Bolivinansk Fjärilsciklid

#1 - 7 september 2002 13:51
Hejsan, jag inhandlade "1 par" bolivianks fjärilsciklid här om dan.

Problemet är att båda jagar varandra när de kommer nära varandra, vilket tyder på att det kankse kan vara två killar? Eller är det bara så att det tar ett tag att få dem att "hitta" varandra?

Bäst kanske är att man låter en liten grupp bilda par?

Tacksam för svar.

//erik
#2 - 8 september 2002 06:01
Tjenare Erik

Det är ett fullt normalt beteende för Altispinosan och den "vanliga" fjärilscikliden att jaga varandra. Det sker även mellan, hane-hona, hona-hona och hane-hane. Det kan vara lite problematiskt att se skillnaden mellan könen på denna fisk, oftast blir hanen större och får något mer utdragna fenor och ifall fiskarna står bredvid varandra kan man oftast se att honan har ett lite mer rundat bukparti. Så det säkraste är det du själv nämnde, köp en mindre grupp (beror visserligen på ekonomi och plats)och låt de para ut sig själva, alltså vänta, studera och se vad som händer så får du förhoppningsvis ut ett eller flera par.

Mvh Jesper Flygare

#3 - 8 september 2002 12:24
Tackar för svaret.

Hmmm vet ej rikigt hur jag ska göra, men jag kanske kan köpa nån till och hoppas jag får ett bra par den vägen.

//erik
#4 - 9 september 2002 12:43
KnasErik: Hur gick det? Funderar själv på altispinosus (de senaste tre månaderna) men vet inte riktigt hur många jag ska ha i mitt 170 liters kar...

#5 - 9 september 2002 14:11
Maximus, du skulle säkert kunna ha 5-6 st i ditt akvarium.
/Lukas

Annons