bord till akvariet? [:-166]

#1 - 17 augusti 2004 10:30
hej hej!

ska skaffa ett akvarium på 112 liter nu i veckan,
trodde jag hade ett bord nere i förådet men det visade
sig att det inte hade några ben...

såå... jag har två små fyrkantiga lack-bord från ikea.
tror ni att dom håller... eller är dom för veka?

om inte, har ni några andra tips?
#2 - 17 augusti 2004 10:35
Skaffa ett skrivbord med stålställning. Det har jag. Funkar jättebra. Har ett på 98 liter och ett på 67 liter. Har under dessa lagt ett liggunderlag. (Den tjocka varianten) Tycker man att det är för dyrt kan man alltid hitta ett skrivbord på secund hand.
Lycka till
#3 - 17 augusti 2004 10:50
ja.. det var ett sånt jag hade i mitt föråd.. fast utan ben...
men jag har ju lackborden... om dom håller?!
#4 - 17 augusti 2004 11:01
håller ett av borden när du tex ställer dig på det? isf borde två stycken hålla akvariet som ju belastar relativt stor yta...
#5 - 17 augusti 2004 11:04
jodå det gör det...
tack...
ska fundera på saken
#6 - 17 augusti 2004 11:27
Det finns ju annars ben man kan köpa på Ikea, som du kan skruva fast på ditt benlösa bord om du vill använda det.
#7 - 17 augusti 2004 11:29
Du kan ju annnars ställa leca block under ditt benlösa bord. Då får du ju en stabil yta
#8 - 17 augusti 2004 21:14
Ikeas lack bord håller! Det var väll ett konkret svar?
(Dom borden är helt ok och bär dit akvarium utan problem)
/Lasse
#9 - 18 augusti 2004 08:41
hej

tack för alla svar...
har faktiskt hittat benen till bordet jag skulle använda från början så det har ordnat sig :)
#10 - 12 april 2005 13:14
Ingo.

Hej

Jag lånar tråden då den handlar om ett liknande dilemma som jag har.
Mitt nya 112 liters kar (80x35x40) har inget att stå på, så jag åkte till ikea och tittade runt på ev lösningar.

Fick efter en stund syn på Ingo undanskuffad bland vardagsrumsmöblerna, hans mått är Längd: 88 cm Bredd: 59 cm Höjd: 50 cm materialet är furu.

Kommer detta bord hålla för mitt nya kar? Skickar med en länk så ni kan kolla in bordet i fråga.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=32342
#11 - 13 april 2005 06:49
[QUOTE=Malplacerad]Hej

Jag lånar tråden då den handlar om ett liknande dilemma som jag har.
Mitt nya 112 liters kar (80x35x40) har inget att stå på, så jag åkte till ikea och tittade runt på ev lösningar.

Fick efter en stund syn på Ingo undanskuffad bland vardagsrumsmöblerna, hans mått är Längd: 88 cm Bredd: 59 cm Höjd: 50 cm materialet är furu.

Kommer detta bord hålla för mitt nya kar? Skickar med en länk så ni kan kolla in bordet i fråga.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=32342[/QUOTE]

hej .. jag vet inte om det kommer att hålla men om du förstärker bordet så kan det hålla .. eller så kan du göra som min kompis gjorde och byggde eget och det fungerade skit bra =D

//
#12 - 13 april 2005 11:19
Det lutar åt ett eget bygge eftersom bordet jag nämnde var ruggigt vekt när jag satte mig på det. Hittade inget annat lämpligt objekt heller för den delen.

Förmodar att man kan åka till en lokal träfirma och titta ut lämpligt material samt be dem såga ut rätt dimensioner på en gång så man "bara" behöver bygga ihop bordet sen!
#13 - 13 april 2005 12:21
lackbord håller mycket bra. Hade själv mitt 200l kar på 2 lackbord det håller fint.
#14 - 13 april 2005 12:36
[QUOTE=Malplacerad]Det lutar åt ett eget bygge eftersom bordet jag nämnde var ruggigt vekt när jag satte mig på det. Hittade inget annat lämpligt objekt heller för den delen.

Förmodar att man kan åka till en lokal träfirma och titta ut lämpligt material samt be dem såga ut rätt dimensioner på en gång så man "bara" behöver bygga ihop bordet sen![/QUOTE]

som jag sa så är det bra att du bygger ett eget.. fråga på trälagret om vilket virke som är bra för att hålla akvariumets vikt plus vatten mm.. sen är det inte svårt att bygga.. har man ett par långa skruvar eller spikar och en såg och en skruvdragare så går det nog bra ska du se .. lycka till ;)
#15 - 13 april 2005 14:52
[QUOTE=dorsigera]lackbord håller mycket bra. Hade själv mitt 200l kar på 2 lackbord det håller fint.[/QUOTE]

Menar du sådana här bord?

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=11140
#16 - 13 april 2005 15:17
Malplacera: tack för idén har själv tänkt att skaffa ett akvarium och jag har inte köpt något för jag inte har något att ställa det på, och nu kom jag på att jag känner en som jobbar på ett snickeri och då är det ju bara att fråga honom =)
#17 - 13 april 2005 20:00
[QUOTE=Paniktandborste]Malplacera: tack för idén har själv tänkt att skaffa ett akvarium och jag har inte köpt något för jag inte har något att ställa det på, och nu kom jag på att jag känner en som jobbar på ett snickeri och då är det ju bara att fråga honom =)[/QUOTE]

hehe egentligen så var det ju min idée =P hehe men det gör inget =D fråga honom och han hjälper dig med ett bra och stabilt bord.. han är ju en snickare så han vet vad du behöver =D lycka till

//
#18 - 14 april 2005 14:41
japp det är sådana bord jag menar.

Annons