Bottenfilter?

#1 - 9 juli 2014 15:21
Jag håller på att planera inför inskaffandet av ett akvarium, modell lite större, 1.5m+ längd.

Jag har funderat lite över filtrering i karet. Jag vill inte ha rejält tilltagen filtrering och vill inte ha någon utrustning utanför karet. Jag har haft ytterfilter tidigare men tex 2 st ytterfilter till ett 720L gör mig lite nervös. Men det är inte det den här tråden handlar om.

Jag hade i princip bestämt mig för att köra på massa filtermaterial bakom en "3d-bakgrund" från rockzolid (liknande de som finns från back to nature).

Idag var jag dock på åleds och tittade på deras akvarium. De har väldigt fina saker och en jäkla ordning på sina akvarier. Jag har aldrig sett en akvariebutik med så rena och fina akvarier och fisk som ser ut att vara så välmående. Stor eloge till dem där. :) I min lokala akvariebutik är det mer regel än undantag att man hittar 2-3 döda fiskar när man går runt och tittar...

De har bottenfilter i alla sina kar och talar väldigt varmt om det. I deras akvariumpaket som de säljer så följer det med bottenfilter.

Vad jag förstår är det väldigt lite underhåll men kräver grövre grus (inte sand som jag haft tidigare) och kanske mer grus (osäker på det?).

En massa filtermaterial och två pumphuvuden bakom en bakgrund är ju också ganska underhållsfritt, kostnadsmässigt jämförbart med bottenfilter. Det kräver dock mer volym i akvariet, så man förlorar ganska många liter vatten. Ett bottenfilter använder ju gruset som filtermaterial så där får man volymen "gratis". Med "3d-bakgrund" så har man ju ändå utrymme bakom bakgrunden.

Filtermaterial är lite bökigare att rengöra också, det sugs in mat och annat skräp bakom bakgrunden. Man måste ta ut det för att rengöra. Med bottenfilter hamnar det i botten och kan antingen slamsugas eller så äts det upp av fiskarna (matrester). Så bottenfilter vinner nog underhållspoängen. Om man skulle få strömabrott ett par timmar så att vattnet står still så skulle det förmodligen vara betydligt värre med filtermaterial bakom en bakgrund än med ett bottenfilter.

Så mitt dilemma är, vilken lösning ska jag köra?

[LIST]
[*]Bara bottenfilter (åleds standardalternativ) och btn slimlines, billigt
[*]Bara filtermaterial (avtånd från rutan) och btn slimline, billigt men lite bökigt, förlorar volym
[*]Bara filtermaterial bakom 3d-bakgrund. Dyrare men snyggaste bakgrunden, förlorar volym.
[*]Filtermaterial + bottenfilter + 3d-bakgrund. Dyrast men mest filterering och snygg bakgrund.
[/LIST]

Så... Vad har ni för erfarenheter av bottenfilter? Är det något att ha? Är det tillräckligt bra filtrering? Ris eller ros?

Lite bakgrund om akvariet. Det kommer att vara 500-700L och innehålla ganska mycket växter, en hel del småfisk (vill ha en ca 200 tetror) och även en del mindre ciklider, kanske scalarer.

Bottenfilter verkar inte alls vara populärt här men de talar väldigt varmt om det på åleds och de verkar väldigt duktiga, får bevisligen väldigt bra resultat av det och de har lång erfarenhet. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 juli 2014 15:48
Jag är ju som sagt ingen vän av bottenfilter utan anser att nästan alla andra filter är bättre.

Men det är många som har lyckats med det, men för att vara lite elak (mot bottenfiltren) men samtidigt berömmande (mot de som lyckas med bottenfilter) är att de som har lyckats bra med bottenfilter är de som är extremt noggranna med skötseln av akvariet - dvs dessa berömvärda personer hade lyckats med vilket filter de än hade valt;)

Så vart räknas du - jag är inte så noggrann så jag väljer ett bättre filtersystem.

Vad jag förstår är det väldigt lite underhåll men kräver grövre grus (inte sand som jag haft tidigare) och kanske mer grus (osäker på det?).

Filtermaterial är lite bökigare att rengöra också, det sugs in mat och annat skräp bakom bakgrunden. Man måste ta ut det för att rengöra. Med bottenfilter hamnar det i botten och kan antingen slamsugas eller så äts det upp av fiskarna (matrester). Så bottenfilter vinner nog underhållspoängen.

Det håller jag inte alls med om - tvärtom så kräver bottenfilter oftast mer arbete eftersom man måste slamsuga sanden. Ett filter bakom en bakgrund kan gå i åratal utan att behöva rengöras - har man bottenfilter måste botten slamsugas regelbundet.

Om man skulle få strömabrott ett par timmar så att vattnet står still så skulle det förmodligen vara betydligt värre med filtermaterial bakom en bakgrund än med ett bottenfilter.

Ingen skillnad här. Den typ av filter som istället är mest riskabelt är ytterfilter medan alla slag av innerfilter är mindre riskabla. Dock kan man säga att om det skulle vara ett väldigt långt strömavbrott som dock ytterst sällan inträffar (har själv aldrig varit med om det) så är det ju i alla fall lättare att ta ut och rengöra filtermaterailet bakom en bakgrund än gruset;)

Det kommer att vara 500-700L och innehålla ganska mycket växter, en hel del småfisk (vill ha en ca 200 tetror) och även en del mindre ciklider, kanske scalarer.

En sak att tänka på är att bottenfilter funkar dåligt om man har grävande fiskar i akvariet eftersom vattnet väljer den lättaste vägen (dvs i de grävda groparna). Till exempel så gräver en hel del ciklider - dock inte skalarer som du nämner.

Bottenfilter verkar inte alls vara populärt här men de talar väldigt varmt om det på åleds och de verkar väldigt duktiga, får bevisligen väldigt bra resultat av det och de har lång erfarenhet. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro

Dom säljer ju dom så de måste ju tala varmt om dom annars är de dåliga försäljare;) och som sagt Arnold är så himla duktig och nogrann så med hans skötsel så hade hans affär varit ett föredöme vilket filter han än hade använt.

Själv hade jag affär och odling på 80-talet och hade då under några år bottenfilter i alla mina akvarier (flera hundra) men jag var inte så noggrann med skötseln[:o] så jag skaffade bättre filter som krävde mindre skötsel och sedan såg min affär lika bra ut:D

Det finns flera andra här på forumet som har lyckats väldigt bra med bottenfilter och som inte säljer dom;) - så om du väljer bottenfilter lyssna på dom.
#3 - 9 juli 2014 16:10
Kanon. Tack för långt och utförligt svar. :)

Det där med grävda gropar och att vattnet tar den vägen då hade jag inte alls tänkt på... Tankvärt...

Jag har tidigare haft sand (inhandlad på jula) i mina akvarier. Det är väldigt snyggt (enligt mig det snyggaste man kan ha i ett akvarium) och väldigt billigt men det fungerar ju inte alls med bottenfilter. Akvariegrus är ju riktigt riktigt dyrt. Så det är något som talar emot bottenfilter också. Det finns säkert en tusenlapp, om inte mer, att spara in på att köra på jula-sand istället för akvariegrus från akvarieaffär i ett 720L, speciellt om man behöver extra mycket extra på grund av bottenfilter.

Hur är det med bottenfilter respektive sand för växter? Bottenfiltren bör ju dra ner näringen i gruset men drar ner en massa skit också och gör botten kompakt, så överlag är det alltså sämre än bara grus (så tolkade jag ditt svar ovan kjell).
Sand då? Det är sämre än vanligt, lite grövre, grus, utan bottenfilter?

Slutligen...Så är jag noggrann... Periodvis.... ;) Så nej, det är väl bra om det är så underhållsfritt som möjligt vid perioder av lågt intresse (och tid), sånna infinner sig alltid.

Edit: Bör tillägga att mina tidigare kar med sand har innehållit afrikanska ciklider, flitiga grävare och inga växter.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 juli 2014 16:23
Nasso skrev:
Jag har tidigare haft sand (inhandlad på jula) i mina akvarier. Det är väldigt snyggt (enligt mig det snyggaste man kan ha i ett akvarium) och väldigt billigt men det fungerar ju inte alls med bottenfilter. Akvariegrus är ju riktigt riktigt dyrt. Så det är något som talar emot bottenfilter också. Det finns säkert en tusenlapp, om inte mer, att spara in på att köra på jula-sand istället för akvariegrus från akvarieaffär i ett 720L, speciellt om man behöver extra mycket extra på grund av bottenfilter.

Nja, men nog går det att hitta grövre grus också rätt billigt så tycker jag nog inte är ett argument. Sedan vet jag inte om bottenfilter nödvändigtvis kräver ett grovt grus.

Hur är det med bottenfilter respektive sand för växter? Bottenfiltren bör ju dra ner näringen i gruset men drar ner en massa skit också och gör botten kompakt, så överlag är det alltså sämre än bara grus (så tolkade jag ditt svar ovan kjell).

Sand då? Det är sämre än vanligt, lite grövre, grus, utan bottenfilter?

De s.k. växtexperterna menar ju att bottenfilter inte alls är bra i växtakvarier - men t.ex. ansjp och andra här på forumet har ju haft snygga växtakvarier och bottenfilter så nog kan det funka i alla fall.
Växterna som sådana växer ofta lika bra i sand som i grus
#5 - 10 juli 2014 03:54
Jag har kört och kör med bottenfilter fortfarande med jämna mellanrum med ganska bra resultat. Men som Kjell säger, så kräver det en hel del arbete med slamsugning, och lite beroende på hur du utformar karet kan det bli en massa extrajobb.
Med bara ett par växter och knappt några rötter och större stenar så är det inga större problem, men tvärtom blir det lite bökigare. En annan väldigt stor fördel med bottenfilter är om man har räkor och/eller yngel i akvariet då ett sådant system är mer eller mindre idiotsäkert för dessa.
Kör du med bottenfilter får du räkna med att slamsuga ca en gång/månad, annars bildas en kaka av mulm i gruset som med tiden blir väldigt hård och sedan täpper till flödet genom gruset. För att nedbrytningen ska fungera på ett bra sätt krävs syre, något som då blir lidande.
Ska du ha bottenfilter ska du inte ha mindre än 2-3 mm storlek på kornen på gruset, och det finns även grus som funkar sämre till detta. Det som jag fått funka bäst är Engels sjösand i den storleken, Rådas grus funkade inte alls något vidare.
Ett annat råd jag kan ge dig, är att om du oroar dig för det ekonomiska och då tar genvägar med att köpa billigare material än vad du tänkt dig bör du vänta lite. Spara hellre på att köra igång karet en månad extra, och köp vad du vill ha istället. Det finns risk annars att du ångrar dig, och tappar intresset fortare pga detta.

Men varför inte köra en kombination av Slimline och bakgrundsfilter? Jag har i ett kar snedställt en slimline i båda hörnen, och där fått ganska bra utrymme till detta. Det går även att sätta slimlinen några cm från bakrutan, och räknar du ut volymen av ett sådant filter så blir det stort:).
#6 - 10 juli 2014 06:33
Bottenfilter är ju som nämnts inte optimalt för ett växtakvarium. Samt att växternas rötter precis som inredning försämrar flödet genom sanden, vilket resulterar i att det bara blir vettig cirkulation på vissa ställen i botten.
#7 - 10 juli 2014 07:56
Jag trodde att bottenfilter skulle vara en enklare lösning. Det verkar dock vara många "men" förknippat med det. :)

Det blir förmodligen en riktig 3d-bakgrund från rockzolid med filtermatta och pumpar i. Har inte sett någon av dem i verkligheten ännu dock så detaljerna kvarstår att planera.

Jag gillar åleds lösning med täckglas och lampramp framtill så lutar mot deras 600L akvarium. Kostar ganska mycket jämfört med begagnat men det känns skönt och tryggt. Riktigt fina akvarium. Fast exkl bottenfiltret som ingår i paketet då.

Gjorde en budget på det karet med bakgrund, teknik mm. Allt som allt ca 25.000kr exkl fisk. Men då är det ett drömakvarium för mig. :) Och kvinnan var ok med det. Då vet man att man hittat rätt. ;)

Får spara tills jag har råd helt enkelt. Det kommer inte att behöva bytas ut på många många år.
#8 - 10 juli 2014 08:17
Nasso skrev:
Jag trodde att bottenfilter skulle vara en enklare lösning. Det verkar dock vara många "men" förknippat med det. :)

Det blir förmodligen en riktig 3d-bakgrund från rockzolid med filtermatta och pumpar i. Har inte sett någon av dem i verkligheten ännu dock så detaljerna kvarstår att planera.

Jag gillar åleds lösning med täckglas och lampramp framtill så lutar mot deras 600L akvarium. Kostar ganska mycket jämfört med begagnat men det känns skönt och tryggt. Riktigt fina akvarium. Fast exkl bottenfiltret som ingår i paketet då.

Gjorde en budget på det karet med bakgrund, teknik mm. Allt som allt ca 25.000kr exkl fisk. Men då är det ett drömakvarium för mig. :) Och kvinnan var ok med det. Då vet man att man hittat rätt. ;)

Får spara tills jag har råd helt enkelt. Det kommer inte att behöva bytas ut på många många år.

Tänk på att du säkerligen får ta bort mittstaget för att få ner bakgrunden i karet, samt att en 3D bakgrund stjäl mycket utrymme på djupet, oavsett tillverkare...då är ett 720 vettigare om det är standardmått vi pratar om:). Kolla även beg.marknaden, för 25 papp finns det väldigt mycket att välja på och då ingår bakgrund.
Jag har ett 720 Akvastabil med BTN Malawi komplett, och har inte ens gett 20 000 med fisk medräknat.
#9 - 10 juli 2014 09:10
ansjo skrev:
Tänk på att du säkerligen får ta bort mittstaget för att få ner bakgrunden i karet, samt att en 3D bakgrund stjäl mycket utrymme på djupet, oavsett tillverkare...då är ett 720 vettigare om det är standardmått vi pratar om:). Kolla även beg.marknaden, för 25 papp finns det väldigt mycket att välja på och då ingår bakgrund.

Jag har ett 720 Akvastabil med BTN Malawi komplett, och har inte ens gett 20 000 med fisk medräknat.

Jag har inte hittat så mycket vettigt begagnat. Aldrig sett något med rockzolid. Det mesta är okomplett utan bakgrund eller lysramp eller så ser det gammalt och slitet ut eller med oklädd aluställning. Så trist att ha en massa repor. Men jag letar medans jag sparar. Efter att ha varit där och tittat på nya fina fräscha kar så blir man lite osugen när man ser halvfyllda smutsiga kar på blocket. ;) men som sagt. Finns definitivt mycket pengar att spara.

Mittstaget är bara fastnitat. Kan antingen be dem montera bakgrunden eller få det omonterat och nita fast själv. Diskuterade det med dem, ska inte vara några problem.

Jag gillar verkligen lösningen med täckglasen och rampen med. Att det är så enkelt att öppna. Känns så meckigt med bara täckglas på och ramper liggande löst ovanpå.

Möbelakvarier/helglas med heltäckande ramp kan ju vara lika enkelt att jobba med, beroende på utformningen. Men då ör det väl oftast helglas och jag tror jag föredrar ram.

Det är som med bil. Nån gång i livet är det kul att ha helt nytt. Aldrig ägt ett nytt akvarium.

Om man planerar att ha akvariet i 10+ år, vad gör några extra tusenlappar för att få sitt drömakvarium? :) Med dessa 25.000 kr har jag inte kompromissat med något, någonstans.

Men jag har ett par månader på mig att spana på blocket. Blir nog inte förrens till hösten det här. Går ju självklart att hitta fina begagnade också. Medans jag letar sparar jag till ett nytt. :)

Edit: måtten är ca 160x60x60
#10 - 10 juli 2014 14:45
Jag körde med bottenfilter + en ficka med keramiskt filtermateriel de första åren i mitt åledskar och hade inga större problem med det. Problemet med växter hade jag inte eftersom jag placerade plattorna där jag ändå inte skulle ha några växter (om man bortser från de växter som spred sig in över plattorna...)
Nuvarande filter systemet är ett rent bakgrundsfilter (wood-rock bakgrund) och har fungerat helt ok det oxå men ger inte alls lika klart vatten som bottenfiltret gav.
Skötseln av ett bottenfilter blir lite jobb ganska ofta - bakgrundsfiltret ger mer sällan jobb men mer jobb när det väl ger jobb.
F.ö. har jag 575liters varianten av Åleds kar, dvs föregångaren till karet Nasso kikat på, köpt för 10år sedan nu och det enda jag har ångrat är att jag inte köpte ett större kar. :)
Planerar dessutom att köpa ett kar till i höst och har inte hittat något alternativ som är mer attraktivt än att köpa ett Åleds till.
#11 - 10 juli 2014 20:21
Rambo skrev:
Jag körde med bottenfilter + en ficka med keramiskt filtermateriel de första åren i mitt åledskar och hade inga större problem med det. Problemet med växter hade jag inte eftersom jag placerade plattorna där jag ändå inte skulle ha några växter (om man bortser från de växter som spred sig in över plattorna...)

Nuvarande filter systemet är ett rent bakgrundsfilter (wood-rock bakgrund) och har fungerat helt ok det oxå men ger inte alls lika klart vatten som bottenfiltret gav.

Skötseln av ett bottenfilter blir lite jobb ganska ofta - bakgrundsfiltret ger mer sällan jobb men mer jobb när det väl ger jobb.

F.ö. har jag 575liters varianten av Åleds kar, dvs föregångaren till karet Nasso kikat på, köpt för 10år sedan nu och det enda jag har ångrat är att jag inte köpte ett större kar. :)

Planerar dessutom att köpa ett kar till i höst och har inte hittat något alternativ som är mer attraktivt än att köpa ett Åleds till.

Ok. Det låter fint. :) Det lutar starkt åt ett åleds-kar. Det verkar väldigt sparsamt med sådana som säljs begagnat. Jag gillar "grabbarna" på åleds med, har varit där massvis av gånger och fått kanonbra hjälp. De är alltid hjälpsamma och tar sig tid att diskutera och man lär sig alltid en massa nytt.

Har beslutsångest kring hur jag ska göra med filter och grus/sand men det löser sig nog. :) Det känns framtidssäkrare med en 3d-bakgrund med filtermaterial, om jag skulle vilja ha malawi/tanganyika i karet senare kommer jag garanterat vilja ha sand.

Så just nu lutar det åt filtermaterial bakom bakgrunden i alla fall. Men sen om jag dessutom ska ha någon platta bottenfilter som du sa på öppna ytor där jag inte har växter och då köra grövre grus eller om jag ska skippa bottenfiler och köra jula-sand, är ännu inte bestämt. Det tål att tänkas på. :)
#12 - 11 juli 2014 05:40
Trodde knappt det gick att sälja ramakvarium längre, men Åleds kan tydligen. Verkar dock besvärligare ifall man vill behöver mer ljus till ett växtkar, med tanke på rampens konstruktion?
#13 - 11 juli 2014 06:46
Sleaper skrev:
Trodde knappt det gick att sälja ramakvarium längre, men Åleds kan tydligen. Verkar dock besvärligare ifall man vill behöver mer ljus till ett växtkar, med tanke på rampens konstruktion?

Tror det är rätt vanligt. Kollar man på blocket så är en majoritet av alla 540L och 70L ramakvarium.

I ett helglas så både tätar och håller silikonet ihop akvariet. Det blir stor belastning på akvariet. I ett ramakvarium så tätar bara silikonet, ramen ihop karet. Det bör ju bli mindre belastning.

Tror inte det är någon som skulle argumentera emot att ram är enklare att tillverka (och därför billigare och mindre risk för misstag) och säkrare. Menar inte att helglas är osäkert men ram bör rent logiskt vara säkrare. Ska man ha 720L vatten i vardagsrummet så kam det bli avgörande. :)

Det estetiska dock... Jag var emot ram till en början men tycker att många helglas ser avkapade och ofärdiga ut upptill. För att bli riktigt snyggt ska det till en heltäckande ramp och då blir det oftast dyrt.

Det går säkert att lägga en lysramp till bakom denna rampen och lyfta bort som man vanligtvis gör. Det problemet har man nog ändå. Jag är inte mycket för armaturer som hänger i taket ovanför akvariet. Det läcker ut så mycket ljus i rummet då.
Den jag har tittat på har dock 8x t5-rör, vilket jag tror räcker länge för mig.
#14 - 11 juli 2014 08:34
Om ett akvarium håller beror nog betydligt mer på kvalitén i byggnationen och att man gör rätt när man ställer upp karet än om det är ett ram eller helglas kar, finns billig skit både bland ram och helglas. Personligen tycker jag att vanliga helglas kar är ganska fula och silikonsträngarna stör mer än vad en aluminiumram gör.
Gällande ljuset så hoppas jag Arnold blir färdig med diodramperna tills det blir dags för mig att handla...

Just nu så lutar det åt att jag kommer köra både bottenfilter och bakgrundsfilter i nästa kar. Planen är att dela av utrymmet bakom en BTN-bakgrund och ha en del som tar in vattnet via bottenfilter medans den andra delen tar in vattnet via ett vanligt intag. Bottenfiltret kommer "ramas in" med stenar och täckas med grus medans övriga bottnen kommer ha sand.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 juli 2014 08:45
Håller helt med Rambo om att det finns andra faktorer som än om det är ett ram eller helglasakvarium som är oerhört mycket viktigare för hållbarheten. Det finns bra och dåliga av bägge.
Den enda nackdelen med helglas är väl att ramarna ger ett visst skydd under transporten - dvs om man stöter emot något så finns ju alumniumramarna där som ett skydd. Därför klä gärna in hörnen på helglasakvarier - det kostar bara några kronor.

Så vad som avgör om man väljer det ena eller det andra är istället snarare det estetiska - dvs vad tycker man är snyggast. Själv tycker jag att helglas är oerhört mycket snyggare men Nasso tycker att ramakvarier är snyggare och det är ju hans akvarie och då är det ju rätt för honom.
#16 - 11 juli 2014 14:44
Trodde varken att åledskar eller ramkar såldes längre.. Är det inte åleds som alltid ligger på blocket för 25 000kr med argumentet att det kostade 45 000 när det var nytt? "Ja, jo.. ..men alltså glaspriset är 1600?" Jo men det är från åleds! "Jo för all del men jag får ju ett likadant nytt för 2500?" Jo men jag tror inte att du hörde mig, det är från åleds! "Ok, lycka till med försäljningen" vaa? Ska du inte ha det?? Det är ju från åleds?? Bottenfilter, aluram, 423l, ok jag kan gå ner till 22 000!

Smaken är ju dock som baken.. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 juli 2014 15:27

Ja och tur är det - hur jäkla kul skulle akvariehobbyn vara om vi alla hade samma typ av akvarie i samma storlek och med samma inredning och fiskar:p
#18 - 11 juli 2014 15:35
Ja det har du rätt i.. Allt kan vara soft på sitt sätt.. Att åleds-burkarna har guld istället för bly i glaset är ju kundens problem.. :)
#19 - 11 juli 2014 16:00
Vi själva har inga Åleds-kar då vi inte är allt förtjusta i ramakvarium men vi är där väldigt ofta och köper fisk eller bara tittar och pratar skit. Deras akvarium är ett riktigt hantverk och de som känner Arnold vet hur pedantisk han är. Vi köpte ett bottenfilter till ett av våra akvarium som komplement till Eheim ytter pump. Varje gång vi rotar runt i akvariet eller gör vattenbyte så blir det kristallklart på ett par timmar. Nu har vi bottenfilter i samtliga akvarium som komplement till ytter/inner filter. Vi har ciklidsand/korallsand/kvartssand i alla våra kar. Vi köpte 20mm filtermatta på Hornbach som vi lade på bottenfiltret och väl utanför. Det fungerar så väldigt bra och vattnet är kristallklart, bra flöde på vattnet och de fiskar som gräver gör ingen skada. Att man ska behöva bottensuga emellanåt är ju något vi gjort ändå.
#20 - 11 juli 2014 19:14
Jag gillar att det är lokalt byggt. De lever väldigt mycket på sitt rykte, sitt välkända namn och sin långa erfarenhet. Därför tror jag att de är mer nogranna än när juwel bygger ett akvarium i en fabrik. Men det kanske är jag som är fördomsfull. Jag bara inbillar mig att det kommer fler måndagsex från juwel än åleds. När tillverkaren måste titta köparen i ögonen när varan överlämnas är det fördelaktigt för köparen. :)

Det är det lokalproducerade och personliga vs pris helt enkelt. Hade de kostat precis lika mycket hade jag aldrig tvekat om att köpa åleds.

De flesta andra ramakvarium jag har sett har haft lösa täckglas och rampen liggande ovanpå bara. Det är lite osmidigt att jobba med. Samma sak med heltäckande med en liten lucka i mitten. Hade ett kar där luckan var så liten att jag bara fick ner underarmarma en decimeter...

Det finns heltäckande ramper med lucka som är lika lång som karet. Då kommer dock belysningen lite längre bak i karet. Jag gillar åleds lösning med ramper med inbyggt täckglas som man skjuter bakåt och som är längst fram i karet. Men finns kanske fler tillverkare som gör så?

Och sen är det jäkligt kul att ha en stor och bra akvariebutik lokalt som dessutom inte är del i en stor kedja, så det är kul att stödja dem. :) Nu känner jag mig som en gubbe.... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 juli 2014 20:03
Jag har belysning som hänger ovanför akvariet och använder inte täckglas - de stjäl för mycket ljus.
Sen var det lite kul att se morgondagens ramper på Interzoo som var millimetertunna och kunde limmas fast på undersidan av täckglaset
#22 - 11 juli 2014 20:14
Jag har belysning som hänger ovanför akvariet och använder inte täckglas - de stjäl för mycket ljus.

Sen var det lite kul att se morgondagens ramper på Interzoo som var millimetertunna och kunde limmas fast på undersidan av täckglaset

Det läcker ut rätt mycket ljus då väl? Akvariet ska vara ganska nära tv-soffan, känns som att det kan vara störande. Tror dock aldrig att jag har sett en sån uppställning i verkligheten någon gång så lite svårt att bilda sig en uppfattning. Låter ju klart smidigt.

Verkar som att man kan göra många häftiga saker med LED. :) det är väl på väg ner i pris med.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 11 juli 2014 20:24
Nej det läcker så klart ut ännu mindre om man har belysningen under täckglaset istället för ovanpå eller i rampen. Det finns en sådan ramp i min Interzoo-artikel
#24 - 11 juli 2014 20:52
Nej det läcker så klart ut ännu mindre om man har belysningen under täckglaset istället för ovanpå eller i rampen. Det finns en sådan ramp i min Interzoo-artikel

Jag syftade på sånna här eller till och med sånna som hänger från taket. Borde ju kanske kunna bli lite störande om man är i samma rum i närheten. Fast reflektorerna är kanske så välkonstruerade att allt ljus kommer ner i karet
http://www.pwss.se/product.php?productid=15280&cat=1863&page=1

Under täckglaset känns ju optimalt. Ska spana in artikeln!

Med katt hemma är nog täckglaset tyvärr ett måste för mig, hehe. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 12 juli 2014 07:16
Jag har två katter hemma och inga täckglas;)
#26 - 12 juli 2014 09:47
Samma här.. Fast en katt mindre då :) inga problem alls ta i trä..
#27 - 12 juli 2014 10:16
Samma här.. Fast en katt mindre då :) inga problem alls ta i trä..

Största frågan är väl om man har täckglas för att man är rädd att katten äter fiskarna eller att fiskarna äter katten...
#28 - 12 juli 2014 10:36
Haha.. Ligger mer i det där än man kan tro.. Hade en mycket nyfiken arowana och marulioides som stod och funderade på att överraska en kattunge (ni vet när de först lär sig klättra) som stod och stirrade ner i burken..
#29 - 12 juli 2014 17:30
Nasso skrev:
Jag syftade på sånna här eller till och med sånna som hänger från taket. Borde ju kanske kunna bli lite störande om man är i samma rum i närheten. Fast reflektorerna är kanske så välkonstruerade att allt ljus kommer ner i karet

http://www.pwss.se/product.php?productid=15280&cat=1863&page=1

Under täckglaset känns ju optimalt. Ska spana in artikeln!

Med katt hemma är nog täckglaset tyvärr ett måste för mig, hehe. :)
Kort sagt är de billigare ramperna sämre när det gäller att inte blända nedåt, givetvios beroende på höjden man sätter dem på. Jag hade en MH-ramp från Kina, och satt man i soffan såg man lampan när den var igång. Bländades inte, men störde mig på den. De senare ramperna är bättre byggda med en kant runt om som förhindrar detta.
Kort kan jag annars säga, att det var klart det roligaste karet jag någonsin haft, ett 960 med MH och mycket växter samt bottenfilter i halva karet samt två ytterfilter:). Kristallklart vatten, och ett jäkla rensande på växter varje vecka....
#30 - 13 juli 2014 08:36
Trodde varken att åledskar eller ramkar såldes längre.. Är det inte åleds som alltid ligger på blocket för 25 000kr med argumentet att det kostade 45 000 när det var nytt? "Ja, jo.. ..men alltså glaspriset är 1600?" Jo men det är från åleds! "Jo för all del men jag får ju ett likadant nytt för 2500?" Jo men jag tror inte att du hörde mig, det är från åleds! "Ok, lycka till med försäljningen" vaa? Ska du inte ha det?? Det är ju från åleds?? Bottenfilter, aluram, 423l, ok jag kan gå ner till 22 000!

Har oxå stött på det, fast från andra sidan så att säga, när jag la ut mitt kar för några år sedan. "Nej du kan inte få 10000 för ditt kar - det finns ju flera kar på blocket för 2000kr" att de för 2000kr sedan är en taffligt ihop limmad glaslåda utan tillbehör med fyra betongblock som ställning och mitt kar är synnerligen välbyggt kar med 10år garanti, btn bakgrund, en välbyggd och väl genomtänkt benställning, mängder med tillbehör etc. bekymrade dem inte alls. Är man nöjd med en begagnad Datcia kanske man inte ska köpa en Rolls Royce och förstår man inte skillnaden mellan dem ska man defintivt nöja sig med Dacian. (lite haltande jämförelse kanske men Dacia = billigaste bilen på marknaden, Rolls Royce = i det här fallet metafor för en handbyggd bil av ypperlig kvalitet och därför rejält dyr)
#31 - 13 juli 2014 11:12
Absolut, jag vet själv vad du menar då jag även om det estetiska inte alltid skvallrar om det själv bygger mina system för att optimera underhåll osv för just det jag håller på med.. Självklart kostar det om man betalar någon annan för att göra detta och jag vänder mig inte mot det..

med all respekt vill jag dock säga att ett 400l kar med ett bottenfilter och t5/mh-ramp har ett begränsat värde..

hade det varit kjells kar med dubbel japs-avrinning med en benställning som på ett smidigt och lättarbetat sätt gav utrymme för en 700l k1-sump med filtersockor. 40 000l/h pumpsystem ställbart osv med 3 maxspect razor 300w osv med ställbara manicker osv hade jag förstått prissättningen.. Först då man skapat ett system som är bättre än sina enskilda komponenter kan man börja ta betalt på det sättet.. Mitt kar är värt ungefär 5000 men får jag 3 är jag glad då det måste skäras, glaset är inte i toppskick etc.. Då har jag ändå komponenter och kapacitet som man måste betala många många tusenlappar för om det ska köpas nytt.. Karet är minst 10 000, pumpar är säkert 4000, uvc 2000, btn-moduler osv osv men det är fortfarande bara mitt upplevda värde.. Jag kommer aldrig få ett bud på 15000 för karet för det..

:) som sagt inget illa ment mot någon, många som har ett 112l är fullt nöjda med det och skulle betala för att slippa ett kar på 1500l.. Men att därifrån ta 6000 för ett 112l kar är ju helt vansinnigt om det inte är något ultra-special-salt of doom-kar som har en marknad på 8 japaner i hela världen..
#32 - 13 juli 2014 11:16
Men.. Det är väl det man har säljare till.. Övertyga kunden om att just hans pris är underbyggt av något kunden vill ha.. Om det då är säkerhet, estetik, namnkunnighet eller bara en rent jävla säljsnack är ju egentligen inte hans problem..
#33 - 13 juli 2014 13:58
Bottenfilter?

Angående begagnatmarknaden då..

En akvarist får alltid skylla sig själv när det säljs saker. Vi är evigt dömda att ge bort våra prylar, hur dyra de än är. Kolla in saltvattensguiden om ni inte tror mig.

Jag ska förmodligen flytta snart och då ska några kar avyttras, det ger mig ångest för det smäller hårt ekonomiskt.

Sedan har jag naturligtvis saker man inte kan köpa loss av mig för pengar, det är för att jag är för hjärndöd för att släppa den här hobbyn. (Naturligtvis säljer jag inget för att trappa ner, det ska bara in ännu finare saker)
#34 - 13 juli 2014 16:59
Hmm, hur otroligt det än låter så är det så att prylar har det värdet någon är beredd att ge för dem. Finns det ingen köpare så är det bara att sänka priset eller behålla prylarna. Tyvärr så är de flesta hobbys inte en bra och trygg investering pengamässigt men själen ska ha sitt med:)

Annons