Bota med salt

#1 - 29 mars 2008 22:52
Ett sista försök att rädda mina två praktbotier. Flyttade över dem till ett litet plastkar med syresten och lade i en salttablett. Hur salt blir vattnet igentligen? Karet är på knappt 7 l och tabletten var stor. Frågade när jag skulle lägga i nästa tablett och det skulle vara efter ca 3 dagar. tar fiskarna skada av det salta vattnet? Lade även i en endlerhane med några prickar oxå.
#2 - 29 mars 2008 23:30
varför skulle du lägga till en till efter 3 dagar? Saltet försvinner bara om du byter vatten...
har du testat med vitaprick(det jag antog du mena med prickar) medcin?
#3 - 30 mars 2008 08:16
har prövat med Punktol 1000 i 1 1/2 vecka. prickarna har inte försvunnit.
ja, när du nämner det så är är det lite konstigt. har aldrig använt mig av salt innan, utan har bara läst om det här på zoopet.
#4 - 30 mars 2008 08:21
ofta så krävs det yttligare en behandling med Medcinen, och har du kollat så du inte har kolfilter? kör på ett par dagar till med medcinen och om inte det funkar... salta försiktigt.
#5 - 30 mars 2008 09:27
Tror INTE det kommer försvinna med enbart salt, tyvärr. Tycker du det känns bättre att byta medicin så gör det. Vi behandlade oxå med punktol utan resultat men hade då missat att ta ut kolfiltret. Så ta en extra titt och byt ev. medicin eller kör på en omgång till med punktol. Lycka till.
#6 - 30 mars 2008 09:38
har inget kolfilte. Slamsög botten och gjorde ett vattenbyte därefter i med en ny dos Punktol. De hade inte Protozin i affären men det fanns ett annat så jag får väl köra med det. det kör med tetra och JBL.
tack för svaren
#7 - 30 mars 2008 21:21
[COLOR=black]Som Nina säger, enbart salt är för lite. Men det kan hjälpa att parasiterna släpper ifrån fisken och då kan medicinen "ta hand" om dem samt är desinficerande, så att de små sår som fikarna får efter ”prickarna” inte blir infekterade.[/COLOR]

[COLOR=black]Jag har inte haft botior men har läst här mycket att de är extra känsliga mot vita prick.[/COLOR]

[COLOR=black]Och som jag skrev i din andra tråd, det tar tid. Ge inte upp! Jag var själv att bara sitta och skrika men till slut blev allt bra. Och hos mig var det bara 3-4 fiskar som blev sjuka. Sjukdomen dyker upp vid stress som i din fall framkallades nog av flytten. :([/COLOR]

Håller tummarna för dina fiskar
Anna
#8 - 31 mars 2008 18:47
Den lilla botian dog i går.
Idag köpte jag ett ny medicin som heter Contralck (Tetra Medica) som är "högeffektiv mot priclsjuka- hud-och gälparasit som costi och chilodonella".
Ska köra med kolfilter ett dygn och sedan i med nya medicinen. Är den någon som har erfarenhet av denna medicin?
Det står inget om man ska höja temperaturen. Ska man alltid höja temp vid sjukdom?
#9 - 31 mars 2008 18:53
my1 skrev:

Idag köpte jag ett ny medicin som heter Contralck (Tetra Medica) som är "högeffektiv mot priclsjuka- hud-och gälparasit som costi och chilodonella".

Ska köra med kolfilter ett dygn och sedan i med nya medicinen. Är den någon som har erfarenhet av denna medicin?

Det står inget om man ska höja temperaturen. Ska man alltid höja temp vid sjukdom?

Jag hade höjt temperaturen ändå för att skynda på processen med parasiterna. Medicinen dödar inte parasiterna förrän de blir frisimmande (har släppt värdjuret)
#10 - 31 mars 2008 18:58
my1 skrev:

:(

my1 skrev:

Vet inget om denna. Men kör som det står på burken.
Och som Nina82 säger, höj temperaturen. Då kommer du åt parasiterna snabbare.

Lycka till
Anna
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 31 mars 2008 19:48
Höjer man tempen så förbättra alltid syresättningen eftersom dels fiskarna har större syrebehov i varmt vatten och dels blir vattnet mindre syrerikt
#12 - 31 mars 2008 20:03
jag har för tillfället 28 i akvariet och kopplade på luftströmsregulatorn så att det blir lite mer bubblor i utströmmningen. Har en Fluval 2+. kanske ska sätta dit en syresten oxå?
Mina fjärildsciklider gillade den höga tempen och håller på att leka. Är medicinen skadlig för rommen?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 mars 2008 20:25
my1 skrev:
jag har för tillfället 28 i akvariet och kopplade på luftströmsregulatorn så att det blir lite mer bubblor i utströmmningen. Har en Fluval 2+. kanske ska sätta dit en syresten oxå?

Mina fjärildsciklider gillade den höga tempen och håller på att leka. Är medicinen skadlig för rommen?

Bubblor ger inget syre - det är rörelsen i vattenytan som syresätter. Så öka ytvattenrörelsen

Annons