Bolmentunneln öppnas - viktigt för alla i västra Skåne

#1 - 27 mars 2011 20:25
Under nästa vecka öppnar Bolmentunneln igen. För Lund gäller att vecka 13 och 14 kommer 75% vatten från Bolmen och 25% från Vombsjön. Från vecka 15 kommer 100% av vattnet från Bolmen. För övriga kommuner är informationen, som vanligt, både otydlig och svårfunnen. Se tex:

http://www.vasyd.se/VattenAvlopp/Dricksvatten/lund/Pages/Bolmentunnelnlevererarvatten.aspx

Konkret innebär detta att det blir betydligt mjukare vatten i kranen (från 9.0 dh till 3.4 dh). Under en övergångsperiod (vecka 13-16 eller så) kan det vara bra att vara försiktig med vattenbyten då det säkert kan förekomma en del föroreningar och extra klortillsatser. I slutändan hoppas i vart fall jag att vi åter slipper kloramin i vattnet i Lund.

Posta gärna mer information om ni hittar angående vad som händer i övriga orter i västra Skåne.

mvh

olof
#2 - 29 mars 2011 08:06
Idag släpps vattnet på enligt Sydsvenskan. Undvik alltså vattenbyten de närmaste dagarna.

mvh

olof
#3 - 29 mars 2011 09:13
Jag bor i Harlösa och vet inte hur det påverkar mig, ska ringa och kolla.
De har faktiskt lite text till oss också:
"För dig som har fiskar och vattenlevande organismer som tar sitt syre direkt ur vatten och är väldigt känsliga kan det vara av intresse att kontrollera de parametrar som är av vikt för akvarier."
Inte för att det säger något men...
#5 - 29 mars 2011 10:47
C113 skrev:

Jag med, puh lättnad !
Tack för att du länkade, jag var lite orolig :)

Annons