Botten skiva

#1 - 29 mars 2005 21:12
Funderar på att bygga ett sexkantigt akvarium som är 30 högt och har sidorna 50. Det blir nästan 200 liter.
Hur tjockt glas behöver man i botten.
Om möbel har sidorna 40 hur tjock träskiva behöver man under för den inte ska böja sig.
#2 - 29 mars 2005 21:23
Um, minns inte exakt, men 6mm tror jag klarade sig runt om för en balja som är 30 hög, botten är inte mer gnällig än långsidorna, så länge du inte tappar, eller välter sten på den.. Träskivan är jag ännu mer osäker på, men jag bara måste fråga, vad tror du igentligen träskivans höjd över golvet gör för skillnad ?

Hur som haver, lycka till.
B!
#3 - 29 mars 2005 21:44
[QUOTE=Mr B]Um, minns inte exakt, men 6mm tror jag klarade sig runt om för en balja som är 30 hög, botten är inte mer gnällig än långsidorna, så länge du inte tappar, eller välter sten på den.. Träskivan är jag ännu mer osäker på, men jag bara måste fråga, vad tror du igentligen träskivans höjd över golvet gör för skillnad ?

Hur som haver, lycka till.
B![/QUOTE]

40 är inte möbels höjd utan bred. Akvariet kommer allstså vara lite större än möbel (dock inte större än skivan det står på). Tänkte att bottens storlek kunde påverka tjockleken på glaset, inte bara påverkas av höjden.
#4 - 29 mars 2005 23:46
Nä, altså, glas påverkas i längsta riktningen, det e sant, men mest påverkas det att vattenpelarens höjd, altså trycket vid botten. Det finns en grafisk skala över glastjocklek, och vatten pelare nånstans, men eftersom jag inte kommer ihåg var, och det inte finns nån spikad tråd med den i... *rycker på axlarna* titta runt lite. frågan är stäld otaliga gånger, förr eller senare dycker grafen upp.

B!
#5 - 30 mars 2005 01:51
http://www.arosglas.se/akvarium.htm
Tabell för beräkning av glastjocklek vid akvariebygge.

Annons