Bottenfilter ?

#1 - 14 januari 2002 14:25
Har någon erfarenheter eller synpunkter på att bygga ett bottenfilter i ett 375 liters med Diskus. Jag tänkte använda 4 st perforerade rör och täcka med engelsk sjösten 9-12 mm. Och sedan koppla på en kraftig sugpump vid vattenbytena. Detta för att kunna ha botten material och samtidigt slippa bottensuga så ofta. Har någon andra idee´r ?
Mvh Ingemar

Mvh Ingemar
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 januari 2002 15:45
Hej Ingemar,
Jag är själv inte någon större beundrare av bottenfilter och följande står att läsa om bottenfilter på avdelningen för Filter på denna hemsida
"Bottenfilter
Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de ”drar ur” näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter."
Om du skall ha bottenfilter rekommenderar jag definitivt att du använder de flata bottenfilter som finns i handeln.
Men jag vet att de i alla fall fortfarande är rätt populära i England så det har i alla fall inte helt försvunnit.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 15 januari 2002 07:19
Hej Kjell !
Jag tänkte enbart använda bottenfiltret vid vattenbytena, så att skiten sugs ner genom sanden, därav den stora kornstorleken 9-12 och kraftiga sugpumpen (3000l/h). Ska även ha ett ytterfilter för vattenreningen med torv pellets odyl. Hur ofta måste man annars bottensuga, för att vatten kvalite´n inte ska påverkas om man har sand i ? Jag tänkte att ett botten filter skulle ge diskusarna mera lugn å ro.
Vad tror du ? Dömt att misslyckas eller värt ett försök ?
Mvh Ingemar

Mvh Ingemar
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 januari 2002 08:25
Hej igen,
Jag förstår faktiskt inte riktigt vitsen med det hela. Tillräckligt med "skit" för att växterna skall få nog med näring ramlar ändå ner i gruset och för det behövs inget bottenfilter.
Om du i akvariet inte tänker ha sådana växter som tar upp sin näring ur bottenmaterialet då vill du ju inte alls ha ner skiten i gruset och då finns det inte heller någon anledning att köra det system du förespråkar. Då räcker det med slamsugning.
Kanske har någon annan som läser detta andra efarenheter, rita i så fall gärna ihop ett inlägg.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 15 januari 2002 09:59
Litet förtydligande:
Meningen är att skiten ska sugas ner och ut genom bottenfiltret och följa med vattenbytet ut. Ska inte ha några växter i sanden.
Trycker på en knapp: skiten sugs ut, trycker på en annan knapp: nytt vatten fylls på...(latheten är uppfinningarnas moder !)

Mvh Ingemar
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 januari 2002 10:29
Okej, nu ramlade det ner en polett.
Tror dock fortfarande inte att det behövs, men testa gärna och rapportera om resultatet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 15 januari 2002 13:36
Jag tycker det låter riktigt bra, med så grovt grus så borde du kunna göra så stora hål i rören att dom inte slammar igen allt för lätt. Tror dock att det är svårt att få det rent lite längre från rören...
Lycka till

Mvh
//Micke J

Annons