Bottenfilter

#1 - 4 februari 2005 15:17
Jag fick ta över svärgubbens 375 liters för ett tag sedan, är under renovering nu, med ny lysramp osv. Till det följde det med ett bottenfilter, jag har ett svagt minne av att jag hade ett sådant i mitt första akvarium i början på 70-talet, men sen dess har jag aldrig kommit i kontakt med ett sådant.

Finns det någon relevans att köra i gång ett sådant när jag drar i gång detta akvarium, själv är jag mycket tveksam...
#2 - 4 februari 2005 15:25
Nuförtiden finns det många filtermaterial som är mycket bättre än grus/sten. Det finns dock många som kör med bottenfilter och har tillfredställande nitrificering.

Det känns mycket lättare att plocka isär och rengöra ett ytterfilter när det är igensatt än att riva upp hela karet för att rengöra gruset.
MVH
Magnus
#3 - 4 februari 2005 16:03
hej leffe64
jag kör bottenfilter i mina och jag har inga problem men det är som topfrog säger att detär enklare med att plocka isär och rengöra ett ytterfilter, men jag rengör kanske mitt bottenfilter en gång om året och gör min vecobyten av vatten så det är nog en smak sak.
Många säger att man inte kan sätta ngt ovanpå bottenfiltret jag har sten stock växter u name it ovanpå och jag har inga problem sen säger vissa att man inte kan köra växt kar och de har nog rätt i sin sak men jag kör CO2 och växter bubblar och de växer så det knakar nitrit spikar förekommer inte, inte ens efter strömavbrott på 3 dygn pumpen gick igång inte en fisk dog, men sen är det saken med att spruta CO2 i MÄNGDER =O) som gör att fiskar dog.
Men min smak e min smak och min åsikt e min, och de som annat ja de har annat. där fick ru min syn på det hela.
#4 - 4 februari 2005 16:28
Med ett skumplastförfilter och reverse flow tror jag man har en ganska intressant setup, speciellt om man vill föra in CO2 i insuget. Rengöringen skulle bli som en vanlig slamsugning då och då (där man kan ta en liten bit varje vecka om man efterföljer den med ett rejält vattenbyte). Tom Barr är en av de som har mest erfarenhete av RFUG vad gäller växtakvarier och han verkar varken negativ eller positiv.

Jag tror man kan få det att fungera bra.

Annons