legob skrev:Rätt så märkligt i så fall för de ser verkligen mycket olika ut.
legob skrev:När jag var hos Janne på Södermalm i onsdags berättade han att Boraras brigittae och B. merah i själva verket är samma fisk: hannar resp. honor och att det är förklaringen på att B. brigittae är så svårodlad. Kan detta stämma? I vart fall köpte jag några merah för säkerhets skull.
Kjell Fohrman skrev:Satt just och skrev en artbeskrivning på Boraras merah och hittade i all fall info om att den var odlad.
legob skrev:Det kan ju vara så att man inte märker att det smyger sig in en "annan art" eftersom de är rätt så lika varandra. Om B. brigittae verkligen är hannarna räcker det ju med en enda i ett stim.
erikthur skrev:Ingen erfarenhet själv men visst ser merah ut som en blek blek kopia av brigittae i alla fall av bilderna på fishbase att döma. Som en killihona och killihane liksom.
oaken skrev:Det ska ju finnas en artikel i tyska tidningen Amazonas om ämnet, ingen som har den?
Kjell Fohrman skrev:Jo - tidningen har jag (frågan är dock var), men har inget minne av en sådan artikel
Kjell Fohrman skrev:
B. merah och B. briggitae är samma art
Det rör sig om olika färgvarianter
Azur skrev:Åh gud.
Så upprinnelsen till allt det här är att nån på lösa boliner tyckt att B. merah och B. brigittae är så lika att de är samma art, och använder argumentet att de hybridiserar som bevis?
Med resultat att runt om i hela världen just nu produceras mängder av brigittae x merah hybrider?
Hahahahaha... Ja, jävlar.
legob skrev:Janne visade mig en artikel i en amerikansk tidskrift som jag inte hann läsa.
BengtO skrev:Om man läser artikeln så framgår det att de finns på samma plats(tillsammans) i naturen. Då jag har hjälpt till att packa upp fisk i akvarieaffärer en hel del har jag reagerat på att det i princip alltid funnits någon/några merah i brigittae påsar viceversa i merahpåsar så är jag inte så förvånad. Studerar man de båda arterna i akvarium så blir man ännu mindre förvånad.
Fast abborre och gös finns på samma platser också, det innebär inte att de är samma art...BengtO skrev:Om man läser artikeln så framgår det att de finns på samma plats(tillsammans) i naturen.
Azur skrev:Fast abborre och gös finns på samma platser också, det innebär inte att de är samma art...
Mobster skrev:Nej men det betyder att om de skulle hybridisera i akvarium skulle det säkert förekomma i naturen också och det borde inte röra sig om 2 olika färgvarianter av samma art då de har samma förutsättningar...eller?
Azur skrev:Jag har nu fått svar av experten. Han har gjort en morfologisk och en genetisk analys, och B. merah är INTE identisk med B. brigittae. De är inte ens varandras närmaste släktingar.
Min gissning: Exportörerna exporterar bara hanar av brigittae för att hindra odling i väst (som de förr gjort med attraktiva arter). Folk blandar brigittae hanar med merah honor, får yngel, och drar felaktigt slutsatsen att de är samma art.
daniel_i_malmö skrev:Hoppas nu någon ser till att få fram den här infon till Janne, så att den inte sprids vidare mer. Han berättade denna felaktiga fakta även för oss från MAF när vi var i hans butik i samband med ciklidstämman.
Azur skrev:Erik: Rasbora-experten jag frågade jobbar på din avdelning, så du borde inte ha några problem att räkna ut vem han är, men han bad mej att inte ange namn.
Jaha där ser man. Den yngre var väldigt kategorisk i sitt svar till mig, men jag vet inte om det var rätt forskare.Erik Åhlander skrev:
Jag har talat med rätt forskare, och vi är i princip överens på alla punkter.
Azur skrev:Fast om alla brigittae är sorterade hanar, på samma sätt som alla Sawbwa och erythromicron som såldes förut var sorterade hanar, så bevisar avsaknaden av yngel ingenting. Vill ni slutgiltigt visa hur det ligger till får ni väl könsbestämma lite briggtae.
Erik Åhlander skrev:Men blir det yngel bevisar det att det är två arter (åtminstone om föräldradjuren kommer från området där "arterna" möts). Och om ynglen av merah x brigittae blir 50% merah och 50% brigittae verkar det vara troligt att det är en art. Eller hur?
Erik Åhlander skrev:Men blir det yngel bevisar det att det är två arter (åtminstone om föräldradjuren kommer från området där "arterna" möts). Och om ynglen av merah x brigittae blir 50% merah och 50% brigittae verkar det vara troligt att det är en art. Eller hur?
Ola Åhlander skrev:...men om jag skulle lyckas få yngel på dom lär väl invändningen komma att jag har haft tur och lyckats få en sändning från området där den riktiga merah finns.
Erik Åhlander skrev:
Jag skall också föröka få tid att skriva ett referat av hela Körners artikel så att alla kan bilda sig en egen uppfattning. Fast det tar nog några dagar.
Erik Åhlander skrev:Det dröjer nog minst några månader till innan vi har svaren på gåtorna. Problemet är att det mesta av tidigare forskning har baserats på akvariedjur utan lokaluppgift. Vi jobbar vidare.
Jodå, de gav entydiga resultat: merah och brigittae var genetiskt klart olika MEN då det var undertecknad och inte nån av experterna som identifierade fiskarna kan identifikationen vara felaktig. Det kan för all del också finnas andra anledningar - polymorfismer eller kontamination t.ex., shit happens - men jag skulle nog sätta en peng på att jag felidentifierat en av dem.Erik Åhlander skrev:Det gjordes en del molekylära test, men de gav inga entydiga resultat, troligen för att de delvis baserades på akvariedjur utan geografiska data.
Jaså, det var tråkigt. Betyder det att den yngre forskaren tänker reda ut Boraras?Jag har blivit ombedd att avsluta tråden.
Azur skrev:
Jaså, det var tråkigt. Betyder det att den yngre forskaren tänker reda ut Boraras?