Bort med barn!

#1 - 26 juli 2008 13:21
Eh, ja den rubriken kan ju tolkas litet fel... Nästan lika dumt som "Förbjud Rottweiler" ;P

Neh, det jag är ute efter är att hör mig för med om ni har några bra förslag som inte är allt för långt bort från Sveriges medelpunkt (uh, Varberg alltså) och som är "barnvänliga".

Liseberg är ju hur bra som helst men just nu är det så många som insett detta och därför så är det inte alls så kul (köerköer och ytteligare köer...).

Universeum? Någon som vet om detta ens är att tänka på nu (köer där med?).

Tropikcenter? Något skojs?

Hilfe bitte! :)
/J
#2 - 26 juli 2008 15:11
Vi var med tre barn (1, 4 och 8) på både Liseberg och Universeum för ett par veckor sedan, och det var helt okej på båda ställena. Visst var det knökfullt på Liseberg några timmar efter öppningsdags, fast inte alls så hemskt som jag befarat - och mot kvällen gick det att andas igen. Barnen höll igång elva timmar i sträck...
#3 - 26 juli 2008 15:47
Mysigt :) Du märkte väl hur de sög ur all energi ur de "vuxna" runtomkring va? (en liten teori jag har...) Liseberg är planerat till eftersäsongen men Universeum låter lockande :)
#4 - 26 juli 2008 16:13
om barnen är i rätt ålder, så är astrid lingrens värdl, i Vimmerby , väl värd ett besök. Kanske inte så akvarierelateret som universum ,
mvh janne
#5 - 26 juli 2008 16:54
tropicarium i helsningborg är väl värt ett besök, personligen tycker jag det är bättre än tropik centrum (kanske du kan ta en sväng om åleds när du "ändå är i krokarna")
#6 - 26 juli 2008 16:58
Varför inte Cosmonova?
Ett ställe som jag verkligen skulle vilja uppleva med mina barn.
#7 - 26 juli 2008 18:55
Mmm, det finns många bra platser men de kräver litet mer planering och jag har bara tre dagar till förfogande i nästa vecka. Nästa år kan det dock bli en längre utflykt och då ligger Kolmården och Naturhistoriska illa till ;)

Tack för tipsen!
/J
Maffia666
#8 - 26 juli 2008 19:27
Hej
Jag tror att det oftast är förälder som har kravet att man ska besöka det och det, jag vet av erfarenhet att man kan hitta på roliga saker hemma eller i närheten där man bor! Många gånger blir man hemma blind. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är ? Men mina är tre och sex år gamla och de tycker en dag på stranden är bra mycket roligare än som pappa tycker en dag på Tropikariet i Helsingborg är. Eller bara hitta på att man ska baka en kaka, eller bullar det är höjdare för barn. Bara att de känner att de får vara deltagande, det kan stimulera många barn. När det är varma dagar som dessa, ta en vattenslang och spola på barnen, det kommer de att gilla att pappa försöker träffa de med vatten.
MVH maffia666
#9 - 26 juli 2008 20:26
Om ungarna är över 6 år så varför inte Bodaborg?
Finns i Sävsjö, så det är inte så långt från Varberg. Min yngste firade födelsedag där i går, och hade hur kul som helst.
#10 - 26 juli 2008 22:20
Jo absolut finns det "lokala" saker som är hur kul som helst (de är f.ö. 3 och 6) men någon utflykt vill jag allt hinna med på den lilla semester som finns kvar.

Nu har jag snackat med grabben (som alltså är 6) och han tyckte universeum lät skoj så i demokratins namn bär kosan norröver (66.67% vinner över 33.33%) :)

/J *som dock fick en del uppslag till nästa år*
Maffia666
#11 - 27 juli 2008 00:50
Detta ska vara bra i Halmstad.
http://www.aventyrslandet.se/index1.asp
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 juli 2008 08:29
Joacim skrev:
Mmm, det finns många bra platser men de kräver litet mer planering och jag har bara tre dagar till förfogande i nästa vecka. Nästa år kan det dock bli en längre utflykt och då ligger Kolmården och Naturhistoriska illa till ;)

Tack för tipsen!

/J

Apropå Kolmården så har jag läst om flera som helt klart föredrar Borås Djurpark före Kolmården och det ligger ju närmare till för din del.
Maffia666
#13 - 27 juli 2008 12:20
Ja och Arken zoo i Eskiltuna har ju en del udda djur, som tex vita tigrar och sen bor ju Fantomen där ju;).
Bilagor:
#14 - 27 juli 2008 14:08
Meta och grilla korv med engångsgrill är uppskattat här iaf (5år)
#15 - 2 augusti 2008 18:26
High Chaparal [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]är kanonroligt för smågrabbar, och tjejer oxå för den delen, helt OK att köra en dagstur till :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller Liseberg och dom som inte har längre än från Varberg att åka så rekomenderar jag en vardageftermiddag/kväll när dom flesta semesterfirare åkt från stan, eller en helg lite längre fram i september, då är det helt annat vad gäller köer ;)[/COLOR][/FONT]
#16 - 2 augusti 2008 18:53
Mmm bort med alla barn, du vet aldrig vad dom tänker på...
#17 - 4 augusti 2008 08:41
skulle just föreslå Borås djurpark men ser att Kjell redan nämnt den.
#18 - 5 augusti 2008 11:53
Maffia666 skrev:
Ja och Arken zoo i Eskiltuna har ju en del udda djur, som tex vita tigrar och sen bor ju Fantomen där ju;).

Trodde det var Noak som bodde i Arken ;)
Därempt finns ju Parken Zoo i Eskilstuna, med bla vita tigrar och fantomen.
Har visst blivigt en del nytt och ändrat för i år, har inte varit där något själv denna säsong, man blir ju lätt hemma blind.
Maffia666
#19 - 5 augusti 2008 20:16
heeke skrev:
Trodde det var Noak som bodde i Arken ;)

Därempt finns ju Parken Zoo i Eskilstuna, med bla vita tigrar och fantomen.

Har visst blivigt en del nytt och ändrat för i år, har inte varit där något själv denna säsong, man blir ju lätt hemma blind.
Ja hahahah visst var det så, ja visst så heter det ju[:o]. Skulle ha varit ett P med oxå.
#20 - 6 augusti 2008 04:40
Ja, Borås djurpark har vi besökt några gånger så därför siktar jag lite längre bort nästa gång. Universeum var mycket uppskattat både av sex som treåringen. :)

@Cobra - Hoppsan, vågar du dig hit? Du kanske skall göra en omstart och köpa litet fler kar?

/J *på väg till jobbet*
#21 - 6 augusti 2008 21:50
Jag var på både Liseberg och Universeum i våras och det var inga problem men det var ju iof inte högsäsong då. Passade även på att kika in på Herkules Zoo när jag ända var i Göteborg.. *mamma-nöje* Å det gick bra det med! ;):p
#22 - 6 augusti 2008 22:38
Boråsdjurpark suger, dels med tanke på priserna dom tar för barn över 5 år, med 115:- per barn då är man glad att man inte slantar för 2 vuxna och tre barn, men även dom vansinniga köerna till allt, toaletterna inkluderat får en att inse att man befinner sig i knalle land, men ok, björnmatningen är nice, speciellt när personalen delar ut bloddrypande fisk till ungarna som helt plötsligt luktar som hela fiskhamnen en het dag i juli, då är en t-tröja per barn för 149 bagare helt plötsligt billigt..

Universeum är en klar favorit, speciellt om man tajmar in hajmatningen och vägrar gå med på att låta 7 åringen bestämma färdväg (vattnetsväg åt fel håll är ingen lek), dessutom kan man med lätthet starta dagen på sjöfartsmuseet, lekbåten rockar fett, ta vagnen till feskekörka eller varför inte dagens sopplunch på Kåges hörna i stora saluhallen på kungstorget och avslutning på palmhuset i trädgårdsföreningen, sparar många hundralappar till öl åt pappa.. ;)
#23 - 6 augusti 2008 22:41
Boråsdjurpark suger, dels med tanke på priserna dom tar för barn över 5 år, med 115:- per barn då är man glad att man inte slantar för 2 vuxna och tre barn, men även dom vansinniga köerna till allt, toaletterna inkluderat får en att inse att man befinner sig i knalle land, men ok, björnmatningen är nice, speciellt när personalen delar ut bloddrypande fisk till ungarna som helt plötsligt luktar som hela fiskhamnen en het dag i juli, då är en t-tröja per barn för 149 bagare helt plötsligt billigt, medtagen fika är ett måste..

Universeum är en klar favorit, speciellt om man tajmar in hajmatningen och vägrar gå med på att låta 7 åringen bestämma färdväg (vattnetsväg åt fel håll är ingen lek), dessutom kan man med lätthet starta dagen på sjöfartsmuseet, lekbåten rockar fett, ta vagnen till feskekörka eller varför inte dagens sopplunch på Kåges hörna i stora saluhallen på kungstorget och avslutning på palmhuset i trädgårdsföreningen, sparar många hundralappar till öl åt pappa.. ;) ..sen har vi ju paddan för den som vågar leka turist..
#24 - 7 augusti 2008 09:28
Maffia666 skrev:
Detta ska vara bra i Halmstad.

http://www.aventyrslandet.se/index1.asp

Här var vi igår. Tack för tipset. Vattendelen var absolut bäst enl barnen.
Men det var ett kul ställe som man kan vandra runt, gräva ut dinosaurie sklett och så. Det är dock inte så stort så ungarna tröttna innan Åleds stängde. Så det blev en heldags utflykt för både barn o föräldrar.
Maffia666
#25 - 7 augusti 2008 18:04
Raskens skrev:
Här var vi igår. Tack för tipset. Vattendelen var absolut bäst enl barnen.

Men det var ett kul ställe som man kan vandra runt, gräva ut dinosaurie sklett och så. Det är dock inte så stort så ungarna tröttna innan Åleds stängde. Så det blev en heldags utflykt för både barn o föräldrar.
Va kul att kunna bidra med tips, nää Åleds för man ju inte missa.
#26 - 9 augusti 2008 22:23
Joacim skrev:

@Cobra - Hoppsan, vågar du dig hit? Du kanske skall göra en omstart och köpa litet fler kar?

Nope inga nya kar, nu är det bara car som gäller typ corvetten...
#27 - 10 augusti 2008 09:46
Gaffel skrev:
Boråsdjurpark suger, dels med tanke på priserna dom tar för barn över 5 år, med 115:- per barn då är man glad att man inte slantar för 2 vuxna och tre barn, men även dom vansinniga köerna till allt, toaletterna inkluderat får en att inse att man befinner sig i knalle land,

Tycker inte universeum är nått billigt nöje heller... [B)] det där med kö beror ju på när man går o med lejonkort VIPar man förbi hela kön in:D
#28 - 10 augusti 2008 12:59
cobra skrev:
Nope inga nya kar, nu är det bara car som gäller typ corvetten...

Hmm... vore det inte säkrare att lämna bilen hemma ;P

Annons