Bottenfilter

#1 - 11 mars 2013 12:51
jag håller på och ska starta upp ett växtakvarium på 60 liter, och jag skulle vilja prova bottenfilter men:

1. Vart får man tag på dem?
2. Hur bygger man dem själv när de inte finns att köpa?
3. vad driver man det med?
#2 - 11 mars 2013 13:01
#3 - 11 mars 2013 13:04
1. de finns i många zoobutiker annars på nätet ex. guldfisken, pwss.
2. Svårt att få bra tror jag
3. pumphuvud eller luftpump
4. Bottenfilter är dåligt när man vill ha växter i bottensubstratet iom att du får för kraftig cirkulation i botten och en stor ansamling avfall som måste slamsugas och det gillar inte rotsystemet

hannesc hade visst handen på höften :D
#4 - 11 mars 2013 13:07
då är det väl kanske bäst med ett ytterfilter ändå...
men vet inte hur många butiker jag varit i som säger att bottenfilter inte finns alls längre..

:)
#5 - 11 mars 2013 13:08
det används inte lika mycket längre nej men det finns absolut. på DM i jkpg har vi en del
#6 - 11 mars 2013 13:10
Bottenfilter finns helt klart, jag har bottenfilter i 4 av 6 st kar, trivs mycket bra med detta :)

Har bottenfilter som går in i en bakgrund och så det blir dubbel filtrering, kan visa en bild på detta om du vill och jag har ganska mycket växter i karet och det funkar utmärkt det man måste tänka på är att ha tjockt lager med grus/sand som är av minsta storleken.
#7 - 11 mars 2013 13:12
ja, vore fin fint med en bild :)
#8 - 11 mars 2013 13:13
Senast jag var inne i den största djurbutiken här i Växjö så hade dom några moduler på hyllan. Kollade inte så noga så jag har ingen aning om märke eller pris.
#9 - 11 mars 2013 13:15
jamen då kommer en här :)

dock är detta karet större men jag har en annan variant med på ett mindre kar och det är att sätta en slimline ut från baksidan en 5 cm eller så mycket plats det behövs för att få plats med en pimpskalle :)
hittar ingen bild på detta just nu..
#10 - 11 mars 2013 13:24
det verkar ju som att man kan trolla bort elektroniken bara man vill :)
men det funkar bra trots att det blir mycket växter?
#11 - 11 mars 2013 13:30
ja, det gör det. Det är mina erfarenheter iallfall, visar bilder på två av mina kar.
#12 - 11 mars 2013 13:35
Man måste slamsuga botten lite emellanåt för att det inte skall skapas ett kompakt lager med skit/mulm men det är mer eller mindre underhållsfritt. Det som är så bra med att ha en kombinerad filterkammare och bottenfilter är att man kan gömma både pump och doppvärmare bakom :D
#13 - 11 mars 2013 13:43
hur fint som helst!
ska se vad jag får tag på för filter så blir det uppstart i helgen!
#14 - 11 mars 2013 13:49
Trevligt :)
Tänk bara på att inte välja ett grus som är för finkornigt, kommer inte ihåg vad för storlek jag har...
#15 - 11 mars 2013 14:10
Minsta storleken är 2mm, mindre kornstorlek gör att det blir tätt för flödet.
#16 - 16 mars 2013 23:29
PiaJo skrev:
jamen då kommer en här :)

dock är detta karet större men jag har en annan variant med på ett mindre kar och det är att sätta en slimline ut från baksidan en 5 cm eller så mycket plats det behövs för att få plats med en pimpskalle :)

hittar ingen bild på detta just nu..
Satt och kollade ett tag på din filterlösning och tycker den är bra... men efter en god stund kommer ja på att du har ju insug vid botten och pumpen så gott som i botten också, sen filtermassan ovanför. Hur tänker du där, har du överrinning också?
#17 - 17 mars 2013 07:39
åheim skrev:
Satt och kollade ett tag på din filterlösning och tycker den är bra... men efter en god stund kommer ja på att du har ju insug vid botten och pumpen så gott som i botten också, sen filtermassan ovanför. Hur tänker du där, har du överrinning också?

Jag har lagt filtermassan ända upp bara för att eliminera risken gör att fiskar skall hoppa över till kammaren. Det har nämligen hänt och det blir så krångligt att flytta över dem till rätt sida igen, jag har även sänkt filterkammarens slimlineskiva nån cm för att det skall kunna rinna över om det skulle bli stopp i bottenplattan eller nåt så att inte pumpen går torrt eller att det blir översvämning i akvariedelen.
#18 - 17 mars 2013 12:45
Jaha ok då är jag med:)

Annons