Botten material??? (Red Crystal)

#1 - 2 mars 2010 20:32
Aloha!
Tänkte EVENTUELLT installera mitt 70 liters kar ikväll, där jag sedan ska odla Red Crystal räkor som levande foder :)

Har läst att de föredrar finkornig sand som bottenmaterial... Men skulle det funka med stenar/grus? Påverkar bottenmaterialet utgången av yngel? [:o]

/Sandish
#2 - 3 mars 2010 12:50
Jag har haft RC med både sand, rådagrus och eng. sjösten (mindre storlek) och har inte märkt någon skillnad på produktion av yngel. :) För hög temperatur däremot utplånade större beståndet räkor för mig, så det är väll eg. det man får hålla koll på.
//Camilla
#3 - 3 mars 2010 13:45
just bottenmaterialet verkar vara av mindre betydelse, vad som generellt är viktigare är som c.ciklid säger tempen som helst ska ligga runt 25 grader samt ett relativt lågt ph, 6.5 har jag hört ska vara lagom.
#4 - 3 mars 2010 13:47
Jag sänker mitt KH samt PH till bra nivåer med Soil, antingen det dyrare ShrimpSoil eller mycket billigare Akadama. Ger mig ett PH på 6,8 och ett KH på 0-1.

Låg temp är dock viktigare än ALLT annat, åker det upp på 28grader kan allt tvärdö fort!
#5 - 3 mars 2010 21:02
Varför crystals till foder?
Körsbärsräkor ynglar betydligt fortare och är lättare på alla vis.
#6 - 3 mars 2010 21:10
oj, missade att det var till foder du skulle ha dem, ja, får hålla med [EMAIL="J@nne"]J@nne[/EMAIL], körsbär, white pearl eller vilken Neocardina art du nu kan få tag i. De förökar sig alla snabbt och bra.
#7 - 4 mars 2010 13:52
Tack alla för svar :) :)
Får fundera på vad för slags räkisar jag ska odla... :D

Annons