Botten / bakgrund

#1 - 12 augusti 2003 19:21
Har någon testat att "tillverka" en "Botten" på liknakde sätt som man kan göra en snygg hemmabyggd "amazonas" Bakgrund..

dvs inget grus/sand.. utan fast form...
#2 - 12 augusti 2003 19:23
Skulle bli ganska svårt att plantera växter...
#3 - 12 augusti 2003 22:24
man kan ju fästa mossor och ormbunkar på stenar och i sprickor
#4 - 12 augusti 2003 22:41
Du tar då bort en del av fiskarnas naturliga beteende och det är oturligt. Jag skulle inte råda någon att plocka bort sanden från botten och köra med en frigolit "bottengrund"...
#5 - 13 augusti 2003 10:32
Varför måste den täcka hela bottnen? =)
#6 - 13 augusti 2003 10:35
Du tar då bort en del av fiskarnas naturliga beteende och det är oturligt. Jag skulle inte råda någon att plocka bort sanden från botten och köra med en frigolit "bottengrund"...

Det där var väl att ta i lite grann? långt ifrån alla fiskar bryr sig om botten. Finns säkert massor med fiskar som skulle stormtrivas om man byggde upp ett bregsmasiv på sånt sätt.
#7 - 13 augusti 2003 18:45
JR: måste ju inte täcka hela botten men det är ju lite av tanken.. att kunna göra en hyfsat steril miljö botten/bakgrund (lättstädat)
men ändå en "vacker" miljö att se på men utan 5 cm grus som samlar skräp..
#8 - 13 augusti 2003 19:06
Skulle man inte kunna skaffa btn moduler och silikona fast i botten på akvariet? /mats
#9 - 13 augusti 2003 19:29
finns det "låga" sådana ?
#10 - 13 augusti 2003 19:31
Jag tror att man skulle tappa mycket av de bakterier som annars bor och gör nytta i bottenmaterialet.
#11 - 13 augusti 2003 19:38
Här är en bra länk:

http://www.on-the-rocks.se/sverige/modules.shtml

det verkar finnas moduler i alla storlekar och former! /mats
#12 - 13 augusti 2003 19:42
Mats:
sett ett par sådana i butiken här i stan.. vissa kan vara upp till 20cm "höga" .. det blir inget bra då..

davide:
jo visst gör man det.. men kan man ha rent istället.. och ett stort filter så jämnar det nog ut sig..
#13 - 13 augusti 2003 19:45
ok, det var bara ett förslag!

Annars om du är händig/konstnärlig av dig så kan du ju göra egna. Och då får du ju dom som du vill [:-34] ! /mats
#14 - 13 augusti 2003 19:51
har litre olika tankar om det.. köpa en riktig bakgrund BTN mini amazonas.. plus vettig lösning till botten utan massa sten , men ändå någon form av ojämn yta av "botten" en fuskbotten ..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 13 augusti 2003 20:38
Du tar då bort en del av fiskarnas naturliga beteende och det är oturligt.

Beror ju förstås vilka fiskar man har - de flesta malawiciklider lever t.ex. i miljöer med klippbotten.

vissa kan vara upp till 20cm "höga" .. det blir inget bra då..

Men finns också sådana som bara sticker upp 7-8 cm.

Jag tror att man skulle tappa mycket av de bakterier som annars bor och gör nytta i bottenmaterialet.

I de flesta odlingsakvarier och uppfödninsakvarier har man ju ingen (eller mycket lite) sand alls utan att det leder till katastrof. Som manne skriver så är det viktiga ett bra filter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons