Bör man anmäla en akvariebutik?

#1 - 7 december 2004 14:38
Vart ska man vända sig om man vill anmäla en akvariebutik för grov vanvård av fisk? Jag var inne i en akvarieaffär igår som var något av det snuskigaste jag sett! Kar som var fyllda till bristningsgränsen med fisk, man kunde knappt se in i karen för dom var så skitiga, belysning hade dom inte heller. Ljusrampar fanns det men dom var antingen mögliga! eller döda på annat sätt. Såg även hur många fiskar som helst som inte var friska för fem öre, massor av fisk som hade rejäla missbildningar (formade som Z i kroppen, knappt dugliga till att simma). Inget bottenmaterial i karen om man inte räknar fiskskit som bottenmaterial. Karln som hade butiken ägnade sig även åt att föda upp scalarer och eventuellt även fjärilsciklider. Behöver jag tillägga att jag gick därifrån utan att handla?

Så, bör man anmäla honom, och vart i sådana fall?
#2 - 7 december 2004 14:40
JA det bör du, vart vet jag inte.
#3 - 7 december 2004 14:46
Hej.
Till den loka hälsovårdsförv.i kommunen,där finns det djurskyddsinspktörer som är till för sådana här saker eller till djurskyddet så för dom saken vidare till rätt person.
MVH Mats
#4 - 7 december 2004 15:03
Hej Möllergren! Kan du inte prova att skriva alla dina fiskar i din profil i stället? Allt blir så brett när du skriver inlägg och jag tror det har med din långa signatur (alla fiskar) att göra.
#5 - 7 december 2004 16:17
Så, nu har jag ändrat min signatur, men det hjälpte inget för min del iallafall. Fortfarande lika bred text för mig. Och nu orkar jag inte skriva in samma gamla signatur igen, så nu får denna vara...

Tack för övriga svar på min fråga iallafall, jag ska slå en signal till kommunen imorgon.
#6 - 7 december 2004 16:34
För mig blev det bättre efter signaturändringen.

Surftips: http://www.jonkoping.se/mk/djurilla.htm

Lycka till med samtalet.

/olivia
#7 - 7 december 2004 16:38
Japp, nu ser det bra ut. Mycket mer lättläst när inte meningarna blir så långa för att allt blir så brett.
Jag funderade på om det inte berodde på alla "stjärnorna" i raden över och under fiskuppräkningen? Det gjorde väl att raden inte bröts?
#8 - 7 december 2004 16:59
Ursprungligen skickat av oresare

För mig blev det bättre efter signaturändringen.

Surftips: http://www.jonkoping.se/mk/djurilla.htm

Lycka till med samtalet.

/olivia

Mycket bra sida, tack för den...[:-140][:-142]
#9 - 7 december 2004 17:01
Jag misstänker att jag varit inne i samma affär som du men jag är definitivt inte inne på att anmäla densamma. Det är ju egentligen INTE en akvariebutik utan mer en professionell odlingsanläggning som dessutom säljer fisk till allmänheten - nästan allt säljs emellertid till grossister. Han odlar dessutom en hel del mer än scalarer och dvärgciklider...
Bottenmaterial har man sällan vid odling för att ha större möjlighet att hålla rent. Och han byter förmodligen vatten oftare i akvarierna än den normala akvaristen.
Missbildade fiskar uppkommer vid stora kullar och där håller jag kanske med dej där att de kanske bör utsättas för den "slutgiltiga vetrinärmedicinska lösningen" så att de inte stör vissa akvarister. Handikappföreningarna kanske har andra filosofiska synpunkter på detta...
Tyvärr tror jag att du har råkat ut för en form av kulturkrasch här... Jag antar att det var första gången du har besökt en riktig odlare - eller hur?
#10 - 7 december 2004 17:45
Det kan mycket väl vara som så att det är samma butik/odlare vi varit hos. Och att han odlade fisk till grossister visste jag redan. Låt gå för att han inte har något bottenmaterial eller växter i karen, det förstår jag mycket väl. Jag kör ju själv utan botten material och endast en flytväxt i mitt yngelkar just för enklare rengöring.
Men faktum kvarstår fortfarande att det såg riktigt snuskigt ut i karen. Dom var ju riktigt ordentligt skitiga, och ljusramperna vet jag inte vad vissa av dom varit med om. Att det förekommer missbildningar på hårt odlade fiskar känner jag också till, men jag anser att man bör plocka bort dem innan de har uppnått "säljstorlek".
Det var med all säkerhet som jag besökte en "riktig" odlare (jag har ju trots allt bara haft fiskar under 1 år ungefär så jag lär mig fortfarande massor), men det skulle vara kul att besöka flera odlare och jämföra hur dom har det i sina kar.
#11 - 7 december 2004 18:01
Nog snarare alger eller andra ofarliga beläggningar på rutorna med tanke på hur ofta odlare byter vatten...
#12 - 7 december 2004 18:10
Ett litet tillägg. Om ett plastakvarium rämnade hos mej skulle jag slänga detsamma. Men jag noterade att han tom lyckats tejpa ihop spruckna plastakvarier (modell större) för fortsatt bruk.
Och vad gäller ramperna - om de skulle var angripna av mögel utgör de en större hälsorisk för odlaren än för fiskarna.
#13 - 7 december 2004 18:12
Hm joo... alger gör ju inget för fiskarnas del, men inte tusan får man vansköta djur bara för att man föder upp. Finns det misstanke om vanskötsel så ska man anmäla. Det gäller alla djurslag.
Är det inte vanskötsel så tar han/hon väl inte skada av en inspektion???
#14 - 7 december 2004 18:22
Det här med att avliva alla fiskar som tycks vara sjuka så vill jag bara lämna denna personliga länk till min dagbok:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=1565
läs andra halvan av den anteckningen.

BTW: Ingen skulle ens komma på tanken att avliva en människa med skolios (z-formad ryggrad).
Problemet med inspektioner är väl att det inkommer en myndighetsperson som kanske har noll koll på akvarieodling och skall göra en professionell bedömning av en erfaren odlares akvarier. Mitt grundtips är att myndigheterna har minimal kunskap om hur akvariefiskodling bedrivs - men rätta mej om jag har fel...
#15 - 7 december 2004 19:04
Ucsh vilket uttryck: "Så nu har den mindre hannen tre honor till sitt förfogande."

(Från dagboksanteckningen)
#16 - 7 december 2004 19:20
Var det en snäll kommentar, Sara (listen to your Stampe: Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls). Min erfarenhet av SJO (som vi kallar dem) är att en hanne och en hona är ödesdigert för honan (se tidigare i min dagboksanteckning ovan) - därför köpte jag en trio (2 honor) och som omtanke framförallt för den kvarvarande honan (eftersom jag tänkte dräpa en av honorna - som alla "ansvariga akvarister" bör göra när bukorganen hänger ut) så köpte jag in en hona till. Just nu kan jag inte ens skilja ut den tidigare skadade honan från de andra.

Kontroversiellt: En vårdag när jag gick förbi svandammen vid Flustret i Uppsala blev jag vittne till hur tre anddrakar fullkomligt våldtog en andhona - jag bara stannade och drog efter andan fullkomligt chockad - då smög en tjej upp och nästan viskade i mitt öra - å dessa vårkänslor...

Kommentaren i min dagbok var humoristiskt menad även om kanske somliga feminister förmodligen inte skulle förstå vad jag menade....
#17 - 7 december 2004 20:16
Nä visst kan nog inspektörer ha noll koll på fiskodling men de ska i alla fall ha koll på de regler som gäller.
Akvarielagret använder protokollet från sin besiktining som marknadsföring.
#18 - 7 december 2004 20:24
Det kanske dom har...
JMF: Det finns ngt som kallas ISO 90001 eller något liknande.
Det finns sjukhusenheter som är stolt certifierade enligt detta system. De vet allt om hur många olika undersökningar de gjort av ena eller andra typen men i princip knappast något om hur många korrekta svar de avgivit. Det sista ingår inte i de regler som gäller...
#19 - 8 december 2004 00:45
Hej Möllergren.

Om du anser med din erfarenhet och ditt tycke att fiskarna lever under misserabla förhållanden så tycker jag att du ska anmäla det. Det sättet som han håller fiskar på kanske enligt djurskyddsinspektören tillåtet men det kan också vara så att han får ett påpekande.

Tyvärr så kan ju inte djurskydet se allt och vara överallt men de gör sina turer lite då och då där det hålls djur tex bondgårdar och stallar mm så det är bara bra att man hör av sig till dom om man anser att ett djur lider.

Lycka till!

Så gör det som passar dig bäst för ditt samvete.

Lycka till!
#20 - 8 december 2004 04:54
Tack Marie

Erik, det finns ISO 9001 och ISO 14001, fast jag visste inte att även akvariefiskodlare använde dessa system.
#21 - 8 december 2004 05:54
Ursprungligen skickat av Möllergren

Erik, det finns ISO 9001 och ISO 14001, fast jag visste inte att även akvariefiskodlare använde dessa system.

Nej det gör de väl inte.
Jag bara tog det som ett exempel på ett regelverk för att bedöma något verkar lysande för somliga men missar totalt poängen på andra sätt. Korrekt diagnostik borde vara ett kvalitetsmått inom sjukvården (tycker man) men det mäts egentligen inte med de här systemen.

Om vi tittar på den här fallet med fiskodlingen så kan man väl i alla fall enkelt konstatera att fisken tydligen trivs så pass bra att han får en rejäl fiskproduktion. Något som kanske inte alltid förekommer i hemmen. "Grov vanvård" vill jag inte kalla det...
Tänk på all fisk som släpas hem från akvarieaffärerna och sedan bara får några små flingor att äta under resten av livet. Jag undrar om inte dessa fiskar lider mer än de i fiskodlingen. Även om de får vistas i akvarier som akvarieägarna uppfattar som estetiska.
#22 - 8 december 2004 06:20
Ok, låt gå för att grov vanvård var lite att ta i då kanske. Men lite chockad blev man när man klev in i hans lokal. Sen kan jag hålla med om att det förekommer vanvård av fisk i många sveska hem, tyvärr. Och undra hur många fiskar som får sätta livet till under en akvarist första år pga okunskap.
Men det går fortfarande inte att frångå hur snuskigt allt var där inne i hans lokal. Och ska man hålla djur offentligt så finns det väl lite regler om hur det bör se ut?
#23 - 8 december 2004 06:39
Visst tycker jag också att lokalen är lite ruggig men jag tror att du råkat ut för något av en kulturkrock här. Jag tyckte mer det var intressant att se en större odling på gång och diskutera med honom.
Akvarieaffär är det ju knappast längre tal om. Han har öppet för dom som vill titta in men han annonserar ju inte ut sin verksamhet ens i Gula sidorna.
#24 - 8 december 2004 08:52
Kulturkrock är nog vad det är. Jag vet vem ni pratar om och han är en mycket duktig och respekterad odlare som kan det han håller på med. Att det emellanåt är lite blött på golvet och luktar lite sunkigt i lokalen betyder inte automatiskt att fiskarna mår dåligt.

/Hasse
#25 - 8 december 2004 09:16
erikthur: Tycker bara att det är lite trist ibland att folk måste späda på med onödiga skämt/kommentarer. Mottot tolkar jag mest som att man inte bör va avsiktligt otrevlig mot folk (jag kanske måste se mottot varje dag för att kunna låta bli) [}:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 december 2004 09:33
Nu kan jag inte på något sätt uttala mig om denna butik/odling eftersom jag själv inte besökt stället ifråga.

Dock kan jag bara nämna att från den tiden jag hade affär så var följande saker oerhört viktiga om man ville få ett gott rykte
1/ Aldrig några alger på rutan
2/ Plocka upp eventuellt döda och defekta fiskar före öppningsdags
3/ Aldrig använda medicin som syns
4/ Belysning som framhäver fiskarna

Alla dessa fyra saker var dock främst viktiga ur kommersiell synpunkt men ganska ointressanta ur fiskens synpunkt - där var sådana faktorer som vattenbyten oerhört mycket viktigare. Det senare är ju dock något som är svårt för den ytlige betraktaren (besökaren) att se.

Med detta har jag som sagt inte gjort något bedömning av stället ifråga.
Jag tycker dock att om man nu har en odling/affär som till sitt yttre är i så dåligt skick så skall man överhuvudtaget inte ha försäljning där eftersom det är en dålig reklam för akvariehobbyn - därmed definitivt inte sagt att fiskarna har det dåligt eller så.
#27 - 8 december 2004 17:15
Tack för ett mycket bra svar
#28 - 21 september 2007 12:56
Vad gäller djurskyddsinspektörer så tycker jag absolut att man ska anmäla om det föreligger misstanke och vanvård. Vad gäller deras kunnande så kommer de lära sig mer om folk blir bättre på att anmäla. Djurskyddsinspektörer kan ofta mycket om sådan de gör hela dagarna, men mindre om sådant de inte känner till lika bra. Genom att sätta dem i arbete då de behövs kommer de att lära sig med tiden tror jag. Största orsaken till att de inte kontrollerar så många akvarium är ju att folk sällan anmäler personer som missköter akvariefiskar.

Mvh/Frida
#29 - 21 september 2007 13:30
erikthur skrev:
BTW: Ingen skulle ens komma på tanken att avliva en människa med skolios (z-formad ryggrad).
Jag är allergisk mot den sortens tankegångar - det här är akvariefisk, inte människor. Detta är djur som köps för fullpris. Det är inte heller av moraliska hänsyn han "skonar" de missbildade fiskarna, utan anledningen är just det: han får lika bra betalt för dem.

En hög andel vanskapta fiskar låter också som att han har problem med antingen sjukdom (fisktuberkulos?) eller vattenkvaliteten. Hur man än vänder det är det fisk av låg kvalitet.

Jag har inte sett anläggningen, men överbefolkade kar utan belysning, med hög andel missbildad fisk, och "skit" (förutsatt nu att skiten inte är alger, som bara är ett estetiskt problem, inte ett fiskhälsoproblem) låter som om ett besök av en inspektör kanske inte är en så dum idé.
#30 - 21 september 2007 13:45
Man får bara hoppas att anläggningen sköts bättre nu än när tråden skapades för 3 år sedan;).
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 21 september 2007 13:47
Fast om nu anläggningen var så dålig då för 3 år sedan när tråden skrevs så finns nog inte odlingen kvar idag (om odlaren inte har skärpt sig sedan dess)
#32 - 21 september 2007 13:52
Det här var den längsta väntetiden för en kommentar för mej - nästan tre år. :eek:

Följande bör noteras - lokalen som från början diskuterades tillhörde en professionell odlare som i alla fall då bodde här i staden och reaktionen tyckte jag var överdriven och likaså tyckte Hasse H vilket bör noteras eftersom vi sällan tyckte lika om någonting.

Min kommentar om krökta ryggar berodde främst på alla andra inlägg i forumet på den tiden om någon fisk som började få en krök på ryggen på gamla dagar och alla som ville slå ihjäl fisken på stört. Det vanliga vetrinärmedicinska utvägen. Jag istället tog hand om mina gamla krökta Notho-honor som producerade ägg som ingenting hänt.

Om storodlaren inte han slå ihjäl deformerade fiskar snabbt nog så kan det ju också bero på tidsbrist och inte att han avsåg att lura på någon grossist eller akvariehandlare fisken ifråga. ;)
#33 - 21 september 2007 13:54
Noteras bör att både jag och Hasse H inte tyckte att lite damm i hörnen (eller rättare sagt lite vatten på golvet) störde intrycket av att se hur odling i lite större skala kunde gå till.
:)

Tillägg - varför tar ni inte vårat intryck på lite mera allvar...
Guest
#34 - 21 september 2007 15:15
Jag tror jag vet vem det är, var där mycket som liten. Har dock inte varit där på ett tag (var nog 2 år sen).
Och vad jag vill minnas så är "skiten" alger och i några kar lite avföring i hörnorna.
Han säljer sina ungfödare, barber, Ancistrus sp, Skalarer Palettciklider mfl till en stor grossist här i Sverige, så det finns nog några här på Zoopet som har hans fisk i sina kar.
Jag tycker själv att fiskarna håller bra kvalité, ingen vanvård. Iofs han har några Guppyhonor med krökt rygg vill jag minnas. Majoriteten av guppysarna är fina super exemplar och mycket tåligare än de flesta guppys i handeln.
#35 - 21 september 2007 16:26
Ja där ser man. Jag måste börja lära mig att titta på datum på trådarna.
#36 - 21 september 2007 16:33
Azur skrev:
Ja där ser man. Jag måste börja lära mig att titta på datum på trådarna.

Jo, det är lätt hänt;). Detsamma gäller ibland för mig vilken kategori frågan ligger i, det kan vara lätt att missa om man kollar de senaste inläggen sedan förra besöket[:o].

Annons