Anledningen till att jag skickade in länken (trodde inte att folk hade sådana oerhört dåliga språkkunskaper, sorry!) var att det var första gången jag hörde talas om HUR man gjorde när man färgade fiskar. Som sagt så kan man lägga dem i syra (!!) för att få bort den naturliga slemhinnan för att färgen ska fästa bättre. Man sprutar också in färg under huden, och eftersom färgen inte sprider sig, så upprepas detta flera gånger.
De varnar för albinovarianter med märkliga färgplättar på, "genomskinliga" fiskar med neonfärger (sk Technofisk)
Tex:
Albinoer af "sort tetra" (Gymnocorymbus ternetzi) bliver injicerede med farvestof og fodret med farveholdigt foder som larver for at producere blå tetra, rød tetra, lilla tetra, blåbær (og andre bær og frugt) tetra, papegøje tetra, Halloween tetra.
eller
* Albino pansermaller (Corydoras paleatus og C. aeneus) bliver injecerede med farve for at producere farvede pletter foran halefinnen. Disse fås i blå, grønne, rødde, orange og lilla udgaver.
Jag var faktiskt naiv nog att tro att målade fiskar "bara" var just målade, så när jag läste detta mådde jag dåligt.