Bör mygglarverna tinas?

#1 - 9 juni 2004 22:45
Hej, jag har röda mygglarver (frysta). Det står på förpackningen "Behöver inte tinas upp före utfordring av mindre fiskar" men jag kan inte bestämma mig om mina fiskar är små eller inte :P

Jag har fyra skalarer (som råkar vara lite kräsna), kan det bero på att de röda mygglarverna är för kalla/inte tinade?

Jätteglad för svar!
#2 - 9 juni 2004 23:04
Det spelar sannolikt inte så stor roll för skalarer - de har mycket liten mun, och kan inte svälja en stor klump frusna mygglarver, utan måste ta dem när de tinar.

Jag vet inte riktigt varför dina skalarer inte verkar gilla dina röda mygglarver, de flesta fiskar brukar älska det, men läs artikeln här på zoopet om röda mygglarver: de är allergiframkallande och kan också vara farliga för fisken. Jag skulle rekommendera ett annat foder, t.ex. frysta svarta mygglarver, räkmix, hackad räka, torrfoder, fryst cyclops...
#3 - 9 juni 2004 23:07
Den tinar rätt snabbt i akvariet men om du vill kan du tina den i lite ljummet vatten för att lättare kunna sprida ut och dosera.. Har du bara små scalarer och andra fiskar så blir det nästan lite väl mycket mat..
#4 - 10 juni 2004 03:56
Har scalarer liten mun? Det ska jag berätta för mina neontetror. [:D]

Men bitarna e ju tillräckligt stora för att de inte ska käka upp allt själv.

Annons