är kanske filtrena för grova eller är det alltid så bösigt?
Gaffel skrev:Jag får känslan av att era växter inte riktigt trivs vilket kan bero på närings/ljusbrist och att det är detta som flyter omkring i akvariet, skippa mygglarverna, värre skitfoder får man leta efter.
Fanbyalperna skrev:Du ska inte rengöra filtret om de inte flödet miskat betänkligt. Det verkar son o du har lite rengöringsmani. Hur mycket vatten byter du. Hur rengör du gruset.
Röda mygglarver är allergiframkallande så akta dig för dem.
Vattnet kommer att klarna när det mognat lite skulle jag tippa. Det har inte skett pga rengöring skulle jag tro
tjugoettnollnoll skrev:Det är inte precis så att jag slickar på mina fingrar efter jag matat mina fiskar..
Kanske kan börja tvätta händerna efter jag matat då..
c90368 skrev:Med dina fiskar vore nog räkmix ett bra alternativ.
Sen tycker jag att du ska tredubbla mängden växter.
Som sagts förut, bara rengöra filter när det blir dålig snurr på dom.
Stoppa inte ner fingrarna i akvariet mer än en gång i veckan.
Minska ljustiden till 10 - 11 timmar/dag.
När du rengör botten, gå med slamsugaren precis över botten utan att vidröra den, så du får bort det värsta som ligger löst.
Byt ut flingfodret mot ett granulat foder, smutsar inte så mycket och ger mer mat till malarna.
Lycka till!

bear skrev:i mitt filter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......
Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse för att fånga upp småpartiklar låter som det åker igenom ditt filter........och ut i vattnet igen.....
Ge det lite tid några dagar........
DJ_Metal skrev:har nu gjort det inte pillat i filtret lr något sen jag skrev förra inlägget.
samt använt easy-life flytande filter medium.
edit: samt bytt lite fisk nu är det.
6st sunshineplatys
6st svärdsbärare
15st Kopparbarber
4st mosaikguramis
10st Ancistrus
1st plecostomus
10st kardinaltetror
5st glödbandstetror
9st guppys
edit2: lägger upp nya bilder på vattnet. har bytt ca 20% vatten varje vecka matat 3 gånger per dag lagam mycket ( dom äter upp det på under 1 minut ) 2-3 mal tabletter ca 1 gång i veckan på natten.
alg_oa1 skrev:Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?
(eller?)
DJ_Metal skrev:vet inte därför jag frågar, har båda på maxflöde mot glaset för att få vågor.
tänkte oxå max flöde max filtrering? kan tänka mig att skaffa en fluval fx-5 eller 405 om det hjälper.
Fuzzop skrev:att ha utblåset riktat mot en ruta brukar sänka cirkulationen så försök att rikta utblåset så långt från nån ruta som möjligt istället så får du mer fart på vattnet, vill du ha mera vågor så höj upp utblåset lite närmare vattenytan istället
DJ_Metal skrev:hur blir det med syresättningen då? fungerar det lika bra?