Börja med ett 375l Akvarium

#1 - 20 juli 2008 21:23
[LEFT]Hejsan
tänkte höra hur stort filter jag behöver till ett 375l akvarium.
Håller på och ska dra igång ett "svenskt" akvarium som även blir mitt första akvarium om man inte räknar med dom man hade som liten med nån guldfisk. :D

Tänkte ha några mörtar,nån ruda och nån liten abborre ev

Btw vad ska jag mata dom med ? daggmask/maggots kanske ? Kan man mata dom med typ majs mm kanske ?

Något spec jag behöver tänka på ?

Mvh Simon
[/LEFT]
#2 - 21 juli 2008 04:45
Först måste du nog tänka igenom båda fem och sex gånger, för kan tänka mig det inte är det lättaste sortens akvarium att börja med. Har ingen aning, men svenska fiskar har nog helt andra krav för att överleva än vanliga akvariefiskar.

Varför inte börja med vanligt akvarium och sedan testa detta?
#3 - 21 juli 2008 11:18
Har funderat på detta några månader nu.
Tycker det känns dumt att köpa massa akvariefiskar som man inte vill ha istället för att fixa såna fiskar man vill ha på direkten ?

Dom flesta har massa tropiska fiskar men hur häftigt är det inte att ha ett akvarium med våra svenska fiskar att titta hur dom lever. Sen tycker jag även dom svenska fiskarna kan vara riktigt fina även fasst dom inte har alla färger som dom tropiska.

Någon här som har erfarenhet av svenska fiskar i akvarium eller ? Vore skoj om nån har msn så man kan pratas vid lite lättare och utbyta lite info :D

Mvh Simon
#4 - 21 juli 2008 12:15
Självklart skithäftigt, men det krävs nog väldigt mycket erfarenhet, och veta exakt hur man ska göra. Mycket rengöring blir det nog.

Får jag komma och meta i ditt akvarium när det är klart? :)
#5 - 21 juli 2008 20:21
Ingen alls som kan komma med lite tips ? :confused:
#6 - 22 juli 2008 11:35
Jag kan tyvärr inte svara på vilken storlek du behöver på filtret, eftersom jag inte har någon som helst aning om hur dessa fiskar skitar ner. Nåt jag undrar över är hur du planerar att sänka temperaturen i karet? Som du vet håller inte svenska sjöar 20+ grader året runt, och om fiskarna tvingas gå i 23gradigt vatten (som iaf mina kar håller utan värmare) året runt kommer de inte må bra.

Jag är själv väldigt sugen på att ha ett akvarium med svensk biotop, ev. inkl. ett par kräftor :) Men det blir ett senare projekt, när jag har tillgång till en sval källare eller liknande.
#7 - 22 juli 2008 12:09
Ända erfarenhet jag har av detta är att jag hade ett utomhus akvarium med Signalkräftor,men det krävdes en hel del rening för dem skitade ner en del sen togs dem in på vinterna där dem fick gå med andra dammfiskar då försökte jag ha så svalt som möjligt så det höll ändå ca 16 grader

Men det är svårt om man ska ha karet inomhus och inte ha möjlighet till ett rum som håller svalare än genomsnittet 20 till 23 grader,vad Aborre kräver det vet jag inte och sen vad som händer om dem får gå i 20 gradigt vatten är det direkt farligt för dem,det vet jag häller inte.

Om jag hade varit dig så hade jag satsat på Kräftor jätte roliga att titta på,med en miljö som påminner om vår Svenska med en massa grottor ,stenar då trivs den.
#8 - 22 juli 2008 18:07
Nackdelen med kräftor är väl att dom knipsar på fiskarna eller ? Utav det jag läst så ska 20-23 grader vara helt ok för abborre. Får väl köpa en ac och ha stå och brumma på sommarn annars hehe.

Köpte en gammal bok från 70 talet med sötvattensfisk där fanns abborre med. Sen stod det även att om man får tag i smårudor så anpassar dom sig jättebr till akvariet. Men jag vet inte vart man ska lyckas fånga dom ? =(

Har funderat på att fixa ett litet akvarium och ha en kräfta i. Dom kräver väl inte nåt jätteutrymme ? Har för mig dom är rätt fassta vid sin plats.
#9 - 22 juli 2008 18:51
Borde man inte kunna fång små abborar och ha i akvarium? De som aldrig levt ute på vintern då?

Annons