Testade min hembyggda ramp idag. Köpte två IP65-klassade lysrörsarmaturer från Biltema med vardera 2x54W T5 lysrör i. (Artnr 44792). Sedan byggde jag in dem i en låda vi snickrade ihop. Det blev rätt bra. Rören är två kallvita och två varmvita som jag tidigare har erfarenheter av att de gav ett rätt OK ljus på fiskarna.
Ytterfiltret kom också idag. Ett Sunsun HW-304 (utan UV) med filtermedia för runt 700kr inkl frakt från Tyskland. Billigaste jag hittade i Sverige kostade 1095kr + frakt, och då var det inte filtermedia med. Förstår inte riktigt varför det skall vara så förtvivlat dyrt med grejer i Sverige jämfört med Tyskland. 1095kr med frakt och filtermedia hade jag väl kanske kunnat svälja...
Beställde lite växter också. Lade ut en annons på Facebook och fick svar direkt. 135kr för ett växtpaket med 15-20 växter kändes OK med tanke på att EN växt kostar 49kr i djurbutiken.
Försökte dra igång pumpen jag köpte på Biltema också, men min batteridrivna DeWalt borrmaskin var för klen. För köpa något billigt på ÖoB eller liknande för att driva den.
Det börjar bli dags att tänka på fiskar också. Karet är på 300L och går allt vägen i veckan så blir det en grupp Endlers och några små ancistrus på Lördag som får inviga karet och vara försökskaniner. Dem köper jag i alla fall på djuraffären, de skall ju leva de också.