[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Varför håller du på att micklar med massa preparat hela tiden? Om du vill ha ner ditt pH till 6,5 så är det ju ingen konst att få det med gammalt vatten. Förra preparatet du hade var ju en riktig fosfatbomb, är du säker på att denna "buffern" inte stimulerar algtillväxten?[/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Tja, säker kan jag ju inte vara, men Kjell har ju använt det med goda resultat. Enligt Amtra ska det vara fosfatfritt iaf.
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har aldrig uppmätt pH 7 eller däröver trots att det i kranen håller 7,2. I karen ligger pH:t på 6,8, helt av sig självt. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så jag förstår inte hur ditt och vårt vatten kan skilja sig så mycket när det kommer till pH-värdet. Om du gör små vattenbyten bör du ju behålla pH-värdet på en konstant nivå.[/COLOR][/FONT]
[/QUOTE]
Då tror jag vi inte får vatten från samma vattenstation. För mitt kranvatten ligger på pH över 8 och i mitt Asienakvarium där jag inte använder nån pH-sänkare har pH:t legat på ca 7,2.
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ger du dina växter bästa möjliga förutsättningar? Vad för sorts ljus? Reflektorer? Pmdd? Vad är det som triggar dina alger?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hu vad jobbigt när man inte får till det.... Lycka till![/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Ja det känns ju frustrerande :( Som sagt 2 Aquarelle, inga reflektorer (men det är väldigt ljust i akvariet ändå), PMDD. Algerna kommer nog för att växterna mår dåligt. Antagligen för mycket micronäring i förhållande till makronäringen, pga crashad botten efter medicineringen.