Bottenfilter?

#1 - 26 februari 2010 09:57
Fick höra av en akvarie handlare att botten filter is the shit så när jag startade upp mitt 300+ med malawis så införskaffade jag ett där pumpen kör med 1200L/timmen...känner lite att jag kanske skulle läst på lite mer om det...skall jag fortsätta med det eller ska jag byta till ett vanligt filter? har ioförsig riktigt fina värden på alla punkterna för tillfället och haft det de senaste 2 månaderna. spelar det någon roll hur små/stora gruskornen är för filtreringens funktion? storleken på de jag har är mellan 2 till 4 mm
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 februari 2010 10:20
Finns olika åsikter i ämnet - men shit är väl att ta i.
Det var ett bra filtersystem för 20 år sedan och är väl inte sämre idag, men idag finns det andra och bättre filtersystem så därför har det nästan helt försvunnit.

Används också idag en del i nanoakvarium eftersom de är räksäkra. Själv skulle jag aldrig få för mig att använda bottenfilter i ett akvarium som jag startar upp, men har du ett som funkar så kan du väl fortsätta.
Fast till grävande fiskar (som malawiciklider är) är det nog ett av de sämsta filtersystemen man kan använda
#3 - 26 februari 2010 10:25
ok tack då skall jag ta ur det och sätta i det filtret och pumpen som jag fick till akvariet...det är just på grund av mina malawis som jag har blivit fundersam efter att ha läst boken back to nature guide om malawi vol2...mycket bra bok men det vet väl du redan :)
#4 - 26 februari 2010 10:26
Finns olika åsikter i ämnet - men shit är väl att ta i.

Hehe... tror du missförstod originalmeddelandet. "Is the shit" == det man ska ha. Dvs, mycket positivt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 februari 2010 10:53
Lukas_08 skrev:
efter att ha läst boken back to nature guide om malawi vol2...mycket bra bok men det vet väl du redan :)

Skulle tro det;)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 februari 2010 10:56
hawkse skrev:
Hehe... tror du missförstod originalmeddelandet. "Is the shit" == det man ska ha. Dvs, mycket positivt.

Bottenfiltret är stenålders och då passar ju inte ett "innespråkbruk" så bra in;)

Själv håller jag mig till stenåldersspråket - men kör istället med moderna och effektiva akvarietillbehör:D
#7 - 26 februari 2010 11:05
Bottenfiltret är stenålders och då passar ju inte ett "innespråkbruk" så bra in;)

Ack, dessa ständiga språkförbistringar mellan oss fyrtioåriga ynglingar och veteranerna ;)

Ang. stenålderstekniken så vete katten vad jag ska tro själv men jag ska nog söka lite här i forumen först innan jag börjar debattera dess eventuella funktionella likheter med andra inbyggda filterlösningar :D
#8 - 26 februari 2010 12:54
Jag är för bottenfilter (men inte till grävande fiskar).
Det tar lite plats och man slipper vara nojjig för att tex det ska läcka (som ytterfilter)
Yngel /räkor kan inte sugas in av misstag
Jag har bottenfilter som drivs av ett pumphuvud (inte väsnande luftpumpar).
Nu säljs ju också röret i grått så det syns inte lika lätt :)

Så här ser ett av mina kar ut som har bottenfilter (76-liters)
Har även ett bottenfilter i mitt 180-liters och ett i "det tillfälliga yngel/sjuk karet på 70-liter" :D
#9 - 26 februari 2010 13:27
Hur finkornig sand kan man ha utan att det blir problem, jag har rådasand 0,8-1,2 mm storlek skulle det funka?
#10 - 26 februari 2010 13:29
oj är det ett åleds akvarium jag ser?
#11 - 26 februari 2010 13:41
Lukas_08 skrev:
oj är det ett åleds akvarium jag ser?

Japp :)
Är supernöjd med det :)
#12 - 26 februari 2010 13:44
PiaJo skrev:
Hur finkornig sand kan man ha utan att det blir problem, jag har rådasand 0,8-1,2 mm storlek skulle det funka?

sand kan man inte ha till ett bottenfilter, det täpps igen då.
Mitt grus på bilden är 2-4 mm
#13 - 26 februari 2010 13:46
Ok, GTack
Tänkte nästan det, ville bara kolla så jag tänkte rätt.
#14 - 26 februari 2010 14:27
PiaJo skrev:

Jag har 1-2 mm i mitt räkkar med bottenfilter och det funkar fint, men mindre kornstorlek än så bör man nog inte ha.
Jag har bottenfilter i alla mina kar här hemma, tillsammans med ytterfilter i de större karen och här funkar de bra.
På jobbet däremot har jag ett 450 med Malawi och där kör jag med bara ytterfilter, bottenfilter till grävande fiskar är ingen höjdare.
#15 - 26 februari 2010 22:44
Ett fluidiserande sandfilter vore kanske en variant om man kör 0,25 i en balja med räklingar!
#16 - 27 februari 2010 09:42
Jag har både bottenfilter och ytterfilter i mitt 575liters (från Åleds) vilket har fungerat bra. Jag tycker att vattnet blir klarare med bottenfilter än med andra filter.
Den största nacktdel jag har märkt av är att man måste slamsuga lite oftare än vad jag har haft lust med ibland och att man inte kan möblera hursom helst i karet.

Annons