Tack för ditt svar!
Jag är rätt så säker på att det är trådalger och i alla fall inte skäggalger (efter en snabb googling). De växer upp till slemmiga trådar som sträcker sig genom akvariet på bara en dag. Här är en bild jag tog för ett par veckor sedan:
Jag har även cyano som har börjat sprida sig en del, så jag gjorde faktiskt så att jag mörklade akvariet i förrgår. Imorgon kväll ska jag avtäcka det och sedan tänkte jag börja med PMDD på riktigt. Jag hällde i en första dos efter ett 50 % vattenbyte en dag innan mörkläggningen, för jag tänkte att växterna (som inte har fått annan näring än kol och CO2 innan) kunde behöva suga upp en liten skvätt innan det mörkläggs. Jag vet inte om det var rätt eller fel att göra så, men jag hoppas att många av algerna kan dö i och med mörkälggningen och sedan får växterna en rejäl chans med PMDD efter detta.
Jag har en hel del växter, varav hälften nålgräs, så jag antar att PMDD kan vara bra? Jag ser på dem att de inte längre är lika klargröna som de var i början, så något saknas ju definitivt.
Fiskarna nyinsatta i mitten av januari:
Akvariet nu:
Ang. belysningen så har jag ett 230 LEDS 16,1 W-lysrör som följde med akvariet (95 l). Jag har inte hittat någonstans hur man räknar om detta till watt/l, då jag har förstått det som att LED-ljus ändå ger starkare ljus än vad wattalet anger, jämfört med vanliga lysrör?