Hej!
Jag har haft 7 Borellii i ett 180l-akvarium (4 honor + 3 hanar tror jag), men nu har jag bara 1 hane kvar. Alla honorna verkar pigga och friska men den sista hanen ser väldigt hängig ut. Den har blivit mörk i färgerna och hänger för sig själv i en hörna. Han verkar inte så intresserad av att äta och blir sämre.
Är det fler som varit med om att hanarna inte klarar sig lika bra som honorna? Honorna har ju skaffat sig revir, men hanen verkar inte få plats liksom.
Akvariet är samma som i denna tråd
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143712 men något med bevuxet och lite andra fiskar.
Övriga fiskar är:
Ancistrus
15 glödbandstetra
1 Nyckelhålsciklid
2? Ottocinclus
I tre veckor nu fram till idag har där även varit:
1 Gul fjärilsciklid hane
1 blå dvärggurami hane
5 vinkeltetra
Detta på grund av havererad pump, men nu är de alltså inte kvar.
Tips på hur man får både honor och hanar att trivas?
Borellii är en av mina absoluta favoriter. Det är en helt klart udda figur bland Apistogramma arterna. Den har ingen uppenbar släkting, och liknar inte riktigt de övriga Apisto arterna. Den har ett enormt utbrednings område som sträcker sig från norra Pantanal och ända ner mot La plata och Buenos Aires som den sydligaste utposten.
I Uruguay går vattentemperaturen ner mot +5 till+6C under vintern och ligger ibland på uppemot +30C vissa perioder under sommaren. De biotoper de befolkar är grunda solbelysta och växtrika laguner och rest dammar. Där håller de sig på mycket grunt vatten i virrvarret av Echindorus plantor och vattenhyacinter.
Min erfarenhet av Borellii är de är en av de mest lämpade arterna bland Apistos att hålla i kolonier. Jag har bland annat haft ett tio-tal vuxna individer plus flera individer av olika åldrar på uppväxande i ett 170 liters. Där hade jag även en grundvattens del med bara 4-5 cm djupt vatten. (Gissa var Borelli honorna valde sina lekplatser :))
Borellii är mycket fredliga av sig. Trots att hanarna gnabbas med varandra då och då, så skadar de inte varandra fysiskt.
Gullefjun/ Inger pekar på två saker som är jätte viktiga för att hålla arten långsiktigt.
Foder och temperatur. Fodret måste bestå av fryst eller levande. Mygglarver, Daphnier, Bosmider, mysis, Nykläckt artemia, m.m
Vatten temperaturen bör inte ligga över 25C längre perioder. +28 är alldeles för varmt.
Jag själv håller mina Borellii´s kring 23-24C
Enbart vid lek, och när man har små yngel på uppväxande kan man höja till högre temp.
Jag såg att du hade ett innerfilter, utan stril rör? Tänk på att en vatten ström i akvariet är helt förödande för Borellii. De förbrukar alldeles för mycket energi om de tvingas röra sig i ett strömmande vatten. De behöver bra filtering, men med närmast stillastående vatten. Ett typiskt symptom är att de mörknar, och magrar av.
Sen, är det som alltid bäst att hålla Apistogramma i art akvarier, där de får vara den dominerande arten. I ditt fall kan Nyckelhålscikliden och Fjärilen vara för dominant sällskap.
Små levande födare och tetror brukar vara lämpligast.