Jag har varit precis i dina skor... (inte bildligt talat men ändå).
Skaffade ett 54 liter december 1992 när jag var 14. Misskötte akvariet rejält, hade ingen att fråga och tog kål på c:a 100 fiskar.. Nitrit var boven där...
Hursomhelst så fick jag lite snits på det på slutet och hade bl.a. en hona av blå gurami och 4 rosa skivtetra som levde nåt år.. Sen 1995, när jag var 17, la jag ner akvariet pga minskat intresse...
Nu, 9 år senare är jag tillbaka igen med ett nyinköpt 110 liters kar och känner att jag vill lära mig så mycket som möjligt om akvarier och akvariefisk... Nu känns det som det skulle kunna vara för evigt... är gammal nog att veta vad jag vill nu.. När man är tonåring som du är det mycket annat som lockar, mopeder, körkort, tjejer, kompisar, skolan tar tid, sport kanske?!
Ta dig en rejäl funderare, akvarier behöver inte ta så mycket tid om man får bra balans i det... När jag hade akvarium sist matade jag kanske 3 ggr / vecka och bytte lite vatten med kanske 4-5 veckors mellanrum... ingen algskrapning, ingen bottensugning... Hade ett litet ekosystem där...
Lycka till med ditt beslutande...