Botier eller bot mot sniglar?

#1 - 5 september 2005 20:27
På sonens dagis har de haft förskräckligt mycket sniglar i akvariet. Och då menar jag inte 10-tal utan Massor! Nu har jag gjort rent och bytt grus, sköljde filtret försiktigt i kallt vatten och sparade ett par hinkar av det gamla vattnet. Men jag tror säkert att sniglarna kommer tillbaka ändå. På en stor och välkänd akvarieaffär blev jag rekommenderad botier trots att akvariet endast är på 63 liter. Praktbotier eller pakistanbotia. Men enligt artbeskrivningarna så kräver de större utrymme än 63 liter. Och det skulle ju vara kul om det blev några yngel efter platysarna som är kvar - det står att botier är snabba på att käka yngel. Finns det någon fisk som skulle klara att hålla sniglarna borta, inte käkar upp precis alla yngel, inte är rädd för dagisbarn och klarar sig med dagisfröknarnas skötsel...?
#2 - 5 september 2005 20:55
[QUOTE=Fisktjejen]På en stor och välkänd akvarieaffär blev jag rekommenderad botier trots att akvariet endast är på 63 liter. Praktbotier eller pakistanbotia. Men enligt artbeskrivningarna så kräver de större utrymme än 63 liter. [/QUOTE]

Botia Striata blir inte lika stor och behöver inte lika mycket plats. 63l är väl dock gränsfall, speciellt då man helst ska ha flera botior tillsammans (minst tre iaf). Ynglen blir dock ett problem, givetvis.
#3 - 5 september 2005 21:21
Jag har två botia striata i ett 63 liters och kan inte rekommendera det då den större jagar den mindre mycket. Det är snabba och livliga firrar som jag verkligen tror skulle uppskatta mer utrymme och fler kompisar (200 liters är på gång). Annars tycker jag att det är bra och tåliga fiskar som håller snäckorna borta (hos mig).
#4 - 5 september 2005 21:27
mycke sniglar låter som du/ni/dom matar för mycket.

kanske skulle satsa på nån fisk/räka som tar hand om alla matrester som hamnar på botten.
#5 - 6 september 2005 07:54
Nja, de matar faktiskt inte så mycket. Enbart flingfoder och väldigt lite en gång om dagen, inget på helgerna. Under sommaren däremot rengjordes inte akvariet på 5 veckor och det formligen exploderade fram sniglar/snäckor. Söker vidare efter lämplig fisk!
#6 - 9 september 2005 10:55
Oxå mkt sniglar =(

Vi har oxå mkt sniglar i vårt akvarium men de kom efter att jag startade om akvariet. Men vi håvar upp dom med håven o sen hoppas jag att botian gör resten. Vilket den gör ibland. I zooaffären sa hon att Botian äter inte jämt utan att d kan gå ett tag mellan gångerna o det ser man för då exploderar d fram sniglar igen.... Men d finns medel att köpa i zooaffären som tar bort sniglarna. Har dock ej provat d själv för dels tycker jag att d e ganska söta =) o sen håller dom rent oxå. Men tar som sagt bort när d blir för mkt..
#7 - 9 september 2005 18:10
läst att medlen inte tar bort sniglarna tar bara död på sniglarnas ägg
#8 - 10 september 2005 22:27
har skrivit en tråd om detta under kategorin sjukdomar, de tips jag fick var att inte använda snigel-död-medel för då har du snart massvis med döda sniglar som förorenar och ger dåligt vatten då dom bara ligger och ruttnar! så botior är nog det bästa medelt som finns, samt att man plockar bort lite själv också. är botiorna lata ibland och det exploderar upp sniglar igen så får du skaffa fler botior så kan dom andra ta över när dina du har nu inte orkar äta mera ^^
#9 - 11 september 2005 18:56
[QUOTE=Raven]läst att medlen inte tar bort sniglarna tar bara död på sniglarnas ägg[/QUOTE]

För mig var det tvärtom. tog kål på sniglarna men inte äggen.. så det tog inte länge innan man hade sniglar igen. :)

Botior är att rekomendera. Fungerade bättre än giftet man häller i i vattnet
#10 - 11 september 2005 19:11
tycker dock att karet är för litet för botior.. men har man ett annat kar som är större så kan man ju ha dem där när de har arbetet klart i det lilla karet.. :)
#11 - 23 september 2005 05:12
samlat ihop de tipsen jag har hittat i trådar(har lite snigelfobi ;) ):

"Släpp ner algtabletter/rått kött och släck. Vänta 2 timmar, och ta bort algtabletter/rått kött täckt av snäckor med några runt om. Upprepa ett par ggr."

"Plocka upp alla fiskar och kör en stund med ett 4.5 volts batteri. Man kopplar ståltråd till polerna och kör ner de i akvariet. Detta upprepas sedan en gång efter ett par dagar. Får bort sniglarna garanterat. Glöm inte att ta bort fiskarna bara eftersom de också ryker om de är kvar."

"Lägg i ett sallads blad över natten och sedan på morgonen ska sniglarana ha samlats på bladet. Då är det bara att fiska upp dom."

("Svärdbärare äter sniglar i liten skala, men behövs många")
#12 - 1 november 2005 12:32
undrar på vilket sätt sniglar kan vara bra för där det är massvis med sniglar är det ganska rent... äter dom alger? för det finns inte ett endaste spår av någon alg, även fast jag haft lite svart-aktig alg tidigare, men så försvann den bara..
#13 - 1 november 2005 14:00
ja sniglar kalasar på alger, inte alla sniglar men flertalet...
#14 - 1 november 2005 14:08
Det skulle nog kunna gå att ha dvärgbotior (Yasuhikotakia sidthimunki) i ett 63 l. De är iofs för små för att äta sniglarna/snäckorna, men de kalasar på äggen och då är det ju bara att plocka bort de vuxna sniglarna/snäckorna.
#15 - 1 november 2005 14:08
hm.... de var ju himlarns bra.. men samtidigt så vill jag inte ha sniglar i karet. antar att jag får ge med mig när dom gör så rent och fint och håller efter =|
#16 - 3 november 2005 11:31
Fina tips

[QUOTE=akan]samlat ihop de tipsen jag har hittat i trådar(har lite snigelfobi ;) ):

"Släpp ner algtabletter/rått kött och släck. Vänta 2 timmar, och ta bort algtabletter/rått kött täckt av snäckor med några runt om. Upprepa ett par ggr."

"Plocka upp alla fiskar och kör en stund med ett 4.5 volts batteri. Man kopplar ståltråd till polerna och kör ner de i akvariet. Detta upprepas sedan en gång efter ett par dagar. Får bort sniglarna garanterat. Glöm inte att ta bort fiskarna bara eftersom de också ryker om de är kvar."

"Lägg i ett sallads blad över natten och sedan på morgonen ska sniglarana ha samlats på bladet. Då är det bara att fiska upp dom."

("Svärdbärare äter sniglar i liten skala, men behövs många")[/QUOTE]

Finfina tips det där. Skall komma ihåg det om det blir för mycket sniglar. Jag har en del sniglar, och jag brukar plocka bort dom jag ser med cirka tre veckors mellanrum. Just nu är de tinte så många så att det stör... Är sniglar nåt bra för balansen, eller skall man se dom mera som maskrosor? ("Inget å ha och fula, men bara att acceptera om man inte vill kriga sig fördärvad...")
#17 - 3 november 2005 11:37
snäckor käkar alger, överbliven mat och kan även luckra upp bottenmaterialet... så jag tycker de är bra
#18 - 3 november 2005 12:27
är de en bra idée då kanske att flytta över lite sniglar till det stora karet så dom kan börja etablera sig där? känns som att dom gör väldigt bra nytta om de städar och plockar bort alger. men jag avskyr tanken på att det är flera hundra av dom mellan stenarna =S
#19 - 3 november 2005 15:09
trollet85
har ju iofs bara ett 37L kar men plockar KANSKE ut 3-4st per månad och dom romklasar jag ser.
har aldrig mer än 10-12st framme samtidigt som jag ser.

matar du däremot förmycket så kommer dom EXPLODERA i antal vilket en del råkar ut för.
själv matar jag rätt snålt och inte mer än fiskarna äter upp utan att mängder hamnar på botten.
har även några räkor som städar.
#20 - 3 november 2005 20:21
jag har hört att nyckelhålsciklider håller sniglarna borta.. ialfall när dom är små:P och en mycket trevlig fisk fast lättskrämd:/ Men kasnke är lite för stora för de karet iallfall:/
#21 - 4 november 2005 14:26
[QUOTE=Lars_P] Är sniglar nåt bra för balansen, eller skall man se dom mera som maskrosor? ("Inget å ha och fula, men bara att acceptera om man inte vill kriga sig fördärvad...")[/QUOTE] Jag tycker också att de är bra att ha. Jag skulle dock inte jamföra med maskrosor men med maskar i en trädgård. Om det inte blir för många förstås. Ett bra tips är att sluta mata med flingfoder.

Hejhopp. Ralp
#22 - 4 november 2005 14:33
vad ska man mata med istället för flingfoder då?
#23 - 4 november 2005 14:59
[QUOTE=smurfmats]tycker dock att karet är för litet för botior.. men har man ett annat kar som är större så kan man ju ha dem där när de har arbetet klart i det lilla karet.. :)[/QUOTE]

Ska starta upp ett 130 L akvarie, är det för litet för botier? Eller hur många kan man ha?
#24 - 7 november 2005 09:47
[QUOTE=trollet85]vad ska man mata med istället för flingfoder då?[/QUOTE] Fryst eller levande foder. Såsom cyclops, bosmider, artemia m.m. Jag är ingen expert på det. Leta i "foder"forumet.

Hejhopp. Ralp

Annons