Borta från akvariet i 4 månader. Möjligt?

#1 - 26 februari 2004 13:13
I mitt framtida yrke kommer jag vara borta en hel del från mitt hem. Jag undrar om det går att kombinera akvariehobbyn med mitt yrke.

Kan akvariet "klara sig själv" under väldigt långa perioder (3 till 4 månader) utan vattenbyten och matning? Hur ser ett sådant akvarium ut? Utrustning? Fiskar? Växter? Om man dessutom vill ha lite klass på det och inte bara liten ancistrus i ett 700 med foderautomat som slänger i en tablett en gång i veckan... Något som jag misstänker skulle fungera.

mvh
Jonas
#2 - 26 februari 2004 13:22
Det är nog svårt. Även om det skulle fungera rent biologiskt är det ganska stor chans något annat händer, till exempel att pumpen slammar igen...

Jag har svårt att se ett normalbefolkat akvarium gå 4 månader utan vattenbyte också...
#3 - 26 februari 2004 13:42
Det skulle jag aldrig våga. Tänk om något händer, värmaren harkar upp sig, glaset spricker (finns ett par mardrömshistorier här på forumet), pumpen/filtert lägger av osv.
Klarar sig fiskarna utan mat så länge överhuvudtaget?
#4 - 26 februari 2004 13:47
skulle tro att förutsättningen för att det skall fungera att vara borta så långa perioder är en väldresserad fiskvakt som kan titta till akvariet. Ingen i omgivningen som du kan lära upp till fiskskötare?
#5 - 26 februari 2004 13:57
skulle tro att förutsättningen för att det skall fungera att vara borta så långa perioder är en väldresserad fiskvakt som kan titta till akvariet. Ingen i omgivningen som du kan lära upp till fiskskötare?

Det är en ren hypotetisk fråga... Man måste ju få leka med tanken...
Sist jag var ute (4,5mån) lade flickvännen i 2 algtabletter i ett "normalbefolkat akvarium" 1 ggr veckan. Jag hade innan preparerat akvariet genom att göra det lite stabilare med hårdare vatten. Nitrathalten var runt 50, Pht hade inte sänkts så mycket, palettcikliderna hade lekt som galningar (ett yngel överlevt) och inga sjukdomar. Inte ett enda vattenbyte pumpen var givetvis helt igensatt. En hel del vatten hade avdunstat, men sedan saknas det ju också täckglas. Det satt fula alger överallt, men efter en vecka där man tog det lite lugnt med rensningen så såg allt fint ut igen.
#6 - 6 mars 2004 21:52
Hej!

Kanske en lösning...

Jag läser innantill:

EasyBalance stabiliserar PH- KH-värdet... bla bla bla förebygga syrebrist osv. Tillsätt 2,5ml till 10L 1ggr i veckan så räcker det med ett 50-70% vattenbyte en gång i halvåret.

Så har du någon som vattnar dina blommor så kan de ju "vattna" lite i akvariet med.

Observera att jag ej själv har testat detta! Jag blev pålurade en massa "skit" av min zoo affär. Så jag har det mesta hemma... Lätt hänt när jag var naiv och nybörjare.

Lycka till!

mch Micke
#7 - 6 mars 2004 23:38
Då kommer en liten följdfråga.
Med Era resonemang så måste det alltså gå utmärkt att
vara borta från sitt akvarie i ex upp mot 2-3veckor utan
att någon tittar till det?? Hur sköter man mattillgång?
Vilka fiskar är så känsliga att de inte tål ens 1-2 veckors
frånvaro? - Diskusar? andra? Ge gärna exempel samt tips
på hur man förbereder ett kar inför lite frånvaro, ex matval,
preparering med ev kalk etc etc.

/Johan
#8 - 7 mars 2004 11:03
De allra flesta fiskar klarar av 2-3 veckor utan mat alldeles utmärkt, åtminstone om de är friska och i god kondition. Undantag är framför allt yngel som stannar av i växten utan mat. (I naturen leker fiskarna när det skall bli optimala förhållanden för yngel att växa upp, därför att de snabbt måste växa upp till en acceptabel storlek).

Att experimentera med att vara borta flera månader tycker jag är klart olämpligt, och det är knappast förenligt med svensk djurskyddslagstiftning som kräver att man måste ha någon form av regelbunden uppsikt över levande djur i fångenskap om någonting händer.

Vid kortare frånvaro om några veckor så skall du dock se till att vattnet är mycket stabilt, att filtret har långt kvar till igenslammning, att nitritvärdena är noll och att alla fiskar är friska utan tendenser till fenröta eller liknande sjukdomar som kommer bli mycket förödande under några veckors frånvaro. En rejäl växtansning sitter inte heller fel, och naturligtvis alldeles nybytt vatten, timer på belysningen och inga CO2-anläggningar som kan ställa till problem. Att akvariet inte är överbefolkat är också en förutsättning.

Annons