Bösigt vatten. vet inte vad vi gör fel.

#1 - 22 november 2008 12:07
byter vatten ca 1gång i veckan ibland 2. filtrena rengör jag varann gång ( 2 st fluval inner pumpar.) gruset ca 1 gång i månaden. matar rikligt 1 gång per dag med fling foder samt ca var 3dje med röda mygglarver.

är kanske filtrena för grova eller är det alltid så bösigt?
#2 - 22 november 2008 12:11
Jag får känslan av att era växter inte riktigt trivs vilket kan bero på närings/ljusbrist och att det är detta som flyter omkring i akvariet, skippa mygglarverna, värre skitfoder får man leta efter.
#3 - 22 november 2008 12:43
Gaffel skrev:
Jag får känslan av att era växter inte riktigt trivs vilket kan bero på närings/ljusbrist och att det är detta som flyter omkring i akvariet, skippa mygglarverna, värre skitfoder får man leta efter.

hur vet man det? dom växer som faan iaf.

http://www.akvarielexikonet.se/_pictures/aquarium/0/1268/akvarielexikon_1268_14308_800.jpg

där har du bild på hela karet.

samt ljusbrist? har på ljuset 13 timmar per dygn dubbla 120 lysrör på 38w.

och hur får man mer alger? våra algisar har nästan inget och äta. och algtabbletterna känns inte som om dom räcker.
#4 - 22 november 2008 13:05
Du ska inte rengöra filtret om de inte flödet miskat betänkligt. Det verkar son o du har lite rengöringsmani. Hur mycket vatten byter du. Hur rengör du gruset.
Röda mygglarver är allergiframkallande så akta dig för dem.
Vattnet kommer att klarna när det mognat lite skulle jag tippa. Det har inte skett pga rengöring skulle jag tro
#5 - 22 november 2008 13:08
Du ska inte rengöra filtret om de inte flödet miskat betänkligt. Det verkar son o du har lite rengöringsmani. Hur mycket vatten byter du. Hur rengör du gruset.

Röda mygglarver är allergiframkallande så akta dig för dem.

Vattnet kommer att klarna när det mognat lite skulle jag tippa. Det har inte skett pga rengöring skulle jag tro

så endast när flödet går ner även om man matar mycket?

rengör gruset genom att koppla en slang på en plastgrej och "gräver" lite i så den suger upp allt bösigt.

byter ca 30-40% varje gång 310 kar.

vad kan jag ha istället för mygglarver? vill ha lite variation
mina fiskar.
5st sunshineplatys
5st svärdsbärare
15st Kopparbarber
ca20st kilfläcksrasborer
4st mosaikguramis
14st Ancistrus
1st plecostomus
10st kardinaltetror
5st glödbandstetror
5st guppys
#6 - 22 november 2008 13:45
Är det inte mycket fisk i förhållande till ett 310kar?
#7 - 22 november 2008 13:51
flygrc skrev:
Är det inte mycket fisk i förhållande till ett 310kar?

Ancistrus är bara ca 4 cm hitils. samt att dom flesta är ganska unga. men dom verkar ha det bra iaf simmar runt äter ser friska ut ph är 7 och temp ca 26-27.
#8 - 22 november 2008 17:11
håller med, sluta rengöra så mycket, filtrena enbart när det flödar väldigt dåligt oavsett hur du matar och botten brukar man inte behöva suga så, kanske bara gräva runt nån gång i halvåret utan att suga ut allt.
Sen skulle det kunna va fodret som gör att du får "bösig", själv kör jag utöver flingor olika sorters pellets (både som flyter och sjunker) och malarna får tex lite gurka ibland, men framför allt gör dig av med mygglarverna, röda är ju allergiframkallande :(
#9 - 22 november 2008 19:23
Asså jag förstår inte, jag har matat mina fiskar med röda mygg i 10 år minst och jag är inte allergisk mot någonting!?
Vad är det man kan bli allergisk mot om man matar med röda mygg?
#10 - 22 november 2008 19:38
som före detta biodlare tog jag stick i 20 år
Inbillade mig att jag var immun.
Till slut blev det ett stick för mycket.
Låg och skakade på en sjukhusbrits.
Det var bara till att sälja rubbet.
#11 - 22 november 2008 19:42
de flesta röda mygg samlas upp i avloppsvattnet från hönsfarmer om jag förstått det rätt...riktigt jäkligt vatten och allmänt mycket skit i som inte är helt bra egentligen...
#12 - 22 november 2008 20:25
Det är inte precis så att jag slickar på mina fingrar efter jag matat mina fiskar..
Kanske kan börja tvätta händerna efter jag matat då..
#13 - 22 november 2008 20:54
Det är inte precis så att jag slickar på mina fingrar efter jag matat mina fiskar..

Kanske kan börja tvätta händerna efter jag matat då..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Insektsallergi

här kan du hitta lite mera info men den är inte 100% men ger vissa viktiga fakta men det är nog aningen vanligare att vanliga akvarister drabbas än dom vill medge så varför inte bara sluta helt med dom?
#14 - 22 november 2008 22:10
hrm, vad ska jag byta till?

Såg att det fanns fryst artemia eller vad det heter när jag köpte mat sist..
Sen kan man ju mata med levande artemia, emn vart köper man eggen!??
#15 - 22 november 2008 22:20
dom flesta välsorterade djuraffärer borde ha ägg, annars får du vända dig till nån nätbutik om du inte hittar dom lokalt.

om du kollar in den här sidan så rekomenderas tex.
cyclops, artemia, gammarus, mysis och andra räkor

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=180&Itemid=101
#16 - 22 november 2008 23:07
Med dina fiskar vore nog räkmix ett bra alternativ.

Sen tycker jag att du ska tredubbla mängden växter.

Som sagts förut, bara rengöra filter när det blir dålig snurr på dom.

Stoppa inte ner fingrarna i akvariet mer än en gång i veckan.

Minska ljustiden till 10 - 11 timmar/dag.

När du rengör botten, gå med slamsugaren precis över botten utan att vidröra den, så du får bort det värsta som ligger löst.

Byt ut flingfodret mot ett granulat foder, smutsar inte så mycket och ger mer mat till malarna.

Lycka till!
#17 - 20 januari 2009 14:30
c90368 skrev:
Med dina fiskar vore nog räkmix ett bra alternativ.

Sen tycker jag att du ska tredubbla mängden växter.

Som sagts förut, bara rengöra filter när det blir dålig snurr på dom.

Stoppa inte ner fingrarna i akvariet mer än en gång i veckan.

Minska ljustiden till 10 - 11 timmar/dag.

När du rengör botten, gå med slamsugaren precis över botten utan att vidröra den, så du får bort det värsta som ligger löst.

Byt ut flingfodret mot ett granulat foder, smutsar inte så mycket och ger mer mat till malarna.

Lycka till!

har nu gjort det inte pillat i filtret lr något sen jag skrev förra inlägget.

samt använt easy-life flytande filter medium.

edit: samt bytt lite fisk nu är det.

6st sunshineplatys
6st svärdsbärare
15st Kopparbarber
4st mosaikguramis
10st Ancistrus
1st plecostomus
10st kardinaltetror
5st glödbandstetror
9st guppys

edit2: lägger upp nya bilder på vattnet. har bytt ca 20% vatten varje vecka matat 3 gånger per dag lagam mycket ( dom äter upp det på under 1 minut ) 2-3 mal tabletter ca 1 gång i veckan på natten.

#18 - 21 januari 2009 10:31
Snälla någon?
#19 - 21 januari 2009 11:54
i mitt filter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......

Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse för att fånga upp småpartiklar låter som det åker igenom ditt filter........och ut i vattnet igen.....

Ge det lite tid några dagar........
#20 - 21 januari 2009 13:55
bear skrev:
i mitt filter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......

Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse för att fånga upp småpartiklar låter som det åker igenom ditt filter........och ut i vattnet igen.....

Ge det lite tid några dagar........

har 2 st fluval 3 & 4+ med orginal filter och det finns lite plats imitten av dessa filter tänkte om jag köpter filtervadd och stoppar där? fungerar det?
#21 - 21 januari 2009 14:01
DJ_Metal skrev:
har nu gjort det inte pillat i filtret lr något sen jag skrev förra inlägget.

samt använt easy-life flytande filter medium.

edit: samt bytt lite fisk nu är det.

6st sunshineplatys

6st svärdsbärare

15st Kopparbarber

4st mosaikguramis

10st Ancistrus

1st plecostomus

10st kardinaltetror

5st glödbandstetror

9st guppys

edit2: lägger upp nya bilder på vattnet. har bytt ca 20% vatten varje vecka matat 3 gånger per dag lagam mycket ( dom äter upp det på under 1 minut ) 2-3 mal tabletter ca 1 gång i veckan på natten.

om du låter bli att mata på ett par dagar ser det lika dant ut då?
om vattnet blir klart efter ett par dar utan mat så vet du att det antingen är din mat som skitar ner eller filtret inte är i proportion till hur mycket du matar, kan inte riktigt förstå varför du matar 3ggr om dan då jag själv som mest ger en gång om dan (utom möjligen till små yngel).
#22 - 21 januari 2009 15:08
Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?
(eller?)
#23 - 21 januari 2009 15:18
alg_oa1 skrev:
Kan det inte vara för starkt pump flöde så all skit från botten virvlar upp i vattnet?

(eller?)

vet inte därför jag frågar, har båda på maxflöde mot glaset för att få vågor.

tänkte oxå max flöde max filtrering? kan tänka mig att skaffa en fluval fx-5 eller 405 om det hjälper.
#24 - 21 januari 2009 18:28
alg_oa1 skrev:

(eller?)

nej men det kan va för svag pump som inte suger fast skiten på filtret, eller bara för mycket skit ;)
#25 - 21 januari 2009 18:32
DJ_Metal skrev:
vet inte därför jag frågar, har båda på maxflöde mot glaset för att få vågor.

tänkte oxå max flöde max filtrering? kan tänka mig att skaffa en fluval fx-5 eller 405 om det hjälper.

att ha utblåset riktat mot en ruta brukar sänka cirkulationen så försök att rikta utblåset så långt från nån ruta som möjligt istället så får du mer fart på vattnet, vill du ha mera vågor så höj upp utblåset lite närmare vattenytan istället
#26 - 21 januari 2009 23:11
Fuzzop skrev:
att ha utblåset riktat mot en ruta brukar sänka cirkulationen så försök att rikta utblåset så långt från nån ruta som möjligt istället så får du mer fart på vattnet, vill du ha mera vågor så höj upp utblåset lite närmare vattenytan istället

hur blir det med syresättningen då? fungerar det lika bra?
#27 - 22 januari 2009 06:44
DJ_Metal skrev:
hur blir det med syresättningen då? fungerar det lika bra?

med högre fart på vattnet borde syresättningen bli bättre i hela karet, så länge du har pumpen nära ytan nog att orsaka lite krusningar på ytan då allså annars kan det nog bli en liten försämring men det är ganska små ändringar vi pratar om så det är inget du behöver va orolig över ;)
Bättre cirkulation kanske kan hjälpa dig med det ursprungliga problemet oxå eller iaf göra det lite bättre, drar du samtidigt ner på matningen till max 1ggr per dag kanske det löser sig helt :)

Annons