Borde jag byta innerfilter?

#1 - 15 september 2007 12:32
Hej!

Jag skaffade mig nyss ett 75l hörakvarium. Till detta akvariet har ett innerfilter som jag tog från mitt gamla 150l kar. Filtret är gjort för 150 liters kar. Nu har en fisk dött sen de hoppade i det nya akvariet och en till börjar se lite hängig ut och ligger mest och flyter längst upp i ena hörnet större delen av dagen. Kan detta ha med filtret att göra? Pumpar det för mycket vatten och blir det på så sätt för mycket syre i vattnet? Har sett att fiskar kan bli sjuka och dö om det är för mycket syre i vattnet. Kan tillägga att jag även har en syresten i mitt kar.

Borde jag byta till ett innerfilter som passar mitt 75l eller kan jag ha kvar det som är gjort för dubbelt så stora kar?

Tacksam för svar.
#2 - 15 september 2007 12:35
Beror nog lite på vad du har för fisk, men det låter som om strömmen kanske är lite för stark, och därför söker fisken "skydd" i ett hörn där det kanske drar mindre.

Rör det sig om malar tror jag dock inte det är någon direkt fara, då det faktiskt föredrar/kräver stark ström.
#3 - 15 september 2007 12:46
Jag tror det du säger stämmer väldigt bra. Just den fisken som brukar hålla sig där i hörnet är en liten "golfboll". De andra fiskarna är större och verkar inte bry sig.

Jag har en mal som är minst av alla, men som du säger så har den det bra i den starka strömmen.

Jag har dragit ner strömmen så svagt som möjligt och det verkar fungera. Men om det återkommer så köper jag ett mindre filter.
#4 - 15 september 2007 13:18
kan du rikta pumpen något så rikta den mot rutan för att sprida ut strömmen en aning...
jag har aldrig haft problem med att vattnet är för strömt, kör alltid överdimensionerat filter och stark vattenrörelse...
#5 - 15 september 2007 14:23
m1kke skrev:
Har sett att fiskar kan bli sjuka och dö om det är för mycket syre i vattnet
Det är faktiskt omöjligt att få för mycket syre i vattnet! Iallafall på naturlig väg;) så har du sett fiskar dö så beror det på något annat!

Annons