Borde läsas av alla!

#1 - 11 mars 2004 14:55
Denna texten från en dansk akvariesajt borde läsas av alla som håller på med akvarier och också distribueras till div "fiskaffärer".

http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=72

#2 - 11 mars 2004 15:34
Alltför jobbigt att läsa danska:)
Men det står säkert något vettigt där....

Mvh Jesper
#3 - 11 mars 2004 16:02
Nån som kan översätta så man orkar läsa? :)
#4 - 11 mars 2004 16:30
Det är visst inte så jobbigt att läsa danska! D v s om man ger det en chans och inte från början har uppfattningen att det SKA vara jobbigt. Artikeln berör ett hett och viktigt ämne, så jag håller med om att den borde läsas av alla. När man har läst den kan man lämpligen gå vidare till http://www.stopfisken.dk och skriva under. I morgon åker jag till en akva-dag i Viborg, som ligger mitt i Jylland. Huvudpunkt där är en stor auktion där man bjuder på danska. [:)] Siffrorna kan förstås vara jobbiga innan man har lärt sig dem, men själv klarar jag dem ganska bra numera.

Olle
#5 - 11 mars 2004 16:47
Kan du inte berätta lite övergripande vad det handlar om? Jag orkar ej heller läsa på danska,
#6 - 11 mars 2004 16:48
kan nån berätta vad dem menar kan inte danska..
#7 - 11 mars 2004 16:57
När vi var i danmark på semester, jylland. När vi skulle ringa och fråga om öppettider pratade vi engelska...
Men de var faktiskt snälla och sa siffrorna på riktigt när man inte förstod.
#8 - 11 mars 2004 17:32
Jag orkar inte heller läsa.
För jobbigt språk, tråkig text, för lite färgbilder å massa annat som motiverar mig att göra middag istället för att läsa det där ;)

Mvh Fredrik
#9 - 11 mars 2004 17:42
Jag som skåning fattar inte ett ord.
#10 - 11 mars 2004 17:48
<font color="red">Jag som är 08:a fattar, 08:or fattar allt!! [:P]</font id="red">
#11 - 11 mars 2004 17:53
08'or TROR dom fattar....... ;)
#12 - 11 mars 2004 18:05
<font color="maroon">I princip sp kan man säga att artikeln handlar om den misshandeln som akvariefiskar utsätts för av "avelsmän". De slpps ner i nån forma av syrabad så att den naturliga slemhinnan luckras upp. Detta för att sedan kunna ge dem dessa onaturliga klara, självlysande färger. De sprutar även in färgen direkt in i fiskens kropp. Artikeln tar även upp de fiskar som har avlats fram med någon slags genförändringar. Fiskar som ingår här är sådana med extremt stora ögon och fenor. Till sist tar den upp fiskar som inte överhuvudtaget skulle få finnas i akvarium, tex paroonhajen Vet inte om detta är det svenska namnet oxå) eftersom den i vilt tillstånd kan bli 2,5 m lång.</font id="maroon">
Jag tror att artikeln vill att man ska tänka efter vad det är för sorts fisk man egentligen köper till sitt akvarium, inte stödja de onaturliga förändringarna de gör hos fiskarna.
Hoppas att översättningen duger?! [:-42]
#13 - 11 mars 2004 18:28
Summan är alltså att man ska inte köpa dessa fiskar eftersom man då skapar en efterfrågan på dom vilket medför att fler såna arter skapas..
#14 - 11 mars 2004 18:38
I princip kan man säga så men samtidigt vill nog författaren till artikeln visa vilka hemskheter vissa människor gör med våra älsklingsdjur. En fruktansvärd tanke är att det finns människor som stödjer detta genom att köpa sådana plågade fiskar.
#15 - 11 mars 2004 19:22
Är detta nåt nytt eller?, jag tycker att det här har diskutererats titt som tätt i detta forum. I.o.f.s inte mindre viktigt för det.
#16 - 11 mars 2004 20:03
Man kan ju dock fråga sig om det är så mycket hemskare att stoppa en paroonhaj i ett akvarium än att stoppa en guldfisk i en skål... samma skit men det senare händer nog BETYDLIGT oftare utan att någon bryr sig.
Man ska alltid fundera på vad det är man köper, men det gäller alla djur inte bara vissa utvalda individer...
#17 - 11 mars 2004 20:24
Hur fan ska man kunna veta om fiskarna fått färgsprutor eller stoppats i syrabad?
Kan inte tänka mig att dom som gör det skryter om det öppet!
#18 - 11 mars 2004 20:30
Det är knepigt bl.a. därför att de som jobbar i djuraffärerna oftast har "fina" förklaringar till hur denna färgning går till.
De senaste jag har hört var att papegojcikliderna blir färgade medan de ligger i ägget eller via maten... vilket ju inte låter så hemskt, men frågan är om det verkligen går till så, personligen litar jag inte på detta.
#19 - 11 mars 2004 20:41
Det som nämns i atikeln är att det kan vara svårt att se om firren har blivit "behandlad" med färg. Tydligen var det vanligt med färgförstärkning på redan färgglada fiskar allternativt färgning av transperanta fiskar typ glasmal. Problemet är att dessa fiskar oftare är smittbärare iom att de använde samma nål till alla. Plus att deras imunförsvar var kraftigt nedsatt.

Förstod inte vilken sjukdom det handlade om, mer än att den var väldigt smittsam och att det inte gick att bota.

En riktigt nasty grej var att färgen de använde inte torkar. Så ett sätt de kunde kontrollera var att dra fingret längst med sidan på firre så, sipprade det ut färg.

Hur som helst... bissart värre!
#20 - 11 mars 2004 23:41
Det var en bra läsning. Tyvärr är jag inte så bra på danska men jag förstod vad som stog där i alla fall!
#21 - 12 mars 2004 08:19
Anledningen till att jag skickade in länken (trodde inte att folk hade sådana oerhört dåliga språkkunskaper, sorry!) var att det var första gången jag hörde talas om HUR man gjorde när man färgade fiskar. Som sagt så kan man lägga dem i syra (!!) för att få bort den naturliga slemhinnan för att färgen ska fästa bättre. Man sprutar också in färg under huden, och eftersom färgen inte sprider sig, så upprepas detta flera gånger.

De varnar för albinovarianter med märkliga färgplättar på, "genomskinliga" fiskar med neonfärger (sk Technofisk)

Tex:
Albinoer af "sort tetra" (Gymnocorymbus ternetzi) bliver injicerede med farvestof og fodret med farveholdigt foder som larver for at producere blå tetra, rød tetra, lilla tetra, blåbær (og andre bær og frugt) tetra, papegøje tetra, Halloween tetra.

eller

* Albino pansermaller (Corydoras paleatus og C. aeneus) bliver injecerede med farve for at producere farvede pletter foran halefinnen. Disse fås i blå, grønne, rødde, orange og lilla udgaver.

Jag var faktiskt naiv nog att tro att målade fiskar "bara" var just målade, så när jag läste detta mådde jag dåligt.

#22 - 12 mars 2004 20:32
Thats true.
#23 - 13 mars 2004 00:57
Uush för danska. Får nog av det i arbetet.

Annons