Bottenfilter?

#1 - 13 januari 2011 18:34
Kom plötsligt att tänka på en sak: när jag började med akvarium i barndomen var bottenfilter det bästa och mest avancerade man kunde ha (så verkade det sett genom mina barnaögon iaf[:o]), men idag verkar det vara väldigt ovanligt. Är det för att man vill låta bakterierna leva ostört i bottenmaterialet eller för att det stör växterna eller vad beror det på? *nyfiken*
#2 - 13 januari 2011 18:40
jag har hört att det stör växterna men anjso här på zoopet kör med bottenfilter i alla sina kar (tror jag) och han har jättefina växter. Hoppas ansjo ser denna tråd så ska han ge dig ett bra svar ska du se :).
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 januari 2011 18:51
Kom plötsligt att tänka på en sak: när jag började med akvarium i barndomen var bottenfilter det bästa och mest avancerade man kunde ha (så verkade det sett genom mina barnaögon iaf[:o]), men idag verkar det vara väldigt ovanligt. Är det för att man vill låta bakterierna leva ostört i bottenmaterialet eller för att det stör växterna eller vad beror det på? *nyfiken*

Jepp jag hade det också i min ungdom för si sådär 40 år sen:p
Men har helt fallit för alla nymodigheter som också är bra mycket bättre.
Som du säger så menar växtexperterna att det inte är bra för växterna.

Dock vill jag peka på 2 andra nackdelar
1/ man kan inte ha grävande fiskar i ett akvarium med bottenfilter
2/ man har mindre slarvmarginaler - dvs man måste vara en sådan som sköter sitt akvarium väldigt noggrant för att det skall funka bra.

Men som macke-fisk skriver så är ju ansjo en varm förespråkare för bottenfilter och han har ju snygga akvarier.
Jag vågar nog inte skriva något mer negativt om bottenfilter eftersom jag skall åka med ansjo ner till Planted Aquarium i Tyskland:p
Fast å andra sidan vågar nog inte ansjo säga till tyskarna att han har bottenfilter för då tror dom att han kommer från stenåldern:D
#4 - 13 januari 2011 19:01

Källa på det? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 januari 2011 19:03
bong skrev:
Källa på det? ;)

Erfarenhet av egna tester. Trots allt så körde jag säkert bottenfilter i några hundra akvarium under några år - så en viss erfarenhet har jag ju av dessa och senare även av andra filtermaterial.
#6 - 13 januari 2011 19:12
Erfarenhet av egna tester. Trots allt så körde jag säkert bottenfilter i några hundra akvarium under några år - så en viss erfarenhet har jag ju av dessa och senare även av andra filtermaterial.

Har oxå en del erfarenhet och jag tycker inte det är någon direkt skillnad.

Tror mycket beror på utvecklingen, kan ju tänka själv om jag hade en butik och en kund frågar vad för filter som behövs. : - Ja vi har ju den här eheim pumpen för 3000:- men vi har ju oxå ett par såna här plattor för 100:- och ett pumphuvud för 500:-

Bara en liten teori jag har, kan det inte ligga något i det?
#7 - 13 januari 2011 19:16
Jag skall snart starta upp ett kar och då funderar jag starkt på att ha bottenfilter som skall gå upp bakom bakgrunden där det även är filtermatta ppi10 som extra filtermassa.

Ni kan ju gissa vem som fått in mig på den idén :D det börjar på A...
#8 - 13 januari 2011 19:19
PiaJo skrev:
Jag skall snart starta upp ett kar och då funderar jag starkt på att ha bottenfilter som skall gå upp bakom bakgrunden där det även är filtermatta ppi10 som extra filtermassa.

Ni kan ju gissa vem som fått in mig på den idén :D det börjar på A...

Det kommer funka kanon ;) Blir sugen på att sätta upp två identiska kar nere på odlingen och köra ett med bottenfilter och ett med ytterfilter, mäta alla värden under en månad och se om det är någon skillnad :p
#9 - 13 januari 2011 19:22
Ja, gör det så får man nåt mätbart om det är nån skillnad eller inte.
#10 - 13 januari 2011 19:40
Det jag håller lite emot det hela är att man får hålla på att suga och lukra upp botten om jag har förståt det hela rätt.
#11 - 13 januari 2011 20:30
lillfrasse skrev:
Det jag håller lite emot det hela är att man får hålla på att suga och lukra upp botten om jag har förståt det hela rätt.

Ja det där undrar jag ju över också förstås: hur sköter man ett bottenfilter? Och jag gissar att man måste ha rätt grovt grus, eller?
#12 - 13 januari 2011 20:33
Vad jag förstått så måste man ha ett grus på minst 2-3 mm och om det sätter igen sig så slamsuger man gruset rejält.
#13 - 13 januari 2011 20:34
man får ha ett rätt så tjockt lagermed grus.
#14 - 13 januari 2011 20:35
PiaJo skrev:
Vad jag förstått så måste man ha ett grus på minst 2-3 mm och om det sätter igen sig så slamsuger man gruset rejält.

Kör man 3-5mm så funkar det bra :)
#15 - 13 januari 2011 20:37
Aha.
I övrigt är det själva gruset som fungerar som filter, eller ligger det nån matta där under gallret?
Får bakterierna någonsin vara tillräckligt "ifred" då?
#16 - 13 januari 2011 20:40

2/ man har mindre slarvmarginaler - dvs man måste vara en sådan som sköter sitt akvarium väldigt noggrant för att det skall funka bra.

Men som macke-fisk skriver så är ju ansjo en varm förespråkare för bottenfilter och han har ju snygga akvarier.

Jag vågar nog inte skriva något mer negativt om bottenfilter eftersom jag skall åka med ansjo ner till Planted Aquarium i Tyskland:p

Fast å andra sidan vågar nog inte ansjo säga till tyskarna att han har bottenfilter för då tror dom att han kommer från stenåldern:D

Om jag bara kunde få ansjo att haja det där med omvänt flöde!:p;)

Med det så slipper man de 2 problemen speciellt om man använder rör i stället för plattor. Det blir tvärs om man behöver inte "luckra botten" och ingen större skillnad om en fisk gräver fram en bit rör med några små hål i!

Enligt vad jag kan se blir det också otroligt stabilt (jag har inte hunnit testa under riktigt lång tid) men jag har testat med olika belastningar både med fisk och fiskmat och Ammonium och Nitrit ligger helt stadigt på ej mätbara nivåer även när jag testade växt löst.
En del av räkfolket installerar det nu och vissa filtergurus (inga namn då han kan bli mobbad) har och kör med det. Jag håller på att försöka utröna det där med växterna och flödesmängder men jag tror det är en myt! Här växer det så det knakar och jag kör just nu rejält flöde.:D
Detta är också ett utomordentligt sätt att distribuera CO2 och gödning i akvariet om man nu skall använda det.;)

Grottmannen[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 januari 2011 20:44
bong skrev:
Har oxå en del erfarenhet och jag tycker inte det är någon direkt skillnad.

Tror mycket beror på utvecklingen, kan ju tänka själv om jag hade en butik och en kund frågar vad för filter som behövs. : - Ja vi har ju den här eheim pumpen för 3000:- men vi har ju oxå ett par såna här plattor för 100:- och ett pumphuvud för 500:-

Bara en liten teori jag har, kan det inte ligga något i det?

Nja - en tillsågad filtermattebit är väl i så fall inte mycket dyrare än ett bottenfilter
#18 - 13 januari 2011 20:48
Så bottenfilter tar inte kål på växternas rötter så att de inte trivs? om jag har förstått rätt?
#19 - 13 januari 2011 20:56
macke_fisk skrev:
Så bottenfilter tar inte kål på växternas rötter så att de inte trivs? om jag har förstått rätt?

Svar nej, inte de växter jag testat i alla fall.
#20 - 13 januari 2011 21:00
PiaJo skrev:
Jag kör vulkanaska som är 0 - 1 mm ungefär som test. Jag skall redovisa resultaten om en månad eller så då jag troligtvis river upp mitt.
#21 - 13 januari 2011 21:02
bossep skrev:
Jag kör vulkanaska som är 0 - 1 mm ungefär som test. Jag skall redovisa resultaten om en månad eller så då jag troligtvis river upp mitt.

Men det gällde med omvänt flöde väl? Hur går det till? Finns det en kort och lättfattlig beskrivning av principen och skillnader från vanligt bottenfilter?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 13 januari 2011 21:03
macke_fisk skrev:

Nej, men de ges sämre förutsättningar.
Men optimerar man istället skötseln så kan det ju kompensera en hel del.
#23 - 13 januari 2011 21:04
Nja - en tillsågad filtermattebit är väl i så fall inte mycket dyrare än ett bottenfilter

Och mycket snyggare!;)
En OT fråga du som kan och vet det mesta! Vet du hur man får till eller får tag på en flödesmätare för små flöden?
Jag behöver det för att veta hur mycket jag egentligen skickar igenom botten.
#24 - 13 januari 2011 21:13
Men det gällde med omvänt flöde väl? Hur går det till? Finns det en kort och lättfattlig beskrivning av principen och skillnader från vanligt bottenfilter?:)

Du kan läsa om det här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144071&page=1&highlight=omv%E4nt+bottenfilter
Finns lite skisser och lite info från de som använder det.
Den viktigaste grejen är att omvänt aldrig bäckar igen. Jag testade askan i 2 rör som jag fyllde med skit vatten. Det ena pumpade jag in det underifrån och det andra fyllde jag bara på uppifrån och det slog stopp efter 1 liter ungefär det andra gick i en vecka med kristallklart vatten på toppen efter 3 timmar då jag lade ned testet.
#25 - 13 januari 2011 21:13
bossep skrev:
Svar nej, inte de växter jag testat i alla fall.

okej, nice. då får man testa bottenfilter någon gång :).
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 13 januari 2011 21:14
bossep skrev:
Och mycket snyggare!;)

Smaken är som baken - det är ju inte så himla svårt att gömma filtermattebiten:p

På din fråga har jag inte en susning - men googla på - flödesmätare vatten - så får man upp en himla massa länkar
#27 - 13 januari 2011 21:21
Smaken är som baken - det är ju inte så himla svårt att gömma filtermattebiten:p

Visst men då får man sätta inn en snygg BTN eller så! skrattar
Det ena tar inte ut det andra! Jag har filtermatta på inloppet till ett av bottenfiltren.

På din fråga har jag inte en susning - men googla på - flödesmätare vatten - så får man upp en himla massa länkar

Ja jag har gjort det men inte hittat något bra. Man får kanske rigga till ett pitårör och ta fram räknestickan..
#28 - 13 januari 2011 21:23
Tack för alla svar!
Ska kolla in din länk bossep. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 13 januari 2011 21:24
bossep skrev:
Visst men då får man sätta inn en snygg BTN eller så! skrattar..

Nja, visst det är ju det bästa, men det finns billigare saker också.
#30 - 13 januari 2011 21:25
Jepp jag hade det också i min ungdom för si sådär 40 år sen:p

Som du säger så menar växtexperterna att det inte är bra för växterna.

Jag tor du fortfarande får åka med, alltid kul med ett litet skratt så här på kvällen:p...

Jo, jag kör med bottenfilter i alla mina kar utom MP-kuben. Jag skulle troligen göra det där med, men nu är det borrat i botten för in och utlopp till ett yttefilter så jag hoppade över det denna gånen;).
Jag har haft bottenfilter i mina flesta kar, och ofta i kombination med ytterfilter om karet är lite större. Det är en del att tänka på med bottenfilter, men med rätt skötsel så har de funkat bra hos mig iaf.
De flesta "kraven" har redan tagits upp här, bottenmaterialets storlek, tjockleken på lagret grus, slamsugas med jämna mellanrum, inga grävande ciklider osv.
Det jag ser som viktigast är att man underhåller gruset och särskilt över plattan så inte man tappar för mycket flöde på pumpen då gruset sätts igen, och med försämrat flöde riskerar man att få sämre nedbrytning eftersom de "goda" bakterierna är syrekrävande.

Att växterna skulle må sämre har jag aldrig märkt, jag hade tex bottenfilter i 1/3 av karet samt med ytterfilter i mitt 960 som jag körde som växtkar och där växte det som satikens:D!

Ett omvänt "bottenfilter" som Bosse kör med anser inte jag vara ett bottenfilter, då ett bottenfilter funkar med att mulmen(skiten) samlas i sanden. Kollar man under ett kar med ett bottenfilter ligger det ingen skit under filterplattan, utan mulmen stannar i sanden. Som Bosse kör sin lösning är ett utlopp från en pump som man leder ut i sanden, och varför det skulle vara så bra får stå för honom;).
#31 - 13 januari 2011 21:28

Samma sak där, man säljer ju hellre ett stort ytterfilter ;)

Jag har aldrig sagt att något filter skulle vara sämre. Använder själv mycket filtermattor :)
#32 - 13 januari 2011 22:19
ansjo skrev:

Ett omvänt "bottenfilter" som Bosse kör med anser inte jag vara ett bottenfilter, då ett bottenfilter funkar med att mulmen(skiten) samlas i sanden. Kollar man under ett kar med ett bottenfilter ligger det ingen skit under filterplattan, utan mulmen stannar i sanden. Som Bosse kör sin lösning är ett utlopp från en pump som man leder ut i sanden, och varför det skulle vara så bra får stå för honom;).

Som de säger i Cowboy landet "There is more than one way to skin a cat" eller "Var och en är salig på sin tro"! Huvudsaken är att det fungerar och man får rent vatten!
#33 - 13 januari 2011 22:25
bossep skrev:
Som de säger i Cowboy landet "There is more than one way to skin a cat" eller "Var och en är salig på sin tro"! Huvudsaken är att det fungerar och man får rent vatten!

Bosse en av fördelarna jag upplever med bottenfilter är att man får kristallklart vatten pga att alla partiklar sugs ner i gruset direkt, hur funkar det när man kör "reversed style"?
#34 - 13 januari 2011 22:38
Jag är med på bongs tanke är det inte meningen att matrealet skall fånga smutsen. Hur ser det ut i bosses burk är inte askan väldigt lätt och flyger omkring? Och om det nu är så bra med omvänt flöde varför kör du med filtermatta också?
#35 - 13 januari 2011 22:59
bong skrev:
Bosse en av fördelarna jag upplever med bottenfilter är att man får kristallklart vatten pga att alla partiklar sugs ner i gruset direkt, hur funkar det när man kör "reversed style"?

lillfrasse skrev:
Jag är med på bongs tanke är det inte meningen att matrealet skall fånga smutsen. Hur ser det ut i bosses burk är inte askan väldigt lätt och flyger omkring? Och om det nu är så bra med omvänt flöde varför kör du med filtermatta också?

Jag skall se om jag har några bilder på före/efter uppstart.
Men jag lämnade en del skit kvar när jag tvättade substratet. Man såg inte bakrutan i ett 37 liters akvarium. Det var rent på ett par timmar. Nu är vattnet kristallklart men det blir det med vanligt bottenfilter också.
Filtermatta: Jag är av skolan att man skall ta bort den stora skiten innan den börjar brytas ned med ett mekaniskt filter i detta fall en liten fin porig skum kloss som sitter i mitt minifilter. Tanken med detta är att man belastar systemet mindre. Mindre med bakterier mer syre över till fisken exempelvis.
Askan virvlar inte upp alls vilket förvånade även mig och då har pumpen en kapacitet på 200 l/tim i 37 an.
Ni ser lite hur det ser ut i den här tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143852
Inte den bästa lösningen men jag fick inte tag på de rör jag ville ha.
Nästa projekt blir nog ännu tokigare då skall jag testa dubbelt bottenfilter. Ned i botten på ena sidan och upp i den andra!
#36 - 13 januari 2011 23:09
bossep skrev:
Jag skall se om jag har några bilder på före/efter uppstart.

Men jag lämnade en del skit kvar när jag tvättade substratet. Man såg inte bakrutan i ett 37 liters akvarium. Det var rent på ett par timmar. Nu är vattnet kristallklart men det blir det med vanligt bottenfilter också.

Filtermatta: Jag är av skolan att man skall ta bort den stora skiten innan den börjar brytas ned med ett mekaniskt filter i detta fall en liten fin porig skum kloss som sitter i mitt minifilter. Tanken med detta är att man belastar systemet mindre. Mindre med bakterier mer syre över till fisken exempelvis.

Askan virvlar inte upp alls vilket förvånade även mig och då har pumpen en kapacitet på 200 l/tim i 37 an.

Ni ser lite hur det ser ut i den här tråden. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143852

Inte den bästa lösningen men jag fick inte tag på de rör jag ville ha.

Nästa projekt blir nog ännu tokigare då skall jag testa dubbelt bottenfilter. Ned i botten på ena sidan och upp i den andra!

Svampen sitter alltså på sugsidan och filtrerar vattnet innan du kör det upp igenom askan alltså
#37 - 13 januari 2011 23:34
lillfrasse skrev:
Svampen sitter alltså på sugsidan och filtrerar vattnet innan du kör det upp igenom askan alltså

Exakt. Enligt teorin att mulm bara ökar belastningen.
#38 - 14 januari 2011 07:32
Jag har bottenfilter i mitt 100 L, och det funkar bäst av de kar jag haft igång de senaste 8 åren. Jag slamsuger botten regelbundet och kör vattenbyten som vanligt. Kan vara idé att välja växter som tar upp näringen mest via sina blad eftersom vattnet ständigt cirkulerar i botten hos rötterna. Våga prova är mitt råd :)

Mvh, Carina
#39 - 14 januari 2011 09:00
Ett problem med bottenfilter är väl att man inte kan inreda som man vill? Man vill ju ofta ha en sluttande botten med betydligt mer grus i bak-kant av akvariet, alt. terrasser. Om man sen har mycket sten och annan inredning så blir det väl ingen succé? Vad jag vet så är väl just kruxet att få flödet fördelat igenom större delen av bottenmaterialet. Har för mig att jag sett bilder tagna vid test av bottenfilter att nästan allt flöde igenom botten sker strax invid pumpen för att sen avta ju längre ifrån pumpen man kommer.
Detta förutom att "expertisen" på växtkar helt avråder att använda bottenfilter, men gärna värmekabel för ett svag cirkulation genom bottematerialet. Värmekabeln har ju den fördelen att cirkulationen blir jämt fördelad över hela botten.
Har man ett hightech-kar med bottengödning så är det ju självklart inte lämpligt med bottenfilter.
#40 - 14 januari 2011 09:48
Sleaper skrev:
Ett problem med bottenfilter är väl att man inte kan inreda som man vill? Man vill ju ofta ha en sluttande botten med betydligt mer grus i bak-kant av akvariet, alt. terrasser. Om man sen har mycket sten och annan inredning så blir det väl ingen succé? Vad jag vet så är väl just kruxet att få flödet fördelat igenom större delen av bottenmaterialet. Har för mig att jag sett bilder tagna vid test av bottenfilter att nästan allt flöde igenom botten sker strax invid pumpen för att sen avta ju längre ifrån pumpen man kommer.

Detta förutom att "expertisen" på växtkar helt avråder att använda bottenfilter, men gärna värmekabel för ett svag cirkulation genom bottematerialet. Värmekabeln har ju den fördelen att cirkulationen blir jämt fördelad över hela botten.

Har man ett hightech-kar med bottengödning så är det ju självklart inte lämpligt med bottenfilter.
Den sista meningen håller jag med om, men det övriga vete tusan. Jag hade väldigt mycket rötter i mitt växtkar och som sagt funkade det bra.
#41 - 14 januari 2011 09:49
bossep skrev:

Men jag försåtr fortfarande inte hur du kan kalla det för ett bottenfilter? Som jag ser det har du ett innerfilter med utblåset nere i sanden?
#42 - 14 januari 2011 10:16
Men att inredning som sten mm. hindrar/minskar genomströmningen verkar ju inte så konstigt? Vattnet kommer ju alltid att ta "lättaste vägen". Dom bilder jag kommer ihåg från test av omvänt bottenfilter visar flödet genom att man kör i färgat vatten har jag för mig. Där såg man ganska tydligt hur större delen av det färgade vattnet trängde upp genom gruset närmast pumpen. Samma sak/princip borde ju gälla för vanligt bottenfilter, vattnet tar lättaste vägen?
#43 - 14 januari 2011 10:38
Det gör det alldeles säkert, men att det ändå funkar kan bero på när vattnet tar den lättaste vägen för det med sig mulm, och det gör efter en tid att det blir trögare den vägen. Då kanske det går lättare någon annanstans så det jämnar ut sig till slut?
I vilket fall, det har funkat i mina kar under ganska lång tid, men som sagt tidigare gäller det att underhålla det, likväl som man underhåller ett inner- eller ytterfilter:).
#44 - 14 januari 2011 12:07
bossep skrev:

Jag tror att det var som gjorde att dit vatten klarnade upp du har ett innerfilter med utlås i botten som Ansjo skriver.
#45 - 14 januari 2011 12:20
Jag har bottenfilter i 3 av mina kar och det växer som ogräs där, har aldrig heller haft så klart vatten i mina kar som efter jag satt in bottenfilter hade annars alltid svag dimma i dom, hade stort problem med jättegrötdimma i ett och satte i bottenfilter och där var helt klart efter några dagar skillnaden.
Efekten syntes bara efter några timmar och detta grötproblemet hade jag haft i ca 2 månader och var på väg att kasta ur karet, hade provat massor av olika metoder men inte fått bort den så jag avgudar bottenfilter.
#46 - 14 januari 2011 16:24
ansjo skrev:
Men jag försåtr fortfarande inte hur du kan kalla det för ett bottenfilter? Som jag ser det har du ett innerfilter med utblåset nere i sanden?

Och du insuget i sanden. Vad är skillnaden? Tror du inte jag får någon biologisk nedbrytning i min sand?
#47 - 14 januari 2011 16:30
lillfrasse skrev:
Jag tror att det var som gjorde att dit vatten klarnade upp du har ett innerfilter med utlås i botten som Ansjo skriver.

Ok jag kan byta ut pumpen med skumklossen mot en pumpskalle utan förfiltrering! Men vilken skillnad skulle det göra? Intresserad av den filosofin eftersom det hela blir enklare!
#48 - 14 januari 2011 16:31
bossep skrev:
Och du insuget i sanden. Vad är skillnaden? Tror du inte jag får någon biologisk nedbrytning i min sand?

Jo men de flesta filter funkar ju som så att man suger genom ett media vilket fångar upp skräp och annat i ditt filter så suger du ju genom en liten svamp vilket borde ge en väldigt mycket mindre yta för bakterierna att sprida sig i. Och eftersom du trycker filtrerat vatten genom botten så inbillar jag mig att du får sämre förhållanden för de biologiska bakterierna.
#49 - 14 januari 2011 16:33
solis skrev:
Jag har bottenfilter i 3 av mina kar och det växer som ogräs där, har aldrig heller haft så klart vatten i mina kar som efter jag satt in bottenfilter hade annars alltid svag dimma i dom, hade stort problem med jättegrötdimma i ett och satte i bottenfilter och där var helt klart efter några dagar skillnaden.

Efekten syntes bara efter några timmar och detta grötproblemet hade jag haft i ca 2 månader och var på väg att kasta ur karet, hade provat massor av olika metoder men inte fått bort den så jag avgudar bottenfilter.

Ja jag tror vi alla är eniga här! även om Kjell betraktar oss som grottmänniskor;)
#50 - 14 januari 2011 16:34
bossep skrev:
Ok jag kan byta ut pumpen med skumklossen mot en pumpskalle utan förfiltrering! Men vilken skillnad skulle det göra? Intresserad av den filosofin eftersom det hela blir enklare!

Skillnaden blir ju att du pumpar in skräp osv åt fel håll jag tror det hela skulle sätta igen rätt snart då.
#51 - 14 januari 2011 16:35
lillfrasse skrev:
Jo men de flesta filter funkar ju som så att man suger genom ett media vilket fångar upp skräp och annat i ditt filter så suger du ju genom en liten svamp vilket borde ge en väldigt mycket mindre yta för bakterierna att sprida sig i. Och eftersom du trycker filtrerat vatten genom botten så inbillar jag mig att du får sämre förhållanden för de biologiska bakterierna.

Ok jag förstår ditt resonemang! jag skall förklara men det tar en stund och blir ganska långt!
#52 - 14 januari 2011 16:37
bossep skrev:
Ok jag förstår ditt resonemang! jag skall förklara men det tar en stund och blir ganska långt!

Bra det finns alltid 2 sidor av ett mynt.
#53 - 14 januari 2011 17:26
Först av allt så är det en vanföreställning att alla filter ”suger”. Man börjar mer och mer köra filtersubstratet på trycksidan i större filter typ "fluidized bed" etc.

Orsaken är att man slipper att backspola hela tiden. Det vill säga de sätter inte igen lika snabbt. Detta bygger på principen att man kan styra tryck men inte sug, förenklat sagt.

Ni kan testa detta om ni råkar vara rökare. Tänd en cig och försök suga in rökpelaren från ”fel ände” UTAN att stoppa glöden i munnen för guds skull! Får ni in någon rök i munnen? Om ni försiktigt blåser på rökpelaren så ser ni att den med mycket svag kraft flyger i väg! Samma sak sker i vatten.

Inte för att kritisera dig och Anders men jag tror ni fokuserar på den synliga skiten. Detta kallas för slam, vilket man har 2 typer av. Den första typen är organiskt slam tillexempel fiskskit, överflödig mat och förmultnande växtdelar. Dessa bryts ned av bakterier som gör om dessa till framförallt Ammonium och koldioxid. Sedan tar andra bakterier över och gör om Ammonium till Nitrit.
Efter det tar ännu en grupp över och gör om Nitrit till Nitrat. Vi stannar upp här eftersom vi ofta i det här läget byter vatten så vi lyfter ut Nitrat ur systemet. Är vi överens så långt?

”Mitt system” tar bort organiskt slam i det mekaniska förfiltret lika med skum klossen. Jag vill inte ha några bakterier där då dessa endast blir Protein -> Ammonium typen. Därför gör jag ofta rent det filtret.

Det kväve som redan är löst i vattnet far rätt igenom vilket mekaniskt filltermaterial som helst men kan fångas upp av bakterier i exempelvis ett filter. Detta är biologisk filtrering som vi oftast ser det. Vi skall här komma ihåg att de så kallade Nitrifierings bakterierna endast käkar Kväve molekyler inte små kluttar av skit! När dessa bakterier har ”käkat” upp alla näringsämnen bildas något som kallas mineraliserat slam, det här är viktigt! Detta slam innehåller mycket lite eller ingen näring men fungerar som substrat för bakterierna att sitta på! Detta använder man sig av i så kallad aktiva slam processer och vi använder det i våra botten filter! Det är den bra ”mulmen vi har”. Vi kan likna detta slam med aska som är en restprodukt efter förbränning. Detta mineraliserade slam tillsammans med sandkornen är utomordentligt substrat för våra bakterier att bo på.

Jag vill också till lägga at vi gör samma sak. Ni slamsuger det översta lagret av sanden som fungerar som en mekanisk barriär eller mekaniskt filter. Jag gör rent min skumbit. Det är enda skillnaden i princip.

Är vi överens hittills?

Fortsättning följer.
#54 - 14 januari 2011 17:33
[FONT=Verdana]Innan jag fortsätter vill jag säga att det finns en STOR fördel med traditionella bottenfilter och det är att de är yngelsäkra! [/FONT]
#55 - 14 januari 2011 20:31
bossep skrev:
Ja jag tror vi alla är eniga här! även om Kjell betraktar oss som grottmänniskor;)

Kjell är bara avundsjuk ;)
Bilagor:
#56 - 14 januari 2011 20:40
bong skrev:

Han vill nog bara vara käringen mot strömmen lite! Jag misstänker att han har ett eller annat i någon av sina burkar, men säg inget!
#57 - 15 januari 2011 06:08
bossep skrev:

Jodå, det tror jag säkert men varför inte ha ett vanligt innerfilter istället isf? ,
Du behöver inte övertyga mig att ditt sk. bottenfilter funkar i ditt kar, men det hade varit intressant att se hur två identiska kar hade sett ut efter ett år om ett hade ett riktigt bottenfilter och ett med utblåset genom sanden som är det du har.
#58 - 15 januari 2011 09:11
ansjo skrev:
Jodå, det tror jag säkert men varför inte ha ett vanligt innerfilter istället isf? ,

Du behöver inte övertyga mig att ditt sk. bottenfilter funkar i ditt kar, men det hade varit intressant att se hur två identiska kar hade sett ut efter ett år om ett hade ett riktigt bottenfilter och ett med utblåset genom sanden som är det du har.

Det med omvänt flöde kommer med minimal skötsel att vara jäkligt mycket grannare... *s* Har iof inte testat identiska kar, men en del annat. Grunden, som jag ser det, är att det synliga möget vill man ha bort, innan det blir osynligt mög. Oavsett vilket mög det är så belastar det vattnet. Med ett förfilter, som spelar nada roll för den biologiska filtreringen, så kommer sanden ovanpå filtret att funka som ett filtermedia som inte kloggar igen och behöver skötas. Busenkelt att göra två förfilter och bara skifta dem vid vattenbyte. Om ett kar ska funka i verkligt lång tid med minimal skötsel så behöver man lyfta ut ungefär samma som man stoppar i (läs främst foder, men även kemikalier).

Skillnaden mellan ett vanligt innerfilter och bottenfilter (omvänt eller inte) är filtervolymen. Redoxprocesser har större utrymme/plats i ett bottenfilter än i ett innerfilter. Med ett bottenfilter (oavsett flödesriktning igen) så minimerar man även stillastående vatten någonstans i burken. Jag blir mer och mer övertygad om att om allt vatten i burken är i rörelse (nb, kan vara viktigt med olika hastighet på olika ställen, men flödet är viktigt), så funkar burken bättre. Anledningen till att det generellt ses som dåligt med bottenfilter och växter är att med bra flås genom bottenfiltret så blir botten för syrerik. Med mycket syre händer mängder med saker som växterna inte direkt uppskattar. Men - självklart finns undantag som t ex flödeshastighet, bottensubstrat, tjocklek på bottensubstrat, växtarter etc. Claus Christensen har svarat mig kring bottenfilter och växter, och nämnde då att det räcker fint med grymt långsam cirkulation - en liten doppvärmare i stigarröret var fullt tillräckligt. Grejen är att man ändå får ett visst flöde. Bottenmaterialet kan utnyttjas i större utsträckning än "att bara ligga där".

För övrigt ser jag bottenfilter som vilket filter som helst som använder botten som filtermedia. Oavsett flödesriktning.

Hilsen,

/P
#59 - 15 januari 2011 10:40
Det med omvänt flöde kommer med minimal skötsel att vara jäkligt mycket grannare... *s* Har iof inte testat identiska kar, men en del annat. Grunden, som jag ser det, är att det synliga möget vill man ha bort, innan det blir osynligt mög. Oavsett vilket mög det är så belastar det vattnet. Med ett förfilter, som spelar nada roll för den biologiska filtreringen, så kommer sanden ovanpå filtret att funka som ett filtermedia som inte kloggar igen och behöver skötas. Busenkelt att göra två förfilter och bara skifta dem vid vattenbyte. Om ett kar ska funka i verkligt lång tid med minimal skötsel så behöver man lyfta ut ungefär samma som man stoppar i (läs främst foder, men även kemikalier).

Skillnaden mellan ett vanligt innerfilter och bottenfilter (omvänt eller inte) är filtervolymen. Redoxprocesser har större utrymme/plats i ett bottenfilter än i ett innerfilter. Med ett bottenfilter (oavsett flödesriktning igen) så minimerar man även stillastående vatten någonstans i burken. Jag blir mer och mer övertygad om att om allt vatten i burken är i rörelse (nb, kan vara viktigt med olika hastighet på olika ställen, men flödet är viktigt), så funkar burken bättre. Anledningen till att det generellt ses som dåligt med bottenfilter och växter är att med bra flås genom bottenfiltret så blir botten för syrerik. Med mycket syre händer mängder med saker som växterna inte direkt uppskattar. Men - självklart finns undantag som t ex flödeshastighet, bottensubstrat, tjocklek på bottensubstrat, växtarter etc. Claus Christensen har svarat mig kring bottenfilter och växter, och nämnde då att det räcker fint med grymt långsam cirkulation - en liten doppvärmare i stigarröret var fullt tillräckligt. Grejen är att man ändå får ett visst flöde. Bottenmaterialet kan utnyttjas i större utsträckning än "att bara ligga där".

För övrigt ser jag bottenfilter som vilket filter som helst som använder botten som filtermedia. Oavsett flödesriktning.

Hilsen,

/P

Bottenfilter funkar säkert det har vi aldrig ifrågasatt det är det omvända flödet åtminstonde jag ställer mig tveksam till med ett bottenfilter med vanlig flödesriktning får man suga genom sanden ibland har man hög belastning får man göra det oftare. Detta borde man även få göra med omvänt flöde men kanske inte lika ofta man behöver ju också med omvänt flöde sköta sitt förfilter.

Hade det varit så världsomvälvande att byta flödesriktning hade varenda akvarist gjort så för 20+ år sedan.
#60 - 15 januari 2011 11:56
lillfrasse skrev:

Hade det varit så världsomvälvande att byta flödesriktning hade varenda akvarist gjort så för 20+ år sedan.
Jag tycker det var världsomvälvande när filtermadrasserna gjorde sitt inträde i den akvaristiska världen och bottenfilter känns därmed utagerat!
#61 - 15 januari 2011 12:00
åheim skrev:
Jag tycker det var världsomvälvande när filtermadrasserna gjorde sitt inträde i den akaristiska världen och bottenfilter känns därmed utagerat!

+1
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 15 januari 2011 15:10
bong skrev:

Ha avundsjuk på spruckna akvarier på dränkta golv - vem kan vara det. För ni vet väl att att när man samlar skiten i botten som man gör med bottenfilter så bildas det så småningom en hård yta på sanden så mullen i grusen ruttnar och bildar en frätande organisk förening som gör att bottenglaset fräts sänder och allt vatten rinner ut. Detta var vad som hände ansjo, men som aldrig har hänt mig trots att jag haft under en jäkla massa år haft hundratals med akvarier.
Så Ok - jag kan kanske vara avundsjuk på att ansjo fick ett nytt golv på sin försäkring - men uppriktigt sagt tycker du verkligen att detta är något att vara avundsjuk på

PS.;)
#63 - 15 januari 2011 15:12
Så Ok - jag kan kanske vara avundsjuk på att ansjo fick ett nytt golv på sin försäkring - men uppriktigt sagt tycker du verkligen att detta är något att vara avundsjuk på

PS.;)
Jag fick inget nytt golv, jag hann få ur det mesta av vattnet först:p...så inte ens det kan någon vara avis på.
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 15 januari 2011 15:18
ansjo skrev:
Jag fick inget nytt golv, jag hann få ur det mesta av vattnet först:p...så inte ens det kan någon vara avis på.
Aj då - du skulle ha lagt bottenfilter på golvet i vardagsrummet också - så hade även det blivit förstört:D
#65 - 15 januari 2011 15:20
:d:d
#66 - 15 januari 2011 19:19

Hilsen,

/P

Tack för inhoppet! som alltid bra förklarat!
#67 - 15 januari 2011 19:30
Om man inte vill ha bottenfilterplattorna kan man sätta raster i nederkant av tex. en btn så att de kommer under gruset och sen att pumpen drar vatten genom gruset och fungerar som ett bottenfilter?
#68 - 15 januari 2011 19:54
lillfrasse skrev:
Bottenfilter funkar säkert det har vi aldrig ifrågasatt det är det omvända flödet åtminstonde jag ställer mig tveksam till med ett bottenfilter med vanlig flödesriktning får man suga genom sanden ibland har man hög belastning får man göra det oftare. Detta borde man även få göra med omvänt flöde men kanske inte lika ofta man behöver ju också med omvänt flöde sköta sitt förfilter.

Ja visst får man göra rent förfiltret. Det är bara en smaksak vilket som är minst jobbigt. Samma gäller förövrigt med vilket filter som helst förutom ett traditionellt bottenfilter. Jag suger förövrigt upp en del skräp var gång jag byter vatten.

En av de stora finesserna med omvänt är att man slipper dammsuga och luckra sanden detta sköts med vattentrycket så att säga. Jag körde omvänt med bra flås under lång tid i några Malawi burkar och det gick mer en 1 år i alla fall. Jag tror Patrik har samma erfarenhet.
En annan fördel som Patrik nämner är att man inte får anaeroba (syrefria) fickor som man lätt får under stenar och rötter med ett vanligt bottenfilter.

En av nackdelarna jag ser med omvänt är att det blir 0 cirkulation på ytan om man inte fördelar ut en del av flödet där. Det intressanta är att jag körde en pump ned i botten och en som cirkulations pump. Men sedan tog jag bort cirkulationspumpen och jag såg ingen förändring på fiskarna! Detta kan jag inte förklara. Speciellt eftersom jag inte hade några växter i karet. Det blev en liten hinna på ytan som jag fick lyfta bort.

Vad jag skall göra nu är att köra utan förfilter och blåsa ned skiten i sanden också och se om jag kan få det att täppa till som et vanligt, jag tror det inte! Belastningen kommer naturligtvis att öka men jag tror botten klarar det.

Att det hela funkar galant som filter vet jag som sagt och det räcker för mig. Vad jag vill testa nu är växter och relativt högt flöde. Detta har setts som den STORA nackdelen som Patrik säger.
Min teori är att de som testade gjorde det innan PMDD och CO2. Vad jag hoppas på är att det skall fungera bättre med detta.

Jag tror jag installerade mitt första 1977 så det har varit med ett tag. Men jag var nog galen redan då!:p
#69 - 15 januari 2011 19:56
Aj då - du skulle ha lagt bottenfilter på golvet i vardagsrummet också - så hade även det blivit förstört:D

Jag skall skicka dig ett bottenfilter i Julklapp om jag kommer ihåg det!
#70 - 15 januari 2011 20:01
PiaJo skrev:
Om man inte vill ha bottenfilterplattorna kan man sätta raster i nederkant av tex. en btn så att de kommer under gruset och sen att pumpen drar vatten genom gruset och fungerar som ett bottenfilter?

Jag har nog tänkt tanken, men bakvägen förståss.
Vad som troligtvis händer enligt ditt förslag är att mulmet sugs ned mellan bakgrund och sand och bara en mycket liten del av sanden används som filter. Det blir för dålig distribuering hel enkelt.
#71 - 15 januari 2011 20:07
PiaJo skrev:

Ja det blir som ett litet bottenfilter i bakkant. Det är så jag kör i min kub med raster eller ja i mitt fall sågspår.
#72 - 15 januari 2011 20:08
Ha avundsjuk på spruckna akvarier på dränkta golv - vem kan vara det. För ni vet väl att att när man samlar skiten i botten som man gör med bottenfilter så bildas det så småningom en hård yta på sanden så mullen i grusen ruttnar och bildar en frätande organisk förening som gör att bottenglaset fräts sänder och allt vatten rinner ut. Detta var vad som hände ansjo, men som aldrig har hänt mig trots att jag haft under en jäkla massa år haft hundratals med akvarier.

PS.;)

Samma sak hände mig, fast det var glaset bakom den hemska blå filtermattan som frätte sönder ;)
#73 - 15 januari 2011 20:10
bossep skrev:
Jag tror jag installerade mitt första 1977 så det har varit med ett tag. Men jag var nog galen redan då!:p

Ja du verkar ju inte följa strömen direkt. Som sagt tror jag inte riktigt det har några större fördelar gentemot tex ett ytterfilter eller filter bakom BTN bakgrund.
#74 - 15 januari 2011 20:25
Det här med att man behöver luckra upp botten med traditionella bottenfilter är bara trams, det sköter dom malaysiska sandsnäckorna om :)
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 15 januari 2011 20:27
bossep skrev:
Jag skall skicka dig ett bottenfilter i Julklapp om jag kommer ihåg det!

Använde faktiskt ett i mitt lampakvarium - men det funkade aldrig så det åkte i soporna
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 15 januari 2011 20:28
bong skrev:
Samma sak hände mig, fast det var glaset bakom den hemska blå filtermattan som frätte sönder ;)

Då hade du den gamla modellen av filtermatta - de som var uppblåsta med freon, men det har inte varit något problem sedan freonet blev förbjudet:p
#77 - 15 januari 2011 20:31
Då hade du den gamla modellen av filtermatta - de som var uppblåsta med freon, men det har inte varit något problem sedan freonet blev förbjudet:p

Troligt ;)
#78 - 15 januari 2011 20:50
lillfrasse skrev:
Ja du verkar ju inte följa strömen direkt. Som sagt tror jag inte riktigt det har några större fördelar gentemot tex ett ytterfilter eller filter bakom BTN bakgrund.

Gäller i så fall för "vanliga" också förutom att dessa är yngel/räkling säkra!
Bilagor:
#79 - 15 januari 2011 20:51
Hur lång tid tog det för att skada glaset med bottenfilter respektive mattor? Vet man varför detta händer?
#80 - 15 januari 2011 21:00
Jag kan bara säga bottenfilter och intet annat. Har nu kört med det genom ett år i mitt 250 liter akvarium. Klart vatten, kaster växterna med långa rötter idet att de förökar sig som bara den. Jag kan sälga ut av mina växter, tackar ansjo for de goda råd jag har fått.
#81 - 16 januari 2011 05:48
bong skrev:
Det här med att man behöver luckra upp botten med traditionella bottenfilter är bara trams, det sköter dom malaysiska sandsnäckorna om :)

Nja, så lätt är det tyvärr inte alltid, utan det är mer eller mindre tvunget att köra en slamsugning lite då och då.
Bilagor:
#82 - 16 januari 2011 09:58
ansjo skrev:
Nja, så lätt är det tyvärr inte alltid, utan det är mer eller mindre tvunget att köra en slamsugning lite då och då.

Har kört ett år utan att röra gruset iaf, och då var det rovfiskar i det karet :)
Bilagor:
#83 - 18 januari 2011 08:02
lillfrasse skrev:

Det där är en luring. Det är rätt få som verkligen leker runt med olika filter, testar och kollar vad som händer. Betydligt fler som tänker att ett ytterfilter blir bättre för att man sätter en dator och digital display i det... *s* ...medan filterfunktionen är oförändrad. Jo, nu var jag lite elak, men det var definitivt inte personligt menat.

Hilsen,

/P
#84 - 18 januari 2011 17:59
Det där är en luring. Det är rätt få som verkligen leker runt med olika filter, testar och kollar vad som händer. Betydligt fler som tänker att ett ytterfilter blir bättre för att man sätter en dator och digital display i det... *s* ...medan filterfunktionen är oförändrad. Jo, nu var jag lite elak, men det var definitivt inte personligt menat.

Hilsen,

/P

Det ligger mycket i vad du (och Bong) säger! De flesta Akvarister vill köpa något som är ”plug and play” och någon form av märkesprodukt för att vara säkra på att det fungerar.

Jag ser samma trend med stora anläggningar. Jag har precis sålt ett reningsverk till en kund och gav dem 2 alternativ. 1 var ett beprövat ”low-tech” och det andra en riktig månraket med pumpar instrument och dator styrt men kostade 5 ggr så mycket. Kunden valde det senare eftersom det hade en tjusig logo.
Alla är lyckliga, även jag men kunden kommer nog att klaga på drifts och underhålls kostnaderna i framtiden.
#85 - 19 januari 2011 08:01
Mjo, det bör väl finnas samma trender inom akvaristiken som inom allt annat. Bara att ge sig ut på stan och pröjsa MER för ett par jeans som det redan är hål i plus att de är slitna genom sandblästring/whatever.

Jag tycker bottenfilter, oavsett flöde, är klart undervärderat idag. Likaså de filter där man kör grus som filtermedia. Snackar man med folk som varit med länge och provat mycket, så brukar det dyka upp historier kring "att när jag körde bottenfilter funkade odlingen bra" eller "de där grusburkarna var sluga". Sedan kom filtermattorna och satte trenden. I mindre akvarium tycker jag de är suveräna, men i stora akvarium ser jag dem som enorma skitsamlare. Jodå, jag nämnde detta på ett föredrag i Ciklidsällskapet också, och det blev ett jämrans liv kring det. Grunden verkar vara att man "aldrig behöver göra rent dem". Alla som någon gång lyft en fet filtermatta från en burk vet dock om hur skitiga de är inuti och hur mycket skit det blir kvar i akvariet. Klart det funkar att odla fisk med dem ändå, men när jag då frågat odlare om de testat renare metoder, och om ev. dessa renare metoder kunde vara bättre, så finns det inga svar. Good enough/enkelt att installera kanske räcker.

Bottenfilter med omvänt flöde och grym snurr på vattnet är ur min synvinkel ett busenkelt sätt att hålla filtermaterialet rent (med förfilter som nämnts ovan). De samlar inte alls skit på samma sätt som ens ett normalt bottenfilter, och kräver därmed (mycket) mindre skötsel. En fet filtermatta i en hörna ska vi inte ens nämna i skitsamlarsammanhang. Helt ärligt, jag begriper det faktiskt inte - men låter folk vara saliga på sin fason. Visst, man kan slamsuga bakom filtermattorna, man kan använda små räkor som rengör dem, man kan byta mer vatten - men varför lägga ned mer jobb om man kan slippa? I dunno.

...och hittills har vi i denna tråd inte ens lekt runt med fluidised-bed, som är verkligt roligt... :)

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 19 januari 2011 10:10

Hilsen,

/P

Ja ta bara det faktum att det var mer än 20 år sedan som filtermattorna kom och de är på alla sätt överlägsna bottefilter och ändå finns det faktiskt de som fortfarande kör med bottenfilter:p
#87 - 19 januari 2011 17:24

...och hittills har vi i denna tråd inte ens lekt runt med fluidised-bed, som är verkligt roligt... :)

Vänta du bara, då får vi nog ännu mer på skallen bara för att varken eheim eller fluval har sådana (tror jag).
Föresten så är ett omvänt bottenfilter inte så lång ifrån!

Ja ta bara det faktum att det var mer än 20 år sedan som filtermattorna kom och de är på alla sätt överlägsna bottefilter och ändå finns det faktiskt de som fortfarande kör med bottenfilter:p

Ja , ja ett ”vanligt bottenfilter” och skumplast bit bygger på samma princip. Man suger in den synliga skiten i dessa och låter diverse bakterier ta hand om det både de ”bra och dåliga”. I det fallet föredrar jag också mattfilter även om jag måste ha hjälp att lyfta ut dessa. Med ”vanligt bottenfilter” blir det lite lurigare.
Hur vi än vrider och vänder på det måste vi till slut lyfta ut det vi stoppat i på ett eller annat sätt.

Har du provat att köra omvänt flöde?
#88 - 19 januari 2011 17:52
Orkar inte citera Bosse och Patrik men här kommer lite tankar igen. Det är väll naturligt att folk vill ha en produkt som bara är att köra igång så lite slabb och mekande som möjligt. Något mer som gemene man nog eftersträvar är säkert också att det skall se hyffsat ut så det antingen är snyggt att kolla på eller lätt att gömma. Så det här med ett fluidised-bed är ju vanligast som hemmabyggen mig veterligen finns det ingen kommersiell tillverkning av sådana som uppfyller kriterierna ovan. Jag vill då inte ha ett 1 meter långt 6" avlopps rör stå jämte mitt akvarium.

Är det bara en trend eller fluga alltså att fluval kom med sin G serie på sina ytterfilter? Och likadant med Eheims thermo och intervall filter. Det är snarare inte bra att de hänger med och utvecklar sina produkter så att det hänger med i utvecklingen vi lever på 2000 talet inte på 70 talet.
#89 - 19 januari 2011 19:22
lillfrasse skrev:
Orkar inte citera Bosse och Patrik men här kommer lite tankar igen. Det är väll naturligt att folk vill ha en produkt som bara är att köra igång så lite slabb och mekande som möjligt. Något mer som gemene man nog eftersträvar är säkert också att det skall se hyffsat ut så det antingen är snyggt att kolla på eller lätt att gömma. Så det här med ett fluidised-bed är ju vanligast som hemmabyggen mig veterligen finns det ingen kommersiell tillverkning av sådana som uppfyller kriterierna ovan. Jag vill då inte ha ett 1 meter långt 6" avlopps rör stå jämte mitt akvarium.

Är det bara en trend eller fluga alltså att fluval kom med sin G serie på sina ytterfilter? Och likadant med Eheims thermo och intervall filter. Det är snarare inte bra att de hänger med och utvecklar sina produkter så att det hänger med i utvecklingen vi lever på 2000 talet inte på 70 talet.

Jag håller med dig i det du skriver! Jag vill inte på något sätt klanka ned på Eheim eller Fluval! Den senare har jag ingen erfarenhet av då jag använder Eheim’s produkter om jag kan och har råd.

Det där med 1970 och 2000. Visst men man brukar säga att ingenting är nytt under solen och saker och ting brukar på något sätt komma tillbaka om än i annan form och skepnad.

Jag tror varken jag eller Patrik vill stoppa utvecklingen, tvärs om vi vill driva den framåt. Sedan är vi tokiga nog att dela med oss av våra resultat och misslyckanden.
#90 - 19 januari 2011 20:40
Har ingen praktisk erfarenhet av varken Eheims våt\torr filtrering eller Fluvals G serie men båda två ser ut att jobba efter gammal beprövad teknik som varit känd i många år. Båda är ”paketerade” på ett mycket attraktivt sätt och borde fungera kanon.

Vad som kanske är belysande är att båda två har det biologiska filtret sist i kedjan och att framför allt Fluval trycker på den mekaniska filtreringen i första steget och det biologiska på slutet. Detta påminner mer ”min typ av bottenfilter” där man har ett mekaniskt förfilter och i det fall man väljer ett externt burkfilter som drivning kan ha exempelvis kemisk filtrering. Därefter sker den biologiska filtreringen i botten substratet.

Med ett ”normalt bottenfilter” och filtermatta kör man motsatt, Biologisk filtrering först.
#91 - 19 januari 2011 21:11

Grejen är att det där är ju lätt att säga - men var är de faktiska argumenten för att det är så? De saknar jag. Saknar också tester för att visa att det faktiskt är så. Jag köper det faktiskt inte alls. Sorry!!

Hilsen,

/P
#92 - 19 januari 2011 21:33
lillfrasse skrev:

Sant, jag känner inte till någon kommersiell tillverkning av fluidised-bed som är enkla att gömma. De är dock inte särdeles svåra att konstruera själv och t ex gömma bakom en BTN-bakgrund. Jag klankar heller inte ned på utvecklingen i sig, men ville gärna se mer av just utveckling - vad är NYTT ur filtreringsaspekt i relation till det du nämner, om vi kikar på äldre modeller?

Jag bygger enkelt och billigt egna filter av PET-flaskor och små bitar filtermatta, driver dem med luft, och de ger grymt bra resultat. Ta t ex JBF (se artikel nedan), med luft som går igenom filtermaterialet - jag har _aldrig_ haft så liten algtillväxt i akvarium sedan jag drog igång dem. Nu är JBF inte perfekta för alla akvarium (vilket också är ett jämrans krux egentligen, HUR en optimal filtrering ser ut beror på VAD man vill åstadkomma). Den enklaste varianten JBF består iaf av en bit filtermatta som flyter i ytan, och så kör man luft undertill - bara den "lilla" grejen är effektivare än man tror, just pga att bakterierna har i det närmaste optimala förhållanden. Jag har ännu inte fått till labbtester på grejerna, men tro mig, det kommer. Jag är övertygad om resultaten.

Drar in min artikel som länk här:
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC

Grundläggande filterkunskaper. Nu är det inte hela sanningen, det finns även filtreringens DEF. Långt de flesta är bekanta med ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat. Men - är det inte ett rätt långt oxidationssteg mellan ammonium och nitrit? Vilka ämnen finns där då? Är de skadliga? Jag har inte kommit så långt där, men hydroxylamin och nitroxyl är två stadier på vägen. Det vågar jag lova att inte särdeles många här ens har hört talas om. Kjell, om du kan kolla det med Lasse vore det najs. Har länge tänkt fråga kring sådant, men det har kommit lite emellan. Annars kollar jag när det blir tillfälle.

Iaf, vad det handlar om är inga dyra saker egentligen, som jag ser det. Ge bakterierna vad de vill ha så funkar det bra. För övrigt så verkar de vetenskapliga artiklar jag läst om ämnet mena att in situ effekten av bakterierna i vilket system som helst ligger runt 50 procent. Det innebär att du kan koppla ur vilket filter som helst och fortfarande ha 50 procent "filterkapacitet" kvar i burken. Med verkligt bra filtrering kanske denna relation kan förskjutas. Det vill jag åt - bra tester får visa om jag redan är där med t ex JBF.

Jag funderar en hel del kring vad bakterierna behöver för att må bra. Vad jag sett hittills så handlar det iaf verkligen inte om prislappen på filtret.

Jag ville faktiskt gärna ha _bra_ argument för/emot hur jag tänker och vad jag klurar på. Jag vill VETA, inte dra till med något "att detta är så himla bra". GE mig!!

Hilsen,

/P
#93 - 19 januari 2011 21:47
Sant, jag känner inte till någon kommersiell tillverkning av fluidised-bed som är enkla att gömma. De är dock inte särdeles svåra att konstruera själv och t ex gömma bakom en BTN-bakgrund. Jag klankar heller inte ned på utvecklingen i sig, men ville gärna se mer av just utveckling - vad är NYTT ur filtreringsaspekt i relation till det du nämner, om vi kikar på äldre modeller?

Jag bygger enkelt och billigt egna filter av PET-flaskor och små bitar filtermatta, driver dem med luft, och de ger grymt bra resultat. Ta t ex JBF (se artikel nedan), med luft som går igenom filtermaterialet - jag har _aldrig_ haft så liten algtillväxt i akvarium sedan jag drog igång dem. Nu är JBF inte perfekta för alla akvarium (vilket också är ett jämrans krux egentligen, HUR en optimal filtrering ser ut beror på VAD man vill åstadkomma). Den enklaste varianten JBF består iaf av en bit filtermatta som flyter i ytan, och så kör man luft undertill - bara den "lilla" grejen är effektivare än man tror, just pga att bakterierna har i det närmaste optimala förhållanden. Jag har ännu inte fått till labbtester på grejerna, men tro mig, det kommer. Jag är övertygad om resultaten.

Drar in min artikel som länk här:

http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC

Grundläggande filterkunskaper. Nu är det inte hela sanningen, det finns även filtreringens DEF. Långt de flesta är bekanta med ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat. Men - är det inte ett rätt långt oxidationssteg mellan ammonium och nitrit? Vilka ämnen finns där då? Är de skadliga? Jag har inte kommit så långt där, men hydroxylamin och nitroxyl är två stadier på vägen. Det vågar jag lova att inte särdeles många här ens har hört talas om. Kjell, om du kan kolla det med Lasse vore det najs. Har länge tänkt fråga kring sådant, men det har kommit lite emellan.

Iaf, vad det handlar om är inga dyra saker egentligen, som jag ser det. Ge bakterierna vad de vill ha så funkar det bra. För övrigt så verkar de vetenskapliga artiklar jag läst om ämnet mena att in situ effekten av bakterierna i vilket system som helst ligger runt 50 procent. Det innebär att du kan koppla ur vilket filter som helst och fortfarande ha 50 procent "filterkapacitet" kvar i burken. Med verkligt bra filtrering kanske denna relation kan förskjutas. Det vill jag åt.

Jag vet inte, det kanske bara är jag som är idiotisk och reflekterar över vad bakterierna behöver för att må bra. Vad jag sett hittills så handlar det iaf verkligen inte om prislappen på filtret.

Jag ville faktiskt gärna ha _bra_ argument emot hur jag tänker och vad jag klurar på. Jag vill VETA, inte dra till med något "att detta är så himla bra". GE mig!!

Hilsen,

/P

Eheims våt torr filter är väll ett led i utvecklingen och Fluvals g serie har ju ett lite annat tanke sätt med filter patroner och flödes mätning tex. Jag tror säkert dina jbf filter är bra frågan är väll mer om det passar så bra i ett inrett akvarium som skall vara snygt att titta på. Det behöver inte vara dyrt alldeles rätt. Jag är nöjd med mina filter bakom btn. För att ta ett exempel har jag en 30l dennerle kub med framflyttad slimline bakgrund den har varit igång sedan februari 2010 jag har inte behövt göra något jag har lyft ur pumpskallen en gång för det satt några snigel uslingar i insuget.
#94 - 19 januari 2011 21:51
Det finns en till fråga i detta, som ligger under mitt inlägg ovan - ta vilket normalt kommersiellt filter som helst för akvariebruk, och mät effektiviteten. Jag tror inte det skiljer särdeles. Möjligen fördel ytterfilter pga större filtervolym, annars egalt. Innerfilter i samma volym ger sannolikt ungefär samma effekt, om de är normalt konstruerade.

Våt/torrfiltreringen är en klassisk filtreringsprincip, som syftar till att öka syrehalten i filtermaterialet. Droppfilter, någon? Inget nytt under solen (även om solen borde döma i den frågan), möjligen i relation till ytterfilter - men kloggar de igen så är det "back to basics". Framsteg? Kanske. Filterpatroner - vad syftar de till? Vad gör de för filtreringen? Ska man byta ut dem när de är skitiga? Varva utbytet? Wee, där har vi en slug idé som knyter upp kunderna och får dem att köpa nytt filtermaterial. Samma som ett annat stort märke. Flödesmätning digitalt, jepp, ett litet framsteg, som de flesta med någon akvaristisk erfarenhet snabbt känner igen i vilket filter som helst, genom observation av flödet. Minskar flödet gör man rent filtret. So what?

Sant, nu pressar jag - men iaf. Vad är nytt?

För att vara verkligt tydlig, jag hoppar inte alls på vare sig dig eller någon annan här - men jag vill veta.

Hilsen,

/P
#95 - 19 januari 2011 22:07
Det finns en till fråga i detta, som ligger under mitt inlägg ovan - ta vilket normalt kommersiellt filter som helst för akvariebruk, och mät effektiviteten. Jag tror inte det skiljer särdeles.

Våt/torrfiltreringen är en klassisk filtreringsprincip, som syftar till att öka syrehalten i filtermaterialet. Inget nytt under solen, möjligen i relation till ytterfilter - men kloggar de igen så är det "back to basics". Framsteg? Kanske. Filterpatroner - vad syftar de till? Vad gör de för filtreringen? Flödesmätning digitalt, jepp, ett litet framsteg, som de flesta med någon akvaristisk erfarenhet snabbt känner igen genom observation av flödet. Minskar flödet gör man rent filtret. So what?

Sant, nu pressar jag - men iaf. Vad är nytt?

För att vara verkligt tydlig, jag hoppar inte alls på vare sig dig eller någon annan här - men jag vill veta.

Hilsen,

/P

Jag tål det ingen fara. Jag känner då inte till någon annan tillverkare som varken nu eller förr kört med vått torr principen. Och Fluval kör med lite olika filtersteg som kanske ett traditonelt ett ytterfilter inte kör med och ja ett tränat öga ser när filtret förlorar i flöde men håll med om att det verkar smidigt att se ett mätt v'rde på det och tempratur samt få en vecko kurva över hur flödet ser ut jag ser fördelarna med det iaf. Klart det är väldigt olika hur effektiva filter är men för 3-400 för ett innerfilter kan man inte vänta sig mirakel men frågan är väll snarare räcker det för att mina fiskar skall ha en dräglig vatten kvalite.
#96 - 19 januari 2011 22:11
Om dräglig vattenkvalité är målet, så är jag övertygad om att det kan uppnås betydligt billigare och enklare än med modellerna ovan. Ett normalt innerfilter räcker grymt långt för att få till det, ffa om man sköter filtret. I kombo med vattenbyte är man verkligen hemma. Pratar vi odling och optimal vattenkvalitet med minimal skötsel, så ser sakerna annorlunda ut. De premisserna skrev jag inte ut ovan, sorry.

Kikar du igenom min artikel så har du t ex Hydor som skapat ett roterande filter som kan kopplas på nästan vilken normal filterlösning som helst. Vått/torrt. Grym biologisk filterkapacitet. Sant, det är inte snyggt - men har man t ex BTN-bakgrund så är det inte särdeles svårt att trixa till det så att det är dolt.
#97 - 19 januari 2011 22:14
lillfrasse skrev:

Det finns faktiskt en hel del komersiella fluidised-bed filter för akvariebruk här är några du kan få hem i brevlådan.
http://www.amazon.com/LFGD-FLUIDIZED-BED-FILTER-300/dp/accessories/B001EHAZ9Y
http://www.findthebestdeals.com/x7nGMNorA_Tunze_Nano_Reefpack_200
med flera.
#98 - 19 januari 2011 22:22
Om dräglig vattenkvalité är målet, så är jag övertygad om att det kan uppnås betydligt billigare och enklare än med modellerna ovan. Ett normalt innerfilter räcker grymt långt för att få till det, ffa om man sköter filtret. I kombo med vattenbyte är man verkligen hemma. Pratar vi odling och optimal vattenkvalitet med minimal skötsel, så ser sakerna annorlunda ut. De premisserna skrev jag inte ut ovan, sorry.

Kikar du igenom min artikel så har du t ex Hydor som skapat ett roterande filter som kan kopplas på nästan vilken normal filterlösning som helst. Vått/torrt. Grym biologisk filterkapacitet. Sant, det är inte snyggt - men har man t ex BTN-bakgrund så är det inte särdeles svårt att trixa till det så att det är dolt.

Missade du delen med? Det var inte snack om ytterfilter i den meningen.

"Klart det är väldigt olika hur effektiva filter är men för [COLOR=red]3-400 för ett innerfilter[/COLOR] kan man inte vänta sig mirakel men frågan är väll snarare räcker det för att mina fiskar skall ha en dräglig vatten kvalite"
#99 - 19 januari 2011 22:25
bossep skrev:
Det finns faktiskt en hel del komersiella fluidised-bed filter för akvariebruk här är några du kan få hem i brevlådan.

http://www.amazon.com/LFGD-FLUIDIZED-BED-FILTER-300/dp/accessories/B001EHAZ9Y

http://www.findthebestdeals.com/x7nGMNorA_Tunze_Nano_Reefpack_200

med flera.

Där ser man om undra varför jag aldrig set något sådant på de tyska mässorna åtminstonde det sista verkar vara till saltvtten. Hade det varit lätt billigt och komersielt gångbart hade det säkert funnits i våra zoobutiker.
#100 - 19 januari 2011 22:31
lillfrasse skrev:
Missade du delen med? Det var inte snack om ytterfilter i den meningen.

"Klart det är väldigt olika hur effektiva filter är men för [COLOR=red]3-400 för ett innerfilter[/COLOR] kan man inte vänta sig mirakel men frågan är väll snarare räcker det för att mina fiskar skall ha en dräglig vatten kvalite"

Du fick bonus... *s* Gör mitt svar någon skillnad ur filtreringssynpunkt? Fick du svar på innerfilterfrågan? Kanske jag svarade på mer än du frågade om eftersom fler kanske läser tråden? Ujj, nu blev det många frågor... *varmt skratt*
#101 - 19 januari 2011 22:37
Du fick bonus... *s* Gör mitt svar någon skillnad ur filtreringssynpunkt? Fick du svar på innerfilterfrågan? Kanske jag svarade på mer än du frågade om eftersom fler kanske läser tråden? Ujj, nu blev det många frågor... *varmt skratt*

Fråga på du. Ja bonus blev det. Nej kannske inte men du skrev att du var övertygad om att det gick att lösa billigare än de tidigare diskuterade filter modellerna. Ja det är ju bra att diskutera vitt och brett då det är säkert många nyfikna ögon som suger i sig diskutionen.
#102 - 19 januari 2011 23:13
Bottenfilter eller whatever, en grej som tål att funderas på en hel del är varför vi filtrerar. Vi pratar om en grundläggande defintion här. Den bästa jag har hittat hittils är denna: filtrering är till för att kompensera en saknad vattenvolym.

Har man den i baknacken så blir en del klarare, annat svårare.

Hilsen,

/P
#103 - 20 januari 2011 03:26
Bottenfilter eller whatever, en grej som tål att funderas på en hel del är varför vi filtrerar. Vi pratar om en grundläggande defintion här. Den bästa jag har hittat hittils är denna: filtrering är till för att kompensera en saknad vattenvolym.

Har man den i baknacken så blir en del klarare, annat svårare.

Hilsen,

/P

En rejäl höjdare!
Bilagor:
#104 - 20 januari 2011 03:41

Om man nu skall hård dra det hela med “drägligt vatten” och med det menar Kväve och inom det Nitrit, så finns det en lösning som är billig, skit bra och slår det mesta i skönhet och det filtret heter växter!

Annons