in en liten liten del av filtrets usläpp i bottenfitret skulle man få denna önskade cirkulation.

Fördelen med att köra baklänges mot att köra "rätt" väg är att det nog är lättare att göra rent ett ytterfilter än bottnen när det blir fullt med skit.

Är jag helt ute och cyklar?
#13 - 7 mars 2004 10:08
Hittade en artikel om växtakvarier skriven av en som använder bottenfiltret baklänges.
http://www.aquabotanic.com/potplants.htm
#14 - 7 mars 2004 10:25

och syre till de bakterier som lever där.

Det är detta som är det största problemet med värmekabel och RFUGs. Det finns bakterier som lever i gränsskiktet mellan syrerikt och syrefattigt som hjälper till att reducera t ex järn till den form som växter tar upp. Har du enbart syrerik botten har du bara stor redox och järn kommer bara rosta och på så sätt bli oanvändbart för växterna.

Tom Barr på Aquatic Plant Digest har extremt mycket erfarenhet av RFUG:s och har testat det mesta med denna setup, men har numera gått över till enbart en gnutta torv under bränd+bruten lera (Seachems substrat):
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200302/msg00213.html

Man får tänka på att alla substrat har en viss (lagom?) konvektion och vattenrörelse pga värmeskillnader och rotrespiration.
#15 - 7 mars 2004 14:32

Det är faktiskt jätteeffektivt med bottenfilter..skitbra om man vill slippa att ynglena far in i pumpen också

jag knyter fast mina växter på rötterna..då slipper jag tänka på urlakningsproblemet. sen behöver det ju inte täcka hela botten heller.

jag tror inte riktigt att marknadsfunktionen är så intakt..det mesta handlar om reklam.
#16 - 7 mars 2004 14:49
Jag tror också på bottenfilteridén! Den är om inte annat en förutsättning för att jag ska få cirkulation i mitt uppdelade kar... Hur ofta får man räkna med att man måste rensa ur filtret då? Borde väl ta ett bra tag innan det blir helt igenslammat.... men det kanske är helt avhängigt på hur stor yta bottenfiltret täcker???
#17 - 7 mars 2004 15:39
jag ahr några små(kanske 6 st, 3cm breda) filterbitar i mitt bottenfilter för att bakterier ska kunna fästas där..
sen brukar jag ta loss pumphuvudet och föra ner häverten i röret ibland när jag gör vattenbyten(kanske en gång i mån).då får man med sig en hel del skit så slipper det bli så mycket att bryta ner.
men man ska inte behöva grovrengöra dom oftare än grovrengöringar i akvariet.typ en gång i halvåret.vad jag hört.
#18 - 7 mars 2004 17:09
Men jag grovrengör aldrig mina kar... Du menar att man behöver riva upp bottenmaterial plocka ur fiskar och rengöra bottenfiltret en gång i halvåret??? Vad är det egentligen som hamnar där??? Jag kommer ju att täcka nästan hela botten med filtret och köra det som förfilter till ett ytterfilter... inte behöver jag väl göra sån jätterensning en gång i halvåret då va???

Annons