Bortskämmda påfåglar

#1 - 3 december 2004 19:02
Köpte två påfågelciklider i måndags (går ensamma än så länge, hämtar fyra till på söndag) och dom är bortskämmda med maten, vägrar äta frysfoder (spottar ut mysis) utan käkar bara flingfoder och pellets. Är det bra för dom att bara äta torrfoder eller borde jag försöka få dom till att äta frysfoder? Eller är det bara mesigt beteende nu när dom är ensamma, dom tar bara mat från ytan och högre mellanskiktet. Påfåglarna är små, ca 5 cm.
#2 - 3 december 2004 19:11
Ge de ordentliga bitar inte smått foder i stil med mygglarver.
Jag har sett att man rekomenderar levandefoder till påfåglar för att det blir så mycket rester med torrfoder.
Du kan prova utfodra med räkbitar och/eller små köttbitar.
#3 - 3 december 2004 19:22
Jag håller med om smulade skalade räkor - perfekt för oscars...
Jag kommer ihåg att de tom åt mina katters torrfoder.
Att fisk inte äter fryst (tidigare levandefoder) som mygglarver förvånar mej inte alls - försök med den levande varianten så blir det mer action.
#4 - 3 december 2004 19:29
Okej att man ska ge dom räkor för att krubbet inte ska åka igenom gälarna men att dom inte käkar mysis (små räkor, inte mygglarver) men gärna hugger i på flingor förstår jag inte. Flera gånger hände det att mysisräkorna virvlade förbi dom och dom ignorerade dom, och dom gångerna dom käkade spottade dom ut som sagt.
#5 - 3 december 2004 19:56
Hej

Jag matar mina med pellets och röda mygglarver. De sätter i sig en hel bit med mygglarver på en gång. Man ska inte bara ge dem en sorts mat när de är små, då blir de kräsna, och vill inte ha nå´t annat se´n.

MVH Micke
#6 - 3 december 2004 20:31
Pröva med allt. Daggmask (kanske svårt att få tag på nu), larver, syrsor, biff, kyckling, korv, katt-torrfoder etc. Mina jag hade åt tamigtusan allt.

Torrfoder är en höjder när dom blir stora. Man hör genom vattnet och glaset när de krossar maten :D Mask är annars superbt för att få dom att växa.

Annars är väl tipset att truga, truga och truga. Tog en vecka för mina näbbgäddor att börja äta dött foder.

Annons