Hej igen,
Kom på att du kanske skulle kunna göra en studie om marmorkräftan som har varit i ropet sedan den släppts ut i en å i märsta - det finns någon tråd om det och det finns en del media om det, typ:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/marmorkraftan-kan-sprida-sig-i-hela-stockholms-vattensystem
Det finns förstås en hel del här som är mer eller mindre rimligt att studera som skulle vara intressant (men det skulle ju kräva tillstånd...)
1) dels virusfrågan - om du kan sådant
2) dels vid vilken kyla de dör och/eller kan reproducera sig
3) det borde ju finnas en hel del som skulle kunna studeras rent beteendemässigt (även i en experimentell miljö som akvarier)
etc etc
Det hade varit jättespännande att se vid vilka temperaturer de reproducerar sig, och väldigt viktig information just nu! Dock skulle jag tippa på att sån forskning redan finns (har inte kollat upp det ännu) och det kan bli problem att fixa tillstånd att få hålla en grupp då det inte är tillåtet att hålla i akvarium. Pappersarbete på myndigheter är ju inte det snabbaste [:P] Så detta förslag får jag nog hoppa över..
Ok nu kommer jag igång med fler tänkbara ämnen...
1) Testa skillnader i vattenkvalitet vid uppstart av ditt 500 liters med uppstart av ett låt säga 30 liters. Hur ser de olika vattenvärdena ut över tid. Borde vara tämligen enkelt så länge man kan konstanthålla ett antal variabler. Detta skulle definitivt vara intressant inte minst eftersom man oftast börjar med små (av helt andra skäl; kostnad, plats...).
Hade också kunnat vara ett alternativ, men blir en pengafråga nu eftersom karet redan står redo sen någon månat tillbaka med fisk i för att få igång bakterierna. Hade behövt byta ut grus och inredning isf, däri det dyra [B)]
... och om du får göra mer attityd eller människostudier så skulle en studie av inköpsbeteende när man köper ett första akvarium till barn vara extremt intressant. Hur tänker man? Hur fokuserar man? Vad är viktigt? Vad säger expediter? etcetc.
Jag fascineras ofta av hur affärsinnehavare ignorerar min son som ofta är mycket påläst och bara talar mot mig(dock ej på Södermalms akvarieaffär och Arken Vinsta!!!). Detta har fått honom att tröttna en del på affärer. Jag är förstås också intresserad av akvarier men sällan lika bestämd när vi gick i affärer... Jag förstår förstås affärsinnehavaren, det är ju jag som ska ta ansvar för djuren, men samtidigt så blir det lätt fel.
Arbetet ska tyvärr vara fokuserat på djur och natur, så detta får jag inte göra... Men vet precis vad du menar! När jag var yngre och min pappa följde med fick jag verkligen slänga mig med mina kunskaper för att personalen skulle börja lyssna på vad jag ville..
Du har verkligen bra förslag, får hjärnan att börja arbeta! Finns gott om andra arter att applicera de här försöken på! För att slå ihop beteende och urval kan man observera partnerval hos fiskar. Vilka egenskaper som uppskattas genom att dela av ex hanar med skiljeväggar, för att utesluta att en individ förtrycker en annan, och se vem av dem honan till slut verkar föredra... Vad tror du/ni om en sådan idé?