Börja om från början eller?

#1 - 13 januari 2006 10:16
Hej,

Sedan ett par månader tillbaka så började jag tillföra PMDD och co2 till mitt 375l akvarium men problemen med alger har sedan dess snarare tilltagit än minskat och jag får allt större problem med cyano.

Frågan är var felet ligger.

Misstankarna lutar åt främst två saker: Ljuset som är 2*36W, för lite!?

Botten substratet är kalkfritt grus som fanns kvar sedan ett diskusakvarium för ett par år sedan, det var då blandat med lera och torvgranulat och innan jag lade det i nya burken så sköljde jag det bara lite grann. Kan det vara föroreningar från botten jag nu ser effekten av (rester av oxhjärta, lera mm)?

Nu börjar jag som sagt inrikta mig på att starta om hela kalaset från början igen och skulle vilja ha era tips om hur man bör går tillväga för att slippa få algeländet igen.

MVH/ Per
#2 - 13 januari 2006 12:46
har du mycket cyano kan du köra en mörkläggning under 3 dagar.
annars kan du försöka vifta loss det som finns och samtidigt suga ut det i samband med vattenbyte sen göder du extra med kno3 som stoppar uppkomsten av cyano.
#3 - 13 januari 2006 13:10
Tack for ditt svar,
Morklaggning tar ju bara bort cyanon tillfalligt, om jag inte far bort orsaken till dem sa kommer de tillbaka.

Jag har anvant endast kno3 och tmg de 3 senaste veckorna men cyanon har anda bara okat.

Sedan ar ju cyanon bara en del av problemet, jag har ju aven en stor tillvaxt pa alla andra tankbara och otankbara alger.

Min misstanke om for lite ljus? Kan det inte vara sa att vaxterna inte klarar att ta upp naringen tillrackligt fort sa den istallet blir till algerna?

(ursakta mitt "osvenska" tangentbord)

MVH/ Per
#4 - 13 januari 2006 13:14
[quote=psandstr]Tack for ditt svar,
Morklaggning tar ju bara bort cyanon tillfalligt, om jag inte far bort orsaken till dem sa kommer de tillbaka.[/quote]
mer kno3 så får du bort orsaken.
slamsuger du botten ?


Sedan ar ju cyanon bara en del av problemet, jag har ju aven en stor tillvaxt pa alla andra tankbara och otankbara alger.

instabilitet ger alger.
se över din gödningsregim då den kan va för liten.

Min misstanke om for lite ljus? Kan det inte vara sa att vaxterna inte klarar att ta upp naringen tillrackligt fort sa den istallet blir till algerna?


va har du för ljus och hur mycket ?
hur länge har du tänt ?
är tiden ljuset är på ojämnt ?

ska försöka köra allt så jämnt som möjligt då slipper du alger och max 12 timmar ljus per dygn.
svagt ljus kan ALDRIG ersättas med mer tid.

MVH/ Per
#5 - 13 januari 2006 13:41
Jag slamsuger endast latt nar jag byter vatten och da tar jag aven bort sa mycket cyano jag kan hitta, igar kvall rensade jag ordentligt och bytte sakert "150%"av vattnet da jag forsokte att spola bort och suga bort all skit.

Men under tiden jag hol pa sa kom det hela tiden nya flackar.

Jag har aven forsokt att goda med en halv dos mitt i veckan.

Ljuset jag har ar 2 philips aquarelle 36w styrt med timer 12h/dygn.

MVH/ Per
#6 - 13 januari 2006 14:01
Cyanoslem är jobbigt och jag känner igen mig alltför väl.

Jag tyckte det var klokt att skippa KH2PO4 och enbart göda med TMG+KNO3, det brukar ge en viss effekt på tillväxttakten som minskar. Då har du börjat den långa vägen mot fosfatbegränsning som kan ta några veckor beroende på hur hungriga växter du har. Du bör se en avmattning inom en/ett par veckor från det att du slutar med KH2PO4.

Nästa sak som Cyanos verkar gilla är all mulm (DOC-DissolvedOrganicCarbon) som gärna ligger och skräpar inne bland buskage och på växtblad. Jag har börjat med ett nytt trick mot det eftersom jag lessnade på att skaka loss allt med händerna. Jag tömmer halva akvariet och dushar sedan hela akvarietmed högt tryck med tummen för utblåset på påfyllningsslangen. Ibland kan man även gå ner under vattenytan så allt virvlar upp rejält. Det brukar ta ner DOC-nivåerna väldigt bra. I det här läget brukar det vara helt okej att även slamsuga ganska noggrannt, det har byggts upp för mycket godis överallt.

Upprepa ett par dagar i rad efter behov, och dosera alltid en fulldospuls TMG+KNO3 efteråt.

Efter en sådan manöver har du tagit bort två av de största bovarna vad gäller Cyanoodling (DOC:en och dåligt kväve:fosfor-förhållande), så då brukar tillväxttakten avmattas en hel del och en mörkläggning vara nådastöten.
#7 - 13 januari 2006 14:05
OK,
Du tycker inte jag har för dåligt ljus då?
Jag undrar också vad som är orsaken till alla andra alger?

MVH/ Per
#8 - 13 januari 2006 14:13
Om det någonsin växt hyffsat med det ljuset så kan det inte vara orsaken.

Som tidigare sagts så verkar du ha någon form av ammoniuminstabilitet om många olika alger börjar dyka upp. Det kan komma av att växterna stannat i växten av någon anledning eller att den biologiska filtreringen gett upp.

Om det blir olika typer av alger (exklusive Cyano) på växtblad så har dom börjat strejka av någon anledning och isåfall borde du noggrannt kunna iakta hur dom ser ut (gamla blad vs ny blad, ev. missfärgning, blekhet osv) för att få reda på vad dom vill ha.
#9 - 13 januari 2006 18:15
Som tidigare sagts så verkar du ha någon form av ammoniuminstabilitet om många olika alger börjar dyka upp. Det kan komma av att växterna stannat i växten av någon anledning eller att den biologiska filtreringen gett upp.



Om det blir olika typer av alger (exklusive Cyano) på växtblad så har dom börjat strejka av någon anledning och isåfall borde du noggrannt kunna iakta hur dom ser ut (gamla blad vs ny blad, ev. missfärgning, blekhet osv) för att få reda på vad dom vill ha.
Tänkte bara flika in en personlig iaktagelse/uppfattning.
I vissa fall tycker jag att man kan hamna i ett slags moment 22:
Man får ett algpåslag på växternas blad vilket hindrar fotosyntesen markant. Detta hindrar (snabbväxande) växterna från att växa och återställa balansen/stabiliteten i karet. Algerna fortsätter att blomma växterna kämpar i ännu hårdare motvind etc. etc. - TROTS att man har garanterat bra gödningsnivåer i vattenkolumnen.

Jag är mitt uppe i en sådan fas där jag kan ta gift på att jag har garanterad CO2 och övrig gödning för bra tillväxt. På grund av en omstart fick jag mängder av "grumsalger" som hindrade fotosyntesen. Det bubblade dåligt och tillväxten var nästan noll. Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång, tillväxten ökade och algerna minskade. Gödningsregimen var oförändrad.
#10 - 13 januari 2006 18:27
Kan inte annat än hålla med. Speciellt det här:
"Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång".

En slags hjärtlungräddning när det vägrar börja bubbla trots att alla nivåer är bra. Vet inte om allt går ner sig så mycket att det blir mer DOC som snor mer syre än vad växterna klarar att producera.

Mikrobubblor verkar dock ganska effektivt att få igång bubbel i det läget också, men det är ju absolut inte för alla. Knappt för mig heller =/
#11 - 13 januari 2006 19:32
Kan inte annat än hålla med. Speciellt det här:

"Efter "dammsugning" och "fluffning" av gumsalger på växterna tre kvällar i rad kom bubblet igång".
Gott!
I dessa lägen kan man väl även betona vikten av bra vattencirkulation som gör det svårare för algerna att hugga klorna i bladen. Det ska dock inte blandas ihop med kraftig ytcirkulation som är förödande för god tillväxt (CO2-nivå).
#12 - 13 januari 2006 21:14
...och vad som innebär "lagom" ytcirkulation hos mig kan man se t.ex. på denna film (Windows media 4.3 Mb) där vågskvalpet syns tydligt vid vänsterpanoreringen:
http://www.bluesboy.se/movies/Kondukt12.wmv
Har jag mer skvalp än detta får jag skruva upp CO2:n betydligt.

Edit:
...eller i denna film (Windows media 10.4 Mb) vid pH 7,3:
http://www.bluesboy.se/movies/fotosynexpr.wmv
#13 - 14 januari 2006 00:57
Är jag helt ute o fiskar om jag säger att man måste ha en hel del växter för att bli av med div. alger.

Precis i början av mitt Co2 användade i mitt 375l kar så fick jag trådalger så man kunde fläta. Men efter att jag hade fått upp volymen på växter så försvann det nästan på en dag.

Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?
#14 - 14 januari 2006 09:48
Är jag helt ute o fiskar om jag säger att man måste ha en hel del växter för att bli av med div. alger.
Nej, jag tror bestämt, att stor växtmassa är gynnsamt förutsatt att man förser den med tillräcklig gödning.
Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?
Menar du mig?
Jag kör f.n med en 220-liters växtburk med CO2-tub och Bioplast-reaktor. Två ytterfilter och 0,5 aquarellewatt per liter.
Jag göder en fulldospuls var annan dag och gör vattenbyte en gång i veckan.
Gödningen består av ~30 ppm CO2, NPK (nitrat, fosfat, kalium) plus en gnutta Mg vid vattenbytet.
#15 - 14 januari 2006 15:56
Menade inte dig :) Jag menade psandstr.
Vad lite mg du lägger i, jag slänger i ca 2-3 tsk varje gång [:o] vbmenu_register("postmenu_723020", true); vbmenu_register("postmenu_723020", true);
#16 - 14 januari 2006 16:35
Menade inte dig Jag menade psandstr.
Ahh, sorry.

Vad lite mg du lägger i, jag slänger i ca 2-3 tsk varje gång
Just Calsium-/Magnesiumnivåerna spekuleras det en del om. Det verkar som att för mycket Mg kan ge defekter på vissa växter t.ex. förvridnade blad vid en annars bra gödningsregim:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=121
Jag håller just på och utvärderar resultatet av minimal Mg-gödning så därav min nuvarande gödningsregim :)
#17 - 16 januari 2006 10:12
Citat:
Vad är det för utrustning du har och exakt hur och hur ofta göder du?

Hej igen, ursäkta, jag har ej tillgång till internet på helgen.

Utrustningen är: 375l (150*50*50), ytterfilter Eheim 2217, innerfilter fluval2+, CO2 utrustning dennerle samt. pH-controller, ljus 2*36W philips aquarelle (rampen är vitmålad på insidan).

Gödning: De senaste 2 veckorna har jag kört med 30ml KNO3, 30ml TMG vid vattenbyte (inte 50% utan snarare 150%) därimellan har jag även städat ett par ggr och då bytt ca. 30-40l och tillsatt KNO3 & TMG för lite mer än den nya vattenvolymen.

När jag studerade akvariet i helgen så upptäckte jag att det då och då kommer bubblor från botten? - Jag misstänker någon form av förruttnelse i botten!!

Det växer inte dåligt i akvariet men algerna sätter sig på växterna ändå??

Ju mer jag studerar mitt akvarium ju mer är jag inne på att starta om helt och hållet, jag skulle därför vara evigt tacksam för all hjälp jag kunde få med exakt hur man skall gå tillväga med allt från bottensubstrat till vilka växter man bör använda.

MVH/ Per
#18 - 16 januari 2006 10:22


Det växer inte dåligt i akvariet men algerna sätter sig på växterna ändå??


Nej men det växer garanterat inte bra heller. Något begränsar växterna om du får mycket alger på dom.
Börjar du få prickalger på rutorna och på slöväxare så har du tagit fosfatbegränsningen för långt. Ser växter typ Javaormbunke helt blekgröna ut på alla blad så lider fortfarande akvariet av kvävebegränsning (Cyanoodlingsrisk).



- Jag misstänker någon form av förruttnelse i botten!!


Bottnen är ute ur hela ekvationen när du börjar köra Estimative index och perfekt CO2-halt via controller. Det kan även bubbla syre från rötter (friskhetstecken) och misstänker du föruttnelse så slamsuger du djupt hela bottnen stegvis, t ex 1/4-del av bottenytan varje vattenbyte.

Du har ganska lite ljus vilket kommer öka behovet av CO2 markant för att få bra fjutt på det hela.

Fulldospulsa och börja vrid ner controllorn stegvis tills det bubblar fint från alla snabbväxare. När du hittat din sweet-spot vad gäller pH-värde så kan du börja använda växterna för att avgöra när du ska dosera. När du märker markant avtagande bubbel så fulldospulsar du. Det kommer förmodligen röra sig om ungefär den mängd du kör i dagsläget, kanske lite mer.
#19 - 16 januari 2006 12:36
OK Defdac, tack för hjälpen men eftersom jag aldrig fått igång något "flyt" i akvariet så känns det på nåt vis enklare att göra om alltihop från ruta 1.

Jag får då även en chans att få till "layouten" lite bättre, välja rätt växter mm.

Vad jag skulle vilja ha er hjälp med är förutom växtval även lite inspiration vad gäller inredning.
Då jag har dvärgciklider så gillar dom att ha mycket "bråte" och slippa se varann, alltså många små revirgränser.

Har ni några tips om hur man gör detta på ett snyggt sätt??
Någon hemsida kanske finns om hur andra har löst "planlösningen"?

MVH/ Per
#20 - 20 januari 2006 17:51
Bottnen är ute ur hela ekvationen när du börjar köra Estimative index och perfekt CO2-halt via controller. Det kan även bubbla syre från rötter (friskhetstecken) och misstänker du föruttnelse så slamsuger du djupt hela bottnen stegvis, t ex 1/4-del av bottenytan varje vattenbyte.
Jag är faktiskt lite inne på att bottnen kan vara en jobbig motståndare i bland.
Vid ett par tillfällen (uppstarter) har jag haft grymma problem att få igång bra tillväxt och algfria växter. Det verkar som det följer en sekvens där det initialt produceras mycket mulm, för att övergå i tofsalger och slutligen i trevligare grönalger. Denna process verkar vara förödande för växter med betydande rotsystem. Mina Lotusplantor och lökväxter fullkomligt ruttnar sönder från rotsystemet och uppåt nu när jag är mitt uppe i en sådan fas - trots garanterad CO2, övrig gödning och bra med bubbel från övriga växter.
Jag är övertygad om att *alla* hade trivts bra från första stund i en balja utan bottensediment med samma gödningsförhållande?!?
#21 - 20 januari 2006 19:58
Det här är spännande för det här har jag också sett, men jag tar det mer som att substratet gör mer nytta än vad EI-evangelister som jag själv vill erkänna.

Det brukar ju sägas att substratet är viktigt för järntillgången, och mikro ser jag just nu att aldrig kunna dosera för mycket av. Numera kan jag slänga i flera kapsyler Seachem Iron och Seachem Flourish utan att få tillstymmelse till trådalger och numera får jag ofta mikrobrister. Förr räckte det med att jag andades på Seachem Iron-flaskan för att få trådalgsodling. Skillnaden mot tidigare är ett extremt väl slamsuget substrat utan lera efter flytten för något år sen (har inte fått ordning på burken förrens nu). Lera tror jag inte är den felande länken dock för jag har dödat en helig ko för några månader sedan och kört ner några lerkulor här och var utan förbättring, däremot lutar jag åt att ett inkört substrat har bättre järnreduktion.

Vet inte om det var mikrobrist du visade för ett tag sen när du märkte skillnad över en dag när du doserat mer.
#22 - 20 januari 2006 20:18
Vet inte om det var mikrobrist du visade för ett tag sen när du märkte skillnad över en dag när du doserat mer.
Tänker du på denna habrovink?:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=683178&postcount=37
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=683737&postcount=44
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=683762&postcount=45
Från tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79778

Jag tror inte ett smack på mikrobrister i nuläget utan snarare typ. syreslukande processer i substratet - trots bra växtbubbel ?!?:confused:
Jag har doserat för 540 liter i min 220 liters-burk senaste veckorna och jag krämar på rejält med CO2. Snabbväxarna bubblar kanon (med moderat tillväxt) men ändå ruttnar vissa plantor från rötterna och upp.
#23 - 20 januari 2006 20:32
[quote=defdac]Nästa sak som Cyanos verkar gilla är all mulm (DOC-DissolvedOrganicCarbon) som gärna ligger och skräpar inne bland buskage och på växtblad. [/quote]


Ser det ut som damm?? :confused: Jag har nåt liknande i mitt pyttekar.
#24 - 21 januari 2006 10:09


Snabbväxarna bubblar kanon (med moderat tillväxt) men ändå ruttnar vissa plantor från rötterna och upp.


Det låter ju ganska misstänkt någon form av substrattrubbel ja hmm..



Ser det ut som damm?? Jag har nåt liknande i mitt pyttekar.


Ja det är en ganska bra liknelse i övrigt. Mulm = Akvariets damm =)











Annons