Början till slut med 720L ;)

#1 - 26 september 2007 22:51
Införskaffade mig den 26/9 mitt först 720L akvarium..
Tanken är sydamerkianskt och där av mycket fina STORA rötter och det kommer även bli ett bakgrundsbygge! :)
Så vill ni följa utväcklingen från start till slut så äre bara att hålla utkik här!
Kom gärna med tankar och tips på vägen om t ex ev fiskar,filtrering osv osv :)
Kommer vara lite segt här i början pga av pengabrist men lovar att det drar igång ordentligt så fort jag har pengar till hands! :P
Men men! Nu kommer iallafall första bilden!

Mvh Peter
#2 - 26 september 2007 22:58
va blir det för firrar?
#3 - 27 september 2007 07:22
Så svårt!!

[QUOTE=Richard.R;1026292]va blir det för firrar?[/QUOTE]

*Haha* Först så fatta jag inte vafasen min tråd hade tagit vägen men sedan fattade jag att någon stält mitt misstag till rätta!! Tackar så mycket vem det nu va ;)

För att svara på frågan nudå! :P
Sydamerikanskt ska det juh vara så valet är ganska svårt *Hehe*
Antingen stort eller smått.. Lutar mest åt smått så man kan kombinera fina stim av tetror med färgsprakande Ciklider osv.. Men sedan vore det riktigt kul med lite större arter också!! *hehe*
Förbannat svårt val alltså! :)

Mvh Peter
#4 - 27 september 2007 08:40
tycker nog du ska köra smått :). Små fiskar i stora kar är grymt som fasen heeh
#5 - 27 september 2007 09:31
[QUOTE=fredd;1026351]tycker nog du ska köra smått :). Små fiskar i stora kar är grymt som fasen heeh[/QUOTE]

*hehe* Ja det lutar mest åt det faktiskt men ev några större L malar isåfall :)
Men kommer ta ett bra tag tills Akvariumet står helt klart så..
Vill absolut INTE ha Tanganyika eller Malawi!
Även om fiskarna är fina så blir själva akvariumet grymt tråkigt! Enligt min mening iallafall *Hehe*

PS: Karet ska vattenfyllas ikväll ;) för att kolla så allt är 110% DS
#6 - 27 september 2007 09:41
Nej för jösse namn! Välj INTE Tanganyika i ett så stort kar - det blir hur trist som helst!:D

Bara skojar lite med dig!:)
Tycker det låter spännande att du är inne på mindre SA-fiskar i ett såpass stort kar. Det skall bli spännande att följa projektet!

Lycka till!
#7 - 27 september 2007 09:48
[QUOTE=MaxB;1026363]Nej för jösse namn! Välj INTE Tanganyika i ett så stort kar - det blir hur trist som helst!:D

Bara skojar lite med dig!:)
Tycker det låter spännande att du är inne på mindre SA-fiskar i ett såpass stort kar. Det skall bli spännande att följa projektet!

Lycka till![/QUOTE]

Tackar så hemst mycket!! :)
Kul att folk är såhär intresserade! Förrästen så såg jag ditt bygge! Riktigt nice ;)
Föredrar dock SA somsagt :D
#8 - 27 september 2007 09:54
Visst, jag hade lika gärna kunnat kört SA i mitt 960 - men var så sugen på att få studera T-fiskarna i sig - de är nämligen otroligt intressanta rent beteendemässigt. Men, jag håller med dig om att ett ordentligt, malligt SA med fantastiska rötter och skön inredning är svårslaget visuellt.

Jag tror att projekttrådarna är väldigt poppis just därför att stora häftiga akvarieprojekt inte görs varje dag hos gemene man och därför blir det nästan som om man är med själv och donar när någon annan visar bilder och grejer på utvecklingen.
Som sagt, jag kan knappt hålla mig och tycker det skall bli spännande bara att få höra hur det går med ditt kar när du vattenfyller det.
#9 - 27 september 2007 10:45
[QUOTE=MaxB;1026370]Visst, jag hade lika gärna kunnat kört SA i mitt 960 - men var så sugen på att få studera T-fiskarna i sig - de är nämligen otroligt intressanta rent beteendemässigt. Men, jag håller med dig om att ett ordentligt, malligt SA med fantastiska rötter och skön inredning är svårslaget visuellt.

Jag tror att projekttrådarna är väldigt poppis just därför att stora häftiga akvarieprojekt inte görs varje dag hos gemene man och därför blir det nästan som om man är med själv och donar när någon annan visar bilder och grejer på utvecklingen.
Som sagt, jag kan knappt hålla mig och tycker det skall bli spännande bara att få höra hur det går med ditt kar när du vattenfyller det.[/QUOTE]

*hehe* Trevligt att höra! :)
Jo jag har förstått att T-firrarna ska vara ganska så speciella i sitt beteende :)
Och det är nog sant som du säger att det är kul att följa när folk gör lite större projekt :P
Satt och plitade igenom hela din tråd häromdagen så *hehe*
Men foton kommer ikväll iallafall på vattenfyllningen, ev video också :P

Mvh Peter
#10 - 27 september 2007 10:46
kommer du kasta in ngn diskus där?
#11 - 27 september 2007 11:16
[QUOTE=Richard.R;1026377]kommer du kasta in ngn diskus där?[/QUOTE]

Vet faktiskt inte, har funderat lite på det faktiskt..
Dom är juh väldigt fina om inte annat! :)
Men lutar nog mer åt att köra på små fiskarter istället så man kan ha fler olika arter av t ex DvärgCiklider.
Har iallafall bestämt mig för att jag ska ha 2-4st Blåögda Plecos i karet eller 2st 3fläcks plecos.
Men drömmen är L273or.. Dom kostar lite väl mycket bara, men man får väll köpa dom en och en om man inte får ett fasligt bra pris på ett gäng då *Hehe*

Ingen som har nått tips på någon fin stimfisk som går bra ihop med ev större Ciklider? För det är det jag har lite bekymmer med att hitta..
Isåfall kan det nog bli att man sattsar på lite större ciklider, akvariumet har juh potentialen om man säger så :P

Mvh Peter
#12 - 27 september 2007 13:47
Köpt rötter! :D

Nu har jag precis kommit hem från Zooaffären och köpt lite rötter :P
Kommer troligtvis bli en till som är snäppet större än dessa *hehe*

Mvh Peter
#13 - 27 september 2007 13:59
oj jävlar vilka fina rötter, verkar va ganska stora med, va kosta dom?
#14 - 27 september 2007 14:08
[QUOTE=Richard.R;1026423]oj jävlar vilka fina rötter, verkar va ganska stora med, va kosta dom?[/QUOTE]

Jag fick dom för 179kr st :)
Ska åka och köpa en som är betydligt större ev nu i helgen för runt 200kr *hehe*

Just nu ligger dom i bad :P
#15 - 27 september 2007 14:11
[quote=Galion;1026390]
Har iallafall bestämt mig för att jag ska ha 2-4st Blåögda Plecos i karet eller 2st 3fläcks plecos.
Mvh Peter[/quote]
Blåögda plecos är väl väldigt svåra att få tag på och dessutom grymt dyra?

Ska bli kul att följa projektet, se nu till att proppa det fullt med apistos istället för tråkiga discus;)
#16 - 27 september 2007 14:26
[QUOTE=Vic;1026432]Blåögda plecos är väl väldigt svåra att få tag på och dessutom grymt dyra?

Ska bli kul att följa projektet, se nu till att proppa det fullt med apistos istället för tråkiga discus;)[/QUOTE]

Ja det lutar juh mot småttingarna mest så :P
Ja jag har förtstått att dom flesta inte allt för kända arterna av plecos är ganska svåra att få tag på men jag ska höra med en lokal handlare nu i helgen tänkte jag om lite olika arter :) t ex L260
#17 - 27 september 2007 16:08
Du väcker gamla minnen till liv hos mig:) Länken nedan går till en artikel jag skrev till Ciklidbladet 1985. Om du inte orkar läsa hela så kan du titta i slutet som handlar om mitt 720 SA. Trots att det är 23 år sedan detta skrevs så är det fortfarande ganska aktuellt. Det jag saknade på den tiden var bra växtgödning och co2.

http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8504&lopnr=7
#18 - 27 september 2007 16:47
[QUOTE=c90368;1026463]Du väcker gamla minnen till liv hos mig:) Länken nedan går till en artikel jag skrev till Ciklidbladet 1985. Om du inte orkar läsa hela så kan du titta i slutet som handlar om mitt 720 SA. Trots att det är 23 år sedan detta skrevs så är det fortfarande ganska aktuellt. Det jag saknade på den tiden var bra växtgödning och co2.

http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8504&lopnr=7[/QUOTE]

Trevligt trevligt :)
Ja jag är lite fundersam över dedär med Co2.. Känns bökigt på nått vis.. Funderar på gödning åt växterna på nått annat vis innan man sätter i fisk osv så det växer till sig lite innan :)
Somsagt tacksam över sånna tips också!

Mvh Peter
#19 - 27 september 2007 16:50
[quote=Galion;1026474]Trevligt trevligt :)
Ja jag är lite fundersam över dedär med Co2.. Känns bökigt på nått vis.. Funderar på gödning åt växterna på nått annat vis innan man sätter i fisk osv så det växer till sig lite innan :)
Somsagt tacksam över sånna tips också!

Mvh Peter[/quote]
Du kan ju köra på torvbotten.
Då får du förutom trivande växter ett lågt pH och brunt vatten som passar firrarna.
#20 - 27 september 2007 17:22
[QUOTE=Vic;1026478]Du kan ju köra på torvbotten.
Då får du förutom trivande växter ett lågt pH och brunt vatten som passar firrarna.[/QUOTE]

Jo det har jag också hört fast vill helst slippa det bruna vattnet :P

Men iallafall så är vattenfyllning på G nu! Bilder kommer snart! :)

//Peter
#21 - 27 september 2007 17:38
Verkligen snygga røtter! Kommer att likna en trædstam som har fallit ner i vattnet...
#22 - 27 september 2007 17:52
det här ser jag fram emot att följa!!
Riktigt jävla tjusiga rötter:)
Ang. växter så tycker jag det är absolut snyggast att hä väldigt glest med växter! Om det var jag som skulle satt upp det karet skulle jag ha haft lite jättevallisneria och några anubias bara. Och sen väldigt mycket rötter/stenar och löv. Skulle se MUMMA ut:)

/Hans
#23 - 27 september 2007 18:06
Om det var jag som hade satt upp karet skulle jag inte ha några væxter alls:D
#24 - 27 september 2007 18:27
Bilder!

*hehe* Ja jag är inne på detta med större växter faktiskt och några enstaka lågväxande växter men som ni kanske märkt så kommer det domineras av läckra rötter ;)
Men nu till bilderna på allt som haft med vatten att göra idag!
Kan säga redan nu att rötterna redan ligger i bad nr 2 *hehe*
#25 - 28 september 2007 09:52
Vad skall du ha för bänk/ställning till karet? Ser att du testar det innan du har ställt det på plats... och lodat in det med vattenpass...
#26 - 28 september 2007 10:54
[QUOTE=MaxB;1026718]Vad skall du ha för bänk/ställning till karet? Ser att du testar det innan du har ställt det på plats... och lodat in det med vattenpass...[/QUOTE]

Bänken som ska användas skymtas bakom akvariumet mot väggen på några av korten :)
Den ska byggas in i en trämöbel som ska svartbettsas först och givetvis ses till att den är 100% rak åt alla gåll och kanter *Hehe* :)
Själva ställningen ska även bättras på färgmässigt.
För övrigt så tappas bad nr 3 upp nu för rötterna, färgen på vattnet efter natten va ungefär lika mörkt som efter ett par timmar första gången så det ser klart bättre ut!
#27 - 28 september 2007 11:50
Aah, jag är med dig! Såg lite skönt ut bara att karet stod på golvet.

Mina rötter I Discusbaljan färgar fortfarande rejält efter två år, men det är bra att du gör som du gör nu, och lakar ur det värsta.
#28 - 28 september 2007 12:59
[QUOTE=MaxB;1026747]Aah, jag är med dig! Såg lite skönt ut bara att karet stod på golvet.

Mina rötter I Discusbaljan färgar fortfarande rejält efter två år, men det är bra att du gör som du gör nu, och lakar ur det värsta.[/QUOTE]

Jo precis!
Det är väldigt olika beroende på hur gammla osv rötterna är har jag märkt.. En kompis köpte rötter nyligen som bara va att lägga i akvariumet med en gång! Färgade inte ett smack!
Men nu ligger mina rötter i kokheta bad som gör att det färgar ur snabbare än vanligt.
Karet höll också efter vattenfyllningen så nu står det här och bara ser maffigt ut *hehe*
Men hoppas på att kunna börja med bänken rätt så snart, hoppas bara på att ekonomin håller! :P
#29 - 28 september 2007 16:36
Nån mer än jag som tycker det verkar lite "risky" att provfylla karet på trägolvet?;)

/Hans
#30 - 28 september 2007 16:39
[QUOTE=battalionP;1026853]Nån mer än jag som tycker det verkar lite "risky" att provfylla karet på trägolvet?;)

/Hans[/QUOTE]

Trägolvet är fake *Hehe*
Någon sliskig skitkass matta som låg i vardagsrummet när jag flyttade in :P
Annars hade det varit väldigt "risky" *hehe*
Fortfarande hyffsat nervöst att fylla upp karet men allt slutade juh bra så nu äre bara att rikta in sig på möbeln! :)
#31 - 28 september 2007 18:24
Verkligen snygga rötter du hittat. Tänkte komma med ett fisktips till, jordätare. Har inte haft några själv men såg ett stimm hos min fiskhandlare i våras och dom var verkligen snygga.
#32 - 28 september 2007 19:16
[QUOTE=Fredde L;1026898]Verkligen snygga rötter du hittat. Tänkte komma med ett fisktips till, jordätare. Har inte haft några själv men såg ett stimm hos min fiskhandlare i våras och dom var verkligen snygga.[/QUOTE]

Jo jag har funderat lite på någon sån art faktiskt :)
Mera förslag någon?
#33 - 28 september 2007 21:53
Lite push och uppdatering :)
Rötterna ligger nu i sitt fjärde bad och färgar fortfarande vattnet gul/brunt..
Ska ev införskaffas material till bygget av bänken imorrn eller någon gång nästa vecka!
Så hoppas ni orkar härda ut tills dess isåfall! :D
#34 - 29 september 2007 01:41
vet inte hur/var du bor, men om du har tillgång till "landet" :P, så kan du kanske ha någon stor tunna/balja å lägga dom i med en brasa under så dom kokar? om dom är för stora för köket;p
#35 - 29 september 2007 08:01
[QUOTE=fredd;1026999]vet inte hur/var du bor, men om du har tillgång till "landet" :P, så kan du kanske ha någon stor tunna/balja å lägga dom i med en brasa under så dom kokar? om dom är för stora för köket;p[/QUOTE]

*haha* Ja varje rot är runt Metern i storlek och väger väll runt 6-10kg :D
Men iochmed att jag bor i lägenhet så levereras det VÄLDIGT varmt vatten in så jag kör på hetaste vattnet i badkaret bara, färgar av sig som helskotta! :)
Men fortsätter det i denhär stilen så måste jag nog testa att koka dom i en tunna :D
Föräldrarna bor juh på landet osv så det ska nog gå att fixa :)
Tack för tipset!
#36 - 29 september 2007 08:18
Lite av vitsen med rötter, tycker jag, är ju att de skall ge vattnet en lite brun-gulaktig färg - det ser bara snyggt ut. Jag tror inte att du liksom blir "klar" med rötterna genom alla heta bad - de kommer att färga vattnet en lång tid efter det att du placerat dom i i karet. Hur lång tid planerar du att låta rötterna "kokas"?
#37 - 29 september 2007 08:22
[QUOTE=MaxB;1027033]Lite av vitsen med rötter, tycker jag, är ju att de skall ge vattnet en lite brun-gulaktig färg - det ser bara snyggt ut. Jag tror inte att du liksom blir "klar" med rötterna genom alla heta bad - de kommer att färga vattnet en lång tid efter det att du placerat dom i i karet. Hur lång tid planerar du att låta rötterna "kokas"?[/QUOTE]

*hehe* Ja det eklart att färgen inte försvinner efter några bad bara :P Men det är juh som vi sa tidigare att det lakar lixom av det värsta!
Rötterna kommer ligga i sånnahär varma bad tills Akvariumet står på sin plats, sedan kommer dom få ligga i akvariumet istället *Hehe*
Ska juh bygga bakgrund och grejer också så jag kan juh inte ha rötterna ligga i badkaret i 2 månader till eller nått :D
Tror INTE det skulle bli så poppis här hemma, eller vad tror ni?
Och jo förrästen så ser det juh fint ut också med den gul/bruna färgen i vattnet, vill bara inte ha så mycket av den :)
#38 - 29 september 2007 08:31
Jag fattar vad du menar! :)
Jag hade mina senaste rötter, som jag precis har tryckt i Discuskaret (tråd; "discus bland grenarna") liggandes i badkaret i tre veckor - men det var för att de skulle suga i sig vatten och sjunka.
Frugan var topp tunnor över detta och frågade typ varje dag hur länge de skulle ligga. (vi har två badrum dock)
#39 - 29 september 2007 08:41
[QUOTE=MaxB;1027039]Jag fattar vad du menar! :)
Jag hade mina senaste rötter, som jag precis har tryckt i Discuskaret (tråd; "discus bland grenarna") liggandes i badkaret i tre veckor - men det var för att de skulle suga i sig vatten och sjunka.
Frugan var topp tunnor över detta och frågade typ varje dag hur länge de skulle ligga. (vi har två badrum dock)[/QUOTE]

*Haha* Ja då förstår du mitt lilla problem här hemma då :P
Bilagor:
#40 - 29 september 2007 12:15
Ja tro mig, det är INTE uppskattat att ha div. akvarieartiklar liggande i badkaret en längre stund!!! Särskillt inte om ens sambo inte är så intresserad;)

/Hans
#41 - 29 september 2007 13:07
[QUOTE=battalionP;1027132]Ja tro mig, det är INTE uppskattat att ha div. akvarieartiklar liggande i badkaret en längre stund!!! Särskillt inte om ens sambo inte är så intresserad;)

/Hans[/QUOTE]

Kommer hyffsat lindrigt undan då hon delar mitt intresse :)
Inte på riktigt samma nivå men hon har iallafall lite förståelse *Hehe*
Nya fiskar har anlänt idag som kommer få bo i 720L karet när det står klart!
Dvärgciklder, och fick fullständig blackout nu vad dom heter!
Kommer bilder inom kort på dom :P
#42 - 29 september 2007 13:12
[quote=Galion;1027162]
Nya fiskar har anlänt idag som kommer få bo i 720L karet när det står klart!
Dvärgciklder, och fick fullständig blackout nu vad dom heter!
Kommer bilder inom kort på dom :P[/quote]
Härligt!
#43 - 29 september 2007 22:58
Kvällsrapport! :)
Nu är benstativet justerat och imorrn kommer jag och kompisen börja snickra ihop början av bänken!
Håll till godo! :P
#44 - 29 september 2007 23:02
[quote=Galion;1027448]Kvällsrapport! :)
Nu är benstativet justerat och imorrn kommer jag och kompisen börja snickra ihop början av bänken!
Håll till godo! :P[/quote]
Inga bilder på Dvärgcikliderna då? Jag kommer inte kunna somna ikväll bara för det..
#45 - 29 september 2007 23:06
[QUOTE=Vic;1027453]Inga bilder på Dvärgcikliderna då? Jag kommer inte kunna somna ikväll bara för det..[/QUOTE]

*haha* Fick tyvärr inga bra foton på dom :/
Dom va lite skygga av sig såhör första dagen, förbannat fina är dom iallafall enligt mitt tycke :D
Men jag lovar att försöka fixa bra bilder på dom imorrn vid matningen!
#46 - 30 september 2007 09:20
Ahaa!!

Fisken jag införskaffade igår till mitt 720L va: Apistogramma maciliensis : MaciliensisCiklid
Fattar inte riktigt varför jag fick sån blackout *Hehe*

Senare idag kommer även byggbilder ;)

Här är iallafall bilden på Hanen av MaciliensisCikliden :)
Inte världens bästa men det är alltid nått!
Älskar färgerna på honom!
#47 - 30 september 2007 11:37
*puff*
#48 - 30 september 2007 14:46
Hur många skaffade du?

/Hans
#49 - 30 september 2007 15:19
[QUOTE=battalionP;1027699]Hur många skaffade du?

/Hans[/QUOTE]

Två st bara.. Funderar på att skaffa fler faktiskt, för dom är förbannat fina! =)
#50 - 30 september 2007 15:28
Snygg, och där har den väl inte ens färgat ut?
Ja, kör på med flera av samma art, det är intressant att se när hanarna spänner och bråkar om revir och honorna. Inte ofta det går med 2 hanar i mindre akvarium, så passa på nu:)
#51 - 30 september 2007 15:37
ja så klart du ska skaffa 1 hane till och kanske 5-6 honor så du får en rejäl grupp:)
Vad ska du ha i mer?

/Hans
#52 - 30 september 2007 21:13
Äntligen igång på allvar!

[QUOTE=Vic;1027721]Snygg, och där har den väl inte ens färgat ut?
Ja, kör på med flera av samma art, det är intressant att se när hanarna spänner och bråkar om revir och honorna. Inte ofta det går med 2 hanar i mindre akvarium, så passa på nu:)[/QUOTE]

Nja inte riktigt utfärgad faktiskt :)
Men när han är helt utfärgad så är det helt sjukt vad fin han är!

[QUOTE=battalionP;1027728]ja så klart du ska skaffa 1 hane till och kanske 5-6 honor så du får en rejäl grupp:)
Vad ska du ha i mer?

/Hans[/QUOTE]

Jo jag kommer nog skaffa en liknande grupp när det väl bär av att detta stora karet sätts igång!
För tillfället så går dom ihop med mina andra dvärgar i mitt 150L så det va därför jag bara köpte 1.1 :)

Men nu vidare till byggbilder som jag lovat!
Det är inte långt kvar nu ;)
Hyffsat bra för att vara på en dag!
#53 - 30 september 2007 21:22
Härligt! Mycket bilder och förbannat fin fisk! Ös på nu bara!:)
#54 - 30 september 2007 21:27
mera bilder :D
#55 - 30 september 2007 21:48
ser bra ut. Ska du inte ha någon frigolit under karet?
#56 - 1 oktober 2007 14:17
[QUOTE=fredd;1027990]ser bra ut. Ska du inte ha någon frigolit under karet?[/QUOTE]

*Hehe* Tänkte att det skulle synas dåligt på bilden :P
Men Akvariumet står faktiskt på Liggunderlag i svart som jag skurit till för att passa bänken..
Snyggare än frigolit äre också!! :D
Kommer nog dessvärre stå ganska still nu ett tag med byggandet osv men jag ska kämpa hårt med fina bilder på fiskarna som ska få flytta in så tråden inte helt och hållet dör ut :P
Hoppas ni har tålamod med detta!
#57 - 1 oktober 2007 15:17
Du kan ju alltid skaffadej såkallade ''miljonfiskar '' De förökar sej jättesnabbt så då behöver du inte köpa många .
#58 - 1 oktober 2007 15:24
Fiskbilder

[QUOTE=Makku;1028210]Du kan ju alltid skaffadej såkallade ''miljonfiskar '' De förökar sej jättesnabbt så då behöver du inte köpa många .[/QUOTE]

*Hehe* Låter som om du pratar om guppys eller nått :P
Och det kommer innanför mina dörrar!!

Lyckades få ett par rätt fina bilder på A.Maciliensis hanen förut!
Honan är väldigt tillbaka dragen tyvärr, men här kommer bilderna på hanen iallafall :)
#59 - 1 oktober 2007 15:35
Det är A. agassizii du fått ser jag nu.
Jämförelse.
A. Agassizii:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=agassizii&gbv=2
A. Maciliensis:http://images.google.se/images?gbv=2&svnum=10&hl=sv&q=maciliensis
#60 - 1 oktober 2007 15:49
[QUOTE=Vic;1028217]Det är A. agassizii du fått ser jag nu.
Jämförelse.
A. Agassizii:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=agassizii&gbv=2
A. Maciliensis:http://images.google.se/images?gbv=2&svnum=10&hl=sv&q=maciliensis[/QUOTE]

*haha* Oj snacka om skillnad på dom :P
Maciliensis va bara det namnet som fastnade när jag gick därifrån när jag köpt dom :D
Men där såg man juh tydligt att det va A.Agassizii
Tack för rättelsen och att man ÄNTLIGEN fått reda på vare va för nått :P
Ruskigt snygga är dom iallafall tycker jag :)
Kunde svurit på att det inte va en regnbåge, men men :D
#61 - 1 oktober 2007 17:41
ja hur som helst så är dom, som du säger, förbannat fina!
Tycker dom är en liten blandning är borelli och kakduor, men det kanske bara är jag?

/Hans
#62 - 1 oktober 2007 18:30
[QUOTE=battalionP;1028289]ja hur som helst så är dom, som du säger, förbannat fina!
Tycker dom är en liten blandning är borelli och kakduor, men det kanske bara är jag?

/Hans[/QUOTE]

Näe det är nog inte bara du, ligger nått i det faktiskt :)

Annars så har jag en liiiten uppdatering *Hehe*
Trälister fastsiliconade i fram på akvariumet nu, tar bilder imorrn när det är ljust, så man ev ser :D
#63 - 2 oktober 2007 01:40
när fyller du akvariumet? mer bilder tack!:)
#64 - 2 oktober 2007 14:25
[QUOTE=firrebirren;1028462]när fyller du akvariumet? mer bilder tack!:)[/QUOTE]

Jag har siktat på att kunna fylla akvariet någon gång i mitten på nästa månad :P
Är lite pengarbrist tyvärr!
Men vem vet! Kanske vinner på lotto!! :D
Mer bilder ville ni ha också och då kommer det ett par st på mina regnbågar som jag äntligen lyckats få ett par st då honan ville visa upp sig lite också ;)
Plus en liten smygtitt på listerna jag monterade igårkväll!
#65 - 2 oktober 2007 17:29
Vet itne om du skrivit det tidigare men har du tänkt ha rötter och växter eller ska du ha sten och/eller löv också? Eller något annat?

/Hans
#66 - 2 oktober 2007 17:59
[QUOTE=battalionP;1028717]Vet itne om du skrivit det tidigare men har du tänkt ha rötter och växter eller ska du ha sten och/eller löv också? Eller något annat?

/Hans[/QUOTE]

Nope inget jag nämnt tidigare faktiskt, bra att du sa det! :D
Jag har funderingar på några flata stenar och löv osv också faktiskt, men övervägande rötter :)
Vi får se lite, löven är bara en fundering änsålänge.
Gud vad jag längtar tills jag får börja inreda! :P
#67 - 2 oktober 2007 18:02
ok bra att du tänkt så;) Blir så mycket naturligare med mer än bara rötter! Tycker absolut du ska ha löv, det är riktigt snyggt! Men det är ju sånt man får se sen, beroende på hur det utveklar sig med övrig inredning. Ska bli riktigt kul att följa när du börjar inreda!!

/Hans
#68 - 2 oktober 2007 18:03
Kom på en till fråga jag är osäker på om du har nämnt;)
Ska du ha nån bakgrund?

/Hans
#69 - 2 oktober 2007 18:17
Ser att du kommit en bit Peter. :) Smygläser tråden fast jag oftast inte skriver något! ;)
Och nu får du sätta lite fart, inte bara jag som är otålig ser jag! ;)
#70 - 2 oktober 2007 18:23
Håhåjaja, själv sitter jag med ett halvdött 960 T-projekt och njuter... och då är det ju så gott att hänga med på ett annat! Ser jättebra ut! - och ös på med bilder så fort du kan och har nåt spännande på gång!

Och du undrade om din tråd skulle bli poppis... Hur känns det nu då?:D
#71 - 2 oktober 2007 18:53
du skulle väl ha moduler om jag inte minns fel?
Sen tycker jag nog du ska måla bakrutan svart;)
#72 - 2 oktober 2007 19:24
Va glad jag blir!!

Va många svar jag fick sedan sist!! (Skitnöjd!!)
*haha* Ja jag hoppades på att det skulle vara folk som va intresserade och det är väldigt kul att ni hänger på och kommer med tips och frågor under vägens gång och peppar ;)
Kanske ska ge en mer genomgående beskrivning över vad satt igång för nått :D

Projekt nr1:
Bygge av bänk.
Änsålänge har jag juh tyvärr inte hunnit mer än halvvägs på bänken då den kommer bli en komplett möbel när den är klar så inga pumpar etc syns :)

Porjekt nr2:
Akvariet..
Änsålänge har jag puttsat lite på akvariet bara och ska puttsa ännumera *Hehe*
Men även satt på den svarta boarden på fram och sidorutorna och sedan när bakgrunden är på plats sätta board som täcker bakgrunden på sidorna :)
Sedan måste jag juh införskaffa Ljusramp,pump/ar doppvärmare också.
Kan juh vara bra att ha menar jag! :P

Projekt nr3:
Bakgrunds bygge..
Jepp det kommer bli en bergväggs liknande bakgrund som är så tunn som möjligt för jag vill kunna utnyttja så mycket yta jag bara kan i karet!
Bygger i frigolit vilket kanske inte direkt förvånar och när det väl kommer till själva cementering av bakgrunden så tänkte jag använda mig av lite olika färgpigment osv för att få ett så naturtroget resultat jag bara kan.

Projekt nr4:
Inredningen..
Ja detta är väll den biten jag ser mest fram emot måste jag säga!
Som ni sett har jag införskaffat 3 rötter i storleksklassen "lite" större *Hehe*
Och det kan hända att någon av dom ev byts ut mot någon lite "högre" rot så man får upp dekorationen lite..
Sedan hade jag tänkt mig mest storbladiga växter med ett fåtal lågt växande som lute utfyllnad vi rötternas botten, väldigt svårt att förklara såhär så ni får helt enkelt vänta och se ;)
Finkornig sand ska det vara också, och några hyffsat stora flata stenar.
Sedan är det juh detta med löven eller ej, inte riktigt bestämt mig på den punkten än men det kanske vore nått?

Projekt nr5:
"Dyrgripen"
Inhandlandet av alla fiskar *hehe*
Den listan kommer nog ändras under vägens gång men en art vet ni juh redan ;)
RegnbågsCikliderna jag köpte nyligen ska flytta in hit sedan och även min L001 eftersom den snart växer ur mitt lilla 150L kar.
Men för att ge en ungefärlig bild så hade jag tänkt mig det såhär!
2st arter med Tetror, 4-5 olika arter med DvärgCiklider, 2st olika sorters malar.
Det är tanken iallafall, sedan får vi se vart det skenar iväg :D

Men hoppas detta gav en kanske lite klarare bild över mitt lilla projekt? :)
Och hoppas ni har inte tappar intresset bara för att det kommer stå lite still nu ett tag! Lovar att jag ska försöka göra lite småpill under tiden ;)
#73 - 5 oktober 2007 18:28
hmm vet inte varför jag inte har skrivit tidigare.. Måste ha glömt det helt och trott jag skrivit;)

Ang. rötterna så borde dom gamla funka utmärkt att helt enkelt resa upp mot tex sidoruta eller bakgrund så inte behöver du köpa någon ny för det. Sen om du vill ha fler, ja det är ju en helt annan sak!:) tror att helhetsintrycket blir bättre om du skaffar några mindre rötter och sprider ut lite tillsammans med stenen och ev. löven.

hur går det föressten, var ett tag sen du skrev också.

/Hans
#74 - 5 oktober 2007 21:32
[QUOTE=battalionP;1029918]hmm vet inte varför jag inte har skrivit tidigare.. Måste ha glömt det helt och trott jag skrivit;)

Ang. rötterna så borde dom gamla funka utmärkt att helt enkelt resa upp mot tex sidoruta eller bakgrund så inte behöver du köpa någon ny för det. Sen om du vill ha fler, ja det är ju en helt annan sak!:) tror att helhetsintrycket blir bättre om du skaffar några mindre rötter och sprider ut lite tillsammans med stenen och ev. löven.

hur går det föressten, var ett tag sen du skrev också.

/Hans[/QUOTE]

Jepp exakt dom tankarna som slått mig också faktiskt, kikade på lite smårötter sist jag va på zoo :P

Just för tillfället så ligger bygget lite på is eftersom pengarna är slut för denna månaden och tyvärr så kommer nog byggets fortsättning gå ganska långsamt frånochmed nu :/
Men jag hoppas att ni hänger med mig ändå!
Lovar att jag ska försöka kompensera med snygga bilder och göra ett så bra jobb jag bara kan :D
Men en sak fixas ev imorrn iallafall, beställning av ljusramp.
Sedan måste jag juh få tag i pump/ar och doppvärmare också *Hehe*
Måste ha allt det iallafall innan bakgrundsbygget kan dra igång och då jäklar kommer det hända grejer!! ;)
#75 - 6 oktober 2007 14:20
klart man hänger med även om det tar lite tid...
Tror nog att alla här inne är ganska överräns om att hobbyn kostar ganska mycket pengar så nog är man van att få vänta lite;)

/Hans
#76 - 6 oktober 2007 21:11
Test på ev utseende!

Stoppade i lite ek löv i mitt 150L kar idag och tänkte testa hur det funkar..
Tycker själv det ser rätt bra ut faktiskt, men det kommer planeras mer i 720L karet så att det ser ut som löven har legat ett tag så de kommer täckas av sand osv för ett mer naturtroget utseende :)
Kommer juh inte se riktigt lika kompakt ut heller i det stora karet :D
För att informera ytterligare så tror jag att jag äntligen hittat rätt pump för bygget också som förhoppningsvis funkar att ta in och ur bänkens 32cm höga öppningar, för man vill juh gärna inte behöva tömma hela karet OM pumpen skulle gå sönder!!
Men troligtvis så blir det en Aquael Uni Max 700 och ett Aquael innerfilter också för lite extra cirkulation :)
Har iallafall mailat Aquael angående måtten på pumpen, lyckades bara få fram mått på Kartongen *haha*
Så jag håller tummarna för att Pumpen ska vara tillräckligt smal för att få plats i öppningen!

Men nu till testet då :D
Va tycker ni?
#77 - 6 oktober 2007 21:51
fin bild;)
#78 - 7 oktober 2007 13:02
klart du ska ha löv:)
Och din tanke med att lägga sand och annan "bröte" över är inte så dum!

/Hans
#79 - 7 oktober 2007 13:24
Ska bli kul att følja æven fast det går lite långsamt;)
#80 - 7 oktober 2007 13:26
Detta med att täcka eller "stoppa" löven är intressant, då jag också funderar på löv i mitt kar.
Jag har haft en idé att låta vissa rötter liksom stampa ner löven eller hålla dom på plats, som om rötterna ursprungligen hade vuxit upp yr myllan.
jag har inte kommit så långt med detta ännu utan har bara placerat de första rötterna så att vissa delar av dom sticker ner i sanden (ovandelarna på rötterna bryter dessutom vattenytan). Man skulle ju också kunna addera enstaka rotpinnar som sträcker sig från ytan och petar ner en del sjok av löv på botten - har en känsla av att dessa kan virvla upp annars och bara lägga sig i högar där vattnet är stilla och fiskarna inte bökar så mycket.

Det skall bli intressant att se hur du löser "lövfrågan"... så kan jag härma det senare...:)

Här är två taskiga bilder;
#81 - 7 oktober 2007 13:32
Max B: Hur många kilo ær den dær roten på? Ær lite osæker på hur mycket dom 5 kg jag har bestællt fyller...
#82 - 7 oktober 2007 13:36
Vet inte vad den större av dom väger - men den var dyr, en bit över 700 spänn. Den mindre som liksom hänger från ytan i mitten av karet gick på runt 3-400. Jag skall ha i fler rötter senare - det får ta sin lilla tid... men det är kul!:)

Karet är 70 cm högt så det är rätt saftiga rötter de där två.
#83 - 7 oktober 2007 13:45
haha fan va jag gillar din Maxibakgrund mats:)

/Hans
#84 - 7 oktober 2007 13:56
[QUOTE=battalionP;1030541]haha fan va jag gillar din Maxibakgrund mats:)

/Hans[/QUOTE]

Javisst är den funky? Jag var väldigt skeptisk själv till en början - men va fan, den gör sitt jobb.

Nu har vi kanske snott tråden lite för mycket, Sorry! Tillbaka till Gallions projekt!:)
#85 - 7 oktober 2007 16:20
Fy på dig MaxB! *hehe*

Ja nu har du allt vart lite väl girig va? ;)
Näerå det är ingen fara alls! Kul när ens tråd kan leda till diskutioner.
Din plan angående löven låter inte alls dum den heller, tror det kan bli riktigt bra faktiskt!
Dröjer juh somsagt ett tag tills jag kommer till det stadiet men det verkar juh som om att ni håller ut! :P
Tycker det verkade lite dyrt med 6-700kr för rötterna förrästen..
Jag betalade 179kr för mina rötter.
Och som du ser så är det inga småttingar det heller direkt :)

Men för att berätta lite om projektet då!
Tänkte sätta mig ner någon dag i veckan och skissa upp en bakgrund som ni kan få beskåda och skiss över vart allt kommer sitta i akvariet.
Så håll till godo och hoppas ni haft en skön helg ;)
#86 - 7 oktober 2007 16:30
[QUOTE=Galion;1030628]Ja nu har du allt vart lite väl girig va? ;)
Näerå det är ingen fara alls! Kul när ens tråd kan leda till diskutioner.
Din plan angående löven låter inte alls dum den heller, tror det kan bli riktigt bra faktiskt!
Dröjer juh somsagt ett tag tills jag kommer till det stadiet men det verkar juh som om att ni håller ut! :P
Tycker det verkade lite dyrt med 6-700kr för rötterna förrästen..
Jag betalade 179kr för mina rötter.
Och som du ser så är det inga småttingar det heller direkt :)

Men för att berätta lite om projektet då!
Tänkte sätta mig ner någon dag i veckan och skissa upp en bakgrund som ni kan få beskåda och skiss över vart allt kommer sitta i akvariet.
Så håll till godo och hoppas ni haft en skön helg ;)[/QUOTE]

Håhåhå, det får ta hur lång tid som helst (sa flickan...) Det gör inte det minsta att du drar ut på det, bara du återkommer lite då och då med nyheter!:)
De rötter jag köpte är ju såna däringa Moopani eller vad de heter och de är betydligt mer kostsamma än Mangrove - det var därför det blev så jävla dyrt. Nu är det redmoore som gäller för min del - som marktäckare. Två sådana rötter ligger redan i vänster- och högerkant i karet.

Jädrar, nu blev jag trådgirig igen...[:o]
#87 - 7 oktober 2007 16:49
[QUOTE=MaxB;1030637]Håhåhå, det får ta hur lång tid som helst (sa flickan...) Det gör inte det minsta att du drar ut på det, bara du återkommer lite då och då med nyheter!:)
De rötter jag köpte är ju såna däringa Moopani eller vad de heter och de är betydligt mer kostsamma än Mangrove - det var därför det blev så jävla dyrt. Nu är det redmoore som gäller för min del - som marktäckare. Två sådana rötter ligger redan i vänster- och högerkant i karet.

Jädrar, nu blev jag trådgirig igen...[:o][/QUOTE]

*hahaha* Det går så bra så ;)
Det håller juh samtidigt tråden vid liv!
Men det såg jag juh förtusan på bilden igentligen att det va sånna rötter och jepp dom är fasen inte billiga! :/
Men snygga! *hehe*

Men somsagt!
Skisser på bakgrunden och hur insug/utsug osv ska sitta monterat kommer i veckan :)
#88 - 8 oktober 2007 20:47
Bakgrundsskiss!

Nu har jag varit flitig och gjort iordning en liten skiss på hur bakgrunden kommer att byggas upp och likaså hur insug/utblås och doppvärmare ska sitta :)

Bild nr1:
Här visas hur jag tänk mig dom olika sektionerna.
Kommer använda mig av 10cm tjocka frigolit skivor och jag har tänkt dela upp dom i 5st 40cm breda och 57cm höga sektioner.

Bild nr2:
Här visas rätt så tydligt (Iallafall i mina ögon :P ) hur insug/utblås och doppvärmare ska monteras bakom bakgrunden.

Bild nr3:
Såhär någonting kommer slutresultatet att se ut :)
Det är inte exakt men stuket är rätt iallfall!

Så va tycks om min idé? :)
#89 - 8 oktober 2007 21:19
Ja, va fan, det är bara att luta sig tillbaka och njuta!

Hmmm, jag har funderat på ett kar på runda slängar en miljon liter. Till detta en fem meter tjock frigolitbakgrund som jag tänkte karva ut en liten ungkarlslya i och sedan.....:D

Det blir grymt Galion!
#90 - 8 oktober 2007 21:22
grymma bilder ju!
#91 - 9 oktober 2007 13:58
Blir ju en snygg bakkgrund det dær:)
#92 - 9 oktober 2007 14:05
Tackar så mycket! :)
Jag hoppas på att kunna få till bakgrunden rätt så nära detta iallafall *Hehe*
Tror det blir bäst så om man nu inte vill ta upp så mycket av Ytan i akvariet :)
#93 - 10 oktober 2007 06:21
Ser bra ut Peter. :) Vad har du använt för program till skissen?

Blev inspirerad av din löv-bild! Jag tror att jag kommer skippa mina sagittara i förgrunden och stoppa i löv istället; ger ju en snygg, mörkare botten. ;)
#94 - 10 oktober 2007 06:47
[QUOTE=FredrikH;1031592]Ser bra ut Peter. :) Vad har du använt för program till skissen?

Blev inspirerad av din löv-bild! Jag tror att jag kommer skippa mina sagittara i förgrunden och stoppa i löv istället; ger ju en snygg, mörkare botten. ;)[/QUOTE]

Tackar tackar ;)
Ja den enda nackdelen med löven är juh att om man inte lägger lite sand på dom så vill dom juh gärna virvla runt lite *Hehe*
Har inte tatt mig för det ännu men det kommer juh garanterat i det stora karet sedan :P
#95 - 10 oktober 2007 19:46
Bild igen!

Fick idag helt okay kort på ännu en av fiskarna som ska flytta in i 720L karet när det står klart!
En L 001 som även kallas "Gold Spoted Pleco", latinska namnet har jag inte i huvet såhär på rak arm men *Hehe*
Jag köpte den för runt 6 veckor sedan och då va den ca 7cm lång..
Nu sträcker den 11cm och den ska juh bli drygt 30cm så den växer så det knakar!!
Kommer nog trivas fint i det stora karet sedan :)
#96 - 11 oktober 2007 00:00
Bakgrundsskiss

En skiss till på ev look :)
Lite pill så ska det nog gå! *Hehe*
Va tycks?
#97 - 11 oktober 2007 06:48
Det dær blir fint!:D
#98 - 11 oktober 2007 14:42
Ja lyckas du få till den där bakgrunden så blir jag djupt imponerad!!!!:)

/Hans
#99 - 11 oktober 2007 16:26
[QUOTE=battalionP;1032210]Ja lyckas du få till den där bakgrunden så blir jag djupt imponerad!!!!:)

/Hans[/QUOTE]

Ska försöka så gått det går iallafall :)
#100 - 11 oktober 2007 16:55
satan vad din mal växt fort;p. Fattar inte hur folk lyckas med sånt, tycker alla mina fiskar är på samma längd och storlek hela tiden:s

förövrigt så är den malen du har som bild förbannat snygg:D
#101 - 11 oktober 2007 17:34
[QUOTE=fredd;1032288]satan vad din mal växt fort;p. Fattar inte hur folk lyckas med sånt, tycker alla mina fiskar är på samma längd och storlek hela tiden:s

förövrigt så är den malen du har som bild förbannat snygg:D[/QUOTE]

hehe tackar tackar :)
Malen på min visningsbild är min "King Tiger Pleco" L066..
Är RIKTIGT nöjd med den malen, lagom size på dom också!
Drygt 10cm ungefär.. Min är kanske 11cm eller nått :P
#102 - 11 oktober 2007 18:08
aa jag var tvungen att spana på fler bilder på den efter jag tagit reda på vad den hette hehe:).
#103 - 11 oktober 2007 18:10
[QUOTE=fredd;1032328]aa jag var tvungen att spana på fler bilder på den efter jag tagit reda på vad den hette hehe:).[/QUOTE]

*Hehe* Ja jag kan starkt rekomendera den malen för den är nästan ALLTID framme och spanar, oavsett tid på dygnet, riktigt trevlig fisk faktiskt! :)

Kan lägga upp visningsbilden här så ni kan få titta på den i lite större format ;)
Guest
#104 - 11 oktober 2007 19:00
[quote=fredd;1032288]satan vad din mal växt fort;p. Fattar inte hur folk lyckas med sånt, tycker alla mina fiskar är på samma längd och storlek hela tiden:s

förövrigt så är den malen du har som bild förbannat snygg:D[/quote]

Det är ju en Pterygoplichthys:p
En av de mest snabbväxande L-malar.

Intressant tråd galion, men skippa för guds skull co2
#105 - 11 oktober 2007 19:05
fin fin bild!
Har du fler är dom alltid välkommna;)
#106 - 11 oktober 2007 19:05
[QUOTE=Lutt;1032348]Det är ju en Pterygoplichthys:p
En av de mest snabbväxande L-malar.

Intressant tråd galion, men skippa för guds skull co2[/QUOTE]

Tackar Lutt :)
Jepp jag tror nog faktiskt att jag skippar det.. För mycket krångel plus att jag skulle få vänta ytterligare tid med uppstart då :D
btw så snackar du om L 001 an va?
Eller är L 066 an snabbväxande också?

[QUOTE=fredd;1032350]fin fin bild!
Har du fler är dom alltid välkommna;)[/QUOTE]

Finns nog rätt många bilder isåfall fast jag vill helst hålla dom relaterade till tråden :D

btw så kan jag tilllägga att pumpar osv ska beställas inom någon vecka :)
#107 - 17 oktober 2007 18:45
Ledsen att det tar sån tid!

Efter väldigt långt uppehåll så kommer en liten uppdatering :)
Va i dag iväg till Zoo och köpte två riktigt trevliga växter som ska få stå på tillväxt i mitt lilla kar tills dom får flytta in i 720L karet.
Kommer även i helgen beställa pump/ar så nu kanske det kommer hända lite här i tråden igen :D
Är juh på tiden!

Men här är två bilder iallafall på plantorna jag köpte :)
#108 - 17 oktober 2007 19:50
Vad ær det før art? Snygga:)
#109 - 17 oktober 2007 20:05
[QUOTE=Kjaer;1034853]Vad ær det før art? Snygga:)[/QUOTE]

Ja visst är dom! Skulle tyvärr vilja veta detsamma :D
Har faktist ingen aning om vad det är för arter *Hehe*
Men snygga är dom somsagt :)
#110 - 19 oktober 2007 18:46
Spontant känns det ju som Echinodorus - svärdsplantor av två olika slag.
Kul projekt :)
Jag har kört löv tidigare och det blev riktigt snyggt, dock blev det lite väl skräpigt på bottnen efter en tid (jag hade iofs mycket löv och lät de kanske ligga för länge så de multnade och skräpade ner..)
#111 - 20 oktober 2007 14:10
[QUOTE=Johan73;1035849]Spontant känns det ju som Echinodorus - svärdsplantor av två olika slag.
Kul projekt :)
Jag har kört löv tidigare och det blev riktigt snyggt, dock blev det lite väl skräpigt på bottnen efter en tid (jag hade iofs mycket löv och lät de kanske ligga för länge så de multnade och skräpade ner..)[/QUOTE]

Okay! :)
Får hoppas man lyckats väcka ännu en persons intresse och hålla koll här framöver ;)
Kommer börja hända lite grejer så småningom här nu för jag har ev hittat köpare på min sällsynta geckos som jag har här hemma så då får man råd att göra klart akvariet! :D
Då ska ni se att det händer grejer!
#112 - 21 oktober 2007 10:05
Lite fler bilder sålänge ;)

Eftersom det inte händer så mycket nytt här hemma för tillfället så sitter man och fotar fiskarna i det lilla 150L SA karet :)
Det som hänt iofs är tyvärr att Kakadua Cikliderna som bodde i det karet har dött så KurvCikliderna ska få stanna kvar i det och gotta sig.
Dom ligger i full lekprakt just nu så jag hoppas på ägg och yngel på dom snart!
Så nu iallafall så är det bara L001:an och dom Rödfenade RegnbågsCiklderna som ska flytta till 720L karet.
Så kan juh visa upp dom senaste bilderna jag tagit iallafall :P
#113 - 21 oktober 2007 17:11
Lek på KruvCikliderna!!

Sitter i detta nu och tittar på när KurvCiklderna lägger ägg :P
Fasen va kul!! :D
Bilder kommer inom kort!
#114 - 21 oktober 2007 18:18
grattis:)
#115 - 21 oktober 2007 21:46
Bilder på Lek!

Riktigt kul att få ägg på dessa härliga Ciklider!
Så nu till bilderna :)
#116 - 22 oktober 2007 09:08
[quote=Galion;1034855]Ja visst är dom! Skulle tyvärr vilja veta detsamma :D
Har faktist ingen aning om vad det är för arter *Hehe*
Men snygga är dom somsagt :)[/quote]

Den högra ser ut som Echinodorus "ozelot", som jag har, tycker jag :)
#117 - 22 oktober 2007 11:22
[QUOTE=Inka;1036874]Den högra ser ut som Echinodorus "ozelot", som jag har, tycker jag :)[/QUOTE]

Ingen aning om vad det är du har för nått men detta är iallafall KurvCiklider i lekdräkt :)
#118 - 22 oktober 2007 11:36
Liten snabb uppdatering då.. Hittade precis ägg efter mina Rödfenade RegnbågsCiklider också :D
#119 - 22 oktober 2007 13:59
Här går det undan! Grattis!
#120 - 22 oktober 2007 14:08
[QUOTE=Vic;1037006]Här går det undan! Grattis![/QUOTE]

Tackar så mycket!
Nu återstår bara att se hur många yngel som klarar sig :)
#121 - 22 oktober 2007 14:19
[quote=Galion;1037015]Tackar så mycket!
Nu återstår bara att se hur många yngel som klarar sig :)[/quote]
Om det är första gången(vilket det troligtvis är) så är det inte så stor risk att dom klarar det, men om dom har lekt en gång så är dom nog igång snart igen om dom trivs. A. agassizii är inte så lättlekt jämfört med andra dvärgciklider, så bra jobbat av dig!:)
#122 - 22 oktober 2007 14:40
[QUOTE=Vic;1037021]Om det är första gången(vilket det troligtvis är) så är det inte så stor risk att dom klarar det, men om dom har lekt en gång så är dom nog igång snart igen om dom trivs. A. agassizii är inte så lättlekt jämfört med andra dvärgciklider, så bra jobbat av dig!:)[/QUOTE]

Aah trevligt att höra! Tackar! :)
Ja båda paren va juh i vuxen ålder när jag köpte dom så jag vet juh inte om dom lekt eller ej tidigare..
Men i värsta fall får jag väll försöka fånga in lite yngel och föda upp dom själv :)
Vore juh skitkul om man klarade iallafall ett par st från båda kullarna!
Dom sköter allt jättebra änsålänge iallafall :)
#123 - 26 oktober 2007 22:17
Uppdatering!

Hejsan!
NU äntligen så har det börjat hända grejer!! :D
Fick hem pumparna och en doppvärmare igår, men vi skulle åka hem till flickvännens familj samma dag så han inte fixa fram bilder osv men det kommer upp så fort jag kommit hem ;)
Sedan har jag även ändrat mig på ett plan när det gälle rbakgrundsbygget i akvariet.
Lägger ner det och låter fiskarna få njuta ordentligt av akvariets fulla storlek :)
Sattsar på bakgrundsbygge när det blir nått större istället *hehe*
Det va det jag hade att meddela för stunden iallafall, nu återstår bara ljusramp och en massa sand tills karet sätts igång!

Hare bra allihop!
#124 - 26 oktober 2007 22:23
Härligt!
Snälla, säg inte att du ska ha en sån ful bakgrundsplanch.. Sätt dit en svart sopsäck eller något som gör det svart, blir mycket snyggare enligt mig, framhäver alla färger i karet.
Vad menar du med "tills karet sätts igång"?
#125 - 26 oktober 2007 22:33
måla bakrutan, det är snyggast ;)
#126 - 26 oktober 2007 22:36
[quote=fredd;1038870]måla bakrutan, det är snyggast ;)[/quote]
..svart!
#127 - 26 oktober 2007 23:54
ja vet:D, alla mina kar har minst en ruta målad svart :P hehe
#128 - 27 oktober 2007 09:03
[QUOTE=Vic;1038864]Härligt!
Snälla, säg inte att du ska ha en sån ful bakgrundsplanch.. Sätt dit en svart sopsäck eller något som gör det svart, blir mycket snyggare enligt mig, framhäver alla färger i karet.
Vad menar du med "tills karet sätts igång"?[/QUOTE]

*haha*
Ja jag kan juh börja med att säga att en såndär planch som ni pratar om kommer inte in i mitt hem!!! :D
Jag ska sätta på en svart film på bakrutan som lätt går att ta bort efteråt om man skulle vilja det :)
Och vad jag menade med "tills karet sätts igång" ´
Ja jag behöver juh lite mer grejer innan jag kan starta upp karet, alltså vattenfylla osv ;)
#129 - 30 oktober 2007 23:28
Lite nytt kanske inte kan skada?!

ÄNTLIGEN hemma igen så jag kunnat fixa foton på pump etc plus fixa lite med vart man ska placera munstycken osv.
Här kommer bilderna!
Bild nr 1: Pumpen i sin helhet.
Bild nr 2: 2st Insug 2st Utblås.
Bild nr 3: Visar hur man enkelt kopplar ur slangarna.
Bild nr 4: Pumphuvedet avtaget.
Bild nr 5: Filterkorgar + filtermedia
Bild nr 6: Här kan man i efterhand koppla in antingen UVC lampa eller "doppvärmare"
Bild nr 7: Samma sak fast sett från ovan.
Bild nr 8: Cirkulationspumpen (Pumpar 1100L/t)
Bild nr 9: Positioner av Utblås och doppvärmare (Ska beställas en doppvärmare till)
Bild nr 10: Positioner av Insug.

Har inte riktigt bestämt mig vart jag ska sätta Cirkulationspumpen än men jag tror jag väntar med det tills akvariet är vattenfyllt igen.
Och det kan nog ske senare i veckan faktiskt, beror lite på hur det blir med ekonomin denna månaden *Hehe*
Ska iallafall åka och köpa svart film imorrn (senare :P ) som ska monteras fast på baksidan och efter det saknas juh igentligen bara ljusrampen för att det ska vara ett komplett akvarium!
Det närmar sig nu! :D
#130 - 1 november 2007 14:32
En till liten uppdatering!

Sådär då vart akvariet nyputtsat och filmen på bakrutan fastsatt och pumpen med slangar har hittat sin plats också ;)
Hoppas att det blir bra detta.
Bara ljusrampen kvar nudå :D
Troligtvis så fyller jag på med ett tunt lager mull i botten (icke gödslad givetvis ;) ) och sedan sand i slutet av denna månaden så blir det kanske en Lysramp i Julklapp *hehe*
Sedan äre juh bara växter och fisk kvar så det närmar sig långsamt slutet nu!

Känns dock lite som att man är ensam i denna tråd nu men. Aja finns väll någon som orkar med mitt långsamma tempo :)
#131 - 1 november 2007 14:40
[QUOTE=Galion;1041264]Sådär då vart akvariet nyputtsat och filmen på bakrutan fastsatt och pumpen med slangar har hittat sin plats också ;)
Troligtvis så fyller jag på med ett tunt lager mull i botten (icke gödslad givetvis ;) ) och sedan sand i slutet av denna månaden så blir det kanske en Lysramp i Julklapp *hehe*

Känns dock lite som att man är ensam i denna tråd nu men. Aja finns väll någon som orkar med mitt långsamma tempo :)[/QUOTE]

nej då, jag brukar läsa flera gånger i veckan =)
#132 - 1 november 2007 14:45
Jag føljer också med i ditt projekt:)
#133 - 1 november 2007 14:47
Jag också!:)
#134 - 1 november 2007 15:07
Va som attsingen!

*haha* Varför kommer ni inte med lite synpunkter eller nått då?
Era små luringar! :D

Äre någon av er som har en aning om hur mycket sand det kan gå åt i karet?
Man vill juh kunna ha runt en decimeter sand och väl det på vissa ställen i karet iallafall med tanke på växterna som kommer vara ganska biffiga några av dom *Hehe*
Plus att man kan ha någon lite större sten i då också utan att det ser jättekonstigt ut, iallafall enligt vad jag tänkt ut :P
#135 - 1 november 2007 15:33
Jag har 2 x 25 kg i mitt 540 liters. Du kan nog behöva 4 om du vill ha det riktigt tjockt.
#136 - 1 november 2007 15:51
[QUOTE=MrLogic;1041292]Jag har 2 x 25 kg i mitt 540 liters. Du kan nog behöva 4 om du vill ha det riktigt tjockt.[/QUOTE]

Ofasen!?
Trodde jag skulle behöva betydligt mycket mer!
Då blir juh inte pengen så blödig för gruset iallafall, det va skönt! :)
#137 - 1 november 2007 15:59
[QUOTE=Galion;1041307]Ofasen!?
Trodde jag skulle behöva betydligt mycket mer!
Då blir juh inte pengen så blödig för gruset iallafall, det va skönt! :)[/QUOTE]

jag har för mej att jag har närmare 100kg grus i mitt, men jag ska köpa lite mer snart =)
#138 - 1 november 2007 15:59
På vissa ställen är det bara ett par cm, medan det på andra är kanske 1 dm, så fyra säckar bör vara mer än nog.
#139 - 1 november 2007 15:59
[quote=hambli;1041311]jag har för mej att jag har närmare 100kg grus i mitt, men jag ska köpa lite mer snart =)[/quote]

100 kg är faktiskt 4 x 25 kg :p
#140 - 1 november 2007 16:09
[quote=Galion;1041264]Sådär då vart akvariet nyputtsat och filmen på bakrutan fastsatt och pumpen med slangar har hittat sin plats också ;)

Känns dock lite som att man är ensam i denna tråd nu men. Aja finns väll någon som orkar med mitt långsamma tempo :)[/quote]

Väldigt bra jobbat Peter måste erkänna att det ser ut riktigt fint med svart färg själv har jag monterat vanligt foto papper i backgrunden men efter jag set dina bilder på din kar kommer jag byta den till svart jag med så fort jag ska göra nåt större ändring i karet .
bra jobbat :cool:[:-106][:-106][:-106]:)
Ps.
Jag kommer i allafal följa din projekt till själva slutet.
Man kommer aldrig vara ensam visa projekt bli klara men det alltid kommer nya.:)
#141 - 1 november 2007 17:38
[quote=Galion;1041264]Sådär då vart akvariet nyputtsat och filmen på bakrutan fastsatt och pumpen med slangar har hittat sin plats också ;)

Känns dock lite som att man är ensam i denna tråd nu men. Aja finns väll någon som orkar med mitt långsamma tempo :)[/quote]

första tanken är att jag inte har några synpunkter, då du klarar det mesta själv som jga tänker på.
Sen är jag väl en gnuuutta avundsjuk, kanske är det? haha:p:):D
#142 - 1 november 2007 17:49
Håller med fredd, du är sketasäker på dina grejer... och så är man avis[:o]
Jag hade i 4x25 kg sand, eller engelsk sjösten, heter det så? Det blev ett lager på styvt 5 - 6 cm i mitt 600-liters.

Edit; vilken jävla toppenbild såg jag nu...[:o]
Det är ju alldeles svart i framkant där lagret skulle synas... sorry!
#143 - 1 november 2007 18:25
*Hehe*

Roligt att höra att ni gillar projektet trotts att jag slopat själva bakgrundsbygget :P
Vilket enligt mig IGENTLIGEN va det jag såg mest fram emot *hehe*
Men men :)
Svart gör sig riktigt bra som bakgrund också, plus att det kommer sitta ett gäng med ordentliga svärdplantor längst bak i karet så det kompenserar juh litegranna.
Sedan har juh ett gäng med hyffsat stora rötter som kommer "bygga" lite i karet.
Blir KANSKE en större rot till, märker väll det i slutfasen om det behövs eller ej :)

Får se om jag kan hålla mig med vattenfyllning tills jag fått tag i sanden osv men jag lovar att det raporteras här så fort nått händer ;)

Tack för alla fina ord också! :D
#144 - 1 november 2007 19:28
En helt svart bakgrund är sketasnyggt. Jag skall byta till en svart jag med!
#145 - 1 november 2007 19:52
[quote=MaxB;1041451]En helt svart bakgrund är sketasnyggt. Jag skall byta till en svart jag med![/quote] Ja, ditt discuskar skulle blir ursnyggt med en svart bakgruns!:)
#146 - 2 november 2007 16:26
[QUOTE=MrLogic;1041314]100 kg är faktiskt 4 x 25 kg :p[/QUOTE]

ofan! :D

glömde nämna att jag har ett 540l :p
#147 - 2 november 2007 16:33
[QUOTE=Kjaer;1041468]Ja, ditt discuskar skulle blir ursnyggt med en svart bakgruns!:)[/QUOTE]

Så blir det! Jag har alltid haft svarta bakgrunder i mina kar - men när jag "ramlade" på den knasiga stenvaxduken på ICA-Maxi så tog jag hem en bit...
Hade ju inte en aning om att jag skulle bli medlem på Zoopets forum och få "skämmas" för den tokiga bakgrunden. Men nu blir det svart!:)
#148 - 2 november 2007 16:35
Som ni tidigare har nämnt så är svart bakgrund riktigt snyggt! Om jag var du galion så skulle jag sätta film på höger kortsida också, det blir snyggare än att se tapeten;)

Sen kan jag sälla mig till skaran som ser men inte säger något. Även till skaran som är en gnutta avis:)

/Hans
#149 - 2 november 2007 19:54
Vart køper man egentligen sån hær svart film? Ska ha køpt nått till mitt 325 l...
#150 - 2 november 2007 22:44
[QUOTE=Kjaer;1041949]Vart køper man egentligen sån hær svart film? Ska ha køpt nått till mitt 325 l...[/QUOTE]

Jag köpte min svarta film på Coop faktiskt där man köper tillbehör till att tapetsera osv på Bygg delen :)
59kr rullen och dom är 201cm långa och 45cm breda.

[QUOTE=battalionP;1041885]Som ni tidigare har nämnt så är svart bakgrund riktigt snyggt! Om jag var du galion så skulle jag sätta film på höger kortsida också, det blir snyggare än att se tapeten;)

Sen kan jag sälla mig till skaran som ser men inte säger något. Även till skaran som är en gnutta avis:)

/Hans[/QUOTE]

Anledningen till att jag låtit båda gavlarna vara är för att karet ev kommer byta plats så småningom, och då kommer det stå så att man ska kunna se från båda sidor också nämligen *Hehe*
Annars va jag faktiskt inne på samma bana och tänkte fixa till den gaveln också.
Och måste juh säga att det käns riktigt roligt att ni gillar mitt lilla projekt ;)

(Vet inte hur många gånger jag sagt det) :D
#151 - 3 november 2007 12:48
Försmak!

Nu har jag ställt upp rötter och lagt ut stenar så som jag tänkt mig akvariet!
Vad tror ni om detta?
Kommer skaffa en större rot till och ställa upp mot vänstra hörnet också är det tänkt :)
Sedan blir det juh helt annolunda med all sand och alla växter *Hehe*
Men till att börja med kommer det se ut såhär iallafall ;)
#152 - 3 november 2007 12:52
Det ser skitbra ut! Men en större rot till vänster kommer det se ännu bättre ut:)

Vad och hur har du tänkt med växter? Mycket, lite, små stora??

/Hans
#153 - 3 november 2007 13:00
Tack!

[QUOTE=battalionP;1042154]Det ser skitbra ut! Men en större rot till vänster kommer det se ännu bättre ut:)

Vad och hur har du tänkt med växter? Mycket, lite, små stora??

/Hans[/QUOTE]

Kommer bli ca 10 planter i hela karet som jag tänkt mig iallafall..
3st stora fina Svärdplantor i bakgrunden och 2st andra Storbladiga växter som jag inte riktigt vet vad dom heter som kommer sitta lite mer i mitten av karet och sedan 5st lite mindre växter i framkant av karet..
Ska även kika efter en eller flera större stenar idag tänkte jag :)
Kommer fler bilder på det senare, kommer även ha i ca 10kg sand som jag hade kvar i en säck ikväll *Hehe*
Lär juh knappt märkas men det är ändå den första sanden som kommer i!
#154 - 3 november 2007 23:45
Uppdatering!

Fick med mig ett par rätt bra stenar hem efter besöket hos mina föräldrar :)
Tror layouten blir ganska bra faktiskt!
Slängde även i den lilla sand jag hade kvar från när jag startade upp mitt lilla 150L kar :P
Blev väll runt 10kg eller nått sånt *Hehe*
Men nu har det börjat på allvar!
#155 - 4 november 2007 10:09
Förbannade tangentbordshelvete!! Hade skrivit ett långt och fint inlägg som jag precisskulle skicka iväg, då hoppas jag automatiskt tillbaka 1 sida.. Jobbigt!!

Jaja jag skriver väl om det då, en liten sammanfattning;)

Det ser skitbra ut!!
Men om jag får komma med lite konstruktiv kritik så skulle jag flytta den främre roten lite åt någon sida, förslagsvis vänster, så den hamnar närmare "gyllene snittet". Nu ser den ganska planerad ut där den ligger, om du förstår hur jag menar? När den ligger där i mitten så gör det att stenarna runt om också känns lite planerade men det kanske löser sig om du flyttar roten;)
Lite konstruktiv kritik, enbart som jag tycker. Men som sagt, det ser kanon ut!!!

Vad är det för grus?

/Hans
#156 - 4 november 2007 10:51
[QUOTE=battalionP;1042482]Förbannade tangentbordshelvete!! Hade skrivit ett långt och fint inlägg som jag precisskulle skicka iväg, då hoppas jag automatiskt tillbaka 1 sida.. Jobbigt!!

Jaja jag skriver väl om det då, en liten sammanfattning;)

Det ser skitbra ut!!
Men om jag får komma med lite konstruktiv kritik så skulle jag flytta den främre roten lite åt någon sida, förslagsvis vänster, så den hamnar närmare "gyllene snittet". Nu ser den ganska planerad ut där den ligger, om du förstår hur jag menar? När den ligger där i mitten så gör det att stenarna runt om också känns lite planerade men det kanske löser sig om du flyttar roten;)
Lite konstruktiv kritik, enbart som jag tycker. Men som sagt, det ser kanon ut!!!

Vad är det för grus?

/Hans[/QUOTE]

*hehe* Ja visst kan man inte göra annat än att hat-älska datorer? :P
Jo du har nog lite rätt i att det ser aningens planerat ut, men lite av anledningen till det tror jag är att det saknas en stor rot i vänstra hörnet.
vattenfyllde karet igårkväll också och stenar och rötter ligger på ett liggunderlag i botten av karet som blir lite tråkigt att ha att göra med om jag skulle ändra på nått nu *Hehe*
men sanden jag kör med är vanlig "rådasand".
Behöver väll runt 5 säckar till sklle jag tro :)
plus en ny termometer för den som sitter på nu visade 29°c fast jag tog i riktigt kallt vatten *Hehe*
Så tror jag får införskaffa en ny sån plus att jag ska även skaffa en 300W doppvärmare till och sätta i högra änden av karet.
#157 - 4 november 2007 10:51
Angående svart bakgrund; måste få tipsa om återanvändbar solfilm!
Nu har jag ännu inte satt den på ett akvarium dock.. :p Men väl på vår 745:a.
Den återanvändningsbara är utan klister, mycket tjockare än vanlig solfilm och betydligt mörkare. Man sätter den precis som vanlig solfilm, dvs med såpvatten och skrapa och den sitter verkligen på plats tills man vill dra av den. Kvar finns inga klisterrester och filmen går att montera igen och igen och igen.

Denna solfilm kostar 158:- på Mekonomen för en rulle som är 50 cm bred och 3 meter lång. Finns billigare på Biltema (har för mig att den bara kostar 39 eller 59:- där!) och ska vara likvärdig Mekonomens. :)
#158 - 4 november 2007 10:58
Glömde säga att det blev skitsnyggt, Galion!! :D
#159 - 4 november 2007 11:11
[QUOTE=lili76;1042499]Glömde säga att det blev skitsnyggt, Galion!! :D[/QUOTE]

Tackar så mycket ;)
#160 - 5 november 2007 20:19
Kunde inte hålla mig!

Va och köpte 50kg sand idag och tvättade och slängde i karet på en gång :P
Kort efter att sanden vart i så förde jag över några av dom plantorna jag haft i 150L karet sålänge för att få lite liv i det *Hehe*
Lånar en ljusramp ifrån mitt stora hörnterrarium som står brevid också *Hehe*
Men för att återgå till planerna igen :)
2 säckar sand till ska det i för att fylla ut riktigt ordentligt och så att växterna kan växa sig riktigt stora!
Sedan äre väll igentligen bara några plantor till och fisk som fattas!
Jo en sak till, ljusrampen också *hehe*
Men nog om detta!
Här kommer bilder :P
#161 - 5 november 2007 21:46
Inga synpunkter? :P
#162 - 5 november 2007 22:37
ser bra ut, och det kommer se bättre ut när du fått i mer sand så det inte är en kal fläck till höger i karet:).

Jag är ruggigt sugen på ett stort kar själv, men jag har fortfarande "måste testa alla typer av fiskar samtidigt" behovet, så jag får nog väntra några år med ett större kar istället för flera mindre;p
#163 - 6 november 2007 19:41
Jo nog är man sugen på ett rejält kar alltid, men till skillnad från fredd så har jag inte "testa-alla-arter-syndromet" utan jag har drabbats av det så kallade "sambo-syndromet";)

/Hans
#164 - 6 november 2007 19:59
Skulle också vilja ha ett rejælt kar men har drabbats av IPS (Inga Pengar Syndrom) och FTIJHPS (Førældrar Tycker Inte Jag Har Plats Syndrom)
#165 - 6 november 2007 20:17
*hehe* Ja det är jobbigt med alla domdär syndromen ;)
Själv har jag tur och har inget av dom!
Tjejen delar mitt intresse så hon tycker det är lika kul som jag :D
#166 - 6 november 2007 20:31
Här är det också delad glädje på hemmafronten - vi riggar upp två sköna fåtöljer, tar ett glas vin och sitter bara och njutglor!:)
#167 - 8 november 2007 19:55
Första fisken!

Vet att ni kommer tycka det är knäppt men första fisken har flyttat in i 720L karet *Hehe*
L001an som jag hade i mitt 150L kar har flyttat in och stormtrivs!
Tänkte jag skulle visa er lite mer bilder, dock tagna med min flickväns lilla kamera så bilderna är inte av högsta kvalité men det duger :)
#168 - 8 november 2007 21:02
[quote=MaxB;1043572]Här är det också delad glädje på hemmafronten - vi riggar upp två sköna fåtöljer, tar ett glas vin och sitter bara och njutglor!:)[/quote]

Kan jag inte låna din fru, så hon kan lära upp min:D
#169 - 8 november 2007 21:26
[QUOTE=c90368;1044484]Kan jag inte låna din fru, så hon kan lära upp min:D[/QUOTE]

*haha*
Ja tyvärr så är hon inte min fru än men :P
Du får visa upp en massa snygga akvarier för henne så hon kanske ger med sig :D
#170 - 8 november 2007 21:32
[quote=Galion;1044502]*haha*
Ja tyvärr så är hon inte min fru än men :P
Du får visa upp en massa snygga akvarier för henne så hon kanske ger med sig :D[/quote]

Hon vill säkert ha ett Ap akvarium:D

Därmed avslutar vi denna diskussion här. Jag smutsar ner tråden[:o]
#171 - 8 november 2007 21:49
[QUOTE=c90368;1044510]Hon vill säkert ha ett Ap akvarium:D

Därmed avslutar vi denna diskussion här. Jag smutsar ner tråden[:o][/QUOTE]

*haha* Ingen fara alls :)
#172 - 8 november 2007 22:25
Det gäller bara att visa att det är tusen gånger mer ACTION i karen än på dumburken. Akvarium är en källa till glädje och gemenskap!

Faktiskt är det så att vi har det jävligt gôtt framför baljorna!:)
#173 - 12 november 2007 21:25
Bilder!

Tänkte jag skulle lägga upp ett par bilder igen för att inte låta tråden dö ut fullständigt *Hehe*
Först bild på första invånaren som fick flytta in för ett par dagar sedan :)
Sedan en helhetsbild av karet som tyvärr saknar sand längst ut i högerkanten, men det kommer snart!
Har lite tillfällig belysning i karet tills jag får riktiga rampen :)
För övrigt så flyttade mina Dubble Red Regnbågar in idag också, verkar redan ha valt sin plats i karet *Hehe*
#174 - 12 november 2007 21:29
Hur många dværgcichlider ska du ha i karet? Ska du ha några tetror och vilka i så fall?
Bilagor:
#175 - 12 november 2007 21:32
Glømde skriva att inredningen har blivit riktigt snygg! Fler plantor och det blir perfekt. Ska du ha några halva kokosnøtter eller nått annat som kan funka som grottor?
#176 - 12 november 2007 21:50
[QUOTE=Kjaer;1046288]Glømde skriva att inredningen har blivit riktigt snygg! Fler plantor och det blir perfekt. Ska du ha några halva kokosnøtter eller nått annat som kan funka som grottor?[/QUOTE]

Tackar så mycket!

Jorå mer växter ska det allt bli och ev någon mer rot!
Men några kokosnötter kommer det inte bli utan jag kommer allt eftersom bygga upp grottor när jag hittar stenar som passar :)
Sedan när det gäller olika arterna som kommer bo i karet så kommer jag ha två olika arter med tetror.
Rödmunstetror och GuldTetror.
Sedan kommer det juh även en eller två olika arter med L malar till + 2 Apistos arter till :)
För att lista upp dom också så hade jag tänkt att skaffa flera A.Agassizii (Dubble Red) sedan kommer jag skaffa en grupp med A.Borelli eller A.Wilhelmi och även A.Bitaeniata.
Men det kan hända att det blir någon art mer och mindre grupper av varje art.
Får se allt eftersom hur dom funkar tillsammans plus se så att dom finner sig till rätta allt eftersom det flyttar in fler små firrar :)
Detta kommer juh ta ett tag så ni kommer ha ett gäng med bilder att vänta framöver *Hehe*
#177 - 12 november 2007 21:54
Hur många hade du tænkt att ha av varje apistogrammaart?
#178 - 12 november 2007 22:05
[QUOTE=Kjaer;1046300]Hur många hade du tænkt att ha av varje apistogrammaart?[/QUOTE]

Hade tänkt 3-4st individer av varje art isåfall :)
#179 - 12 november 2007 22:08
Och kønsførdelningen?
#180 - 12 november 2007 22:23
[QUOTE=Kjaer;1046314]Och kønsførdelningen?[/QUOTE]

*Hehe* För att vara exakt då så kommer det nog bli 1.3 av varje grupp isåfall..
Möjligtvis någon art som man kanske kör 2.2 på :)
#181 - 14 november 2007 12:28
ok, men du har væl plats med flera i så stort kar..?
#182 - 14 november 2007 15:23
[QUOTE=Kjaer;1046991]ok, men du har væl plats med flera i så stort kar..?[/QUOTE]

Ingen aning faktiskt om hur många olika arter man kan kombinera..
Men jag skulle tro att det kanske funkar med ända upp till 5, kanske 6st olika arter med Apistos.
Dom ska juh kunna ha lite lugn och ro ifrån konkurerande fiskar om grottor osv vid lek.
Men vem vet! :D
Vi får helt enkelt se när fiskarna börja dimpa ner *Hehehe*
#183 - 15 november 2007 15:57
Liten uppdatering!

Tänkte jag skulle meddela att Regnbågarna lekt i 720L karet nu :D
Tror jag tar ifrån dom äggen denna gången för att hoppas på det bästa *Hehe*
#184 - 15 november 2007 16:05
grattis;D
#185 - 15 november 2007 18:09
[QUOTE=fredd;1047570]grattis;D[/QUOTE]

Tackar tackar!
Dom hade lagt en jäkla massa ägg på två blad så jag tog ett av dom och la i en yngelbytta :)
Så får vi vänta och se vad som händer :D
#186 - 15 november 2007 18:17
Kul med lek på regnbågscikliderna! Ær dom "vanliga" eller ær den någon speciel variant? Har du några bilder på dem?
#187 - 15 november 2007 18:27
a bilder e ju ett måste;)
#188 - 15 november 2007 18:42
RegnbågsCiklid (Dubble Red) A.Agassizii

Lek på regnbågsciklider är tydligen inte så jättevanligt vad jag förstått men speceilt svårt kan jag inte påstå att det va :)
Men grymt kul!
Har för mig jag lagt upp bilder här tidigare på dom men här kommer det mera!
#189 - 15 november 2007 18:49
Det verkar som om det håller på att bli en riktig Ap-boom här på forumet. Det tycker jag är jättekul. Jag har inte haft ap-ciklider innan och är riktigt sugen på dessa!
Kul att du la upp lite bilder - knô gärna in lite fler. De är ju helt fantastiskt vackra dessa ciklider!:)
#190 - 15 november 2007 18:58
Oj, oj vad fina dom ær! Jag kan inte vænta tills jag får apistos sjælv:D
#191 - 15 november 2007 19:41
Galion du är väldigt välkommen in i denna tråd[^]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309
#192 - 15 november 2007 19:47
[quote=MaxB;1047660]Det verkar som om det håller på att bli en riktig Ap-boom här på forumet. Det tycker jag är jättekul. Jag har inte haft ap-ciklider innan och är riktigt sugen på dessa!
Kul att du la upp lite bilder - knô gärna in lite fler. De är ju helt fantastiskt vackra dessa ciklider!:)[/quote]

Rulla in en boll och låt den rulla...;)
#193 - 15 november 2007 20:28
[quote=c90368;1047694]Rulla in en boll och låt den rulla...;)[/quote]

...Här skall fixas till en kakaduafest.[:-86]

Jodå, här smids planer... Muaaahhaha - Bwaaahahaa...:D
#194 - 15 november 2007 20:36
Mer bilder!

Lite dåliga kanske men *Hehe*
Här är äggen jag tagit hand om åt Regnbågarna.
Finns nästan lika mycket kvar :)
#195 - 15 november 2007 20:47
Hoppas du får en massa ungar då:)
#196 - 15 november 2007 20:55
[QUOTE=Kjaer;1047758]Hoppas du får en massa ungar då:)[/QUOTE]

*Hehe* Japp! jag håller tummarna så det knakar!
#197 - 15 november 2007 23:30
fina bilder:D
#198 - 16 november 2007 18:16
[QUOTE=fredd;1047908]fina bilder:D[/QUOTE]

Kanske inga höjdarbilder men tack ändå :)
#199 - 16 november 2007 20:49
Tjena Peter...tänkte bara säga att även jag är här och tjuvkikar på karet. Blir ju grymt sugen faktiskt. Hade ett 540L med Tanganyika för några år sen. Tjejen kanske skulle uppskatta det mer än kackerlackor hemma igen ;)

/Micke
#200 - 16 november 2007 21:25
[QUOTE=Mickej;1048302]Tjena Peter...tänkte bara säga att även jag är här och tjuvkikar på karet. Blir ju grymt sugen faktiskt. Hade ett 540L med Tanganyika för några år sen. Tjejen kanske skulle uppskatta det mer än kackerlackor hemma igen ;)

/Micke[/QUOTE]

Tjena Micke! Kul att du kikar in också!
Ja visst är det kul med akvarie?
Och jo troligtvis skulle nog tjejen uppskatta akvariet mer än kackerlackorna :D
Du får hålla utkik här framöver, för det kommer komma MASSOR med bilder!!
#201 - 19 november 2007 21:50
Uppdatering!

Nu har det hänt lite grejer i karet! ;)

1st stor rot i vänstra hörnet, ca 7-8 mindre plantor och en stor + 2st malar :)
en L260 och en Ancistrus dolichopterus (L144A)

Nu till bilderna ;)
#202 - 20 november 2007 08:01
Blir snyggt, men kanske lite väl symmetrisk?
#203 - 20 november 2007 13:58
Tycker att det ser helt suveränt ut:)
#204 - 20 november 2007 15:10
Tackar!
Anledningen till att det kanske ser lite symetriskt ut är bara för att jag vill dölja pumpar,doppvärmare osv så mycket jag bara kan :)
När akvariet är 100% klart kan det hända att jdet mubleras om lite men jag är själv väldigt nöjd med looken :P
Nu saknas det bara ca35kg sand och någon större växt så är inredningen klar..
Sedan är det juh ett gäng med fisk också *Hehe*
Men först och främst innan jag börjar inhandla fisk så ska jag införskaffa ljusrampen. :)
Så ett par månader till kan det nog ta innan fiskbilder börjar ramla in *hehe*
#205 - 21 november 2007 23:05
hur går det med äggen då?
Bilagor:
#206 - 22 november 2007 08:05
[QUOTE=fishking;1050767]hur går det med äggen då?[/QUOTE]

Äggen åts tyvärr upp :/
Sparade några ägg själv i en yngelburk men dom möglade kort där efter..
Så jag låter dom försöka tills det funkar :)
KurvCikliderna i mitt 150L har lagt ägg för 4e gången nu på snart 2 månader *Hehe*
Får se om dom fattar vad dom ska göra med äggen dom också snart :D
#207 - 26 november 2007 23:24
Liten rapport!

Har varit borta i 5 dagar och nu när jag kom hem så verkar Regnbågarna ha lekt igen :)
Antagligen har dom lagt äggen så jag inte ser dom eller så har dom helt enkelt inte lagt några ägg än utan är på G *hehe*
Dom håller till på baksidan av en av de stora rötterna som ligger i mitten av karet så det är inte direkt lätt att utforska!
Ut över detta så fick jag juh städa rätt ordentligt efter L001 också!
Aldrig varit med om en fisk som skitar ner så förbaskat!
Tror nog inte det blir fler större L malar i detta karet utan sattsar på det när 960L L mals karet är inhandlat *hehe*
#208 - 1 december 2007 16:10
Hur går det med akvariumet?
#209 - 1 december 2007 23:11
[QUOTE=Vic;1054689]Hur går det med akvariumet?[/QUOTE]

Tyvärr så sprack ena sidorut.. när jag skoja bara *Hehe*
Det är lite pengabrist nu såhär i juletider så akvariet har fått bli lagt på is ett tag men de fiskar som bor i stormtrivs!
A.Agassizii paret har lekt två gånger och för ett tag sedan fick jag juh också två st malar till som verkar trivas väldigt bra!
L260 malen har jag dock inte sett mer än när jag släppte i den *Hehe*
Lite skygg av sig plus att den har juh rätt gott om gömställen :P
Specielt när den bara är 4cm lång!
L001 var drygt 10cm när jag släppte i den för en dryg månad sedan nu och har sträckt ut på sig bra och mäter runt 15cm nu! :P
Han växer så det knakar!
Jag och en kompis har bestämt oss för att ta en resa efter nyår någon gång och köpa på oss ett jäkla gäng med fiskar ;)
#210 - 2 december 2007 17:17
Finns det föresten inte korsningsrisk när du ska ha wilhelmi och agassizii ihop? Dom hör väl till samma komplex...
#211 - 2 december 2007 23:31
[QUOTE=Kjaer;1055166]Finns det föresten inte korsningsrisk när du ska ha wilhelmi och agassizii ihop? Dom hör väl till samma komplex...[/QUOTE]

Tveksamt faktistk, storleksskillnaden är väll inte så specielt stor men dom ska vara ganska olika i beteénde har jag fått höra.
Finns det tendenser så får Regnbågarna flytta ;)
Guest
#212 - 4 december 2007 19:13
Ser ut som din L001 har växt en del.
#213 - 5 december 2007 11:48
[QUOTE=Lutt;1055975]Ser ut som din L001 har växt en del.[/QUOTE]

Jepp han växer så det knakar nu när han fått större simmyta :P
Han närmar sig 20cm snart *Hehe*
#214 - 15 december 2007 23:28
Jepp verkar som det är dags och puffa på tråden litegranna *Hehe*
Kan meddela att Regnbågarna lekt för fjärde gången nu!
Dock utan resultat även denna gången :/
Men men.
Hanen dog tyvärr kort efter sista leken och honan verkar vara påväg att hoppa av pinn även hon.
Så jag hoppas på att få iordning allt snart så man kan börja införskaffa fisk på riktigt snart! :D
#215 - 16 december 2007 00:44
kul att dom trivs:)
#216 - 16 december 2007 00:52
[quote=fredd;1061162]kul att dom trivdes:)[/quote]
;)

Synd med fiskarna, är det någon speciell sjukdom du har fått, eller var det kanske stress från lekarna?
#217 - 16 december 2007 10:37
[QUOTE=Vic;1061165];)

Synd med fiskarna, är det någon speciell sjukdom du har fått, eller var det kanske stress från lekarna?[/QUOTE]

Lite kul att alla utesluter ålder :)
Jepp det va tråkigt att hanen dog, inte sett honan än heller.
En 7cm lång fisk har juh ganska mycket gömställen i ett 720L kar :D
Kanske dyker upp rätt som det är!
Ibland har jag juh tillochmed svårt att hitta L001:an som snart är drygt 20cm *hehe*
#218 - 16 december 2007 12:56
Synd att dom dog... Hur gamla blev dom?
#219 - 16 december 2007 14:34
[QUOTE=Kjaer;1061325]Synd att dom dog... Hur gamla blev dom?[/QUOTE]

Såg honan förut igen och hon verkar riktigt pigg och fräsch nu *hehe*
Köpte paret som fullvuxna så jag har ingen aning om ålder på dom tyvärr :/
#220 - 18 december 2007 20:49
Inredningen klar! :D

Jepp då va ÄNTLIGEN inredningen klar *Hehe*
Vi kom fram till att vi skulle stänga ner vårat 150L SA kar så då flyttade allt från det akvariet över till 720L karet istället *Hehe*
Dessvärre så blev det ändrat på vilken tetra art jag kommer köra på pga av detta men :P
Det blir alltså KardinalTetror istället för rödmunnar.
Änsålänge är det närmare 50st och det ska väll dubblas iallafall i antal sedan :)
Nu har jag bara ljusrampen kvar för att det ska vara 100% med själva akvariet iallafall.
Sedan är det dags att ge sig på möbeln!
Tyvärr så har jag juh somsagt tillfällig belysning över karet just nu, plus att det är lite grumligt i vattnet efter allt planterande osv :D
Om man bortser från det, vad tycks?
#221 - 18 december 2007 21:01
Tycker det ser riktigt snyggt ut! Ska blir kul att se när det växt till sig lite mer i burken.
Förutom Kardinaltetrorna, vad har du och vad för fiskbesättning planerar du att ha?
#222 - 18 december 2007 21:15
[QUOTE=Vic;1062455]Tycker det ser riktigt snyggt ut! Ska blir kul att se när det växt till sig lite mer i burken.
Förutom Kardinaltetrorna, vad har du och vad för fiskbesättning planerar du att ha?[/QUOTE]

Det kommer bli två,tre arter till med Apistos och lite pansarmalar (Vilken art vet jag inte men inget vanligt)
Sedan så tror jag att det blir någon mer större L mal men lite tveksam fortfarande eftersom min L001 skitar ner nått så förbannat!! :D

Men det som okuperar karet just nu är juh tyvärr lite gott och blandat eftersom fiskarna kommer från sällskapskaret som vi stängde ner som va menat som SA det också *Hehe*
Men listan just nu är iallafall:
2st Pansarmalar (Vanlig)
2st Kuhlii ålar
ett Lekpar KurvCiklider
10st Zebrafiskar
50st KardinalTetror
2st Ancistrus
1st Clown Pleco
1st L001 (Red/Gold Spoted Pleco)
1st L066 (King Tiger Pleco)
1st L260 (Queen någonting Pleco) :D
Och en ensam Regnbågsciklids hona.

Men sedan kommer det att bli lite mer planering! :P
Några av Plecosen kommer juh få flytta så småningom iallafall.
Äre någon som är sugen på en så äre bara att höra av sig!
#223 - 18 december 2007 21:31
Mycket snyggt! Men tycker du ska ta bort fiskarna som inte är från SA:)
#224 - 18 december 2007 22:38
tycker det ser bra ut:D
#225 - 19 december 2007 15:04
[QUOTE=Kjaer;1062480]Mycket snyggt! Men tycker du ska ta bort fiskarna som inte är från SA:)[/QUOTE]

Tackar så mycket!
Jo jag skulle gärna vilja göra det faktiskt men flickvännen ville inte att jag skulle göra mig av med dom för hon tycker dom är så fina så jag låter dom få vara kvar, men dom är juh inte så hemst långlivade så dom försvinner väll en efter en rätt så snart *Hehe*
Men just Zebra fiskarna kan hända att jag tar bort iallafall sedan när jag börjat inhandla mina Apistos eftersom dom är lite väl stressiga av sig..

[QUOTE=fredd;1062507]tycker det ser bra ut:D[/QUOTE]

Tackar så mycket!! :)

Vad tror ni förrästen om antalet Kardinaler? 150st
#226 - 19 december 2007 15:44
150 låter inte så dumt...
#227 - 19 december 2007 19:19
tycker du kan börja med att köpa 50 till, så får du väl känna av hur det funkar, och sedan bestämma om du behöver 50 till eller ej:)
#228 - 19 december 2007 20:15
[QUOTE=fredd;1062846]tycker du kan börja med att köpa 50 till, så får du väl känna av hur det funkar, och sedan bestämma om du behöver 50 till eller ej:)[/QUOTE]

Hade tänkt göra precis så faktiskt *hehe*

Är lite irriterad just nu bara för att det far runt en massa skräp i vattnet så jag kan inte ta några fina bilder *Hehe*
#229 - 19 december 2007 21:15
bara i med håven å försök håva in det om det går (om du har finmaskig? håv dvs):P
#230 - 19 december 2007 21:49
[QUOTE=fredd;1062896]bara i med håven å försök håva in det om det går (om du har finmaskig? håv dvs):P[/QUOTE]

Har juh tyvärr inte det.
Men hoppas jag får en i julklapp! :P
#231 - 20 december 2007 20:11
2 dagar efter att jag flyttade in fiskarna från det lilla karet så leker Kurv Cikliderna :D
Har varit mycket lek men inga yngel än.
Skam den som ger sig!
#232 - 25 december 2007 13:15
En av årets bästa Julklappar!! :D

Upptäckte igår när jag kom hem att KurvCikliderna lyckats få fram yngel!
Det va nog för trångt och kanske lite stressande i 150L karet trotts allt.
Men nu så ligger det ett gäng på ca 30-40st yngel och sprattlar!
Så hoppas kunna få bilder på frisimmande yngel till helgen :)

Kan juh knappast bli en mer lyckad uppstart *Hehe*
Får hoppas det funkar lika bra för Apistorna som flyttar in!

Här kommer iallafall bild på ynglena, dom ligger lite knepigt i karet så det är riktigt svårt att få bra kort på dom :P
Man ser iallafall lite små gulsäckar lite här och var på bilden om man tittar riktigt noga!
#233 - 25 december 2007 13:22
grattis:D
#234 - 26 december 2007 09:46
Nya bilder :)

Lite bättre bilder på ynglen.
Nu har dom börjat simma runt lite lätt i akvariet men föräldrarna är riktigt snabba med att plocka in dom om dom kommer för långt bort ifrån dom :)
Tyvärr är juh somsagt belysningen lite taskig i akvariet just nu så även om dom inte kunde lagt äggen osv på ett bättre ställe så räcker inte riktigt ljuset till för att få riktigt fina bilder :P
Men jag hoppas att detta duger!
#235 - 26 december 2007 09:59
Akvariet ser mycket bra ut. Kul att du har fått yngel på kurvcukliderna. Mycket snygga fiskar
#236 - 26 december 2007 16:16
Bra jobbat Peter akvariet ser väldigt bra ut och grattis till yngel.
#237 - 26 december 2007 16:43
Mera tillskott!

[QUOTE=Guy Palm;1064922]Akvariet ser mycket bra ut. Kul att du har fått yngel på kurvcukliderna. Mycket snygga fiskar[/QUOTE]

Tackar så mycket! Jo dom är riktigt fina! Specielt när dom leker och får sin mörklila färg. Ruskigt fina då :)

[QUOTE=jarecki68;1065075]Bra jobbat Peter akvariet ser väldigt bra ut och grattis till yngel.[/QUOTE]

Tackar tackar! :)
Man får hoppas att ynglena kommer att klara sig.

Kan för övrigt meddela att jag köpte mig 16st Rödmunnstetror idag också! :)
#238 - 29 december 2007 09:39
Tänkte jag skulle rapportera lite :)
Runt ett 30 tal yngel simmar fortfarande omkring föräldrarna och blir bara mer och mer tuffa *hehe*
Men jag hoppas att dom inte blir för tuffa bara för dom är juh inte mycket större än 3-4mm vilket Rödmunnarna säkert skulle kunna naffsa i sig om dom fick changsen :P
#239 - 30 december 2007 11:37
Ynglen blev tydligen lite för kaxiga och har nog vad jag kan se strykit med under natten..
KurvCikliderna simmar omkring som vanligt och har tappat lekdräkten totalt.
Men man vet juh aldrig, kanske gömmer sig någonstans i karet dom små rackarna..
Storstädade idag så jag hoppas att dom stack så fort dom såg slangen iallafall om dom nu fanns kvar!
#240 - 8 januari 2008 12:29
Uppdatering.

Tråden är juh typ död men jag uppdaterar med en liten bild till på karet iallafall efter att det varit igång i snart 3-4 månader :)
Växterna har växt ganska bra!

Sedan så har jag fått en liten gäst i karet också som heter Mr Gibbs :P
Detta gillar INTE min L001, så det kan gå ganska hett till ibland om man säger så!

Mitt i all denna röran har KurvCikliderna än en gång lyckats få yngel så vi får väll se hur det går *Hehe*
#241 - 8 januari 2008 12:43
Jag är minsann här inne och tittar regelbundet!
Karet ser jättefint ut - och det är härligt att dina fina kurvciklider öser på!
#242 - 8 januari 2008 15:00
[quote=Galion;1072024]Tråden är juh typ död men jag uppdaterar med en liten bild till på karet iallafall efter att det varit igång i snart 3-4 månader :)
Växterna har växt ganska bra!

Sedan så har jag fått en liten gäst i karet också som heter Mr Gibbs :P
Detta gillar INTE min L001, så det kan gå ganska hett till ibland om man säger så!

Mitt i all denna röran har KurvCikliderna än en gång lyckats få yngel så vi får väll se hur det går *Hehe*[/quote]

Snygg burk;)
#243 - 8 januari 2008 15:09
Ja, inte har det blivit fulare;) Det är den rätta "SA-atmosfär" i karet.
#244 - 8 januari 2008 19:11
Mer nyheter!!

Såg för en stund sedan att jag hade fått Mal bebisar!
Har änsålänge hittat 6st :P
Vad jag vet så har jag 6st olika arter i karet men kan det hända att man fått en korsning?
Jag ska försöka få fram bilder på "föräldrar" malarna :)
Men ruskigt söta är dom iallafall!
Tur att dom är så enormt stora också så det är lätt att fota *hehe*
Skulle tippa på att dom sträcker ca 5-6mm :P

Nåja! Här kommer lite bilder iallafall.
Äre någon som kan säga vad det är för art så är det välkommet! :)

Tack för dom fina orden också förrästen! :P Höll på att glömma!
#245 - 8 januari 2008 19:22
coolt ;) grattis!
#246 - 8 januari 2008 19:34
[QUOTE=fredd;1072357]coolt ;) grattis![/QUOTE]

Har kollat lite på olika sider och det ser ut som det kan vara 144a ( Vanlig Ancistrus )
Bilagor:
#247 - 9 januari 2008 10:48
Grattis till ynglen, hoppas att de klarar sig.
#248 - 9 januari 2008 15:38
Den där filter-burken som du har, är det ett hemmabygge? Erkänner att jag bara skummade igenom snabbt och kanske missat något.. :P
#249 - 9 januari 2008 20:51
[QUOTE=Koi-fantast;1072823]Den där filter-burken som du har, är det ett hemmabygge? Erkänner att jag bara skummade igenom snabbt och kanske missat något.. :P[/QUOTE]

Filterburken som jag har finns det bilder på någonstans i början av tråden tror jag *hehe*
Det är en "Aquael UNI MAX 700" som jag köpt på Akvarieshopen.se :)
Mycket nöjd med den pumpen och kan starkt rekomendera den!
Finns lite tillbehör så som UVC filter och även doppvärmare som man kan integrera i pumpen, mycket smidigt!
Låter för övrigt absolut ingenting! :P

Angående Ynglen på Ancistrus paret så verkar dom må kanon!
Har även nått storlek så dom är utom fara från dom andra fiskarna :P
(Fördelen med mycket smått kanske?) *hehe*
#250 - 9 januari 2008 22:18
Skönt att höra att du inte gjort den själv iaf. för den såg flashig ut. :D Och då skulle jag allt få jobba för att bräcka dig.. :P
#251 - 9 januari 2008 23:14
[QUOTE=Koi-fantast;1073175]Skönt att höra att du inte gjort den själv iaf. för den såg flashig ut. :D Och då skulle jag allt få jobba för att bräcka dig.. :P[/QUOTE]

*haha* Jadu jag hade vart RÄTT Nöjd om jag fått till en sån på egen hand kan jag säga ;D
#252 - 10 januari 2008 19:37
du har fått till det riktigt bra måste jag säga! det får du vara nöjd med!

/Hans
#253 - 10 januari 2008 21:01
[QUOTE=battalionP;1073620]du har fått till det riktigt bra måste jag säga! det får du vara nöjd med!

/Hans[/QUOTE]

Tackar så mycket!
Jo jag är riktigt nöjd med slutresultatet måste jag säga :)
Det enda som saknas är lite växtnäring.. Dom stora plantorna får inte tillräckligt tydligen, så det blir till att inhandla någon dag här fram över..

Har hittat några yngel till också från Ancistrusarna :P har nu fått ihop det till 9st
Hoppas dom klarar sig så man kan byta in dom sedan *Hehe*
#254 - 12 januari 2008 19:13
KurvCiklidsyngel igen! :D

Denna gången verkar det som dom lyckats RIKTIGT bra faktiskt :)
Ska bli kul och se hur det går denna gången *Hehe*
Ska ge mig fan på att dom ska klara det själva :P
#255 - 12 januari 2008 19:29
Grattis! Fiskarna verkar trivas bra i ditt kar:) Ska du har kvar dom två små ramperna eller ska du köpa en stor?
#256 - 12 januari 2008 19:39
Va kul med yngel!:) Hoppas dom klarar sig nu.
#257 - 12 januari 2008 19:42
grattis:D
#258 - 12 januari 2008 19:54
Tack allihopa! :)
Nja Kjear somsagt så är det bara tillfällig belysning på karet som består av 5st olika ramper faktiskt *Hehe*
Lite kaotiskt minst sagt!
Sedan så ska det bli en svart heltäckande :)
#259 - 13 januari 2008 17:52
Grattis till ynglen;):)
#260 - 13 januari 2008 22:40
[QUOTE=felix_ragnar;1075142]Grattis till ynglen;):)[/QUOTE]

Tackar så mycket! ;)
Ser fortfarande bra ut faktiskt!
Runt 100 talet yngel!
#261 - 14 januari 2008 10:35
som kjaer nämnde,så verkar fiskarna trivas riktigt bra.Härligt med en massa yngel att följa.
#262 - 14 januari 2008 21:59
[QUOTE=labbo71;1075511]som kjaer nämnde,så verkar fiskarna trivas riktigt bra.Härligt med en massa yngel att följa.[/QUOTE]

Mm det är riktigt kul men tyvärr så är KurvCikliderna väldigt slarviga med sina småttingar och allihopa har dött än en gång! :/
Nästa gång blire start av yngelburk!
Men Ancistrusynglen har växt så dom överskridit 1cm :P och har börjat sprida ut sig lite i karet nu och är väldigt duktiga på att äta alger måste jag säga :D
Så dom ska jag försöka få lite mer bilder på fram över!
#263 - 16 januari 2008 18:12
Oj över 10 000 besök!! :D
#264 - 16 januari 2008 19:25
trevligt :D
Guest
#265 - 16 januari 2008 21:14
[quote=Galion;1072366]Tackar så mycket! :)
Har kollat lite på olika sider och det ser ut som det kan vara 144a ( Vanlig Ancistrus )[/quote]
Lite rättelse bara:)

"Vanlig Ancistrus" har inget L-nummer och det finns ingen mal som går under L-numret 144a .

Men jaja slut med lipandet:p

Alltid kul när fiskar leker.
#266 - 17 januari 2008 11:32
[QUOTE=Lutt;1076974]Lite rättelse bara:)

"Vanlig Ancistrus" har inget L-nummer och det finns ingen mal som går under L-numret 144a .

Men jaja slut med lipandet:p

Alltid kul när fiskar leker.[/QUOTE]

Enligt zoopets databas står det juh så?
Aja skitsamma, ful sugmal äre iallafall som fått yngel :D
Precis lika kul för det somsagt :P
Guest
#267 - 17 januari 2008 17:48
[quote=Galion;1077146]Enligt zoopets databas står det juh så?
Aja skitsamma, ful sugmal äre iallafall som fått yngel :D
Precis lika kul för det somsagt :P[/quote]
Mjo men de har inte ändrat det än. Planetcatfish och GOC är mer korrekta när det gäller malar.

Haha nja alla malar har sin skönhet tycker jag iaf:p
#268 - 1 februari 2008 09:45
Coot det går ju riktigt bra för dej
#269 - 1 februari 2008 13:05
[QUOTE=bessa;1084832]Coot det går ju riktigt bra för dej[/QUOTE]

Tackar tackar :)
Jag hoppas kunna börja köpa in lite roligare fiskar snart också :P
#270 - 3 februari 2008 17:04
Spännande projekt, lycka till!!
#271 - 4 februari 2008 18:03
Nya fiskar!

[QUOTE=TheRoblin;1086078]Spännande projekt, lycka till!![/QUOTE]

Tackar så mycket :)

Idag har jag varit och köpt lite nya fiskar! (ÄNTLIGEN!!)
Blev tre olika arter med Apistogramma..
Mer exakt:
A.Steindachneri
A.Nijsseni
A.Agassizii (Dubble Red)

Ett par av varje art :)
Och har fotat honorna av (Bild 1.) A.Nijsseni och (Bild 2.) A.Steindachneri, fler bilder kommer inom kort på dessa!
Har även en bild med på ett av dom större Ancistrus ynglena vilket jag för ett tag sedan lyckats räkna ihop till 17st.
(Bild 3.) Denna som är med på bild är snart 2cm ;)
#272 - 11 februari 2008 17:45
Mer fisk! :)

Köpte idag 8st Corydoras Similis (Ska det vara) Inte C.caudimaculatus
Riktigt fina pansarmalar :)
#273 - 11 februari 2008 17:48
snyggt.
#274 - 11 februari 2008 17:50
[QUOTE=danneregner;1091449]snyggt.[/QUOTE]

#275 - 12 februari 2008 22:35
Imponerande kar du lyckats fått ihop!

Jag kan ju inte läsa igenom en sådan stor tråd med trevlig läsning och bra bilder utan att lämna avtryck.

Bara säga Grattis till allt. Kul att allt och alla trivs och ynglar av sig :)

Jag blir bara mer å mer sugen att dra igång med något större akvarium, bara vattenvärdena är säkrade från egna brunnen så kanske man kan starta :)
#276 - 13 februari 2008 10:24
[QUOTE=Martin85;1092336]Imponerande kar du lyckats fått ihop!

Jag kan ju inte läsa igenom en sådan stor tråd med trevlig läsning och bra bilder utan att lämna avtryck.

Bara säga Grattis till allt. Kul att allt och alla trivs och ynglar av sig :)

Jag blir bara mer å mer sugen att dra igång med något större akvarium, bara vattenvärdena är säkrade från egna brunnen så kanske man kan starta :)[/QUOTE]

Tackar så mycket! Kul att du gillar det :)
Ja stora kar är riktigt riktigt kul!
Håller tummarna för dig och ditt vatten ;)
#277 - 13 februari 2008 11:43
Snygga fiskar.
#278 - 13 februari 2008 15:13
[QUOTE=Kjaer;1092477]Snygga fiskar.[/QUOTE]

Tackar så mycket!
Hoppas kunna få tag på A.Wilhelmi, A.Bitaeniata och A.Trifasciata också..
Men inte så många som har dom inne, så det får väll bli att jaga lite :)
#279 - 20 februari 2008 11:54
Mer fisk!

Va iväg till zoobutiken igår för att köpa mig en ny pandaciklids hane, eftersom den jag köpte förra veckan tyvärr dött :/
Så när jag gick runt för att se vad dom tagit in för kul med förra ordern så hittar jag A.Trifasciata!!! :D
Så jag kunde inte låta bli att plocka med mig ett par hem!

Rikitgt små va dom så man ska kunna få njuta av dom en rätt så lång tid framöver :)

Bild 1: Hane

Bild 2: Hona

Båda knappt 3.5cm :P
#280 - 23 februari 2008 21:21
JO du har fått det riktigt fint, nu ska jag Tjata på farsan så han kan Sponsra ett 200 liters till mig, iallafall en liten uppgradering från 80 :)

Lycka till!
#281 - 23 februari 2008 23:09
[quote=Galion;1096626]Va iväg till zoobutiken igår för att köpa mig en ny pandaciklids hane, eftersom den jag köpte förra veckan tyvärr dött :/
Så när jag gick runt för att se vad dom tagit in för kul med förra ordern så hittar jag A.Trifasciata!!! :D
Så jag kunde inte låta bli att plocka med mig ett par hem!

Rikitgt små va dom så man ska kunna få njuta av dom en rätt så lång tid framöver :)

Bild 1: Hane

Bild 2: Hona

Båda knappt 3.5cm :P[/quote]

Har lite svårt med minnet:D

Kan du sammanfatta vilka Ap du har nu?
#282 - 24 februari 2008 00:50
[QUOTE=c90368;1098785]Har lite svårt med minnet:D

Kan du sammanfatta vilka Ap du har nu?[/QUOTE]

*Hehe* Ja visst!
A.Agassizii (Double Red)
A.Nijsseni
A.Steindachneri
A.Trifasciata

Och är på jakt efter A.Bitaeniata och A.Wilhelmi, sedan så är det klart med Apistor i detta karet :)

Enda som återstår sedan är att införskaffa alla rödmunstetror!
Har 15st nu och hade tänkt mig någonstans runt 60st minst.
#283 - 24 februari 2008 08:32
[quote=Galion;1098800]*Hehe* Ja visst!
A.Agassizii (Double Red)
A.Nijsseni
A.Steindachneri
A.Trifasciata

Och är på jakt efter A.Bitaeniata och A.Wilhelmi, sedan så är det klart med Apistor i detta karet :)
[/quote]

Hur fungerar det med revirindelning?

Visserligen har de två meter att dela på men kommer det verkligen att fungera med sex hanar?

Tror du inte att någon eller några bli strykpojkar?
#284 - 24 februari 2008 08:59
Kul projekt!
#285 - 24 februari 2008 10:21
[QUOTE=c90368;1098830]Hur fungerar det med revirindelning?

Visserligen har de två meter att dela på men kommer det verkligen att fungera med sex hanar?

Tror du inte att någon eller några bli strykpojkar?[/QUOTE]

Som det ser ut i dagsläget finns det en art som är lite hettsigare än dom andra och det är A.Steindachneri hanen, men sedan jag skaffade A.Trifasciatan har det lugnat ner sig faktiskt.
Det finns väldigt gott om grottor och växter att gömma sig i här så dom trivs jättebra som det ser ut just nu :)
A.Agassizii och A.Nijsseni håller dessutom på att börja beteé sig som om att det vore lek på gång! Viftar med fenorna mot varandra och spärrar upp sina fenor, riktigt kul!
Detta sker juh inom arterna alltså så det är inget vänsterprasslande *hehe*

A.Trifasciatorna håller även dom på och småflörtar lite men har juh inte haft dom mer än i ett par, tre dagar än så :)

Den enda fisken som inte längre funkar ihop med Apistorna är min L001 som har gått och blivit en riktig ligist!
Så jag får nog tyvärr ge bort honom, vilket är synd för det är en väldigt fin mal och effektiv!
Men men, ska man ha ett Apisto-kar så måste man göra lite offringar ibland :)
#286 - 26 februari 2008 16:47
Kul tråd. Har också skaffat Apistogramma nu än så länge bara 2 arter, och det är Kakaducikliden och Agassizii Double Red.

Nu skall jag skaffa en art till coh det är Nijsseni.

Har du mycket yngel i karet?

MVH/Freddan
#287 - 26 februari 2008 18:46
Var tvungen att gå tillbaka och titta vad jag hade i mitt 720 när det begav sig.

4 st. altum scalarer, som dock är långtifrån fullvuxna ännu, de är bara 12-15 cm höga. Närmast i storlek kommer
4 st. Flaggciklider (Mesonauta festivus).

Resten av cikliderna är enbart dvärgciklider,

3 st. Aequidens dorsiger 1 hane och 2 honor,
6 st. Nannacara anomala (Grön bågfensciklid) 2 hanar och 4 honor
2 st. Apistogramma agassizii (Regnbågsciklid) 1 hane och 1 hona (har inte fått
tag på fler lustigt nog)
3 st. Apistogramma borellii 1 hane och 2 honor
6 st. Apistogramma cacatuoides 2 hanar och 4 honor
3 st. Apistogramma macmasteri 1 hane och 2 honor
6 st. Apistogramma trifasciatum 3 hanar och 3 honor (en hane för mycket av misstag)

Dessutom lite andra fiskar.

Men det här var på stenåldern 1985[:o]

Hela artikeln i Ciklidbladet
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=8504&lopnr=7
#288 - 28 februari 2008 15:59
[QUOTE=127bubbel;1100238]Kul tråd. Har också skaffat Apistogramma nu än så länge bara 2 arter, och det är Kakaducikliden och Agassizii Double Red.

Nu skall jag skaffa en art till coh det är Nijsseni.

Har du mycket yngel i karet?

MVH/Freddan[/QUOTE]

Näe tyvärr inte alls ännu..
Inte på Apistorna iallafall :/
Dock KurvCikliderna har jag juh fått yngel på 4-5 gånger sedan uppstart :)
Men tyvärr så gick hanen bort för en månad sedan drygt så det är lite tomt på yngel för tillfället *hehe* Enda yngel jag har så är det ifrån mitt Ancistrus par *Hehe*
#289 - 29 februari 2008 13:04
Uppdatering!

Idag va jag iväg och köpte 16st Rödmunstetror till så nu är stimmet uppe i 31st :)
Börjar se riktigt bra ut!
Köpte även lite växter.
Bilder kommer ikväll för den som vill se!
#290 - 29 februari 2008 15:47
har du fixat en lysramp en?
#291 - 29 februari 2008 16:31
[QUOTE=danneregner;1101922]har du fixat en lysramp en?[/QUOTE]

Tyvärr inte riktigt haft råd, men hoppas göra lysramps inköp i maj :)
#292 - 29 februari 2008 18:03
Bilder?
#293 - 29 februari 2008 23:45
[quote=Galion;1101854]
Bilder kommer ikväll för den som vill se![/quote]

Jamen nu är det väl kväll:D
#294 - 29 februari 2008 23:58
[quote=c90368;1102195]Jamen nu är det väl kväll:D[/quote]
Ja, t.o.m natt!
#295 - 1 mars 2008 00:01
[quote=Vic;1102201]Ja, t.o.m natt![/quote]

Vi får nog vänta på morgonen:(
#296 - 1 mars 2008 01:41
Bilder!

Ledsen att det inte dök upp några bilder under kvällen :P
Men fick lite besök nämligen!
Men här kommer korten!
Första växten är en av dom som jag haft sedan start som jag tror ska blomma :P
Eller så skjuter den bara iväg nya skott, vi får vänta och se *Hehe*
Andra bilden visar nya växterna..
Sista bilden är en helhetsbild av karet :)
Om ni tycker att vattnet ser smuttsigt ut så beror det på att min stora mal rör upp väldigt mycket skräp jämnt när han bökar runt i sanden och sedan som en liten bonus på det så gick juh min pump sönder efter första rengöringen så den har inte riktigt funkat som den ska sedan dess!
Men detta ska fixas inom kort! :)
#297 - 14 mars 2008 15:35
Jadu, Jag tycker då inte det är nått fel på sista bilden.
Tycker du gjort det riktigt bra, är själv sugen på att köra
upp ett akvarie på ca 250 liter till Tanganyika ciklider. Men
får glatt hjälpa pappa igång med sitt 540 liters.
Ska bli riktigt kul att få upp det.

Mvh Robban
#298 - 24 mars 2008 11:49
Blomma i karet!

Äntligen har den första knoppen slagit ut!!
Stjälken sträcker sig nästan 80cm om man mäter från början till slut.
Tog ca en månad från det att jag upptäckte stjälken till att första blomman kom :)
Här kommer bilder!
Intresset har väll svalnat rätt ordentligt för min tråd men det är väll säkert någon trogen läsare kvar :P

Första bilden är tagen 4 dagar efter att den nått upp över vattenyten.

Andra bilden är tagen idag på morgonen då den precis slagit ut.

Tredje,Fjärde och Femte bilden lite senar när den slått ut helt.

Och slutligen en helhetsbild på Växten med blomma =)
#299 - 24 mars 2008 12:25
Mycket snyggt [COLOR=black]Galion det du gort mycket snyggt. får mycket ider när man ser hur du gör.:)>><<;)[/COLOR]
#300 - 24 mars 2008 12:58
Jättefint akvarie och fin blomning. Vad heter den blommande växten?
#301 - 24 mars 2008 14:22
Mina stänglar slår i "taket" hela tiden och att köra utan täckglas är inget allternativ. Det är synd, för dom är jätte fina!
#302 - 24 mars 2008 14:33
[QUOTE=Robin_H;1116248]Mycket snyggt [COLOR=black]Galion det du gort mycket snyggt. får mycket ider när man ser hur du gör.:)>><<;)[/COLOR][/QUOTE]

Alltid kul när man kan ge inspiration.

[QUOTE=Fanbyalperna;1116265]Jättefint akvarie och fin blomning. Vad heter den blommande växten?[/QUOTE]

Jag vet faktiskt tyvärr inte vad växten heter, men jag ska försöka ta reda på detta.
Kommer troligtvis en blomma till imorgon :)

[QUOTE=c90368;1116306]Mina stänglar slår i "taket" hela tiden och att köra utan täckglas är inget allternativ. Det är synd, för dom är jätte fina![/QUOTE]

Det är riktigt kul att låta dom få komma upp och blomma :)
Svärdplantans blomma påminner lite om en lite vitsippa tycker jag.
Hade fullt med blom på sånna i mitt lilla 150L kar
#303 - 25 mars 2008 15:38
Mer blommor!

Enda dagen en blomma.. Sedan är den borta och ersatt av två :)
Mycket trevligt!
#304 - 27 mars 2008 22:33
Snabb rapport!

Mer yngel på Ancistrusen..
Hittade säkert 40st bakom hanen som låg och tröck i en håla..
Är det någon som är intresserad så säg gärna till! :P
#305 - 27 mars 2008 23:15
Riktigt snyggt jobbat, vad är det du har för Ancistrus?(hel namn/latin)? Kan man ha sånna i ett Tanganyika kar?
#306 - 29 maj 2008 18:32
Ojdå?!?

Här vare längesedan man skrev något! :D

Vad har hänt sedan sist då?
Jo jag har införskaffat en ny art med pansarmalar (Bild 1) finns inte listad här på Zoopet, men har namnet nerskrivet någonstans *Hehe* och även en ny art med Apistogramma (Bild 2) Apistogramma Viejita.
Har lek på G hos A.Steindachneri, A.Trifasciata :)
Så det händer grejer i karet minnsan!
+ att 2 växter blommar!
#307 - 29 maj 2008 18:52
Nice nice. Sjukt sugen när jag tittar här, vill ha samma stil på mitt kar sen :)
#308 - 29 maj 2008 19:28
[QUOTE=TastY;1147699]Nice nice. Sjukt sugen när jag tittar här, vill ha samma stil på mitt kar sen :)[/QUOTE]

Tackar tackar!
Alltid lika kul när man triggar igång lite inspiration hos folk :)
#309 - 29 maj 2008 19:59
[quote=Galion;1147691]Här vare längesedan man skrev något! :D

Vad har hänt sedan sist då?
Jo jag har införskaffat en ny art med pansarmalar (Bild 1) finns inte listad här på Zoopet, men har namnet nerskrivet någonstans *Hehe* och även en ny art med Apistogramma (Bild 2) Apistogramma Viejita.
Har lek på G hos A.Steindachneri, A.Trifasciata :)
Så det händer grejer i karet minnsan!
+ att 2 växter blommar![/quote]

Exakt en sådan mal har jag också, 2 st faktiskt. Men jag trodde det var långsträcktpansarmal, men det kanske det inte är?
#310 - 29 maj 2008 21:21
[QUOTE=MAdden;1147727]Exakt en sådan mal har jag också, 2 st faktiskt. Men jag trodde det var långsträcktpansarmal, men det kanske det inte är?[/QUOTE]

Dom heter "Megalechis thoracata" men vet inte om de har något handelsnamn faktiskt..
Har sj 4st och måste säga att de är riktigt tuffa att se på när dom käkar, finns inget som kan stå i deras väg *hehe*
Dom puttar utan problem bort min stora L001 mal som är närmare 30cm! :D
Fruktansvärt svåra att få bra foton på också för så fort jag kommer med kameran så ska dom dit och kika, och då helst precis framme vid glaset så dom i princip är i linsen på kameran! :)
#311 - 15 juni 2008 11:20
Ny växt påväg mot blommning! :)

Nu jäklar så har det tagit sig riktigt ordentligt i karet *Hehe*
Denna växten ver jag tyvärr inte vad den heter den heller men det är iallafall inte en svärdplanta, så mycket vet jag :P
stjälken sträcker hela 151cm ifrån botten till topp! Alltså inte specielt långt kvar till taket!
Har även sedan sist införskaffat två nya par med A.Trifasciata.

Lite bilder:
#312 - 15 juni 2008 12:19
[quote=Galion;1147794]Dom heter "Megalechis thoracata" men vet inte om de har något handelsnamn faktiskt..
Har sj 4st och måste säga att de är riktigt tuffa att se på när dom käkar, finns inget som kan stå i deras väg *hehe*
Dom puttar utan problem bort min stora L001 mal som är närmare 30cm! :D
Fruktansvärt svåra att få bra foton på också för så fort jag kommer med kameran så ska dom dit och kika, och då helst precis framme vid glaset så dom i princip är i linsen på kameran! :)[/quote]

Jo men Megalechis thoracata är en form av långsträckt pansarmal enligt den här sidan: http://www.scotcat.com/factsheets/megalechis_thoracata.htm

Men hur långa är dina just nu?
#313 - 15 juni 2008 12:32
[QUOTE=MAdden;1152977]Jo men Megalechis thoracata är en form av långsträckt pansarmal enligt den här sidan: http://www.scotcat.com/factsheets/megalechis_thoracata.htm

Men hur långa är dina just nu?[/QUOTE]

Jo det vet jag också :)

Mina är runt 12-14cm, ganska så stora om man jämnför med dom andra pansarmalarna jag har *Hehe*
#314 - 21 juni 2008 19:45
Uppdatering!

Tänkte för min egen skull uppdatera tråden lite *Hehe*
Stora plantan har växt ytterligare 15cm och är nu drygt 160cm hög!!
Dock inga blommor ännu.
En av dom mindre växterna däremot har fått blomma och såg att ytterligare en är på G :)

Här kommer bilderna!
#315 - 21 juni 2008 21:19
[quote=Galion;1152986]Jo det vet jag också :)

Mina är runt 12-14cm, ganska så stora om man jämnför med dom andra pansarmalarna jag har *Hehe*[/quote]

Oj va långa. Mina är bara 3-5 cm långa. Har du haft dem länge lr? Jag måste säga att ditt akvarium ser riktigt snyggt ut. Men börjar inte växten bli lite stor ;)
#316 - 21 juni 2008 22:57
[QUOTE=MAdden;1155676]Oj va långa. Mina är bara 3-5 cm långa. Har du haft dem länge lr? Jag måste säga att ditt akvarium ser riktigt snyggt ut. Men börjar inte växten bli lite stor ;)[/QUOTE]

Tackar så mycket!

Näe jag köpte dom för lite drygt en månad sedan :)

*Hehe* Växterna som tatt sig ordentligt är precis lagom stora för karet änsålänge men kan behöva planteras om till andra ställen i karet..
#317 - 21 juni 2008 23:04
[quote=Galion;1155726]Tackar så mycket!

Näe jag köpte dom för lite drygt en månad sedan :)

*Hehe* Växterna som tatt sig ordentligt är precis lagom stora för karet änsålänge men kan behöva planteras om till andra ställen i karet..[/quote]

Hmm, har du matat dem med anabola lr:p? Köpte också mina för ca en månad sedan.
#318 - 21 juni 2008 23:49
[QUOTE=MAdden;1155727]Hmm, har du matat dem med anabola lr:p? Köpte också mina för ca en månad sedan.[/QUOTE]

*hehe* Dom va minst 10cm när jag köpte dom så :D
#319 - 22 juni 2008 09:49
[quote=Galion;1155731]*hehe* Dom va minst 10cm när jag köpte dom så :D[/quote]

Aha, där var skillnaden;) Mina var bara 2-3 cm när jag köpte dom.
#320 - 6 december 2008 00:46
Hur har det gått?

Tycker det är tråkigt att denna tråd har "glömts" bort
#321 - 6 december 2008 21:20
[quote=fishking;1224344]Hur har det gått?

Tycker det är tråkigt att denna tråd har "glömts" bort[/quote]

Instämmer:)
#322 - 7 december 2008 12:08
Oj!

Här har det återuppstått något man känner igen!! *hehe*
Ja det känns lite som det glömts bort faktiskt, men mycket beror väll givetvis på mig :P
Har inte haft tid åt karet på senaste månaderna pga av jobb osv.. Men kan juh meddela att idag ska det "julstädas"

Har iofs glömt att tillägga att jag skaffat ny pump till karet.. En Eheim Professional 3.
riktigt bra cirkulation i karet nu.
Dock är det vansinnigt mycket smuts som fortfarande far runt i karet, mycket därför jag inte lagt upp nya bilder heller *skäms*

Tänkte jag skulle åka till zoobutiken nästa vecka och köpa in lite nytt så man kan återuppväcka tråden som tydligen fortfarande väcker lite intresse, vilket jag är väldigt glad över!!
#323 - 8 december 2008 17:17
[QUOTE=Galion;1225008]Här har det återuppstått något man känner igen!! *hehe*
Ja det känns lite som det glömts bort faktiskt, men mycket beror väll givetvis på mig :P
Har inte haft tid åt karet på senaste månaderna pga av jobb osv.. Men kan juh meddela att idag ska det "julstädas"

Har iofs glömt att tillägga att jag skaffat ny pump till karet.. En Eheim Professional 3.
riktigt bra cirkulation i karet nu.
Dock är det vansinnigt mycket smuts som fortfarande far runt i karet, mycket därför jag inte lagt upp nya bilder heller *skäms*

Tänkte jag skulle åka till zoobutiken nästa vecka och köpa in lite nytt så man kan återuppväcka tråden som tydligen fortfarande väcker lite intresse, vilket jag är väldigt glad över!![/QUOTE]

Kul att du är tillbaka Peter! Jag har kikat i tråden lite då och då - men det är som du säger, trådar glöms snabbt bort och man får liksom underhålla dom med lite bilder och stuff på utvecklingen. Som sagt, härligt att tråden vaknat till igen! Städa på nu så vi får se lite goa bilder senare!:)
#324 - 8 december 2008 20:04
[QUOTE=MaxB;1225433]Kul att du är tillbaka Peter! Jag har kikat i tråden lite då och då - men det är som du säger, trådar glöms snabbt bort och man får liksom underhålla dom med lite bilder och stuff på utvecklingen. Som sagt, härligt att tråden vaknat till igen! Städa på nu så vi får se lite goa bilder senare!:)[/QUOTE]

Trevligt att höra!
Jodå igår städade jag i 4 timmar och resultatet blev riktigt bra.. Behöver nog dock göra en ränsning igen nästa helg för jag fick inte riktigt med allt såg jag nu idag *hehe*
Nackdelen med att jobba här i norge är juh helt klart detta att man inte kan hålla samma koll på karen längre.. Men håller på att få lite system på det nu så det ska bli bättre fram över :) Är alltså i norge nu *hehe*
Tänkte försöka få fram lite schyssta bilder till helgen som kommer så tills dess får ni hålla ut.. KAN hända att det blir på några nya invånare också :)
#325 - 10 december 2008 20:07
Hello gott folk!
Jag tänkte höra med er om ni ville ge synpunkter på vilken typ av ljusarmatur jag ska skaffa till mitt kar?

Har tittat på en armatur med 3*150W Metallhalogen och 2st t5 rör + 4st "moonlight" dioder.
Eller 2st armaturer med 1*150W Metallhalogen och 2st t5 rör + 2st "moonlight" dioder, per armatur vill säga.

Stora rampen är 180cm lång och dom små är 95cm långa.. Vad tycker ni?
#326 - 10 december 2008 20:31
Har du någon länk till armaturerna?
#327 - 10 december 2008 20:42
http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=3335&cat=4

Faktiskt en här på Zoopet som säljer den stora *hehe*

http://www.pwss.se/product.php?productid=7720&cat=1163&page=1

Och där har vi dom mindre armaturerna.. Funderar även på den modellen som finns av dom med 2 MH lampor i.. Men då är dom 150cm långa.. Vilket gör att jag bara kan ha en.. Två blir trångt ovanför karet alltså :D
#328 - 10 december 2008 20:45
Mäktiga... Tycker modell två verkar snyggare? Men också betydligt (dubbelt?) så dyra.... svårt val :)

Kör du utan täckglas eller?
#329 - 10 december 2008 20:51
Kommer köra utan täckglas sedan ja :)
Ruskigt svårt att välja faktiskt..
Tycker även jag att modell nr 2 är snyggare men frågan är vilket som blir bäst ljus av..
Troligtvis den med 3 st mh lampor men 4st då? :D
Man vill juh inte ha FÖR mycket heller..
#330 - 13 december 2008 10:48
Hmmm vad har vi här då!?

Vad är detta som har dykt upp hemma hos oss nudå!?
Se om ni kan gissa?
Det är par av alla arterna kan tilläggas *hehe*
Kommer bättre bilder när jag storstädat ikväll igen!
Får inte riktigt bukt med allt skit som flyger omkring i vattnet, men snart så!
#331 - 13 december 2008 11:43
[quote=Galion;1226096]http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=3335&cat=4

Faktiskt en här på Zoopet som säljer den stora *hehe*

http://www.pwss.se/product.php?productid=7720&cat=1163&page=1

Och där har vi dom mindre armaturerna.. Funderar även på den modellen som finns av dom med 2 MH lampor i.. Men då är dom 150cm långa.. Vilket gör att jag bara kan ha en.. Två blir trångt ovanför karet alltså :D[/quote]
Jag hade en nästan identisk MH ramp som den första du länkade till ovanpå mitt gamla 960 och hujedamej vad det växte i det karet.
Det är ett bra pris på den rampen, så du gör ingen dum affär isf då det blir lite kaka på kaka om du köper två av de mindre..
#332 - 13 december 2008 11:52
[QUOTE=ansjo;1226756]Jag hade en nästan identisk MH ramp som den första du länkade till ovanpå mitt gamla 960 och hujedamej vad det växte i det karet.
Det är ett bra pris på den rampen, så du gör ingen dum affär isf då det blir lite kaka på kaka om du köper två av de mindre..[/QUOTE]

Jo känner lite så jag med faktiskt..
Måste bara vänta ett litet tag till så jag vet till 100% att jag får behålla jobbet i norge.. Med tanke på krisen är det juh inte direkt säkert någonstans känns det som!

Ingen gissning på fiskarna än? :D
#333 - 13 december 2008 11:56
[quote=Galion;1226757]
Ingen gissning på fiskarna än? :D[/quote]
Apistogramma macmasteri?
#334 - 13 december 2008 12:00
[QUOTE=ansjo;1226758]Apistogramma macmasteri?[/QUOTE]

Rätt!
En av dom avklarade :P
A.Macmasteri är på bild nr 2
#335 - 13 december 2008 12:02
Apistogramma viejita?
#336 - 13 december 2008 12:16
[QUOTE=ansjo;1226762]Apistogramma viejita?[/QUOTE]

Fel!
Försök igen ;)
#337 - 13 december 2008 12:30
På bild 1 skulle jag vilja gissa på någon agaiizzi variant. Felstavat är det säkert, men ni vet säkert vilket art jag menar.

Och kan det är en Apistogramma Bienata? Bild 3 alltså.

MVH/Freddan
#338 - 13 december 2008 15:11
[QUOTE=127bubbel;1226766]På bild 1 skulle jag vilja gissa på någon agaiizzi variant. Felstavat är det säkert, men ni vet säkert vilket art jag menar.

Och kan det är en Apistogramma Bienata? Bild 3 alltså.

MVH/Freddan[/QUOTE]

Rätt på bild nr1 :) Det är en A.agassizii (Double Red)

Men bild nr3 är tyvärr fel

Försök igen :P
#339 - 13 december 2008 15:36
trifasciata?
#340 - 13 december 2008 18:44
[QUOTE=Peter1904;1226840]trifasciata?[/QUOTE]

Där satt den!!

Har inte hunnit med att städa karet idag och åker imorrn till norge igen för att jobba långvecka innan julledigheten så kan inte fixa några supersnygga bilder förns nästa helg tyvärr..
Men ska försöka fixa något halvacceptabelt innan jag åker iallafall ;)

Alltså inköpen för idag va:
A.Agassizii (Double Red)
A.Macmasteri
A.Trifasciata

Och har sedan gammalt ett par med A.Viejita och A.Steindachneri
#341 - 13 december 2008 21:41
Fixat bilder!

Kunde inte riktigt hålla mig i skinnet tills imorrn med att försöka få lite bilder så jag gjorde ett tappert försök nu under kvällen här och fick på alla nya utom Trifasciatorna.. Dom va lite för skygga änsålänge.
Fick iallafall min första hyffsade bild på min L260 mal som ALDRIG är framme annars när man är vid akvariet och kikar!
Fick även en ganska flummig bild på min Ancistrus hona som undra lite vad jag gjorde *hehe*
Så lite bonuskort blev det allt!

Men här kommer ett gäng med bilder iallafall då, hoppas det smakar :)
#342 - 13 december 2008 23:52
Riktigt fin uppsättning apistos. Är riktigt avundsjuk. Önskar jag hade möjlighet att ha fler och större kar men liten lgh med svajigt golv är ingen höjdare.
#343 - 14 december 2008 09:20
[QUOTE=Peter1904;1227045]Riktigt fin uppsättning apistos. Är riktigt avundsjuk. Önskar jag hade möjlighet att ha fler och större kar men liten lgh med svajigt golv är ingen höjdare.[/QUOTE]

Tackar!
Jo jag själv bor också i lägenhet och det MYCKET plats med sånnahär stora kar.. Men det är lätt värt det!
Har man dock svajigt golv är det väll kanske inte att rekomendera *hehe*
#344 - 17 december 2008 21:04
Puffar på lite :)
Vad tyckte ni om mitt lilla inköp?
#345 - 17 december 2008 21:12
[quote=Galion;1228716]Puffar på lite :)
Vad tyckte ni om mitt lilla inköp?[/quote]

Vill se bilder på utfärgade Ap;)
#346 - 17 december 2008 21:57
[QUOTE=c90368;1228722]Vill se bilder på utfärgade Ap;)[/QUOTE]

Ska försöka fixa det till helgen :)
#347 - 18 december 2008 22:16
Läst igenom tråden grundligt, Trevlig läsning. Coolt långsträckt projekt!

Fint kar!
#348 - 19 december 2008 21:34
[QUOTE=Bowman;1229090]Läst igenom tråden grundligt, Trevlig läsning. Coolt långsträckt projekt!

Fint kar![/QUOTE]

Jo än är det juh inte riktigt klart heller, så mer läsning kommer det att bli!
#349 - 19 december 2008 21:36
Du fick nya tankar att tändas hos mig iom att bygga bakgrund osv.. Kommer snart börja med ett 180L kar. Är nybörjare, men det skall bli roligt!
#350 - 19 december 2008 22:50
[QUOTE=Bowman;1229395]Du fick nya tankar att tändas hos mig iom att bygga bakgrund osv.. Kommer snart börja med ett 180L kar. Är nybörjare, men det skall bli roligt![/QUOTE]

Kul!!
Hoppas man får följa projektet här då :)
Tänkte sätta igång ett 150L någon gång framöver och köra tanganyika ( eller hure nu stavas) *Hehe*

Så det ser jag fram emot, kräver nog lite övertalning bara men troligtvis så får jag stänga ner mitt Asiatiska kar först.. :/
#351 - 20 december 2008 12:56
[quote=Galion;1228752]Ska försöka fixa det till helgen :)[/quote]

Nu är det till helgen:d
#352 - 21 december 2008 14:29
[QUOTE=flygrc;1229593]Nu är det till helgen:d[/QUOTE]

Hehe jepp och även den mest stressiga helgen på hela året :D
Har inte haft tid till att städa karet denna helgen heller och imorrn bär det av mot Sala för att fira Jul..
Men det jag kan meddela som nyhet iallafall är att jag införskaffade 2st L260 igår :)
Inte lyckats få några bilder på någon av dom nya tillskotten heller..

Ska försöka fixa till något under kvällen
#353 - 21 december 2008 16:16
har också suttit här och läst igenom hela tråden. Spännande att läsa!
#354 - 21 december 2008 17:22
[QUOTE=ibis;1230074]har också suttit här och läst igenom hela tråden. Spännande att läsa![/QUOTE]

Tackar tackar! :)
Ska gå och sätta mig framför akvariet nu och försöka få lite fina bilder.. Svårt med tanke på att jag inte lyckats städa karet än och det fortfarande är en del skräp som far runt i karet..
Men ska göra ett tappert försök iallafall!

Håll till godo!
#355 - 21 december 2008 18:42
Snabb uppdate! Kommer bilder runt 21 tiden ikväll :)
#356 - 21 december 2008 19:34
Jahopp då vart det färdigbadat med lillgrabben och nu ska det fotas!! :)
Återkommer inom kort!
#357 - 21 december 2008 20:17
Dags för bilder!

Jepp som jag lovat så kommer det bilder nu :)

Bild nr1: A.Agassizii hane
Bild nr2: A.Macmasteri hane
Bild nr3: A.Trifasciata hane
Bild nr4: A.Viejita hane
Bild nr5: King Tiger pleco L66 troligtvis hane (Visas även på min Visningsbild)
Bild nr6: En av dom nyinköpta L260 med A.Trifasciata hona
Bild nr7: Enbart L260 dom brukar juh vanligtvis vara ganska svårfotade men denna verkar vara ett undantag, mycket nöjd! :)
Och slutligen!
Bild nr8: En referensbild på min L001 vilket jag tror är en hona.

Hoppas det smakar!
#358 - 26 december 2008 08:57
[quote=Galion;1230206]
Bild nr8: En referensbild på min L001[/quote]

Vilken liten hand du har:D:D:D

Hur kan du se på malarna om det är honor eller hanar??
#359 - 26 december 2008 09:24
[QUOTE=flygrc;1231689]Vilken liten hand du har:D:D:D

Hur kan du se på malarna om det är honor eller hanar??[/QUOTE]

*hehe* Ja visst är den liten! :P

När det gäller malar och se om det är hanar och honor så kan man oftast se det på taggarna, huvudformen och ibland även storleken..
Lutt eller någon annan malfantast får gärna komma med rättelser men av vad jag förstått så
(om vi tar t ex min King Tiger Pleco L66) är hanarna oftast lite kantigare i huvudformen och så har dom även längre taggar på bröstfenorna.
Och om man tittar på min L001 så ser man juh att den har rund huvudform.. Detta sett uppefrån.

Vet inte om nått av det jag förklarat verkar vettigt alls men nu har jag försökt iallafall att dela med mig av det lilla jag vet :)

God fortsättning allihopa!
#360 - 14 februari 2009 23:34
Har det verkligen inte hänt något i ditt kar som kan vara av värde att posta på forumet:confused:
#361 - 15 februari 2009 18:36
[QUOTE=c90368;1258244]Har det verkligen inte hänt något i ditt kar som kan vara av värde att posta på forumet:confused:[/QUOTE]

Näe det enda som hänt är att karet legat ute på annons och är redan tingat och klart..
Fisken kommer jag behålla iallafall och de kommer flytta över till ett tillfälligt 540L kar medans jag inväntar 1000L kuben som jag ska starta upp i huset.

Så räkna med ny tråd från mig med namnet "Början till Slut med 1000L kub ;) "

Mvh Peter
#362 - 15 februari 2009 22:17
[quote=Galion;1258603]Näe det enda som hänt är att karet legat ute på annons och är redan tingat och klart..
Fisken kommer jag behålla iallafall och de kommer flytta över till ett tillfälligt 540L kar medans jag inväntar 1000L kuben som jag ska starta upp i huset.

Så räkna med ny tråd från mig med namnet "Början till Slut med 1000L kub ;) "

Mvh Peter[/quote]

Ja just det, så var det, minnet är inte det bästa[:o]
#363 - 16 februari 2009 20:29
[QUOTE=c90368;1258738]Ja just det, så var det, minnet är inte det bästa[:o][/QUOTE]

*hehe* Det är lugnt :)

Nu har jag fått ett datum iallafall när vi får tillgång till huset så någon gång i maj ev kommer nya karet :D
*yay*
#364 - 17 februari 2009 12:07
Ska du ha en 1x1x1 m kub???? Sjuuukt najs i så fall! Måste vara riktigt mäktigt att se en sån! Önskar dig lycka till och kräver en framtida tråd! :)
#365 - 17 februari 2009 13:11
Jag har sett ett par såna här 1 kubikskuber - en otroligt mäktig feeling. En meter åt alla håll! Jag har också varit inne på kubik-kub-idén. Det skall bli oerhört häftigt att följa Gallions kubik-projekt!:)
#366 - 17 februari 2009 18:02
Kan lita på mig vettu!

Jepp det ska vara en 1m X 1m X 1m kub och hoppas kunna komma igång med den i mitten/slutet av Maj.
Vågar inte lova några exakta datum men kan garantera er att det kommer en ny tråd så fort kuben är hemma ;)

Projektet kommer ha Afrikansk biotop och är tänkt att det ska gå ett stim med Kongotetror i karet. Men är öppen för andra förslag också, har lite idétorka just nu *Hehe*
Har vart så förbannat mycket nu med husköp och annat :D

Förrästen! Är det någon här som söker lägenhet så vet ni vart ni ska vända er *hehe*

Mvh Peter
#367 - 4 april 2009 22:58
Jepp då vart det offecielt.. Denna tråden har nu nått sitt slut..
Karet är nedlagt och fisken går i sitt "temp"kar och inväntar sitt nya hem.
På återseende mina vänner!
Vart grymt kul med alla kommentarer och åsikter :)

Glad påsk på er!

Annons