Jag håller på att planera inför inskaffandet av ett akvarium, modell lite större, 1.5m+ längd.
Jag har funderat lite över filtrering i karet. Jag vill inte ha rejält tilltagen filtrering och vill inte ha någon utrustning utanför karet. Jag har haft ytterfilter tidigare men tex 2 st ytterfilter till ett 720L gör mig lite nervös. Men det är inte det den här tråden handlar om.
Jag hade i princip bestämt mig för att köra på massa filtermaterial bakom en "3d-bakgrund" från rockzolid (liknande de som finns från back to nature).
Idag var jag dock på åleds och tittade på deras akvarium. De har väldigt fina saker och en jäkla ordning på sina akvarier. Jag har aldrig sett en akvariebutik med så rena och fina akvarier och fisk som ser ut att vara så välmående. Stor eloge till dem där. :) I min lokala akvariebutik är det mer regel än undantag att man hittar 2-3 döda fiskar när man går runt och tittar...
De har bottenfilter i alla sina kar och talar väldigt varmt om det. I deras akvariumpaket som de säljer så följer det med bottenfilter.
Vad jag förstår är det väldigt lite underhåll men kräver grövre grus (inte sand som jag haft tidigare) och kanske mer grus (osäker på det?).
En massa filtermaterial och två pumphuvuden bakom en bakgrund är ju också ganska underhållsfritt, kostnadsmässigt jämförbart med bottenfilter. Det kräver dock mer volym i akvariet, så man förlorar ganska många liter vatten. Ett bottenfilter använder ju gruset som filtermaterial så där får man volymen "gratis". Med "3d-bakgrund" så har man ju ändå utrymme bakom bakgrunden.
Filtermaterial är lite bökigare att rengöra också, det sugs in mat och annat skräp bakom bakgrunden. Man måste ta ut det för att rengöra. Med bottenfilter hamnar det i botten och kan antingen slamsugas eller så äts det upp av fiskarna (matrester). Så bottenfilter vinner nog underhållspoängen. Om man skulle få strömabrott ett par timmar så att vattnet står still så skulle det förmodligen vara betydligt värre med filtermaterial bakom en bakgrund än med ett bottenfilter.
Så mitt dilemma är, vilken lösning ska jag köra?
[LIST]
[*]Bara bottenfilter (åleds standardalternativ) och btn slimlines, billigt
[*]Bara filtermaterial (avtånd från rutan) och btn slimline, billigt men lite bökigt, förlorar volym
[*]Bara filtermaterial bakom 3d-bakgrund. Dyrare men snyggaste bakgrunden, förlorar volym.
[*]Filtermaterial + bottenfilter + 3d-bakgrund. Dyrast men mest filterering och snygg bakgrund.
[/LIST]
Så... Vad har ni för erfarenheter av bottenfilter? Är det något att ha? Är det tillräckligt bra filtrering? Ris eller ros?
Lite bakgrund om akvariet. Det kommer att vara 500-700L och innehålla ganska mycket växter, en hel del småfisk (vill ha en ca 200 tetror) och även en del mindre ciklider, kanske scalarer.
Bottenfilter verkar inte alls vara populärt här men de talar väldigt varmt om det på åleds och de verkar väldigt duktiga, får bevisligen väldigt bra resultat av det och de har lång erfarenhet. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. :)