botior och växter

#1 - 2 januari 2006 17:42
Har ni växter tillsammans med botior. Frågade affären och dem rekom. javaormbunke som tål botior, men ändå har dem hålat till javaormbunke med (slår in små hål i bladen) Köpte nästan likadan växt bara under namn -kolplanta, den har dem lämnat ifred.
Vilka växter som passar bäst med botior?? Utom anubias!!!!
#2 - 2 januari 2006 17:52
växter

jag har 4 praktbotior och som jag upplever det får jag ha mina växter i fred
jag har javamossa.vattenpest,Hygrophila polysperma,Jättevallisneria och en massa andra som jag inte vet namnen på, i bakgrunden har jag mest gräsliknande växter både på rot och lök hårda och mjuka blad sen har jag lite mindre växter längre fram de får vara i fred
/bobbyfuller
#3 - 2 januari 2006 17:55
Minna låter vissa cryptocoryner vara.. minna aponogeton crispus rör dom inte heller.. har en bleheri svärdplanta där dom tuggar smo galningar på blomstjälken. har några "stamväxter" med små tunna blad jättetätt som dom låter vara. vallisneria o hygrophila låts också bli
#4 - 2 januari 2006 20:50
Käkar botior växter?!!! Vi har små stim av zebra- dvärg- pakistan och polkadotbotia och inte en enda av dom har rört någon växt. Inte heller min moster med praktbotior har haft problem.
#5 - 3 januari 2006 13:56
konstigt - är det bara mina botior som slår hål i växterna (har haft 2 olka kullar med botior och båda har uppträtt lika!!)

Är det det vegetariska mat som dem saknar kanske???
#6 - 3 januari 2006 15:56
Nej, då. Du e inte ensam om stansade växter efter en natt med praktbotier. Mina javaormbunkar brukar de låtabli men när jag reser bort och de inget foder får, ja då går de på allt även då javan. Prova spirulina tabletter och annat grönt foder så blir det säkert bättre och då till natten typ skalade gröna ärtor en bit gurka utan skal mm :)
#7 - 3 januari 2006 16:50
[QUOTE=Solen] Prova spirulina tabletter och annat grönt foder så blir det säkert bättre och då till natten typ skalade gröna ärtor en bit gurka utan skal mm :)[/QUOTE]

Det låter vettigt, ska prova det .... Tack för tippset.

Annons