Borellii-hanar ömtåliga?

#1 - 22 oktober 2011 13:22
Hej!

Jag har haft 7 Borellii i ett 180l-akvarium (4 honor + 3 hanar tror jag), men nu har jag bara 1 hane kvar. Alla honorna verkar pigga och friska men den sista hanen ser väldigt hängig ut. Den har blivit mörk i färgerna och hänger för sig själv i en hörna. Han verkar inte så intresserad av att äta och blir sämre.

Är det fler som varit med om att hanarna inte klarar sig lika bra som honorna? Honorna har ju skaffat sig revir, men hanen verkar inte få plats liksom.

Akvariet är samma som i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143712 men något med bevuxet och lite andra fiskar.

Övriga fiskar är:
Ancistrus
15 glödbandstetra
1 Nyckelhålsciklid
2? Ottocinclus

I tre veckor nu fram till idag har där även varit:
1 Gul fjärilsciklid hane
1 blå dvärggurami hane
5 vinkeltetra
Detta på grund av havererad pump, men nu är de alltså inte kvar.

Tips på hur man får både honor och hanar att trivas?
#2 - 22 oktober 2011 13:30
Kan vara så att hanarna helt enkelt sliter ut varandra, genom revirstrider. Tycker mig ha märkt samma sak med bågfensciklider när man har mer än en hane. Har tre Apistogramma nu, Apistogramma viejita II har jag för mig det är, har en hane och två honor, och den hanen verkar riktigt tålig. Men den slipper slåss med andra hanar.
#3 - 22 oktober 2011 13:32
Fast nu är där en hane kvar och den ser ut att vara på väg att ge upp.
#4 - 22 oktober 2011 13:59
Ralleballe skrev:
Hej!

Jag har haft 7 Borellii i ett 180l-akvarium (4 honor + 3 hanar tror jag), men nu har jag bara 1 hane kvar. Alla honorna verkar pigga och friska men den sista hanen ser väldigt hängig ut. Den har blivit mörk i färgerna och hänger för sig själv i en hörna. Han verkar inte så intresserad av att äta och blir sämre.

Är det fler som varit med om att hanarna inte klarar sig lika bra som honorna? Honorna har ju skaffat sig revir, men hanen verkar inte få plats liksom.

Akvariet är samma som i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143712 men något med bevuxet och lite andra fiskar.

Övriga fiskar är:

Ancistrus

15 glödbandstetra

1 Nyckelhålsciklid

2? Ottocinclus

1 Gul fjärilsciklid hane

1 blå dvärggurami hane

5 vinkeltetra

Jag tycker, att du bara ska ha en hane, och två eller tre honor. Kan vara som Animaniac säger - att två hanar sliter ut varandra.
Sen många - av lite mindre storlek på rötter, som du lägger lite "huller om buller" samt låga växter, som du planterar mellan rötterna. Dom gillar att glida omkring och leka mellan rötterna:).
Borellii är en av dom tåligare apistona - sen i alla fall mina - leker "hej vilt" har jag märkt, när det serveras svarta mygglarver. Ha heller inte för varmt i karet - 24-25;).

//Inger
#5 - 22 oktober 2011 14:02
Ralleballe skrev:
Fast nu är där en hane kvar och den ser ut att vara på väg att ge upp.

Ja, men den kan ha fått ta en del stryk av de andra hanarna innan de dog.
#6 - 22 oktober 2011 14:19
Mycket rötter, stenar och växter har jag. Många små anubias som täcker botten och cryptocrone samt vallisneria som är långa. Har nu skruvat på doppvärmaren för att få lägre temperatur, har 28'C nu.

Jag vill få bort ancistrusen, för jag tror att de kan ta plats i grottor, men det är inte det lättaste.

Tack för alla tips och synpunkter.
#7 - 22 oktober 2011 15:09
Har jag berättat om mitt borelli-äventyr?

Köpte tre honor och en hane, som jag hade i ett 90-liters. Allt såg bra ut, hanen seglade runt och såg ståtlig ut, men efter en månad tacklade hanen av och dog. Köpte ny hane. Samma historia. Ytterligare hane - samma sak.

Jag gick igenom FEM hanar från olika källor, som alla tacklade av och dog. Jag frågade Apisto-folk, som berättade att hanarna säkert blivit dödade av honorna. Men jag hade ju aldrig sett någon hona anfalla hanen? Det behövs inte, berättade de, apistogrammor är inte som andra ciklider som fysiskt slår ihjäl varandra, utan apistogramma-hanar som känner sig förtryckta slutar äta och dör. En mycket erfaren akvarist berättade om en apistogrammahane som nästan dött för att han kände sig förtryckt av en hane i akvariet bredvid.

Mina honor gick sen ensamma i två år innan jag avslutade akvariet och svor att aldrig skaffa Apistogramma igen.
#8 - 22 oktober 2011 15:49
Azur skrev:
Har jag berättat om mitt borelli-äventyr?

Köpte tre honor och en hane, som jag hade i ett 90-liters. Allt såg bra ut, hanen seglade runt och såg ståtlig ut, men efter en månad tacklade hanen av och dog. Köpte ny hane. Samma historia. Ytterligare hane - samma sak.

Jag gick igenom FEM hanar från olika källor, som alla tacklade av och dog. Jag frågade Apisto-folk, som berättade att hanarna säkert blivit dödade av honorna. Men jag hade ju aldrig sett någon hona anfalla hanen? Det behövs inte, berättade de, apistogrammor är inte som andra ciklider som fysiskt slår ihjäl varandra, utan apistogramma-hanar som känner sig förtryckta slutar äta och dör. En mycket erfaren akvarist berättade om en apistogrammahane som nästan dött för att han kände sig förtryckt av en hane i akvariet bredvid.

Mina honor gick sen ensamma i två år innan jag avslutade akvariet och svor att aldrig skaffa Apistogramma igen.

Så Azur, du menar att hanen blev förtryckt av honorna?
#9 - 22 oktober 2011 16:05
gullefjun skrev:
Så Azur, du menar att hanen blev förtryckt av honorna?

Det var den förklaring jag fick: att hanarna blev dominerade av honorna, och att de då stressas ihjäl.
#10 - 22 oktober 2011 16:47
Ralleballe skrev:
Hej!

Övriga fiskar är:

Ancistrus

15 glödbandstetra

1 Nyckelhålsciklid

2? Ottocinclus

1 Gul fjärilsciklid hane

1 blå dvärggurami hane

5 vinkeltetra

Borellii är en av mina absoluta favoriter. Det är en helt klart udda figur bland Apistogramma arterna. Den har ingen uppenbar släkting, och liknar inte riktigt de övriga Apisto arterna. Den har ett enormt utbrednings område som sträcker sig från norra Pantanal och ända ner mot La plata och Buenos Aires som den sydligaste utposten.
I Uruguay går vattentemperaturen ner mot +5 till+6C under vintern och ligger ibland på uppemot +30C vissa perioder under sommaren. De biotoper de befolkar är grunda solbelysta och växtrika laguner och rest dammar. Där håller de sig på mycket grunt vatten i virrvarret av Echindorus plantor och vattenhyacinter.

Min erfarenhet av Borellii är de är en av de mest lämpade arterna bland Apistos att hålla i kolonier. Jag har bland annat haft ett tio-tal vuxna individer plus flera individer av olika åldrar på uppväxande i ett 170 liters. Där hade jag även en grundvattens del med bara 4-5 cm djupt vatten. (Gissa var Borelli honorna valde sina lekplatser :))
Borellii är mycket fredliga av sig. Trots att hanarna gnabbas med varandra då och då, så skadar de inte varandra fysiskt.

Gullefjun/ Inger pekar på två saker som är jätte viktiga för att hålla arten långsiktigt.
Foder och temperatur. Fodret måste bestå av fryst eller levande. Mygglarver, Daphnier, Bosmider, mysis, Nykläckt artemia, m.m
Vatten temperaturen bör inte ligga över 25C längre perioder. +28 är alldeles för varmt.
Jag själv håller mina Borellii´s kring 23-24C
Enbart vid lek, och när man har små yngel på uppväxande kan man höja till högre temp.

Jag såg att du hade ett innerfilter, utan stril rör? Tänk på att en vatten ström i akvariet är helt förödande för Borellii. De förbrukar alldeles för mycket energi om de tvingas röra sig i ett strömmande vatten. De behöver bra filtering, men med närmast stillastående vatten. Ett typiskt symptom är att de mörknar, och magrar av.

Sen, är det som alltid bäst att hålla Apistogramma i art akvarier, där de får vara den dominerande arten. I ditt fall kan Nyckelhålscikliden och Fjärilen vara för dominant sällskap.
Små levande födare och tetror brukar vara lämpligast.
#11 - 22 oktober 2011 16:49
Azur skrev:
Det var den förklaring jag fick: att hanarna blev dominerade av honorna, och att de då stressas ihjäl.

Så upplever inte jag det hos mina Borellii. Kanske det kan bero på att jag har 1+2 i ett 220-literskar. Honorna har/haft varsin kull - varav den ena honan inte har sina yngel kvar. Den här honan har inte vaktat sina yngel lika bra, som den andra - som har åtminstone några kvar:).
Hanen har mest velat leka hela tiden - trots att honorna vaktat yngel - men, dom har vänligt men bestämt avvisat honom!

Det här beteendet kan kanske bero på, att jag endast har några få smycketetror och en ancistrus i det här karet - dom känner sig kanske inte stressade av andra fiskar - bara en tanke från min sida[:o]. Honorna kan dock ryka ihop ganska ordentligt.

//Inger
#12 - 22 oktober 2011 17:12
gullefjun skrev:
Så upplever inte jag det hos mina Borellii. Kanske det kan bero på att jag har 1+2 i ett 220-literskar. Honorna har/haft varsin kull - varav den ena honan inte har sina yngel kvar. Den här honan har inte vaktat sina yngel lika bra, som den andra - som har åtminstone några kvar:).

Hanen har mest velat leka hela tiden - trots att honorna vaktat yngel - men, dom har vänligt men bestämt avvisat honom!

Det här beteendet kan kanske bero på, att jag endast har några få smycketetror och en ancistrus i det här karet - dom känner sig kanske inte stressade av andra fiskar - bara en tanke från min sida[:o]. Honorna kan dock ryka ihop ganska ordentligt.

//Inger

Borellii hanarna har ibland en massa konstigheter för sig, när det blir yngel. Vid ett tillfälle tog en hane över yngelvården, och jagade bort honan. Tyvärr vårdade han inte med samma energi och finess som honan, så han lyckades slarva bort alla yngel till slut :)

Vid ett annat tillfälle så hade jag två honor med yngel i samma akvarium (med samma hane). Hanen prioriterade dock bara den ena honan. Och stal yngel från den andra honan, och spottade in ynglen i den första honans yngel svärm.
Till slut hade den första honan en jättesvärm med små yngel och lite äldre yngel.

Jag måste kommentera din bild på dina Borelliis. Hanen är så otroligt snygg och kraftig. Är de vildfångade? Den färgvarianten brukar kallas "Yellow heads" och de kan hittas med andra färg varianter på samma fångst lokaliteter. Den andra ytterligheten i färgskalan är de Opal färgade hanarna. Så man kan säga att Yellowheads och Opal är de två ytterligheterna i Borellii artens färgspectra.
#13 - 22 oktober 2011 17:23
Här lär man sig saker.

Jag försöker mata med frusen artemia varje dag och kompletterar med granulat och tabletter. Jag har ett hörnakvarium och pumpen är inte jättestark så det är inte så strömt. Jag har mycket växter också. Men ska se om jag kan fixa något strilrör för att minska rörelsen.

Vattentempen kommer att sänkas under 25 grader, tar nog någon dag att hitta rätt inställning på doppvärmaren. Tanken var att ha Borellii som huvudfisk och tetra + ottocinclus som "utfyllnad". Men sen fick jag två nyckelhålciklider och de var väldigt trevliga och fredliga. Nu är bara den ena kvar. Om någon har nyckelhålciklider i Lund-området och vill ha den går det bra att höra av sig. Fjärilcikliderna har också bott där tillfälligt och var inte med i planeringen från början, inte heller Ancistrusen som fick bo där då jag bytte kar. Tips på hur man fiskar Ancistrus mottages gärna.

Honorna jag har är fortfarande ganska små. Hur fort växer de och när kan man vara säker på att det är honor? Det kanske är unga par?

Tre bilder på karet och två av honorna? Den sjuka hanen tvångsmatas i vita yngelkassen.
#14 - 22 oktober 2011 18:15
pelle skrev:
Borellii hanarna har ibland en massa konstigheter för sig, när det blir yngel. Vid ett tillfälle tog en hane över yngelvården, och jagade bort honan. Tyvärr vårdade han inte med samma energi och finess som honan, så han lyckades slarva bort alla yngel till slut :)

Vid ett annat tillfälle så hade jag två honor med yngel i samma akvarium (med samma hane). Hanen prioriterade dock bara den ena honan. Och stal yngel från den andra honan, och spottade in ynglen i den första honans yngel svärm.

Till slut hade den första honan en jättesvärm med små yngel och lite äldre yngel.

Jag måste kommentera din bild på dina Borelliis. Hanen är så otroligt snygg och kraftig. Är de vildfångade? Den färgvarianten brukar kallas "Yellow heads" och de kan hittas med andra färg varianter på samma fångst lokaliteter. Den andra ytterligheten i färgskalan är de Opal färgade hanarna. Så man kan säga att Yellowheads och Opal är de två ytterligheterna i Borellii artens färgspectra.

Så kul, att prata lite apisto:). Min fina hane som är köpt som "color" var ganska så mager och inte speciellt snygg, när han och dom två honorna kom till mig. Jag matar med: svarta/vita mygg, artemia, räkmix - någon gång ibland med flingfoder.

Ralleballe: du kan vara ganska så säker på att dom är honor - eftersom apistohonor (i alla fall som jag känner till) för det mesta är gula;).

//Inger
#15 - 22 oktober 2011 19:04
Ralleballe skrev:
Här lär man sig saker.

Jag försöker mata med frusen artemia varje dag och kompletterar med granulat och tabletter. Jag har ett hörnakvarium och pumpen är inte jättestark så det är inte så strömt. Jag har mycket växter också. Men ska se om jag kan fixa något strilrör för att minska rörelsen.

Vattentempen kommer att sänkas under 25 grader, tar nog någon dag att hitta rätt inställning på doppvärmaren. Tanken var att ha Borellii som huvudfisk och tetra + ottocinclus som "utfyllnad". Men sen fick jag två nyckelhålciklider och de var väldigt trevliga och fredliga. Nu är bara den ena kvar. Om någon har nyckelhålciklider i Lund-området och vill ha den går det bra att höra av sig. Fjärilcikliderna har också bott där tillfälligt och var inte med i planeringen från början, inte heller Ancistrusen som fick bo där då jag bytte kar. Tips på hur man fiskar Ancistrus mottages gärna.

Honorna jag har är fortfarande ganska små. Hur fort växer de och när kan man vara säker på att det är honor? Det kanske är unga par?

Tre bilder på karet och två av honorna? Den sjuka hanen tvångsmatas i vita yngelkassen.

Otroligt snyggt akvarium! Ser verkligen ut som ett "apisto heaven" :)
Jag ser inte så många bra "lekplatser". Mitt tips är att trycka ner några blomkrukor i sanden, på tre kvart så att säga. Försök hitta den minsta sorten, typ för små kaktusar.
Dina honor ser fina ut. Möjligtvis är honan på den första bilden aningen mager. Om du vill mata upp dem till fin form snabbt, så kan du kläcka artemia och spruta ner till dem under ett par tre veckor. Det är massor med protein och annat gott i nykläckt artemia.
#16 - 22 oktober 2011 20:05
Tack så mycket!

Har försökt hålla mig till naturlig inredning med stenar och rötter, hoppades att det skulle bli grottor i stenrösena. En hona håller till under rötterna/anubiasen till vänster, två under anubiasen/stenarna till höger och jag antar att den sista är bak i mitten någonstans.

Tetrorna och nyckelhålet är ganska bra på att äta, även om Borellii'sarna håller sig framme när det är mat. Får se om det blir ännu bättre om de får vara själva.

Annons