Bottenfilter

#1 - 19 januari 2002 13:58

Hej

Jag har ett akvarie på 1200liter med bottenfilter och två project 3300liter i timmen pumpar.

Jag har konstaterat att vattnet inte kommer att bli helt klart med denna filtrering därför har jag haft en fundering på att bygga egna
"rörfilter".
Akvariet är byggt med dubbla gavlar vilka de innersta går från hörnet i fram kant till 20cm in på bakglaset.
Bakom dessa sitter pumphuvuden och värmarna.
min tanke var att på rören som kommer inifrån karet och går ut i detta uttrymme skulle kopplas på ett avloppsrör med måtten 350x150mm
detta rör ska vara kapslat både ovan och under och endast röret från filtret ska gå in i dettai botten.
I avloppsröret fyller jag upp med "makaroner" och finfiltervadd och på toppen sitter pumphuvudet.
detta gör att vattnet måste strömma igenom avloppsröret som kommer fungera som ett ytterfilter innan vattnet går ut igen.
Borde inte vattnet bli klarare och framför allt så borde jag få en bättre biologisk balans på detta sätt.

Hoppas ni förstår hur jag menar och jag är tacksam för synpunkter och ideer i frågan.

I karet ska det gå stora "växtsnälla" sydamerikaner.

mvh Håkan

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 januari 2002 17:15
Hej Håkan,
Som jag tidigare nämnt är jag inte speciellt "frälst" i bottenfilter överhuvudtaget. Nu tror jag inte att det är bottenfiltren i sig som gör att ditt vatten inte är så rent, utan att det snarare är så att gruset i akvariet inte tvättades tillräckligt innan du startade akvariet. Så mata försiktigt och avvakta lite så tror jag att det klarnar.
Som mekaniskt finfilter kan annars ganska tätt packad filtervadd användas som du nämner. Detta brukar få vattnet att klarna på ett par dagar. Det täpps dock till ganska snabbt, men som snabbfilter brukar det funka bra.
Hör av dig om hur det går, om det inte klarnar får vi hitta på något annat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons