Botia vilken typ?

#1 - 6 juli 2004 20:36
Hej

jag funderar på att köpa botior och undrar vilken sort jag skall ha. Har fisksoppa med bl.a. ancistrus och neontetror. Den skall äta snäckor.

Vilka rekommenderar ni?
#2 - 6 juli 2004 20:50
Zebrabotior har fungerat fint för mig, tillsammans med Neontetra, Platy och Honungsgurami. Se dock till att köpa ett stim, för de kan bli aggresiva annars.
#3 - 6 juli 2004 20:54
jag har praktbotior som äter snäckor. eller det äter väl inte själva snäckorna utan snarare snäckrommen.
#4 - 6 juli 2004 20:55
Praktbotior är bäst. Snäckorna försvinner efter ett par dagar. De äter och växer bra.
#5 - 6 juli 2004 21:55
Beror ju på hur stort ditt akvarium är. Tänk på att praktbotiona kan bli upp emot 30 cm.
Jag har mina i 110 L men de skall över i det stora karet när de växer till sig.
#6 - 6 juli 2004 21:57
Zebrabotionra jag skaffade mig "rensade" akvariet på nolltid, roligt att höra när de äter oxå, man hör massa knakande ljud när de "hugger" en snäcka...
#7 - 7 juli 2004 08:12
mina striata verkar mer förtjusta i allt annat jag matar med än dom snäckorna jag har...:/
köp praktbotia om du har storleken på karet....
#8 - 7 juli 2004 08:26
Har någon erfarenhet av dvärgbotior?
#9 - 7 juli 2004 08:32
Jag har läst här på Zoopet att dvärgbotior kan ta ägg, men ej utvuxna snäckor. Men om dom håller efter äggen så har ju snart snäckbeståndet minskat.
#10 - 7 juli 2004 08:39
Hej jag har 5 skunkbotier dom rensar rent dom med,dom är till salu pga att pansarmalar skall vara i akvariet i stället.
#11 - 7 juli 2004 11:01
Ursprungligen skickat av Morellen

Beror ju på hur stort ditt akvarium är. Tänk på att praktbotiona kan bli upp emot 30 cm.

Praktbotian blir inte 30cm eller ens i närheten på många många år.
Jag hade köpt ca.5 stycken små, under 5cm. Dom är dessutom oftast riktigt billiga oxå..
#12 - 7 juli 2004 11:27
mina praktbotior är galna i sniglar har ett kar som jag odlar sniglar i och släpper ner alla 9 botior där i bland :D prakt botior då [:-91]
PatrikMalmo
#13 - 7 juli 2004 12:30
Vill du att de ska äta snäckor är nog praktbotior att rekommendera. Har funkat för mig tidigare i vart fall. Växer otroligt långsamt, så du kan ha dem i många år innan de växer ur karet. Troligare att de dör innan de växer ur karet.

Den enda botia jag har just nu är dvärgbotia. Vill verkligen inte påstå att de är effektiva på att äta snäckor. Möjligen äter de rommen om de hittar den, men de är enormt bottenorienterade, så lägger snäckorna rom en bit upp i akvariet så hittar de inte den. Har aldrig sett dem kalasa på små snäckor heller, men de är rätt skygga så det säger kanske inte så mycket.

Hilsen!
#14 - 7 juli 2004 12:40
Patrik
Hur många har du, just nu har jag bara tre, men de rör sig över hela akvariet och är mer dagaktiva än praktbotior.

Guy
#15 - 7 juli 2004 17:32
Jag håller också på att välja mellan striata och praktbotia. Ska jag välja prakt kan jag nog inte ha mer än 3 men med striata kan jag ha 5 st. Är det någon som har så få praktbotier? Trivs de ändå?
#16 - 7 juli 2004 17:55
citat:

--------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen skickat av Morellen

--------------------------------------------------------------------------------

Praktbotian blir inte 30cm eller ens i närheten på många många år.

Jag hade köpt ca.5 stycken små, under 5cm. Dom är dessutom oftast riktigt billiga oxå..

de blir 30 cm, har sett såna, de är riktigta monster...
klart de inte blir stora på flera år, men de kommer bli så jag tycker man ändå bör tänka efter innan man köper dem...
#17 - 7 juli 2004 20:18
Jag skaffade 4st striata när jag ville bli av med snäckorna i mitt akvarium, efter bara ett par dagar var i stort sett alla borta, har inte sett en enda snäcka på flera månader.

/Niklas
#18 - 7 juli 2004 20:29
Tack för all information. Jag tror nog att jag skall köpa ett gäng med botior, Prakt botian blir lite för stor för min smak. Har bara 310 liter.
#19 - 11 juli 2004 17:14
Dvärgbotior (Botia sidthimunki) äter snäckor och om de är skygga beror det på att de inte trivs!!!
Det är den enda fisk jag haft som jag inte kan säga något negativt om.
#20 - 11 juli 2004 17:31
Robbanp: Dvärgbotian äter alltså sniglar säger du. Då är det ett klart intressant alternativ
#21 - 11 juli 2004 19:41
Mera dagaktiv än Praktbotian?? Mina är framme hela tiden. Snäckor har jag aldrig sett i det karet jag har dom.
Helt klart en av dom mest sociala fiskar jag sett..
Storleken är heller inget problem. inte för att jag har frågat, men min erfarenhet av Praktbotior är att dom vantivs mera när dom är få än att gå i för små akvarier.
#22 - 11 juli 2004 19:55
Mina praktbotior har blivit ca 15-18 cm på 1,5 år. De växer fort, om det får utrymme och mat. Misssköter man dem på det området, så växer de inte alls. Men bror fick några av mig, och han har dem i ett 200liters akvarium. De har knappt växt något alls. Men nu är snäckorna borta, så jag skall ta tillbaka dem.

Mina erfarenheter av dvärgbotia är att de är vackra, men aggresiva mot exempelvis gurami och kampfisk. (Tog död på två dvärgguramin, och repade sänder stjärtfenorna på kampfiskarna). Men de rensade akvariumet på alla snäckor på mindre än en månad.
#23 - 11 juli 2004 20:04
Som Torstensson skrivit, de är stimfiskar. Skaffa inte färre än 6 st i ett stim. Då är de mer framma och säkra i stimmet.
#24 - 12 juli 2004 07:53
jackson, vad matar du dina Praktbotior med? Så mycket har jag aldrig hört att Praktbotior kan växa på så kort tid...
#25 - 12 juli 2004 09:08
Ursprungligen skickat av jackson

Mina praktbotior har blivit ca 15-18 cm på 1,5 år. De växer fort, om det får utrymme och mat. Misssköter man dem på det området, så växer de inte alls.

Från vilken storlek då? *nyfiken* Mina växer mest på bredden... *s*
#26 - 13 juli 2004 13:54
Fiskar äter det som lättast fås tag i, alltså slutar dom flesta Botior äta sniglar när det finns överflöd av annan mat och malar alger för samma orsak
#27 - 13 juli 2004 19:43
Jag matar mestadels med räkmix, en hel del. Diskusarna vill ju ha mycket mat. Men även en hel del fryst mat får de (röda mygglarver, vita mygglarver, artemia etc). Ingen oxhjärta eller annan som de inte kan smälta. Men emellanåt får de torrfoder för att variera fodret.

De håller fortfarande efter snäckorna och mina 15 cm siamensis algätare håller fortfarande efter algerna i akvariumet.

Annons