GlennWiberg skrev:Hur menar du då? För har ju ytavrinning ner i behållaren som kommer rymma max 4 liter och om då pumpen stannar så kommer ju inget vatten att flöda ner i den behållaren och häverten kommer ju då bara att tömma behållaren på 4 liter.
Johanadhoc skrev:Jaha, nu tänkte jag lite fel, :P
Ber om ursäkt.
Tycker dock ändå att vanlig ytavrinning skulle kännas säkrare. Om häverten stannar exempelvis förstörs ju pumpen.
GlennWiberg skrev:Hehe okej lugnt. Men om det blir stopp ihävert röret så kommer vattennivån att stiga och då kommer allt vatten rinna ner i det andra ostrypta 25mm röret så att sumpen inte blir torr och att akvariet inte svämmar över.
Johanadhoc skrev:Är det inte bättre att bara ha ett lite större rör för vanlig ytavrinning? Varför hävert?
GlennWiberg skrev:Vanlig? Tänker du då på den då du bara har ett vanligt öppet rör? För den metoden låter utav bara den. Då det ska vara i ett sovrum så vill vi ha ett tyst system. Och då har alla rekommenderat hävert systemet som mer eller mindre är knäpptyst.
Johanadhoc skrev:Ja, det är det jag menar med vanlig.
Ljudet kommer ju från att luft sugs ner med vattnet och detta kan man ju motverka genom att sätta en "U-böj" på röret om du förstår hur jag menar? Då kommer det inte in någon luft.
Du gör ju självklart som du vill men jag tycker det verkar vara onödigt jobb med hävert.