<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
- Man har för få som sköter siten
- Siten är för svårbegriplig eller felaktigt byggd
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag tycker som förslag att man kan lägga upp en funktion på hemsidan som heter "anmal". Den kan gälla både forumsvar, artbeskrivningar, etc etc. Om man klickar på anmäl så kan man få upp en dialog där man kan välja bland tex följande saker:
- Felaktigt placerad
- Dåligt språk / beteende
- Personangrepp
- Hets mot folkgrupp
etc etc. Där kan då varje användare snabbt skicka in och rapportera saker som de ser är "felaktiga" och beskriva det som de sett väldigt enkelt. Sen får Kjell upp en lista då han loggar in, med dessa saker och kan välja att kika igenom dem.
Eller så kan man utse några "frivilliga" som tex får ta hand om de olika delarna och utföra åtgärder. Detta får sen Kjell en lista på. Vad som hänt och vilken åtgärd som togs.
Då kan Kjell övervaka vad som hänt, men att kanske andra utfört sakerna. Då behöver man mer eller mindre bara bevaka lite till och från vad andra gjort.
Ang begripligheten så kan man ha en liten röd bakgrund på inlägg då man ska posta ett nytt inlägg, eller en popup-ruta som säger "Är du säker på att du gjort inlägget under rätt kategori? Om du inte gjort det riskerar ditt inlägg att tas bort". Och sen får man en OK och en Avbryt-ruta. Så har de på NordicAudi (www.nordicaudi.com). Och det funkar bra, för där hade de problem med folk som lade inlägg hit och dit och på helt fel ställen.
Tom jag missade "Hur skriver man ett inlägg i forumet?" då jag skulle skriva mina först inlägg. :)
Alternativet till att "rensa" folk kan man ha att begränsa användarna med gula och röda kort.
Ifall nån gör en överträdelse och man ger honom "gult kort" så kommer det en popruta, eller en extra varningstext om att man måste sköta sig, eller läsa igenom reglerna för vad som gäller innan man postar inlägg/kommentarer etc. Och får man sen ett till gult kort (eller två?) så får man rött kort och då blir man avstängd från Zoopet.com i tex 1 vecka/1 månad.
Och får automatiskt inte skriva inlägg förrän tiden gått ut. Sen är man välkommen att skriva igen :)
Andra saker för att göra siten "enklare" att förstå vad som menas med de olika kommentarerna, så kan man lägga till en knapp med "Jag förstår inte, ge mig exempel?". Då man klickar på den så får man upp ett exempel på en bra kommentar till tex en fisk.
Saknar kommentarer till växterna dock )=
Annars i övrigt så är siten väldigt bra i fråga om navigation, upplägg och grafisk presentation. Dock så skulle jag gärna se lite annan grafisk presentation. Skulle kunna göra ett förslag på ny "frontsida" för Zoopet.com så kan ni få se vad jag tänker på?
Ifall det är intressant..
Även om det bara är en handfull som gör fel, så verkar det ändå uppröra halva communityn då det är 65 inlägg nu i denna tråd :)
Sen ifall detta spårat iväg med personangrepp och andra tråkigheter så är det ju synd..
Mvh Fredrik