Bottenfilter

#1 - 11 september 2003 17:52
Jag har precis startat upp ett 130-l akvarium som jag tänker ha kampfisk, rasbora, små bptior, osv i. Jag har även bambu i, och har planterat de första växterna som är två olika Hygrophila.

Jag har ett bottenfilter i, med pumphuvud. Och det är ju alltdå inget filtermaterial i det. Utan en skårad plastplatta med plaströr som går upp. Tror dom brukar ha sådana på o akvarierna på akvarieaffärer.
Fick iaf detta rådet att ha sådant på Åleds akvarium, så jag antar att det funkar.

Men det verkar som om det inte är så många som använder det.
För och nackdelar?
för växter och fiskar?

någon som har några erfarenheter?

/K
#2 - 11 september 2003 18:12
vet att det inte är bra för växterna eftersom att d har nått att göra med näringen i botten men ja kommer inte ihåg vad det är...

mvh/Glenn
#3 - 11 september 2003 18:27
Det som händer med näringen är att den inte stannar i gruset som växterna är planterade i. Men det är till fördel för bakterierna som behöver syre och att bajs o dyl fastnar i botten och inte åker runt i karet. Men det är som sagt vad man känner själv. Man behöver inte ha filter över hela botten utan bara en liten del av karet beroende på hur stort det är[:-34]
#4 - 11 september 2003 18:31
Man måste suga rent bottnen lite i mellanåt om man har bottenfilter. Så i ett växtakvarium är det inte bra. I ett kar som belastas ofta och mycket med ny fisk är det väldigt bra tex i affärer. Frågan är väl egentligen vad åleds har för erfarenhet av sällskapsakvarium.
MVH
Magnus
#5 - 11 september 2003 19:15
Tycker de har lite konstig syn på det mesta.
#6 - 11 september 2003 20:25
Har du växter i ett akvarie så kan du slänga bort allt som har med bottenfilter o göra men om du som dom flesta affärer har mycke fisk på begränsad yta så e de perfekt....
#7 - 12 september 2003 09:28
Och jag som tänkt ha mycket växter i akvariet :(.
Nu vet man ju inte vems råd man ska lyssna på..
vad menar ni med att åleds inte har någon erfarenhet av sällskapsakvarim?

Jag har även en "vanlig" pump, en aquael, eller den som följer med dom akvarierna iaf...med filter och så..
tror den pumpar 400l/h...
är detta bättre tror ni?

Vill ju att växterna ska trivas..och vill helst kunna ha lite marktäckare såsmåningom också...

Man kan ju tycka att ett företag som åleds borde ge vettiga råd...

/K
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 september 2003 09:41
Man kan ju tycka att ett företag som åleds borde ge vettiga råd...

Som så ofta i denna trevliga hobby så finns det olika åsikter, en del har lyckats på ett visst sätt, andra på ett annat. Det finns med andra ord ingen alltidgällande sanning. Om nu Åled rekommenderar bottenfilet så är det självklart för att de anser att bottenfilter är bäst.

Vad gäller bottenfilet så var de väldigt populära för ca 10-15 år sedan, men har idag nästan helt konkurrerats ut av andra effektivare filtersystem. Förr hade de flesta grossister bottenfilter i någon form, idag har dessa alla av dessa går över till s.k. filtermattor. Det har också väldigt många affärer gjort och jag håller definitivt inte med lucipher när han skriver - "men om du som dom flesta affärer har mycke fisk på begränsad yta så e de perfekt....", även för dessa finns det effektivare filtermaterial. Men detta är min personliga åsikt utifrån min erfernhet och den delar då knappast Åled.

Ett tips är att du läser igenom zoopetavdelningen om "Filter".
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#9 - 12 september 2003 10:01
Jag får dagliga erfarenheter med mattfilter. Biologiskt mycket effektiv, den kan lätt mätas om man mäter syrehalten på boda sidor om mattan. Bakterier brukar ju syre.

Planterad mycket snygg tom.
mvh
Jukka
#10 - 12 september 2003 11:53
Det har också väldigt många affärer gjort och jag håller definitivt inte med lucipher när han skriver - "men om du som dom flesta affärer har mycke fisk på begränsad yta så e de perfekt....", även för dessa finns det effektivare filtermaterial.

Tack för korrigeringen, kanske uttryckte mig lite luddigt, de jag mena var att man helst inte vill visa upp ett stort otympligt innerfilter som tar altför mycket plats för fiskarna.[:-48]

Varför klämmer altid akvarieaffärer in så jädrans mycke fisk i varje akvarie?? Borde de inte va intressanr'tare o kunna ta ut mer pengar för bättre fisk??
#11 - 12 september 2003 13:48
Det hade säkert varit bättre med mindre fisk i varje akvarium, men folk vill i verkligheten inte betala vad detta skulle kosta. Någon skulle säkert göra det, men inte tillräckligt många. Tyvärr.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 12 september 2003 13:59
Varför klämmer altid akvarieaffärer in så jädrans mycke fisk i varje akvarie?? Borde de inte va intressanr'tare o kunna ta ut mer pengar för bättre fisk??

Är bara filtret OK (dvs ej bottenfilter utan ett rejält filtermattefilter[;)]) och man sköter vattenbytena så är det oftast inte några problem att under en kortare period ha ganska många i ett akvarium - det brukar faktiskt t.o.m. fungera bättre (mindre bråk).
Sedan har det ju faktiskt en ekonomisk aspekt också som Karon skriver. Faktum är också att man säljer betydligt mer av en art om man har många i ett akvarium - skillnaden i omsättning är faktiskt oerhört stor.
Men OK - kanske bättre att ämnet i fortsättningen håller sig till den ursprungliga tråden - bottenfilter eller inte.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons