Bortom all räddning (bild)

#1 - 21 november 2005 18:52
Skrev om detta tidigare men har lyckats ta några kort nu. Jag antar att denna kardinaltetra är bortom all räddning men det vore fortfarande intressant att veta vad detta kan ha berott på... Kroppen är uppsvullen som en ballong och den har ett ett vitt runt hål/sår rakt in i sidan, kanske 3 mm djupt. Vad kan ha hänt? Har svullnaden och hålet något samband? Vill bara höra någons åsikt.

http://www.deviantart.com/deviation/25496538/
#2 - 22 november 2005 01:20
kan ju titta under sjukdomar i min signatur så kanske du hittar nåt som stämmer in
#3 - 24 november 2005 12:10
när det handlar om en neontetra så är det ju billigare o köpa nya än o försöka med mediciner o annat. men klart om man har speciella känslor för firren så :)
#4 - 26 november 2005 01:05
kan tänkas att den har haft ett parasit angrepp och parasiten har nu lämnat sitt värddjur, och som följd har bakterier kunnat få fäste i såret och spridit sig in i maghålan! svårt och veta det är bara spekulationer.
#5 - 26 november 2005 08:50
[QUOTE=androxe]när det handlar om en neontetra så är det ju billigare o köpa nya än o försöka med mediciner o annat. men klart om man har speciella känslor för firren så :)[/QUOTE]

men man kanske vill veta vad det är för något så man vet det om det skulle uppkomma igen...
#6 - 26 november 2005 17:33
[QUOTE=androxe]när det handlar om en neontetra så är det ju billigare o köpa nya än o försöka med mediciner o annat. men klart om man har speciella känslor för firren så :)[/QUOTE]

Jo, jag hade inga planer på att medicinera. Men det är bra att ta reda på vad som händer i akvariet, risken finns ju att det uppstår igen och då kanske andra fiskar drabbas. Eller egentligen är alla fiskar i mitt akvarium lika mkt värda :)
#7 - 27 november 2005 10:24
Jag tycker det låter som "hål i huvudet- sjukan" som finns beskrivet på zoopets sida om sjukdomar.
#8 - 27 november 2005 11:49

Speciella känslor? Hmm, vad sägs om att se det ur fiskens perpektiv?

Annons