Borde jag slänga allt och börja om?

#1 - 16 augusti 2009 18:25
För att göra en lång historia kortare:

[LIST]
[*]Fick Camallanus i akvariet och medicinerade med Sera Nematol två ggr. Under tiden gick mina amanoräkor i en plastbalja.
[*]Efter andra medicineringen vattenbyten och filtrering över aktivt kol i fyra dagar.
[*]Nitrittopp i baljan med räkorna men inga dödsfall
[*]Första räkorna tillbaka ca en vecka efter medicineringen. Verkade gå bra.
[*]Ett par veckor senare fick tre räkor till komma tillbaka.
[*]Efter värmebölja och ommöblering dog 3 räkor varav en i baljan där jag lagt i en växt från akvariet.
[*]Sista räkorna fick komma tillbaka ca 6 veckor efter medicinering. Det var den 7:e juli
[/LIST]
Efter detta har jag inte sett några döda räkor men har knappt sett dom alls. Konstaterade för en vecka sen att det nog bara är två kvar. I går hittades en död och den andra kom inte fram för att leta efter mat så jag misstänker att den också dött.

Min misstanke som är att det har funnits kvar rester av nematolen som långsamt förgiftat räkorna. Kan det stämma?

Om så...Borde jag slänga alla växter, rötter och sand som jag har nu och starta om helt? Eller kan det räcka med en ordentlig slamsugning och tvätt av rötter, växter och stenar?

Snälla hjälp mig! :confused:
#2 - 16 augusti 2009 19:57
Gör som jag sa å gör rent allting!
#3 - 16 augusti 2009 20:12
Tycker jag definitiv inte. Då förstör du de goda bakterier du nu har. Som jag vet så har du ett nytt ytterfilter. Koppla i det och kör på som vanligt några veckor tills du känner att läget är stabilt. Rengöra hela karet är sällan en bra lösning
#4 - 16 augusti 2009 20:16
Johanski skrev:
Tycker jag definitiv inte. Då förstör du de goda bakterier du nu har. Som jag vet så har du ett nytt ytterfilter. Koppla i det och kör på som vanligt några veckor tills du känner att läget är stabilt. Rengöra hela karet är sällan en bra lösning

Men om giftet finns kvar kanske det dödar framtida räkor också?
(Om det nu är det som hänt.) Kan inte tänka mig att vara utan räkor!

Edit: Kan tilläggas att jag inte förlorat någon räka innan jag använt Nematol.
#5 - 16 augusti 2009 20:23
Som jag skrev så låt det rulla på ett par veckor med frekventa vattenbyten. Medicinen kommer då försvinna. Vill du vara på den säkra sidan fick du med en påse aktivt kol till ytterfiltret. Släng i det och ha i det en vecka.
#6 - 16 augusti 2009 20:46
Fast jag skulle ändå avlivat alla fiskar och göra en omstart!
#7 - 16 augusti 2009 20:51

Det var väl ingen vidare bra lösning på problemet;)?

Nej, gör som Johanski skriver och kör med aktivt kol redan från början. Om du inte har några fiskar i burken nu, så är det en god idé att tillföra några sådana så du får behålla de goda bakterierna vid liv.
Finns det inget för dessa bakterier att "käka" så försvinner de och då får du se karet som nystartat.
#8 - 17 augusti 2009 07:11

Men varför då???? :mad:
Alla fiskar är ju friska nu!
#9 - 17 augusti 2009 07:16
Min plan ser nu ut så här:
Koppla in nya ytterfiltret med aktivt kol i. Sedan försöka röra runt i akvariet så att slam och ev medicinrester sugs in i filtret. Sen släppa i några fiskar och köra frekventa vattenbyten. Låter det som en bra plan?
#10 - 17 augusti 2009 09:37
Slamsug och sen starta filtret och släpp i fiskarna. Att röra runt, bara för att, behöver du inte göra.
#11 - 17 augusti 2009 09:46
Johanski skrev:
Slamsug och sen starta filtret och släpp i fiskarna. Att röra runt, bara för att, behöver du inte göra.

Ok, kör på det och kolfilter första veckan. Men hur ofta är egentligen frekventa vattenbyten?
#12 - 17 augusti 2009 10:25
30% en gång i veckan brukar vara en fungerande metod.
#13 - 17 augusti 2009 11:05
Ok...det brukar jag försöka hålla hela tiden och har gjort sen jag hade i medicinen. Får väl släppa i några räkor som testpiloter om ett par veckor och om dom lever om ett par månader kanske jag vågar skaffa fler.
#14 - 17 augusti 2009 11:35
Tålamod ;)
#15 - 17 augusti 2009 16:25
berätta gärna hur det går, så att man kan gå tillbaka till denna tråd om man får problem;)

Lycka till!!
#16 - 17 augusti 2009 16:27
Tack!
Det ska jag försöka komma ihåg :)
#17 - 1 september 2011 09:49
Oj, hittade den här gamla tråden och insåg att jag aldrig berättade hur det gick.
Några månader senare köpte jag några nya Amanos. Det gick bra...tills jag gjorde något som störde botten...då dog dom :(
Inga nya räkor i akvariet efter det, vågar inte utan att byta ut sanden.
#18 - 1 september 2011 17:35
Malajsiska sandsnäckor är lösningen på alla bottenproblem! (Som om inte alla problem är botten ;) )

Annons