hej!
nån som har någon erfarenhet om att borra i glas,eller känner till nån länk om detta,vilken storlek har man på borren,var får man tag på borr nånstans,alla svar är lika intressanta.
jag tänker montera in automatisk vattenpåfyllning där jag byter ca 5-10 procent vatten varje dag,överskottsvattnet rinner då ut i ett bräddavlopp(ytavrinning)såg nån länk nånstans på det här ämnet förut ,men hittar inte dit igen.
när vi hade sköldpaddor så hade vi ett "avlopp" under själva akvariet som det satt fast en trädgårds slang under i en liten kran. det var jätte enkelt att rensa däri.
Visst går det att borra i glas, men det är inte tillrådligt. Jag skulle aldrig våga försöka och absolut inte med en handborrmaskin, (minsta darr på handen och det kan spricka). Vill du ändå försöka så finns det borr att köpa på te.x Jula postorder.
det funkar även med kakel borr men bästa är nog att åka till glasmästaren å göra det om akvariett inte är över 200 liter så kan dom göra det på plats om det är störe brukar dom vilja att du tar bort botten glaset så att dom kan borra från två håll
köpte glasborr på byggmarkand.. 80pix.. 10mm borrade i ena sidorutan.. i ytlinjen.. och en slang siliconad dit. funkar fint för ytavringing till avlopp..
dock inga snabba mängder på en gång.. då krävs större diameter.
pumpar i kankse 20-25L på 5-8mins.. det går bra med lite marginal mot överkanten på glaset.
problemet är bara att det är ca 90 st akvarium som ska borras,så att åka till glasmästarn låter inte som nån bra ide´att låta glasmästarn komma hem till mig låter väldigt dyrt,så vad gör man?
Jag har borrat mina kar med ett 20 mm diamantborr och en vanlig borrmaskin. Köpte tyvärr borret dyrt hemma innan jag såg att de hade samma borr för halva priset på en tysk akvariewebbsida.
Borrade sedan ut ett 20 mm hål i två entums plankor. Dessa fungerar som styrning för borret plus att de fördelar trycket på glaset. Plankor som sedan spändes fast med med tvingar mot varandra med akvarieglaset imellan. Se till att centrera borrhålen i plankorna. Sen var det bara att borra. Halva glasets tjocklek från varje sida.
Då det blir ordentligt varmt måste man spola med rinnande vatten hela tiden. Glasmästarna har mycket bättre centrerare men trots att jag frågade flera stycken så var ingen villig att hyra ut denna en kväll. Därav "plankmetoden". Lite mera jobb men det funkade lika bra.
Glarborr eller diamantborr hört bägge benämningarna. Dock jag köpte mitt här hemm a för runt 1200 kr (20 mm). På www.zajac.de finns dock både 16 o 21 mm för 66 euro plus frakt. Större kostar betydligt mer.
Det finns säkert att finna billigare än vad jag betalade här hemma också, jag ville dock komma igång.
Jag testade sedan på några gamla täckglas så jag kände att jag fick rätt borrhastighet. Det var ialla fall betydligt enklare än vad jag hade trott.Om du kikar in på min hemsida så ligger där någon bild på hur det blev. Maila mig annars så kan jag skicka över några bilder.
Glasborrar finns att köpa på GSAB (Glasmästarnas inköps ab)
tror att dom säljer till alla, bra diameter är 35mm båtgenomföringar kan du köpa på båttillbehör du kan säkert pruta till ca 15-20kr st
använd sedan Gardena till vattenpåfyllning.
vänligen
Christer