Bör man ha algätare?

#1 - 27 februari 2008 21:16
Det är så många som pratar om "städ" fiskar i trådarna nu. Är det ett måste i akvariet? Underlättar "städarna" så mycket att man är dum om man inte har dem?

Jag ska ha guppy, dvärgpansarmalar, sorgmanteltetror och gurami i akvariet hade jag tänkt. Äter inte dessa alger i viss mån också?

/malu
#2 - 27 februari 2008 21:45
Nej, mig veterligen så äter ingen av de arterna alger, och jag hade personligen inte velat ha ett akvarium utan algätare. Alltså, det GÅR säkert att ha ett akvarium utan algätare om man sköter akvariet rätt och riktigt, men som sagt.. Jag hade inte velat ha ett akvarium utan algätare. Algätare ersätter ju dock inte en bra skötsel i övrigt i form av vattenbyten etc., men de kan nog vara en bra hjälp. De lever liksom av att äta alger (och tillskott) och plockar därmed alger från akvariet dygnet runt, och det är mer än vad jag skulle orka göra i alla fall. ;)
#3 - 27 februari 2008 21:49
guppy äter alger, men bara från blad och så inte från rutorna. 1 ancistrus och så behöver du knapt skrapa alger (2 om karet e på 100l+)
#4 - 27 februari 2008 22:44
Städfiskar kan också vara bottenlevande som äter "överbliven mat" typ rester och så , personligen behöver jag inte nån algätare , nu när jag blev av med alla alfer . hihihi troligtvis för gott ,
dock är dessa "städfiskar" kvar och ufodras med algtabletter
#5 - 27 februari 2008 23:11
malu skrev:
Det är så många som pratar om "städ" fiskar i trådarna nu. Är det ett måste i akvariet? Underlättar "städarna" så mycket att man är dum om man inte har dem?

Jag ska ha guppy, dvärgpansarmalar, sorgmanteltetror och gurami i akvariet hade jag tänkt. Äter inte dessa alger i viss mån också?

/malu
pansarmalar är jättebra städare då de rensar botten från matrester men jag vill höja ett varningens finger för att ha gurami tillsammans med pansarmal för de kan ha en benägehet att bita bort ögonen på pansarmal (kan också ge sig på guppy och bita på deras fenor)! förövrigt tycker jag inte att man behöver eller "bör" ha någon sugmal eller annan algätare för de har också en tendens att sluta äta alger när de märker att det dimper ner godare saker att äta:)
#6 - 28 februari 2008 01:56
Sugmalar är lika beroende framkallande som ett stim med praktbotior, har man väl haft en vill man aldrig vara utan, lika charmig som när dom är små är dom buttra och revirhävdande som gamla(i alla fall gubbarna)..
#7 - 28 februari 2008 06:24
malu skrev:

/malu
jag tycker att det är bra med städfiskar;)
#8 - 28 februari 2008 09:06
Tycker också det är bra med en städpatrull. Ett alternativ är snäckor och/eller räkor. Små räkor lär dock bli fiskmat med guramis i burken. :p
#9 - 28 februari 2008 09:10
Jens A. skrev:
Tycker också det är bra med en städpatrull. Ett alternativ är snäckor och/eller räkor. Små räkor lär dock bli fiskmat med guramis i burken. :p

Men amanoräkor borde klara sig va?
#10 - 28 februari 2008 22:42
tänkte bara säga att jag ska testa köra ett 100L men kakadua och pansarmalar. dvs utan någon algätare. får se hur det blir, vill ha biotop känslan:P
#11 - 28 februari 2008 23:15
Släng i ett par mindre snäckor då, de käkar grönalger iaf, så får du en rätt bra biotopkänsla då dessa oftast inte syns så mycket men du får ett mycket mera lättskött kar:)
#12 - 29 februari 2008 07:08
Håller med. Jag är mycket nöjd med mina posthornssnäckor :p
#13 - 29 februari 2008 19:17
åheim skrev:
pansarmalar är jättebra städare då de rensar botten från matrester men jag vill höja ett varningens finger för att ha gurami tillsammans med pansarmal för de kan ha en benägehet att bita bort ögonen på pansarmal

Jag har två marmor gurami och 5 metall pansarmalar...bör jag börja oroa mig? Har inte hittat den information nånstans tidigare?

Hur stor risken att de ger sig på malarna?
Än så längre (nästan två månader) går det bra och jag har inte upptäckt nära kontakter mellan de ;)
#14 - 29 februari 2008 19:26
Sultanen skrev:
Släng i ett par mindre snäckor då, de käkar grönalger iaf, så får du en rätt bra biotopkänsla då dessa oftast inte syns så mycket men du får ett mycket mera lättskött kar:)

Jo men grejjen är att jag vill ha alger:p låter kanske konstigt men alla filmer jag sett så är det fullt med alger. ska bara fixa en algmagnet så ska det nog inte bli så jobbigt att hålla framrutan ren från alger.:P

Axel
#15 - 1 mars 2008 10:21
Fast det finns många olika sorters alger. Och långt ifrån alla är vackra att titta på...

Annons