Börjar likna något

#1 - 18 augusti 2014 17:47
Testade min hembyggda ramp idag. Köpte två IP65-klassade lysrörsarmaturer från Biltema med vardera 2x54W T5 lysrör i. (Artnr 44792). Sedan byggde jag in dem i en låda vi snickrade ihop. Det blev rätt bra. Rören är två kallvita och två varmvita som jag tidigare har erfarenheter av att de gav ett rätt OK ljus på fiskarna.

Ytterfiltret kom också idag. Ett Sunsun HW-304 (utan UV) med filtermedia för runt 700kr inkl frakt från Tyskland. Billigaste jag hittade i Sverige kostade 1095kr + frakt, och då var det inte filtermedia med. Förstår inte riktigt varför det skall vara så förtvivlat dyrt med grejer i Sverige jämfört med Tyskland. 1095kr med frakt och filtermedia hade jag väl kanske kunnat svälja...

Beställde lite växter också. Lade ut en annons på Facebook och fick svar direkt. 135kr för ett växtpaket med 15-20 växter kändes OK med tanke på att EN växt kostar 49kr i djurbutiken.

Försökte dra igång pumpen jag köpte på Biltema också, men min batteridrivna DeWalt borrmaskin var för klen. För köpa något billigt på ÖoB eller liknande för att driva den.

Det börjar bli dags att tänka på fiskar också. Karet är på 300L och går allt vägen i veckan så blir det en grupp Endlers och några små ancistrus på Lördag som får inviga karet och vara försökskaniner. Dem köper jag i alla fall på djuraffären, de skall ju leva de också.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 augusti 2014 18:55
Nja - det är nog inte så konstigt att det är billigare i Tyskland. Dels har ju varje affär betydligt fler människor i sitt upptagningsområde och sedan säljer ofta också producenterna direkt till affärerna. Detta vill de inte göra till utlandet, dels eftersom affärerna där oftast har en mindre omsättning och dels för att det är en större frakt- och hanteringskostnad att sälja till utlandet. Därför så säljer de ofta istället till grossisterna och då blir det ett led till som skall tjäna pengar och då blir det dyrare.
Fisken är däremot sällan billigare i Tyskland än i Sverige.
#3 - 23 augusti 2014 14:55
Jag förstår att saker kan vara billigare i Tyskland av olika skäl, men när en produkt med sämre spec (inget filtermedia) är 100% dyrare i Sverige så anar jag att det är något i distributionskedjan som inte fungerar. Konsekvensen blir ju att man då istället rekommenderar alla att handla i Tyskland, och när man ändå köper ett filter så kan det ju åka med en hel del andra saker också, även om prisskillnaden inte är lika stor på dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 augusti 2014 12:12
Ja, men huvudorsaken är dock främst att Sverige är ett litet (sett till folkmängd) men ändå stort (ytan) land och det gör det hela dyrt.
När jag på 90-talet hade ett grossitsföretag inom branschen i Tyskland (och I Sverige) så hade jag inom en radie på 100 km från mitt företag fler akvarieaffär än vad som finns i hela Sverige och det gör skillnad i kostnad.
Sedan är det också väldigt prispressat i Tyskland och under de senaste åren så har ca. hälften av alla akvarieaffärer där försvunnit och de som blir kvar är de stora kedjorna samt supermarkets som kan pressa priserna ännu mer och gör att 'änu fler "akvaristiskt" bra affärer försvinner
#5 - 26 augusti 2014 06:16
Vi har mindre befolkning per km2 är många andra länder, och det gör att vi får betala lite mer för våra produkter än i andra länder. Ser man dock till andra branscher med sällanköpsvaror är skillnaderna i pris som regel mycket mindre. Tennisracket, hemelektronik, kastruller, regnkläder etc är inte så våldsamt mycket dyrare i Sverige än i Tyskland eller andra europeiska länder.

Jag har jobbat med handel i nästan hela mitt yrkesliv, och jag kan inte se annat än att det saknas en del aktörer på marknaden för att det skall bli verklig konkurrens. Hornbach är den enda med stora varuhus som tagit upp akvarier i sitt sortiment. Om andra aktörer som t.ex. Jysk, Bauhaus, Coop Forum, Granngården och ICA Maxi skulle haka på trenden skulle det troligen innebära helt andra krav på grossistledet som skulle behöva effektivisera sig och förändra affärsmodell till en som blev billigare.

Annons