Bör jag justera pH?

#1 - 21 augusti 2008 10:00
Hej,
pga semester (och slarv) hoppade jag över vattenbyte och fick NO3 = 15-20. Två vattenbyten med 1 v mellanrum ca 25% och tillsats av Toxivec och Nitrivec och problemet är löst. Dock testade jag åter vattnet idag och upptäcker då att pH har sjunkit. Jag har Scalarer, Vinkeltetror, Malar och Dorsigerus så vattnet ska vara surt, det brukar dock ligga kring 6,8 och nu är det nere mot 6,4. Jag har mjukt vatten ca 4 GH.
Bör jag göra något åt detta? Bikarbonat? Vad kan det bero på?
#2 - 21 augusti 2008 10:13
Det finns ingen anledning att oroa sig för 15-20ppm NO3 (I ett växtkar tillsätter man NO3 så att man ligger runt 10ppm).
Om man nu ändå vill ha ner NO3 nivåerna så räcker det med vattenbyte. Nitrivec lär inte hjälpa alls då det istället hjälper till att öka på omvandlingen av NO2 (Nitrit som jag tror du blandade ihop nitrat, NO3, med) till just NO3.
Toxivecen törs jag inte uttala mig om den har någon effekt på att minska NO3, men jag tror inte det.

Gällande pH så tycker jag inte heller du ska oroa dig. Gör regelbundna vattenbyten så kommer inte pH att sticka ner för mycket (Vattent i kranen håller på de flesta håll ett pH på över 7)
GH säger inte heller något om att pH sjunker utan det är isf KH du ska öka, men ja bikarbonat hjälper dig där, om du nu ändå vill prova det.
#3 - 21 augusti 2008 11:33
Tack för svar,
om jag inte förstått fel omvandlas NO2 (potentiellt farligt) till NO3 som är ofarligt av de bakterier som finns i pump och vatten? Stigande halter av NO3 trodde jag därför var ett indirekt tecken på NO2-bildning? Hur som helst fanns det spår av NO2 (men under 2mg/l) innan vattenbytena. Vad gäller hårdheten är väl GH summan av alla lösta salter och påverkar således KH? Vattnet här är mjukt, enligt kommunens hemsida KH ca 4, enligt stickorna ligger det under 3.

Hur som helst. Något är fel i akvariet. Vinkeltetrorna som brukar gå i stim vid ytan är nu spridda bland växterna på botten och två (2!) har dött sedan mitt senaste inlägg. Vad göra?
#4 - 21 augusti 2008 12:10
Både ja och nej, ökande NO3 talar snarare om att du har en välfungerande bakterieflora. Steget från NO2 till NO3 går så fort med en välfungerande bakterieflora att NO2 ändå blir omätbart.

Är inte hundra på definitionen men jag skulle säga att GH är summan av alla lösta två värda metall joner, tex Ca++ & Mg++.
Detta har ingen teoretisk koppling till KH som är mängden lösta karbonaterjoner, tex HCO3- & CO3--
Man kan påverka GH resp. KH utan att påverka det andra. (I naturen följs dom dock ofta åt)

KH runt 3 låter som ett normalt svenskt "kommunalvatten". Lite lågt kan vissa tycka, men många däribland jag gör inget åt det då det blir bökigt och kanske tom större risk för "fel" om man börjar ändra på det.

Om nu nitriten var run 2mg/l så är det nog där du har problemet, många, mindre och täta vattenbyten och gärna tillsats av Nitrivec el. liknande varje gång är "akut" åtgärder.

Sen bör du ju fundera på vad som orsakat att du nu har höga nitrit nivåer, skitigt igensatt filter el. liknade.
#5 - 21 augusti 2008 13:23
Vattnet verkar bra nu som sagt, Nitrit hade jag för två veckor sedan. Det ända som skiljer sig från normalt vid vattentest är att pH har sjunkit från ca 6,8 --> 6,4 (så att fundera på varför jag har nitrit behöver jag inte göra, det berodde på att jag hoppat över vattenbyte under semestern)

Någon som har något konkret tips på vad jag bör göra åt mina sjuka vinkeltetror?
#6 - 21 augusti 2008 16:52
Börja med att byta ut dina stickor mot dropptest då stickor oftast är missvisande.
Vilka symptom har dina tetror?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=482
#7 - 21 augusti 2008 18:05
Hej gaffel,
ja det hela började som ett slumpvis vattentest som som sagt var ganska normalt förutom lite lågt pH (ska skaffa bättre tester)
Igår efter vattenbytet åt tetrorna lite dåligt, (inte lika ivriga). Idag på morgonen simmade alla lågt, bara ngn cm ovan botten. Normalt håller de sig inom 10-15cm från ytan. På förmiddagen dog 2. Nu ligger ytterligare en död på botten och en ligger och flämtar. De levande tetrorna står nu still vid botten, flämtar och simmar ryckigt. På en av skalarerna ser jag nu ludd vid stjärtfenan och äver ena ögat. Svamp?
Jag har Protozin hemma och något tyskt bredspektrumpreparat som ska vara verksamt mot både svamp, parasit och bakterieangrepp.
#8 - 21 augusti 2008 20:56
Death count: 12 vinkeltetror, 5 hittills överlevande. Bredspektrum-medicinering av hela akvariet pågår.
#9 - 21 augusti 2008 23:27
Jag har ingen aning vad som är fel men jag tycker att du ska sluta mata några dagar och plocka genast upp död fisk samt syreslukande döda växter etc från akvariet, se samtidigt till att ha så hög syresättning och luftning av vattnet som är möjligt, se till att utblåset skapar en bra ytcirkulation, prova salt för att lindra om det är effekterna nitritförgiftning som tar dina vinkeltetror, skaffa dropptest för kH, pH och NO2 och lägg upp resultatet så fort du kan.

Protozin är vitaprick medicin, vad heter den tyska medicinen?
#10 - 21 augusti 2008 23:31
Jag har ingen aning vad som är fel men jag tycker att du ska sluta mata några dagar och plocka genast upp död fisk samt syreslukande döda växter etc från akvariet, se samtidigt till att ha så hög syresättning och luftning av vattnet som är möjligt, se till att utblåset skapar en bra ytcirkulation, prova salt för att lindra om det är effekterna nitritförgiftning som tar dina vinkeltetror, skaffa dropptest för kH, pH och NO2 och lägg upp resultatet så fort du kan.

Protozin är vitaprick medicin, vad heter den tyska medicinen?
#11 - 22 augusti 2008 09:16
Under natten har en scalar dött samt ytterligare 2 vinkeltetror, borde finnas 3 tetor kvar men hittar bara 2 levande, möjligt således att det ligger ytterligare en och flämtar någonstans. De två som lever simmar dock omkring nu, möjligen bättrar de sig... Samtliga döda fiskar har håvats upp efterhand, något annat dött alg- eller växtmaterial finns inte. (bortstädat vid vattenbyte nr 1) Hängde på låset i djuraffären idag, de testade vattnet som var ok. KH 4, pH 6,6, NO2 0, NO3 10. Temperaturen höjde jag igår från 25-26 --> 27-28 och extra salt tillsattes tillsammans med medicinen som heter Tetra Medica General tonic konzentrat. Jag flyttade också upp pumpen och den går på högsta effekt i vattenytan. Djuraffären trodda på bakterier så idag har jag tillsatt antibiotika Aquafuran (nifurpirinol).
Jag hoppas nu att mina gamla stora fiskar ska klara sig: 1st albinohanne 12 cm kallad "big n´ugly" och 5 st vanliga svarta malar á 6-7cm samt mina återstående 3 tjusiga p. scalare á ca 11cm) ska klara sig. Annars får jag börja om helt från början. Suck...

(de här tråden började som en vattenfråga men har blivit en sjukdomstråd, vill nån flytta på den så är det ok...)

Annons