Börjar tappa intresset.

#1 - 14 februari 2004 21:40
God kväll,
Jag har oturligt nog börjat tappa intresset för det här med akvarium. Jag har aldrig den tid och ork som krävs för att hålla igång akvariet, men jag tycker det är ruskigt kul att sitta och titta på akvariet, det är väldigt vackert. Har ni något/några bra tips på vad jag kan göra för att liva upp intresset igen?

Mvh Mattias
#2 - 14 februari 2004 21:42
byt till sydamerika! ;)

om du nu redan har det är det bara att beklaga sorgen =)
#3 - 14 februari 2004 21:45
Läs en bok och se om du får nån inspiration. Kanske dags att ändra inriktning?

Annars är det kanske dags för ett break. Jag är själv periodare, kör intensivt i nåt år, sen blir det nåt års avbrott... men rätt vad det är så är jag med akvarium igen.
#4 - 14 februari 2004 21:47
Åk till inspirerande akvarieaffärer. Detta får mig alltid på humör (både på akvarier och på att spendera pengar tyvärr)...

#5 - 14 februari 2004 21:50
Tack för tipsen. Jag har för tillfället Discus. Jag kanske skulle byta inriktning? men frågan är ifall det är värt det?
#6 - 14 februari 2004 21:52
själv är jag ju svag för scalarer, men diggar du inte discus är det ju knappast rätt väg att gå. Central amerikaner?? där har du ju garanterat mer action, annars kan du ju försöka dig på, ja skäms för att skriva detta men... afrikaner =) .. Personligen skulle ja då dock säga tanganyika (ja hur det nu stavas) malawis ser jag personligen ingenting i alls men många gillar dom så kanske är nått det också?

Eller skippa cikliderna och gå på alla andra fiskar som finns, själv är jag rätt svag för tex. kulfiskar.
#7 - 14 februari 2004 21:57
OKej, tack.
Malawis.. ja du kanske det. Är dom kostsamma?
#8 - 14 februari 2004 21:58
fula hämska gråkiga afrikas verision av guppys!! =) .. tanganyika där finns det dock massvis med intressatna fiskar
#9 - 14 februari 2004 22:01

Har aldrig haft diskusar men var sugen på sådana innan blev aldrig så däremot tycker jag dom verkar rätt tråkiga förutom at dom är vackra att titta på.

Nej jag ångrar inte en sekund på att jag har malawi och tanganika malawi har underbara färger och det blir lite fart i karet tanganika har lite roligare beteende vilket är roligt att skåda.

Om du tycker det är jobbigt att hålla ijorning varför inte kolla öven din mekanik pumpar mm har du tillräklig rening kan du ändra något på tekniken mm

Var ochså rätt trött på att göra rent ett tag men sen köppte jag ett bättre ytterfilter så fort jag fick pengar och vips så köter det nästan sig skälv! Blev som natt och dag värt varenda krona.
#10 - 14 februari 2004 22:11
Okej, tack. Jag ska ta mig en funderare och höra med mina föräldrar. Tack för alla tips.
#11 - 14 februari 2004 22:34
Att du tröttnar på discus!? Väldigt fin fisk ju och inte alls lugn...småtjafsar ju mycket...och en fisk som man kan handmata så bra kan man väl inte dissa :)

Men, om du tappat intresset finns inget att göra. Om jag var du skulle jag skaffa några riktigt rejäla ciklider typ guldsöm, hantel, texas eller jack dempsey. Det kanske kan få dig glad igen :)
#12 - 16 februari 2004 21:13
Hmm..Tråkigt att höra. Kanske någon spännande mal?
#13 - 17 februari 2004 11:14
Om problemet är att akvariet tar för mycket tid, så kan du alltid underbefolka akvariet. Släng ut diskusen och köp ett relativt litet antal danior, barber och ungfödare. Mata sparsamt och byt vatten en gång i månaden.

När jag själv var på väg att tröttna så slutade jag med att bära vatten i hinkar utan kopplade en slang till badkaret och körde i vattnet direkt från duschmunstycket.
#14 - 17 februari 2004 11:27
Det finns bara en sak som kan få dig på fötter igen, Saltvatten!!
Det kommer att uppta all din tid, ta alla dina pengar, göra dig orolig för olika saker mer eller mindre jämt, du kommer att planera för nästa steg varje timme på dygnet och resten av tiden kommer du att sitta och titta på ditt vackra akvarium.
#15 - 17 februari 2004 12:33
Du är ung, sitt inte och glo på fiskarna, ut och roa dig.
#16 - 17 februari 2004 12:43
Inredningen i ditt akvarium kanske inte är tillfredställande för dig. Gör om lite (nya stenar/rötter/växter) och köp någon mera intressant fisk, som gärna är lättlekt, så får du säkert tillbaka intresset. Akvarieintresset gör ju som mycket annat i livet - går upp och ner...
#17 - 17 februari 2004 13:35
Atix: Gå med i nån förening,Göteborg Ciklidgrupp till exempel (såg att du bodde i Gbg). Se till att träffa folk som håller på med akvarier, inte bara på nätet utan i verkligheten också. Besök andras odlingslokaler, akvarieaffärer och snacka om akvarier, fisk och teknik.
#18 - 17 februari 2004 13:49
Jag tycker att du ska lägga ner, ett tag! Göm karet, men spara det!

Sen ska du se att längtan och lusten efter akvaristiken tränger fram igen!
#19 - 17 februari 2004 13:58
Tja Atrix va ett tagsen man såg dej här på forumet:)
Om du vill ha sydamerika som inte tar upp så ycket tid skule ja råda dej att skaffa geophagusar:)
Vädit fina picka fiskar!
Ja har själv sånna men kan ju varna för timmstal stunder framför akvariet om du inte vill sitta så mycket vi akvariet köp gguppi eller blackmolly då!
Tobbe
#20 - 17 februari 2004 14:00
från discus till molly och guppy låter som ett tvärsäkert sätt att döda hobbyn för gott!

har man discus brukar man gilla intressanta beteenden och det är ju inget som guppys å mollys brukar servera på fat.

men som vanligt ja kanske har fel =)
#21 - 17 februari 2004 14:06
har man discus brukar man gilla intressanta beteenden och det är ju inget som guppys å mollys brukar servera på fat.

det va därför ja sa att han skulle skaffa det för då sitter han inte flera timmar i streck framför akvariet fast då blir det ingen hobby ju:(
#22 - 17 februari 2004 17:18
varför inte skaffa ett gäng black ghost och några fina L-malar????
#23 - 17 februari 2004 17:39
matt.is: Det håller jag med om. Jag kanske borde sälja/köp några diskus också det kanske livar upp. Det hade iofs varit mkt enklare om karet bara var mitt. Men mina föräldrar köpte det till mig, så att göra något i karet är inte speciellt svårt, men när det gäller olika invensteringar så är det defenitivt mkt svårare tyvärr. Det tror jag kan vara en av orsakerna. Men va fan, fyller år nästa vecka så jag kanske kan få lite pengar och inhandla lite saker för... jag hoppas på det bästa=)
#24 - 17 februari 2004 18:11
Intresset kan vackla ibland... men oftast beror det på vilken sorts firrar man har...För några år sen sadlade jag om från malawis till vanliga små akvarie firrar, eftersom mitt intresse är att få dessa i lek, vilket är inte det lättaste alla gånger så har jag funnit tillfredställensen i att försöka med et svåra å så på den vägen är det...neontetror, kopparbarber, bl.a.
Jag hoppas att du hittar din egen väg att få tillbaks intresse för akvaristiken i blodet.
#25 - 17 februari 2004 21:01
Kanske det kanske. Jag har faktiskt redan bestämt mig för att göra en ny inredning och köpa en hel del nya växter nästa helg. Vi får se vad som händer. Jag återkommer ;)
#26 - 17 februari 2004 21:10
Atrix...är det så att du känner att allt går åt H_t så ta en paus...du har livet framför dej, Var ung å vild så som man ska va när man är ung! Du har möjlighet att komma tillbaks till dina intresse senare i livet...
Ta det från en gubbe på 40 som inte alltid har haft hobbyn som första prioritet. Lev nu!!! å låt hobbyn leva i ditt hjärta tills du känner dej redo att börja igen.

#27 - 17 februari 2004 21:12
fan så illa är det ju inte ;)
#28 - 18 februari 2004 12:08
Ta en tripp till ett stort akvarium ex. universeum. Då brukar man bli mer än inspirerad. Hoppas det går bra. Kram
#29 - 20 februari 2004 21:33
Jag har varit precis i dina skor... (inte bildligt talat men ändå).

Skaffade ett 54 liter december 1992 när jag var 14. Misskötte akvariet rejält, hade ingen att fråga och tog kål på c:a 100 fiskar.. Nitrit var boven där...

Hursomhelst så fick jag lite snits på det på slutet och hade bl.a. en hona av blå gurami och 4 rosa skivtetra som levde nåt år.. Sen 1995, när jag var 17, la jag ner akvariet pga minskat intresse...

Nu, 9 år senare är jag tillbaka igen med ett nyinköpt 110 liters kar och känner att jag vill lära mig så mycket som möjligt om akvarier och akvariefisk... Nu känns det som det skulle kunna vara för evigt... är gammal nog att veta vad jag vill nu.. När man är tonåring som du är det mycket annat som lockar, mopeder, körkort, tjejer, kompisar, skolan tar tid, sport kanske?!

Ta dig en rejäl funderare, akvarier behöver inte ta så mycket tid om man får bra balans i det... När jag hade akvarium sist matade jag kanske 3 ggr / vecka och bytte lite vatten med kanske 4-5 veckors mellanrum... ingen algskrapning, ingen bottensugning... Hade ett litet ekosystem där...

Lycka till med ditt beslutande...
#30 - 21 februari 2004 19:33
...du har livet framför dej, Var ung å vild så som man ska va när man är ung! Du har möjlighet att komma tillbaks till dina intresse senare i livet...

Ta det från en gubbe på 40 som inte alltid har haft hobbyn som första prioritet. Lev nu!!! å låt hobbyn leva i ditt hjärta tills du känner dej redo att börja igen.

Du är ung, sitt inte och glo på fiskarna, ut och roa dig.

Det har jag aldrig tänkt på[:O][:-54] kanske skulle ta ur handen ur karet??

#31 - 28 februari 2004 00:52
ta ett break och satsa på löpning (;

Annons