Bottenfilter?

#1 - 10 oktober 2005 09:24
Har funderat på att sätta in bottenfilter i mitt 150 liters akvarium.
Filtret hade jag tänkt och driva med 2 st powerhead´s.

Men. Ska man använda något filtermaterial i bottenfiltret, och blir det inte problem med växterna? Man måste väll ha ganska mkt sand?

Eller är det bättre med 2 st powerhead´s med filterpatron?
#2 - 10 oktober 2005 17:47
Bottenfilter =O), två pumpar =O(

[QUOTE=tbhansson@hotmail.com]Har funderat på att sätta in bottenfilter i mitt 150 liters akvarium.
Filtret hade jag tänkt och driva med 2 st powerhead´s.

Men. Ska man använda något filtermaterial i bottenfiltret, och blir det inte problem med växterna? Man måste väll ha ganska mkt sand?

Eller är det bättre med 2 st powerhead´s med filterpatron?[/QUOTE]

Hej

Du har till 150liters akvarium 1 platta bottenfilter(åleds) 1 pump och sten ca 5-8cm tjockt inget filtermaterial eller ngt, jag har INGA problem med mina växter jag behöver inte stoppa pumpar för att mata, jag bara byter vatten 1 gång i veckan 50-80%, jag göder med pmdd och kör CO2 och jag har blandade sorters fisk och de mår bra för de ynglar av sig hela tiden.
#3 - 11 oktober 2005 01:48
har åleds bottenfilter och monterat på pumphuvudet från en eheim 2007 och funkar fint.

ju finare bottenmaterial man har ju tunnare lager behövs.
har man grovt E.Sjösten så behövs 8cm har man 2-3mm så räcker 5cm enligt förpackningen(hoppas ja minns rätt)

har inga problem med växterna.
windelöw ormbunke
anubias
cabomba

betydligt mer diskretare än innerfilter då jag har satt pumphuvudet nere vid gruset och limmat på en plastbit som böjer av vattenstrålen uppåt.
effekten blir att jag får ytcirkulation,kan gömma pumphuvudet lätt bakom nån växt samt att det inte blir storm vid botten.

till ett 100L hade ja nog tagit 2st plattor.
ett i varje hörne med varsitt pumphuvud istället för 2 pumphuvuden på en platta.
#4 - 11 oktober 2005 10:29
Mitt 310 har två plattor mitt 150 har 1 och mitt 100 har 1platta det räcker faktiskt varför skaffa sig två strömmar om du nu gärna vill ha två plattor sätt i det men använd bara en pump.

Annons