botior

#1 - 10 juni 2008 13:40
Jag har precis köpt 3 st pakistanbotior.
Nu undrar jag vad de gillar för mat förutom snäckor?
Äter de skräp och alger?

Har även köpt några khulii ålar, vad äter dom?
#2 - 10 juni 2008 13:47
Kolla artbeskrivningarna är ett tips.

För den late:

Pakistanbotia, YoYo-botia
(Botia almorhae)
Allätare. I akvarium äter den allt standardfoder, men smått fryst och levande foder föredras, gärna kompletterat med lite grönflingor. Den äter också mindre snäckor om man har sådana i akvariet.

Kuhlii-ål (Pangio kuhlii)
Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder, men bör ges fodertabletter. Den skall matas på kvällen när belysningen släckts.
#3 - 11 juni 2008 10:00
Jag tänkte mest vad ni som har khulii och botior ger dem för mat, exempel på mat som de gillar....
#4 - 11 juni 2008 11:20
Jag matar mina botia med allt standardfoder och levande foder (artemia) , gärna kompletterat med lite grönflingor. Den äter också mindre snäckor sådana har jag nämligen i akvariet.

hade jag haft Kuhlii så hade jag matat dem med allt standardfoder, men även fodertabletter.. när lyset är släckt.
#5 - 11 juni 2008 11:38
vad är standardfoder? Vanliga flingor?
Vad är grönflingor?
Kan man köra med fryst artemia eller måste det vara sådan man odlar själv?
#6 - 11 juni 2008 11:39
Hur odlar man förresten artemia? Är det svårt?
Gillar alla fiskar det typ platy, tetror och gurami?
#7 - 11 juni 2008 15:24
Skippa flingorna, dom skitar bara ner i akvariet.
#8 - 28 juni 2008 23:52
Mina får äta de flingor som de andra inte har hittat, de hittar alltid något.

En kompis hade ett växtförsäljningskar som det inte matades i just alls(inte av honom, men det kanske ramlade i något ibland), i det såg jag ibland en stackars kuhli, i något år kanske...
#9 - 1 juli 2008 22:59
nile skrev:
Jag tänkte mest vad ni som har khulii och botior ger dem för mat, exempel på mat som de gillar....

Mina Kuhlii-ålar tycker mycket om Sera Tubifex. De blir som tokiga när Ciklidernas "rester" faller ned på botten. =)

Annons