Börja om på nytt.

#1 - 6 april 2007 14:28
Tänkte starta om mitt akvarium helt och hållet.. Är inte nöjd som jag har det nu. Alla fiskar jag har är nästan impulsköp bara.. Och det är typ bara 1 av varje sort.. Men nu vill jag starta om mitt akvarium med 2-3 sorter av snygga ciklider.. typ en 5-10st av varje sort. Tänkte jag skulle byta botten grus också till svart grus och sen en massa lavastenar och grottor och grejer. Sen även en snygg back-to-the-nature bakgrund och en riktig extern filterpump. Va tror ni om det? Men egentligen min fråga är väl hur man kan blanda ciklider? Man ska väl ha från samma landskap har jag förstått iaf? Eller?

P.S Jag har ett 250liters akvarium
#2 - 6 april 2007 15:18
Gärna samma sjö och biotop, också, om man vil ha ett riktigt biotopakvarium. Vill du ha en malawibiotop, så är inte lavastenar det första man tänker på....det passa mycket bättre med vanlig granit och sådana stenar som du kan hitta ute i naturen.
För vilka ciklider du kan ha ihop, tja....läs artbeskrivningarna härinne. Vanliga ciklider som man kan ha ihop så som du säger är Golden, Acei och Rödzebra (Labidochromis caerulus, Pseudotropheus sp Acei och Metraclima estherae).
#3 - 6 april 2007 15:43
cikliderna jag verkligen fastnat för är Hongi, Golden och Röd zebra. Vet inte om man kan ha dem i samma kar, men det är dem jag gillar mest. Acei är även väldigt fin som Jens säger.
#4 - 6 april 2007 16:08
de funkar rätt bra
Hongi kan bli lite agresiva om de är ont om honer men bara balasera upp
#5 - 6 april 2007 16:20
ok tack för svaret, det blir nog en sådan blandning om jag skaffar ett 250+ liters kar:D
#6 - 13 april 2007 16:59
wicked1 skrev:
cikliderna jag verkligen fastnat för är Hongi, Golden och Röd zebra. Vet inte om man kan ha dem i samma kar, men det är dem jag gillar mest. Acei är även väldigt fin som Jens säger.

Jag har alla dessa sorter i samma kar. Hongi verkar vara lite mer "riviga" än dom andra. Jag trodde att min fullvuxna zebrahane skulle tvåla till hongin rejält, men han (zebran) glider bara mest omkring och kollar läget.

Jag har upplevt att hongihonorna kan vara lite "buffliga" ibland. Även mot hanar.

Golden måste ha ett av dom sävligaste temperament en Mbuna kan ha. Inte konstigt att golden är så populär, när man även tänker på utseendet...
#7 - 13 april 2007 19:45
wicked1 skrev:
cikliderna jag verkligen fastnat för är Hongi, Golden och Röd zebra.

Hongi, Golden och en Röd Zebra-hona bildar juh en snyggish färgkombination! :D ;)
#8 - 14 april 2007 11:17
JAg hade bytt ut golden mot Pseudotropheus saulosi. Har bara haft erfarenheter av golden som en rätt tråkig fisk.

Annons